שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    דו-גלגלי בנת"צ - מותר, אבל רק בקושי

    למרות החלטה מקצועית על אישור רכיבת דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבוריים במרכז, הוחלט לבסוף במשרד התחבורה על מיני-ניסוי לזמן מוגבל בקטעים קצרים בלבד. דניאל פטרי חיפש היגיון בהחלטה, ולא מצא כזה

    אין נהג בגוש דן שלא נתקל בהם מדי בוקר, צהרים וערב: פקקי תנועה אינסופיים שרק הסתבכו והתארכו כתוצאה מעבודות התשתית על הרכבת הקלה. לא מעט תחקירים ולא פחות אייטמים פורסמו על כך בתקשורת, ובפי כולם כמעט אותה המלצה: השתמשו בתחבורה ציבורית במקום רכב פרטי לטובת הגעה למטרופולין שתל-אביב היא מרכזו. אלא שלמרבה הפלא, ברובם המכריע של הפרסומים שוכחים הכותבים, או שמא משמיטים בכוונה פתרון נוסף, לא פחות יעיל והרבה יותר שימושי: רכב דו-גלגלי.

     

    מפת הנת"צים בגוש דן ()
    מפת הנת"צים בגוש דן

     

    יעילות, זריזות, יכולת לשאת אדם נוסף ואולי קצת ציוד, עלות רכישה נמוכה - בעיקר במקרה של קטנועים ואופנועים קלים - יחד עם פתרון חניה קל ונוח, הפחתת זיהום אוויר ובעיקר הימנעות מפקקים, כל אלה הם בין יתרונותיו המוכחים של רכב דו-גלגלי. בכל העולם יודעים זאת, וכל שנדרש הוא להביט בערים אירופאיות גדולות החולקות עם גוש דן מזג אוויר בחלק מחודשי השנה, ואפילו כאלה בהן מזג האוויר פחות נוח. רכב דו-גלגלי מהווה שם פתרון מצוין ומוכח למצוקות התנועה במטרופולין העמוס, לא פחות מממערכות הסעת המונים מודרניות.

     

    שלא במפתיע, עוד בשנת 2010 החליט שר התחבורה, ישראל כץ, לאמץ רעיון שיושם והתגלה כמצוין בערים מובילות באירופה כמו לונדון, שטוקהולם, פריז, וינה, ברצלונה ועוד: אישור רכיבה בלתי מוגבל לדו-גלגלי על נתיבי תחבורה ציבורית, יחד עם אוטובוסים ומוניות. המטרה: לשפר עוד יותר את ניידות הרוכבים ולהפוך את השימוש ברכב דו-גלגלי לאטרקטיבי יותר מבלי לפגוע בניידותם של שאר משתמשי הדרך, ובמקביל הקטנת הסיכון לתאונות דרכים.

     

    מאז אותה החלטה של כץ נערכו אין ספור ישיבות בין פקידי משרד התחבורה לגורמים אחרים מעורבים. החל מעיריית תל-אביב ונציגי הרוכבים שתמכו במהלך, המשטרה, יועצים חיצוניים ואפילו חוקרי טכניון שנשכרו לצורך מחקר בנושא. הרוב המכריע של המשתתפים תמך במידה כזו או אחרת במתן היתר, וכל שנותר היה לתקן את התקנות המתאימות ולצאת לדרך.

     

    לפני כחודש ימים הודיע שר התחבורה כי הניסוי עומד לצאת לדרך, ולפני כשבוע ימים דיווחה על כך גם סגנית ראש עיריית תל-אביב, מיטל להבי. בשני

    המקרים דווח כי הניסוי יימשך כשנה, ויכלול את כל נתיבי התחבורה הציבוריים בתל-אביב. אמרו, ובכל זאת הודיע אתמול (א') משרד התחבורה כי הניסוי יצא לדרכו, אך במתכונת מאוד מצומצמת. רק שני נתיבים, רק חצי שנה. כאילו מישהו באמת רוצה שהניסוי הזה יכשל. שכן איך יכול להיות שאחרי שהוסכם על כל הפרטים ונקבע מתווה מדויק לניסוי במאות שעות של דיונים, בשלב ראשון מותר יהיה לרכוב רק במספר קטעים קצרים?

     

    מה בדיוק קרה בין השלב בו הוחלט והוסכם לצאת לניסוי גדול שיאפשר רכיבה בכל נתיבי התחבורה הציבוריים במרכז, לבין ההודעה על מיני-ניסוי? לא ברור, ולא כל כך משנה. מה שבטוח הוא שבינתיים כולנו, נהגים ורוכבים כאחד, נמשיך לדשדש בביצת הפקקים האינסופית, בעוד שהפתרון הנמצא מתחת לאפנו מתמוסס ומתפוגג על-ידי החלטות תמוהות. 

     

    הכותב הוא פעיל בקהילה הדו-גלגלי ובעל האתר "מיצו בדרכים "

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים