צפו: מבצע אווירי ותת-ימי לתיעוד כרישים בחדרה
להקות הכרישים שמגיעות במהלך החורף אל אזור תחנת הכוח בחדרה מושכות אליהן גם צלמי טבע שמגיעים לצלם אותם מקרוב. צפו במבצע מיוחד של צלם אווירי וחבורת צוללים שיצאו יחד לתעד את הכרישים מהאוויר ובמרחק נגיעה
בשבוע שעבר המריא רון גפני, אמן צילומי אוויר, כדי לתעד להקת כרישי סנפירתן וכרישים עפרוריים שמגיעים בהמוניהם מדי חורף לאזור תחנת הכוח בחדרה.
גפני, בעלת חברת "skypics", מתעד את נופי וחיות הארץ ממעוף הציפור מזה מספר שנים, צילם בעבר מפגשים עם בעלי חיים ימיים בים התיכון, ביניהם גם כרישים, אך הפעם הוא לא היה לבד במערכה. למסע התיעוד הצטרפה במקביל חבורת צוללים מנוסה שתיעדה את הכרישים מקרוב בים.
צילום אווירי: רון גפני, אמן צילומי אוויר "skypics" | צללו וצילמו: אדיר פיסטינר, אייל אלמקייס, אופיר ונדר, אופיר בשן, צביקה פייר, עמיר ויידפלנד, אורי פיזנטי | עריכה: ארז ארליכמן
תיעוד מקביל מהאוויר ומהים
"כצלם נוף ישראלי רציתי להעצים עוד יותר את הרגע ולצלם את החוקרים של התופעה בזמן פעולה, כאשר הם צוללים עם הכרישים", הוא מספר ל-ynet.
גפני יצר קשר עם חוקרת הכרישים עדי ברש כדי להבין את עולמם של הכרישים. ביחד עם אורי פיזנטי וקובי תויטה, צמד צוללים, הם החלו לתעד את הכרישים ביחד. גפני מהאוויר וחוברת הצוללים בסביבה הימית, עד שהמפגש האחרון היה אחד השיאים של הפעילות המשותפת - תיעוד מקביל של הכרישים מהאוויר ומהים.
אורי פיזנטי, אחד הצוללים שלקח חלק בתיעוד הכרישים סמוך לחדרה, מספר כי מזה כשלוש שנים הוא יוצא יחד עם שבעת חבריו לצלילות בעקבות הכרישים בחורף.
"אתר הצלילה הוא מורכב ובעייתי, דורש נסיון רב ולא מומלץ לכל צולל. כל צלילה נמשכת כשעה ונוצרת קירבה רבה בינינו לבין הכרישים. כמות הכרישים שונה, מפרטים בודדים ועד ללהקות של יותר מעשרים כרישים. כל צלילה היא מרגשת ומטורפת באופן שונה, בין אם לראות אותם שוחים לידינו או אוכלים".
לדברי גפני, "הרעיון היה להקים 'צוות' פעולה מיידי ושיתוף הפעולה התעצם בכל מפגש", הוא מציין. "בכל פעם גילינו עוד דברים חדשים על התופעה. החל מרדיוס הפיזור של הכרישים בשטח ועד לגודל הפיזי של כל כריש. בנוסף, ליווינו עוד בעלי חיים שהאזור הוא גם ביתם, כמו צבי ים וטריגונים".
התכנון לצילום התת ימי ומהאוויר דרש הכנות מדוקדקות משני הצדדים, בכל הנוגע לעצמת הרוחות בתעופה וזרמים בים. "לצוללים היו מגבלות של זרמים חזקים מתחנת הכוח, זרמי הנחל וסלעים שמלאים בגופים זרים כמו חבלים ואמצעי זיהוי על פני המים", מסביר גפני. "לוחות הזמנים סונכרנו כך שישאר מרווח של כמה דקות בין המפגש בקו המים לכניסה למים, שכן הקור של התקופה פחות מפנק במים, ובטח בזמן טיסה".
גפני מדגיש כי טיסה בכלי טיס בגובה נמוך מחייבת להתמודד עם מגבלות שונות בזמן אמת, כדוגמת רוחות מזרחיות חזקות בקו החוף, שמצד אחד משטיחות את הגלים, אך מקשות על התמרונים ומיקום נכון של המטוס ביחס לשדה הראייה. לדבריו, צילום תוך כדי תעופה הוא מאתגר מאחר והוא "מבוצע בחלונות זמן מאד קצרים ותנאים שמכריחים עבודה מהירה ומדוייקת שזה מעצים את החוויה עוד יותר", הוא אומר.
התקשורת במפגשים בין גפני שתיעד את הכרישים והצוללים מהאוויר לבין הצוללים עצמם, התבצעו באמצעות סימני ידיים ונסיונות הגעה של הצדדים למקומות אליהם תכננו להגיע מראש. גפני שהיה רגיל לתעד כרישים שוחים בגפם בים, מספר כי שילוב צוללים בלהקת כרישים מוסיפים רבות לחוויית הטיסה והצילום. מעבר לחוויית הצילום, התיעוד של הכרישים נועד להגביר את המודעות בציבור לקסם הטמון בכרישים ובצורך להגן עליהם מפני דיג ולשמור על אזורי המחייה שלהם בים התיכון.
עוד צילומים מרהיבים בעקבות הכרישים ליד חדרה: