שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    סכנה באוויר: איך שינוי האקלים ישפיע על הטיסות?
    לא לסובלים מחרדת טיסות: שינוי האקלים צפוי לגרום ליותר כיסי אוויר, ביטולי טיסות ושינויי נתיבים. כיצד נערכים בענף התעופה להשפעות של האקלים המשתנה?
    התרסקות המטוס הרוסי מעל חצי האי סיני לפני כחודש וחצי ושורה של תאונות אוויריות מסתוריות יותר ופחות שאירעו בשנתיים האחרונות גרמו בוודאי גם לנוסעים המתמידים ביותר להחוויר. ענף התעופה חווה בשנים האחרונות טלטלה שקשורה בראש ובראשונה לגורמי טרור שמנסים לפגוע בו, אך הוא גם מושפע מתופעה אחרת שלה אחראי האדם: שינוי האקלים.

     

    עוד כתבות בזווית, סוכנות ידיעות למדע וסביבה

    יומן פריז: טיוטות אחרונות

    להיות חלק מהשינוי

    כולנו ילדים של שינוי האקלים

    פריז של תקווה

    שליחות לא-קטלנית

     

    מאמרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות הדגישו את חלקם של המטוסים בהתחממות כדור הארץ. לפי הערכות שונות, ענף התעופה אחראי כיום על למעלה מ-700 מיליון טונות של פחמן דו-חמצני שנפלטות לאטמוספרה מדי שנה, שהן שני אחוזים מסך הפליטות בעולם ו-12 אחוזים מסך הפליטות מתחבורה. עם זאת, מספר מחקרים שפורסמו לאחרונה בחנו לראשונה את צדו השני של המטבע, וניסו לענות על השאלה ההפוכה - כיצד ישפיע שינוי האקלים על ענף התעופה? המסקנות שאליהן הגיעו החוקרים צריכות להדאיג לבטח את הסובלים מחרדת טיסה, אבל גם את הנוסעים המתמידים: הטיסות של העתיד יהיו קופצניות יותר, יאופיינו בהמראות קשות יותר, ומעל לכול הן גם יהיו יקרות יותר. אז כיצד ייראו הטיסות בעולם של אקלים משתנה? נא להדק חגורות, בואו נצא לדרך.

     


     

    כיסי אוויר מטלטלים יותר

    עלייה בתדירות ובעוצמה של אירועי מזג אוויר קיצוני כתוצאה משינוי האקלים מאיימת על ענף התעופה, המושפע מהאקלים יותר מכל סוג תחבורה אחר. לפי מחלקת התחבורה של ארה"ב, מזג אוויר קיצוני הוא כיום הגורם הגדול ביותר לעיכובי טיסה.

     

    מחקר שפורסם בשנת 2013 התריע כי העלייה בריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה ושינוי האקלים שייגרם בעקבותיה יגרמו לגדילה בשכיחות ובעוצמה של טורבולנציה בטיסות באופן משמעותי. המחקר בחן את השפעת ההתחממות הגלובלית על הסוג הנפוץ ביותר של טורבולנציה - Clear Air Turbulance, ממנו מתקשים טייסים להתחמק, שכן הוא לרוב נעלם ממערכות הלוויינים וההתראה של המטוס, וכמובן גם מעיני הטייס.

     

    מהי טורבולנציה? למעשה, ישנן שלוש רמות של טורבולנציה, המסווגות בהתאם לחומרתן, וכולנו נתקלנו כנראה בסוג הקל המאופיין ברעידות קלות ובתנועה אנכית של המטוס מעלה או מטה מספר מטרים בודדים. לבד מחוסר הנוחות הזמני ומחשבות על הקץ שיצוצו אצל אחד מכל עשרה נוסעים שסובל מחרדת טיסה, אין סכנה לנוסעים ולמטוס במצב זה. טייסים מתייחסים אל הרעידות מהסוג הקל כמו שנהג של "אגד" מתייחס לכביש משובש. טורבולנציה בחומרה בינונית, לעומת זאת, תתרחש אחת לכמה אלפי שעות טיסה. במקרה כזה כלי הטייס עלול לסטות למרחק של עד עשרה מטרים למעלה או למטה, מה שעלול לגרום למשקאות להישפך ולתחושת חוסר נוחות גם אצל המורגלים ביותר לטיסה. טורבולנציה חמורה נדירה הרבה יותר, ובה עלול המטוס לקפוץ גובה של 30 מטרים בפרק זמן קצר מאוד. במקרים אלה עלולים נוסעים שאינם חגורים להיפצע, ומספר מקרי מוות אף תועדו במשך השנים. טורבולנציה חמורה עלולה לגרום גם לנזקים מכניים למטוס.

     

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

     

    התגברות מקרי הטורבולנציה, גם ללא נזקים בגוף או בנפש, יכולה להביא לעלייה משמעותית במחיר הטיסה. טייסים ינסו לרוב לעקוף אזורי מערבולת לאחר שפגשו בהם, כדי לאפשר לדיילים לסיים את ארוחת הערב עם מינימום משקאות שנשפכו ונוסעים לא מרוצים, מה שגורם להתארכות מסלול הטיסה ובסופו של דבר לחשבון דלק גדול יותר.

     

    בגובה שבו טסות מרבית הטיסות האזרחיות קיימים שטפי אוויר מהירים המכונים זרמי הסילון. מרבית זרמי הסילון בכדור הארץ הם ממערב למזרח, ומטוסים לעתים משתמשים בזרמים אלה כדי לקצר את זמני הטיסה (מי שטס מניו-יורק לתל אביב בטח שם לב לכך). חוקרים סבורים כי שינוי האקלים כתוצאה מהתחממות כדור הארץ יתבטא בשינוי בזרמי הסילון ובתזוזה שלהם כלפי נתיבי הטיסה הטרנס-אטלנטיים הנפוצים כיום. האוויר שנמצא בקצוות של זרמי הסילון אינו יציב, ושם יימצאו לרוב האזורים שחשופים לטורבולנציות. לכן, עם שינוי הזרמים צופים החוקרים כי מטוסים ייפגשו בהם הרבה יותר מהיום. מודלים אקלימיים מצביעים על עלייה של 40-170 אחוזים בתדירות טורבולנציה בינונית עד חמורה, וכדי להחמיר עוד את המצב, המחקר מצא כי עוצמת הטורבולנציה תגדל ב 10-40 אחוזים.

     

    יותר חם, פחות המראות

    אחת הסברות הפחות שנויות במחלוקת בקרב מדעני האקלים היא שבעתיד, באופן ממוצע, יהיה חם יותר על פני כדור הארץ. חום הוא אויבם המושבע לא רק של תושבי מישור החוף והשפלה, אלא גם של קברניטי ענף התעופה, ולפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה, להתחממות כדור הארץ יהיו השלכות מרחיקות לכת בכל הקשור להמראות מטוסים.

     

    משקל המטוס המרבי המותר בהמראה נקבע בהתאם לעילוי שיכול המטוס לייצר כאשר הוא מגיע לקצה מסלול ההמראה, וכדי שהמטוס ימריא, על העילוי להיות גבוה יותר ממשקל המטוס. כאשר האוויר חם יותר, הצפיפות שלו יורדת והעילוי שמייצרות הכנפיים יורד בהתאמה. נתון זה חשוב במיוחד בשדות תעופה עם מסלולי המראה קצרים, שם המהירות המרבית שאליה יכול להגיע המטוס נמוכה יחסית. לכן, במזג אוויר חם במיוחד נאלצים המטוסים להפחית ממשקלם, והפחתה זו יכולה להגיע עד כדי 30 אחוז ממטען המטוס על מנת שיוכל להמריא בבטחה.

     (צילום: עמית קוטלר) (צילום: עמית קוטלר)
    (צילום: עמית קוטלר)

     

    המחקר בחן ארבעה שדות תעופה גדולים בארצות הברית ומצא כי מספר הימים שבהם יחולו הגבלות על משקל ההמראה צפוי לגדול ב-200 אחוזים ב-30-50 השנים הבאות בהשוואה להיום. בפיניקס בירת אריזונה, למשל, מספר ימי ההגבלה צפוי לעלות מאפס כיום ל-20 בשנת 2050. לכן, אם בעתיד החבילה שהזמנתם מ"עליבאבא" תתעכב, ייתכן שהסיבה לכך תהיה גל חום שפוקד את סין ולא שביתה של עובדי הדואר בישראל.

     

    שקיעת שדות התעופה

    סופת ההוריקן "סנדי" שפקדה את מערב ארצות הברית בשנת 2012, גרמה לביטולי טיסות בהיקף חסר תקדים והייתה קריאת השכמה בעבור ענף התעופה, ממש כמו שאסון התאומים היה עבור שירות הביטחון האמריקאי.

     

    רשות התעופה האזרחית האמריקאית (FAA) השיקה לאחרונה תכנית פיילוט במטרה לסייע לשדות תעופה בהיערכות לשינוי האקלים ובגיבוש תכניות שמטרתן צמצום הנזקים באירועי מזג אוויר קיצוניים. שדה התעופה הבינלאומי "לוגאן" שממוקם בבוסטון, לחופה המזרחי של ארצות הברית, הוא אחד הראשונים לאמץ את המלצות רשות התעופה להיערכות לשינוי אקלים. השדה נמצא בסמוך לקו המים ומצוי תחת איום של הצפות. סכנה זו צפויה לגבור עם עליית פני הים כחלק מתוצאות שינוי האקלים, ומדענים מעריכים כי עד סוף המאה הנוכחית עלייה זו תגיע לחצי מטר ואף לשני מטרים. בשדה התעופה של בוסטון הכריזו על שורה של צעדים שמטרתם צמצום פליטות הפחמן של שדה התעופה, ולצד זה יושקעו סכומים נכבדים ביצירת חסמים למים במקרה של סערות, רכישת משאבות והחלפת כל הדלתות בשדה ל"דלתות סערה".

     

    בישראל כיום שדה בין-לאומי אחד ומרכזי - נמל התעופה בן גוריון. דובר רשות שדות התעופה, עופר לפלר, אומר כי "אין היערכות מיוחדת של השדה להשלכות ההתחממות הגלובלית". לדבריו, ישראל שונה מארה"ב ונדירים המקרים של

     עיכובי טיסה בנתב"ג שהסיבה להם היא מזג אוויר. עם זאת, נתב"ג יושב על ציר של כמה נתיבי נחלים, וכחלק מבניית הטרמינל החדש (טרמינל 3) הוסט נחל איילון כך שלא יסכן את נתיבי ההמראה. לפי לפלר, לקראת עונת הגשמים מקפידים בשדה על ניקוי של מערכות הניקוז כדי למנוע הצפות.

     

    ענף התעופה מאבד את מעמדו המיוחד, השמור לענפים מעטים בלבד, בכל הקשור למלחמה בהתחממות הגלובלית, וגם הוא ייאלץ לתרום את חלקו למאמץ להפחתת פליטות הפחמן לאוויר. כלי הטיס תלויים במצב מזג האוויר יותר מכל כלי תחבורה אחר, ויכולתם להמריא ולנחות ללא רעידות מיותרות מאוימת על ידי שינוי האקלים. נראה שאם הענף היה זקוק לזריקת מרץ כדי לצמצם את השפעתו השלילית על האוויר, ההשלכות החמורות של ההתחממות על המטוס, הטייס והנוסע יכולים לספק בדיוק את זה.

     

    המאמר פורסם בזווית, סוכנות ידיעות למדע וסביבה

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים