שתף קטע נבחר

מבחן מכוניות מיני אוט': יונדאי i10 - קיה פיקנטו - שברולט ספארק

מכוניות מיני אוטומטיות וזולות יחסית הפכו בשנים האחרונות מבנות קטגוריה חסרת משמעות, לאחת המובילות בשוק הרכב המקומי וללהיט מכירות של ממש. לקחנו למבחן משולש שתי מובילות ותיקות, ואחת חדשה שמבטיחה רבות. ויש מנצחת ברורה

אם רק לפני מספר שנים היינו מנבאים שהמכונית הנמכרת ביותר בישראל - ב-2013 ו-2015 - תהיה מכונית מיני בשם קיה פיקנטו, הייתם מייחסים לנו בעיית שפיות מוצדקת. הנהג הישראלי רכש עד אז משפחתיות-קומפקטיות במרכב סדאן עם מנוע 1.6 ותיבה אוטומטית. ולא הרבה יותר מכך. כל שינוי בהעדפות נמתח בשוק המקומי לאורך שנים ארוכות והיה איטי, אם בכלל היה כזה.

 

מעדיפים לצפות בתקציר וסיכום בווידאו? בבקשה:

 

 

אלא ששינוי שיטת המיסוי בישראל, והחלטה על מתן תמריצים משמעותיים למכוניות קטנות וחסכוניות, הקהל החל בכל זאת לפזול ימינה ושמאלה. הסיבה לכך פשוטה כמובן, ומתמקדת בנושא בו כולנו מבינים מצוין - כסף. המכוניות הקטנות הפכו זולות מאד (יחסית לשוק המקומי), פתחו פער עצום של עשרות אלפי שקלים ועשרות אחוזים מקטגוריית הסופר-מיני שמעל, ובוודאי מהמשפחתיות הקומפקטיות. חשוב לא פחות, יחד עם האטרקטיביות הפיננסית והצמיחה בממדים, הגיע גם שיפור ניכר ורצוף באיכות.

 

למבחן הבודד שערכנו לשלוש: יונדאי i10 | קיה פיקנטו | שברולט ספארק

 

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 

קיה פיקנטו הייתה הראשונה לפצח את הנוסחה של קטן-מאובזר-זול, ונהנית בשנים האחרונות מהובלה כמעט חסרת תחרות בשוק הישראלי. בין היתר תודות לתיבת הילוכים אוטומטית-"רגילה", מצרך נדיר יחסית בפלח מכוניות המיני. בשנה שעברה הצטרפה אליה מתחרה דומיננטית מבית, ה-i10 החדשה, והשנה יש גם טוענת חדשה לכתר - שברולט ספארק. לקחנו את שלושתן למבחן דרכים כדי לבדוק האם הפיקנטו עדיין הטובה ביותר, או שאפשר לדווח על מהפך.

 

מה מביאה יונדאי i10

  • גרסה נבחנת - סופרים
  • מחיר - 80 אלף שקל
  • מידות (בס"מ) - אורך: 366.5, רוחב: 166, גובה: 150, בסיס גלגלים: 239
  • יחידת כוח - 1.25 ליטר, 87 כ"ס, תיבת ארבעה הילוכים אוטומטית
  • ביצועים - 13.8 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, 163 קמ"ש מרביים
  • מערכות בטיחות - כנדרש בחוק (6 כריות אוויר) 
  • ציון בטיחות משרד התחבורה - 1 מ-8
  • תצרוכת דלק ממוצעת - רשמי (משולב): 15.3 קמ"ל; מבחן (עירוני-בין עירוני): 16.4-9.9 קמ"ל

 

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 

מה מביאה קיה פיקנטו

  • גרסה נבחנת - EX
  • מחיר - 79 אלף שקל
  • מידות (בס"מ) - אורך: 360, רוחב: 160, גובה: 148, בסיס גלגלים: 239
  • יחידת כוח - 1.25 ליטר, 85 כ"ס, תיבת ארבעה הילוכים אוטומטית
  • ביצועים - 13.4 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, 163 קמ"ש מרביים
  • מערכות בטיחות - כנדרש בחוק (7 כריות אוויר)
  • ציון בטיחות משרד התחבורה - 1 מ-8 
  • תצרוכת דלק ממוצעת - רשמי (משולב): 17.8 קמ"ל; מבחן (עירוני-בין עירוני): 16.1-9.4 קמ"ל

 

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 

מה מביאה שברולט ספארק

  • גרסה - LT+
  • מחיר - 80 אלף שקל 
  • מידות (בס"מ) - אורך: 364, רוחב: 160, גובה: 148, בסיס גלגלים: 239
  • יחידת כוח - 1.4 ליטר, 98 כ"ס, תיבה רציפה-אוטומטית
  • ביצועים - 12.8 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, 179 קמ"ש מרביים
  • מערכות בטיחות - כנדרש בחוק (6 כריות אוויר)
  • ציון בטיחות משרד התחבורה - 1 מ-8
  • תצרוכת דלק ממוצעת - רשמי (משולב): 18.2 קמ"ל; מבחן (עירוני-בין עירוני): 16.6-10.6 קמ"ל


 

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 

תא נוסעים ותפעול

תאי הנוסעים שהוצעו בעבר במכוניות מיני התאפיינו בעיצוב ונוחות-תפעול שהזכירו מקרר בסיסי. הדרישה הייתה למכוניות פשוטות וזולות עד כמה שניתן, וזה בדיוק מה שיוצר למעט במקרים נדירים. אלא שכיום מדובר בסביבת נהג ונוסעים שמשתווה לא רק לקטגוריה גבוהה יותר, אלא אף לזו של משפחתיות-קומפקטיות בסיסיות ויקרות משמעותית, אפילו מבחינת בחירת החומרים, איכות ההרכבה והנדסת האנוש. חבל רק שבכל השלוש נותר הגה שאינו ניתן לכיוון המרחק אלא רק לגובה, וחבל שכך.

 

קיה פיקנטו - תא נוסעם ראוי, אך הגיל ניכר (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
קיה פיקנטו - תא נוסעם ראוי, אך הגיל ניכר(צילום: רועי צוקרמן)

 

קיה היא הוותיקה מהשלוש, ועובדה זו ניכרת. היא מצוידת אמנם בגלגל הגה מעוצב באופן "ספורטיבי", וקורצת לצעירים שבקונים עם קווים חדים ונגיעות כרום המעניקים אפקט ויזואלי-דינמי, אך היא נראית הפשוטה מהשלוש. מרחב המחייה הולם ארבעה מבוגרים, אך היא - נראית מעט צפופה. תנוחת הנהיגה טובה, אך תא המטען ממוצע בגודלו בקטגוריה וסף ההטענה שלו מעט גבוה.

 

יונדאי i10 מציעה תא נוסעים טוב יותר, בין היתר תודות לגווני דיפון וריפוד שונים, גוון תאורה כחלחל נעים לעין ותחושה כי האיכות מעט גבוהה מזו של הפיקנטו, הן חומרים והן הרכבה. הנדסת האנוש טובה אך היא זהה לקיה מבחינת מרחב המחייה עבור הנוסעים מאחור. גם תא המטען זהה לזה של הפיקנטו.

 

סביבת הנהג של יונדאי i10 - עניינית ואינפורמטיבית (ירון ברנר) (ירון ברנר)
סביבת הנהג של יונדאי i10 - עניינית ואינפורמטיבית(ירון ברנר)

המרשימה מהשלוש היא הספארק. איכות תא הנוסעים אינה גבוהה מזו של צמד ילידות קונצרן יונדאי, ובמקרים מסוימים החומרים ואיכות ההרכבה אינם משכנעים, אך היא בכל זאת מרגישה מרווחת וגדולה מהשלוש, בין היתר תודות לעיצוב מוקפד של הקונסולה הקדמית אשר החליפה את היצירה השנויה במחלוקת של הדגם הקודם. צג המידע הגדול מוסיף אפקט יוקרתי ברור, תאי האחסון רבים ונוחים לשימוש והמושבים הם הנוחים מהשלוש. חבל רק שתא המטען הוא הקטן ביותר בחבורה. 

 

שברולט ספארק - סביבת הנהג הטובה מכולן ()
שברולט ספארק - סביבת הנהג הטובה מכולן

 

דירוג: 1. שברולט 2. יונדאי 3. קיה

 

נוחות נסיעה ויכולת דינמית

יונדאי שיפרה מהותית את ה-i10 הקודמת, ומציעה כעת מכונית קטנה עם איכויות "גדולות". בידוד הרעשים טוב יחסית, השליטה בתנודות הגוף משופרת ואחיזת הכביש ראויה בהחלט - בין היתר תודות לצמיגים רחבים ואיכותיים יותר מאלה בפיקנטו. אך היונדאי מקפצת מדי, פועל יוצא של בסיס גלגלים קצר ומרכב קל יחסית המקובלים בקטגוריית המיני אליה היא שייכת. ההיגוי קל ומדויק וכושר הבלימה טוב.

 

גם שברולט ספארק טובה כיום משמעותית מהדגם המוחלף. היא מרגישה אמנם מעט רכה לעיתים, בעיקר בעת שדוחפים אותה לקצה - דבר שלא תחווה כנראה בחייה הרגילים. היא היחידה בחבורה שמציעה בלמי תוף מאחור ועובדה זו מורגשת שכן המערכת נעדרת חדות. אך כל אלה גורמים לה גם להרגיש גדולה ונינוחה משתי המתחרות האחרות במבחן, עובדה שרוכשיה עתידים לחבב.

 

הפיקנטו בפירוש אינה הנוחה בחבורה. היא מציעה היגוי שמרגיש לעיתים תזזיתי מדי, מקפצת יותר מדי על כבישים משובשים ומרגישה פחות יציבה. אלא שהיא גם מציעה אופי "צעיר", חלק בלתי נפרד ממכוניות מיני באשר הן. רמת האחיזה שלה נמוכה מהשתיים האחרות, אך היא מסוגלת - בניגוד להן - לגרום לנהג לחייך. מוצר נדיר כיום בכל קטגוריה.

 

דירוג: 1. קיה פיקנטו 2. שברולט ספארק 3. יונדאי i10

 

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 

מנוע ותיבת הילוכים

יונדאי וקיה חולקות מנוע ותיבת הילוכים. שתיהן מציעות יחידת 1,250 סמ"ק עם הספק מוצהר של 87 ו-85 כ"ס בהתאמה, ולשתיהן תיבת ארבעה הילוכים אוטומטית "רגילה". הספארק ששווקה כאן בעבר עם תיבה ידנית בלבד, אשר פגעה אנושות ביכולתה להצליח, מציעה לראשונה תיבה אוטומטית-רציפה, המשודכת למנוע בנפח 1.4 ליטר עם הספק מרבי גבוה בכ-15% ממתחרותיה - 98 כ"ס.

 

בהתאם, הספארק מציעה ביצועים עדיפים כמעט בכל מצב - למעט ביציאה ראשונית מהמקום שם הפיקנטו - הקלה ממנה ב-130 ק"ג - מצליחה להוביל עד 60 קמ"ש. בכל מצב אחר, ובעיקר בתאוצות ביניים חשובות, הספארק עם התיבה הרציפה מציגה עליונות ברורה על השתיים. יונדאי הרגישה עצלה מהשלוש ולמרות יחס העברה סופי קצר במקצת מהפיקנטו - כנראה ניסיון ל"פיצוי" עקב צמיגים רחבים יותר - הייתה איטית אף ממנה.

 

הספארק שמציעה מנוע בעל נפח גדול יותר והספק עדיף, אינה נדרשת לסל"ד גבוה כמו מתחרותיה, ולכן הציעה פעולת מנוע שקטה יותר אשר סייעה גם לנסיעה נינוחה ורגועה עבור היושבים בתא הנוסעים. זאת כנראה - יחד עם יתרונות התיבה הרציפה - גם הסיבה לתצרוכת דלק עדיפה. בנהיגה בין עירונית רגועה הסתפקה השברולט בליטר אחד לכל 16.6 ק"מ, לעומת 16.4 ביונדאי ו-16.1 בקיה. בתנועה עירונית עמוסת פקקים ורמזורים הרשימה הספארק עוד יותר עם 10.6 ק"מ לליטר, לעומת 9.9 ק"מ לליטר ביונדאי ו-9.4 ק"מ לליטר בקיה.

 

דירוג: 1. שברולט 2. קיה 3. יונדאי

 

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 

אבזור ומחיר

שלוש המתחרות הקטנות מציעות כיום רמת אבזור שעד לפני שנים ספורות נראתה דמיונית בקטגוריה הזו. כולן מציעות אבזור חשמלי מקובל הכולל הפעלת מראות וחלונות, בתוספת אבזור בטיחות מקובל של שש כריות אוויר (שבע בקיה), ובקרת יציבות.בתחום הנוחות מציעות כולן מערכת שמע עם שליטה מההגה, כניסת USB ובלוטות'. בסך הכל רמת אבזור ראויה בהחלט גם למשפחתית קומפקטית.

 

אלא שהתחרות בקטגוריה דחפה את היבואנים השונים לשלב תוספות שונות ופחות מקובלות בקטגוריה. כך למשל, יונדאי מציעה למשל פנסים עוקבי פניה ואילו קיה מציעה כיום גג חשמלי נפתח ללא תוספת מחיר. אך שברולט (שוב) מעל כולם כאן, עם חיישני לתאורה, מערכת מולטימדיה מקורית בגודל "7 הכוללת גם מצלמת נסיעה לאחור ומערכת המשקפת בעברית את מסך הטלפון הסלולרי (אייפון ואנדרואיד) עם הפעלה קולית וניווט באמצעות גוגל, ולפחות בינתיים גם מכשיר סלולרי מדגם אייפון 6S. עושר זה מעניק לה בקלות את הניצחון בפרק זה.

 

דירוג: 1. שברולט 2. יונדאי וקיה

 

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 

סיכום המבחן

קיה פיקנטו הגיעה למבחן ההשוואתי כשהיא מצוידת בתעודות גמר למופת, עם הישגים חסרי תקדים בשוק הרכב הישראלי והאירופאי וסיכויים טובים לנצח גם כאן. אלא שהיא מסיימת רק במקום השלישי, שכן המתחרות פשוט חזקות ממנה. היא אמנם המעניינת ביותר למראה, מרגישה לעיתים נמרצת מכולן ומציעה רמת אבזור ראויה ותקופת אחריות ארוכה יותר. לכן ראוי בהחלט להתחשב בה כאופציה, אבל יונדאי ושברולט טובות ממנה כחבילה.

 

יונדאי i10 מציעה תא נוסעים עדיף ומציגה בגרות עיצובית ואיכות נסיעה טובה יותר, ובקרב בין שתיהן - בעיקר אם מדובר ברכב שאמור למלא (גם) מטלות משפחתיות - ידה על העליונה. בנקודות אמנם ולא בנוק אאוט, אבל בסופו של יום היא בהחלט הבחירה המועדפת בקרב האחיות לקונצרן יונדאי. אלא שהיא מסיימת רק במקום השני.

 

מנצחת המבחן - מעט במפתיע - היא שברולט ספארק, המצטרפת הצעירה לשוק המקומי. נראה כאילו מהנדסי שברולט (הקוריאנים שבהם לפחות) שיננו היטב את הנוסחה המצליחה של קיה-יונדאי ומשווקים כעת את החבילה האטרקטיבית ביותר למרבית הרוכשים, זו שמציעה את התמורה הטובה לכסף. מלבד תא מטען קטן מהמתחרות ואיכויות ניהוג שמתאימות בעיקר לנסיעה נינוחה, היא עולה עליהן בכל. החל מרמת האבזור, דרך כוח מנוע וביצועים ובמפתיע - תצרוכת דלק. מלכה חדשה.

 

מקום ראשון: שברולט ספארק

מקום שני: יונדאי i10

מקום שלישי: קיה פיקנטו

 

 

 


פורסם לראשונה 29/02/2016 23:34

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים