שתף קטע נבחר

תקשורת זה יותר ממילים

זה לא מה אומרים, אלא איך אומרים. ברגע שמבינים כי האיך הוא שקובע, הכל ייראה טוב יותר

הימים מתקצרים ושעות האור פוחתות. יצאתי לחדר הכושר לשיעור שמתחיל ב-6 בבוקר, הרחובות שקטים וחשוכים, "למה אתה עושה את זה לעצמך?", שאל הקול המעצבן שיש לו דעה שלילית על כל החלטה מחוץ לאזור הנוחות. לא הקשבתי לו. נכנסתי לסטודיו ופתאום כמו משום מקום החדר התמלא, והשעור היה עם אנרגיות מטורפות שהשכיחו כל תחושה של חוסר נוחות. יצאתי ליום העבודה שלי כמו חייל ממוקד, רענן ומפוצץ במוטיבציה. בליבי הודיתי ליואב שיכול להיפגש רק בבוקר מוקדם.

 

אני אמור להיפגש איתו לבדוק מה תוקע אותו בקריירה שלו. כשהתקשר לקבוע נשמע לחוץ. נפגשנו באחד מבתי הקפה באזור צ'לסי, הוא הגיע בזמן והוקרתי אותו על כך. לפני עמד בחור נאה בתחילת שנות הארבעים שלו. בוא תספר מה האתגר? מהו התחום שבו אתה רוצה לחולל שינוי משמעותי בפרק זמן קצר.

 

"אני חושב שהתקשורת שלי, האופן שבו אני אומר דברים, היא רעה. אין לי שליטה על זה, אני צועק על העובדים ויורד עליהם כי הם פשוט מטומטמים ולא עושים את מה שביקשתי. לכן אני מחליף עובדים כמו גרביים, מוצא את עצמי תקוע ימים שלמים במשרד בגלל שאני צריך לעשות את העבודה של העובדים שפיטרתי. בבית מתחיל סרט אחר. אישתי מתעצבנת שאני מגיע מאוחר ולא עוזר לה עם הילדים, ויושב לאכול עם המחשב פתוח כי אני חייב לענות למיילים. אני מגיע למיטה אחרי שהיא כבר הולכת לישון, כך שגם האינטימיות שלנו נפגעה, יש המון קצרים תקשורתיים וכבר הגענו לדבר על פרידה, כי אשתי לא מוצאת טעם בקשר שלנו. היא סובלת לא מעט מהאופן שבו אני מדבר אליה במיוחד כשאני עצבני”.

 

מה מעצבן אותך?

 

"טיפשות של אנשים אחרים, מה בסך הכל אני מבקש? משהו פשוט וזה אף פעם לא נגמר. הם כנראה פוחדים לשאול אותי כי הם מבינים שיש לי פתיל קצר, אני לא מקבל את מה שביקשתי ואני מתרגז ומתעצבן וככה כל היום נראה”.

 

אתה מסכים שלא נולדת ככה, התקשורת שאתה מדבר עליה היא סוג של הרגל שרכשת לעצמך עם השנים. לכולנו יש הרגלים, חלקם מקדמים, כמו למשל להגיע לכל מקום בזמן, וחלקם תוקעים, כמו "פתיל קצר”. הרגל קשה לשנות ויחד עם זאת בתהליך אימון יוצרים הרגל מקדם חדש, שבמספיק חזרות יכול לתפוס את המקום של ההרגל הישן.

 

אנשים צומחים לתוך התקשורת שהם יוצרים סביבם. אני אומר תתייחס לאנשים “10”. כשמתייחסים למישהו כמו "3" נקבל תקשורת והתנהגות שהיא בהתאם, כלומר "3". אפשר להעלות את הרף כאשר בוחרים להתייחס לאנשים בכבוד ובנדיבות. לפעמים אנו יורדים על אנשים ומתפלאים למה אנו מתייחסים אליהם בצורה הזאת, זה קשור לתיסכול ונובע מהצורך להגביר את הבטחון שלנו מהירידה על האחר.

 

האחריות להעברת המסר היא על המוסר ולא על המקבל. מאוד חשוב להיות ער לאיך אומרים את הדברים ולא רק למה שאומרים, למילים יש כוח עצום שהם נאמרות בטון הנכון, לדוגמא: במקום להשתמש במילים כמו "אתה חייב לעשות את זה.." נשתמש בשאלה, "האם חשבת על הרעיון הזה?”, המילים שלנו מעצבות את הניסיון והאופן שבו אחרים מרגישים בסביבה שלנו בדיוק כמו שזה משפיע עלינו.

 

לשליטה יש ערך נתון, רבים נוטים לשלוט באחרים באמצעות התקשורת שלהם. זה יכול להתבטא בכך שהם לא יאפשרו לאחר להביע את דעתו ומיד יתפרצו לתוך דבריו. לכן, בפעם הבאה שתרצה לחתוך מישהו, זכור שאתה עשוי לאבד את ההשפעה על היכולת של האחר לשמור על קו מחשבה והתוצאה תהיה תקשורת לא ברורה וקטועה. הכוח האמיתי הוא לאפשר לאנשים לתקשר בצורה חופשית.

 

עוד משהו לחשוב עליו: תבניות התקשורת שלנו באו לנו מהסביבה שבה גדלנו. צריך לגלות עירנות לגבי מה מתוך זה אימצנו לעצמנו כהרגל. זכור כי להיות מסוגל לקיים שיחות איכותית עשוי לקחת זמן, בוא נתחיל בזה שתהיה נוכח. הקשב, נשום, שאל ובסוף תדבר. תחלופת מילים איכותית בין יחידים יוצרת קירבה וחיבור.

 

"אז בעצם זה הכל אצלי, כל מה שאני צריך זה להתעורר ולראות את האופן שבו אני מתקשר ולבחור בשיחה אחרת”.

 

לגמרי. כל שינוי מתחיל בהבנה.

 

שלמות זה מבחירה.

 

הכותב: ניסים שדהM.A מטעם אוניברסיטת תל אביב, בעל ניסיון בתחום הניהולי בסקטור הפרטי והאתה יורד ציבורי. מוסמך Mastery University מטעם Anthony Robbins מאמן בכיר למנהיגות ותקשורת בתחום האישי והעסקי מעביר הכשרת מאמנים בעיר ניו יורק יחד עם סדנאות ייחודית בתחום תקשורת והעצמה אישית. nissimsade@gmail.com

8549 917-225

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים