שתף קטע נבחר

מדבר שקר תרחק

נכון, אסור לשקר. אבל גם בהלכה יש מקרים בהם לא רק אפשר, אלא אף צריך לעשות זאת. הרב יוסף בן פורת, מראשי ישיבת אור שמח, מסביר ל- ynet מתי גם לנו מותר

"השקר הראשון המפורסם שמהווה לימוד הלכה למעשה", מסביר הרב יוסף בן פורת, "הוא כאשר שרה שמעה שהיא אמורה ללדת מפי המלאכים בפרשת "וירא", ואז היא אומרת, על פי הכתוב: "ותצחק שרה בקרבה ותאמר: האמנם אלד – ואדוני זקן". כלומר, אברהם זקן מדי מכדי ללדת. אח"כ אלוקים בא לאברהם ואומר לו: "ויאמר אלוקים לאברהם: למה זה צחקה שרה, לאמר, האמנם אלד ואני זקנתי". כלומר, אלוקים אומר ששרה אמרה על עצמה שהיא זקנה ולא על אברהם. הקדוש ברוך הוא שינה את האמת. באו חכמנו זכרונם לברכה, בתלמוד, בכמה מקומות ובמדרשים, ואמרו: רואה אתה מכאן שהקדוש ברוך הוא שינה מפני השלום, כלומר, כדי לא ליצור סכסוך בין איש לאשתו.

- זה מקרה מקובל, לשקר כדי לא לסכסך?

"מכאן הלכה למעשה, לאו דווקא בין בעל לאשה, אלא כדי למנוע סכסוך בין שני אנשים מותר לשקר. זה השקר המפורסם ביותר מהתורה".

- יש מקרים נוספים?

"בתלמוד במסכת בבא מציעא, פרק שני, נאמר שתלמידי חכמים נוהגים לשקר בשלושה דברים: אחד, כשאדם התארח אצל מישהו וקיבל באמת הכנסת אורחים למופת, ומישהו ישאל אותו 'איך ההוא התייחס אליך?', עליו להשיב: 'נו, ככה'. כיוון שאם יאמר לו שנתן לו הכנסת אורחים, כל הקבצנים וכל הגנבים יתלבשו על האיש ההוא.

- אז עדיף לשקר ולא להחמיא?

"תלוי באיזה חוג. אם זה פרסום מחמאות שיכול להיות חיבוק הדב, כמו בומרנג, אז לא. במקרה כזה מותר לשקר ולשנות. במשלי כתוב "משבח רעהו בקול גדול, בערב קללה תחשב לו", וזה מקרה אחד. מקרה שני, אם שואלים בן אדם: 'תגיד למדת את כל המסכת?' אז עליו להשיב: 'ככה, לא למדתי, אני לא יודע', כדי לא להתגאות. אם שואלים הלכה תכל'ס אתה צריך להגיד, אבל אם סתם שואלים אותך, ואתה רק רוצה להרים את הפרופיל, אז מותר לך לשקר ולהגיד שאתה לא יודע, גם אם אתה יודע באמת. במקרים אחרים אסור לשקר בשום אופן ובשום פנים. הפסוק שעוסק בשקר הוא חריג בצורת ההתבטאות: כתוב בתורה מדבר שקר תרחק. האיסור היחיד שכתוב תברח ממנו, בכלל אל תתקרב אליו".

- לשקר לגוי מותר?

"הפוך. לא זו בלבד שאסור, יש מושג שנקרא גניבת דעת וגם הוא אסור. כתוב בגמרא שאם בן אדם נניח בא לחנות נעליים ומבקש נעליים מעור של בהמה שנשחטה, לא שמתה כי היתה חולה אלא רק אחת שנשחטה, אז אסור לך למכור ולהגיד שזה מבהמה שנשחטה. למעשה הוא סתם משוגע, כי זה לא משנה אם היא נשחטה או מתה ממחלה, ואפילו לגוי אסור לעשות זאת ולנצל את השגעון שלו. גם אם למשל בא אורח, ואתה במקרה פותח בקבוק יין חדש, אסור לך להגיד 'בשבילך אני פותח חדש', כי זה לא נכון, מאחר ובין כה וכה היית צריך לפתוח.

- ומה לגבי השקר המפורסם של יעקב?

"זאת שאלה גדולה מאוד ולכן יעקב סרב לעשות זאת, ואז אמרה לו רבקה "עלי קללתך בני", אבל השקר הוא לא חשבון עובר ושב. התרגום בארמית אומר שהקדוש ברוך הוא אמר לרבקה בנבואה. זה נקרא צו שעה, שהברכות חייבות להתקבל בצורה של עורמה. אלוקים יכול היה לפנות ליצחק בנבואה, אבל היתה כאן סיבה למה היה צריך יעקב לקבל את הברכות תחת תחפושת. השקר הזה היה במקרה על פי הוראת שעה של אלוקים. אלוקים נתן הוראה חד פעמית לשנות".

עוד על "שקרים קטנים, אף ארוך" בכתבות נוספות


לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נדב נויהוייז
הרב יוסף בן פורת
נדב נויהוייז
מומלצים