שתף קטע נבחר

הפיקוח לבנקים: מצמצמים סניפים? חנכו את הציבור לעבור לדיגיטל

חודשים אחרי שהחלו הבנקים לסגור סניפים תוך פגיעה באוכלוסיות המתקשות להשתמש בשירותים הישירים, בעיקר ציבור הקשישים, בבנק ישראל לא מתכוונים להפריע למהלך אך דורשים מהם לגבש מדיניות ליווי למתקשים לפעול באמצעים הללו. בבנקים חוששים שהדיון בנושא יעבור לזירה הציבורית

פיקוח גם על מיקום סניפי הבנקים והשירותים ללקוחות? במהלך השנה האחרונה, במסגרת תהליכי התייעלות, סגרו הבנקים סניפים רבים, בעיקר שני הבנקים הגדולים פועלים ולאומי, תוך העברת הלקוחות לסניפים אחרים מרוחקים יותר. ברקע המהלך, הרצון של הבנקים להעביר את ציבור הלקוחות לשימוש באמצעים הישירים ובדיגיטל ובכך לחסוך בעלויות תפעול הסניפים.

 

מרגישים בטוחים להשתמש באפליקציה בנקאית?

 

ואולם המציאות הזו פוגעת בעיקר באוכלוסיות החלשות, בעיקר קשישים וציבור מקבלי קצבאות הזקוקים לשירותי בנק, אך אינם בעלי אוריינטציה טכנולוגית והם נעזרים בפקידים בסניף.

 

בעקבות ביקורת ציבורית, נדרש גם בנק ישראל לסוגיה ובמכתב שהעביר בסוף השבוע לידי הבנקים מבקשים בפיקוח שהבנקים "יגבשו מדיניות סינוף לשנים הבאות שמענה ללקוחות המושפעים מסגירת הסניפים וכן מענה לאלו המתקשים בהסתגלות לאמצעים הטכנולוגיים החדשים".

 

בבנק ישראל מציינים כי הם מעודדים שימוש באמצעים טכנולוגים בשירות הבנקאי וכן אמצעים לשירות עצמי (כגון מכונות למשיכת והפקדת מזומנים, צ'קים וכדו).

 

"אנו עדים להתרחבות תופעה,בחלק מהבנקים, של סגירת סניפים וצמצום עמדות הטלרים בסניפים, וכן להחלפת עמדות אלו במכשירים האוטומטיים. הפיקוח על הבנקים תומך במגמה של הגברת השימוש באמצעים ישירים וטכנולוגיים לצורך מתן שירותים בנקאיים, אשר מובילה להוזלה מידית משמעותית של העלויות ללקוחות ולשיפור בשירות ובנוחות צריכת השירותים הבנקאיים לרוב ציבור לקוחות הבנקים", כותבים בבנק ישראל.

 

עם זאת, מציינים שם "אנו מצפים שהבנקים הרלוונטיים יקדישו את התשומות הנדרשות לכך שהמהלך ייעשה תוך שימת דגש על מתן מענה הולם לאותם הלקוחות שמתקשים בהסתגלות לאמצעים הטכנולוגיים החדשים, ובכללם למגוון קבוצות הציבור הפונות לקבלת שירותים בנקאיים, ביניהן חלק מהקשישים".

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

הבנקים נדרשים להעביר את "מסמך המדיניות" לידי הפיקוח עד סוף חודש ינואר הקרוב.

 

למרות האמור, בבנק ישראל לא מטילים מגבלות כלשהן על הבנקים בנושא. יש לציין כי מערך הסינוף הבנקאי אינו נמצא תחת רגולציה. ל ynet נודע כי לאחרונה, בעקבות תלונות רבות של לקוחות שסניפיהם נסגרו ונאלצו לכתת רגליהם למקומות מרוחקים יותר, החלו במרכז המידע והמחקר של הכנסת לנסות לבדוק את הסוגיה לעומק ואף שלחו לבנקים שאלונים מפורטים בנוגע למערכי הסינוף והשינויים שחלו בהם. זאת לקראת דיון שצפוי בנושא בוועדות הכנסת.

 

החשש הגדול של הבנקים הוא שהנושא יחרוג מגבולות הפיקוח של בנק ישראל ויעבור לדיון ציבורי בכלל וכנסת בפרט, תוך שימת דגש על הקושי שנוצר לאוכלוסיות החלשות.

 

יש לציין כי סקירת מערכת הבנקאות לשנת 2014, שפרסם בנק ישראל לפני מספר חודשים, מגלה כי מספר סניפי הבנקים בישראל נכון לסוף שנת 2014 עומד על 1,270, לעומת 1,300 שנה קודם לכן והצפי הוא להמשך מגמת ירידה בייתר שאת ב-2015. בבנק ישראל מציינים עם זאת כי בשנתיים האחרונות נסגרו בארץ 77 סניפים ונפתחו 31 סניפים חדשים, כאשר רוב הסגירות היו בערים הגדולות.

על פי הנתונים (לשנת 2014), מספר הסניפים ל-100 אלף תושבים עומד על 19, נתון נמוך משמעותית מממוצע הסניפים במדינות ה OECD (הממוצע במדינות אלה עומד על 31).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים