שתף קטע נבחר

יום הצרכן: איך להזמין בעל מקצוע בראש שקט

איך אפשר לדאוג שבעל המקצוע לא יעלם באמצע העבודה, מה עושים במקרה של מחלוקת, מדוע הכל מתחיל בשלב החיפוש וההתקשרות ואיך להבטיח שגם בסיום העבודה תהיה לכם כתובת במקרה של תקלה?

בשיתוף אתר המקצוענים

 

אם פעם בעלי מקצוע היו "free spirits", כאלו שקובעים מתי יגיעו, כמה תשלמו להם ומתי הם יסיימו את העבודה - אם בכלל, היום בעידן האינטרנט ומאגרי בעלי המקצוע, המצב השתנה. כיום, בעלי הכוח הם הצרכנים. בהנחה שהם משתמשים בצורה נבונה בכוח שלהם, כמובן. לרגל יום הצרכן הבינלאומי שחל מחר (יום ג'), קבלו כמה טיפים לצרכנות נבונה שתחסוך לכם כסף ואולי גם שנים של התדיינויות בבתי-משפט.

 

עוד כתבות:

חבל על הזמן: איך נגרום לבעל מקצוע להגיע במועד?

מחירון מומלץ לעבודות בעלי מקצוע לבית

8 טיפים: כך תתנהלו מול בעלי מקצוע

 

בשלב חיפוש בעל המקצוע

צרכנות חכמה מתחילה עוד בשלב הבחירה. מי אתם רוצים שישפץ לכם את הבית? על מי אתם סומכים שיאטום לכם את הבית בצורה מקצועית ולא יגרום לנזק של עשרות אלפי שקלים לתשתית המבנה שלכם? כיום, בעידן האינטרנט, הרשתות החברתיות ומאגרי בעלי המקצוע מאזן הכוחות משתנה וידם של הצרכנים על העליונה.

 

אז מה חשוב לבדוק באותם מאגרי מידע ברשת? אם אתם נדרשים לעבודה לא מסובכת, תוכלו להסתפק בבדיקה של ותק העסק, דירוג חוות-הדעת שקיבל בעל המקצוע וסוג ההערות שקיבל מלקוחות קודמים.

 זהו סינון ראשוני שיוכל לחסוך הרבה עוגמת נפש. הזמנת צבע דרך מודעה על עמוד חשמל? לא בטוח שתהיה לכם כתובת במקרה של מחלוקת איתו.

 

במקרה של עבודת שיפוצים שעולה הרבה יותר כסף וכרוכה בהתקשרות של שבועות ואף חודשים, כבר תרצו להיות הרבה יותר זהירים ולבדוק מעבר לחוות-הדעת גם את שם בעל העסק, ולוודא שאין נגדו תביעות משפטיות. "ישנם בעלי עסק שמחליפים את שם העסק, ולכן זה לא מספיק לעשות חיפוש רק אחרי שם העסק, כי לא תמיד הוא יבטיח תוצאות חיפוש מהימנות", אומרת אפרת גילה, סמנכ"ל השירות של "המקצוענים".

 

בשלב ההתקשרות

גם אם מצאתם בעל מקצוע מקצועי ואמין זה לא מבטיח שלא יהיו מחלוקות. אלו, לרוב נגרמות עקב בעיות בתקשורת או השארת דברים עמומים משני הצדדים. זה אינטרס של שני הצדדים לנסות לסגור כמה שיותר פרטים מראש ולא להשאיר את הדברים ליד המקרה.

 

גילה: "בייחוד בעבודות גדולות כמו שיפוצים חשוב שתגדירו מראש את הדברים שחשובים לכם: סוג החומרים, משך העבודה, מועדי התשלום, גובה התשלום, פיצוי עבור איחור ועוד. עגנו הכל בחוזה כתוב. כך, גם אם יהיו שינויים תוך כדי תנועה, המחיר יהיה מוסכם מראש. זכרו שכל דבר שאתם לא דורשים בשלב ההתחלתי, אחר כך יכול להוות מקור לבעיות ולמחלוקות".

 

עוד אלמנט חשוב הוא בירור תקופת האחריות. ייתכן שכבר בשלב סקר השוק תעדיפו הצעה שהמחיר שלה זהה, אבל שתקופת האחריות שלה ארוכה יותר משמעותית משל ההצעה האחרת. אם ההצעה זולה מדי, זה גם עניין מחשיד. בעל מקצוע שמכבד את עצמו לרוב לא ייקח עבודה במחיר הפסד. אלו שכן יעשו זאת, הם בדיוק אלו שייעלמו לכם ברגע שירגישו שהם מפסידים עליכם כסף.

 

במהלך העבודה

שימו לב להתנהגות בעל המקצוע במהלך השהייה בביתכם וביצוע העבודה. האם הוא מסנן שיחות ומתעלם מצרכנים אחרים, עונה בצעקות או דווקא מדבר באדיבות ונימוס, מסביר שהוא נמצא עם לקוח אחר ומתחייב לחזור? היחס שבו הוא מתייחס לצרכנים ואפילו לספקים שלו, ישקף את היחס לו תזכו גם אתם.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

אם משהו לא מסתדר במהלך העבודה, אם בעל המקצוע מאחר, אם אתם רואים שהאריחים שקיבלתם אינם לשביעות רצונכם - עצרו. עמדו על שלכם ואל תתנו לבעל המקצוע להמשיך הלאה. "אנחנו מפעילים מוקד גישור שהמטרה שלו היא לתת בין השאר מענה בזמן אמת ולא רק בדיעבד", אומרת גילה. "פנייה מיד עם גילוי המחלוקת תאפשר לתת פתרון טוב יותר. אם בעל מקצוע סיפק סחורה פגומה, נדאג שהוא יחליף אותה עוד לפני שהוא מרצף את כל הבית ואז כבר מאוחר מדי. ברגע שהעבודה הסתיימה

 ניתן לתקן, לקבל פיצוי כספי או כל פיצוי יצירתי אחר, אבל הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להציף את הבעיה בזמן שהיא מתעוררת ולא לתת לעניינים להסתבך יותר ממה שהם כבר הסתבכו. לחכות לסוף העבודה ולהיגרר לדיונים ארוכים בבתי-משפט, הם האופציה הכי גרועה מבחינת הצרכן".

 

כיום בעלי מקצוע מאוד מודעים לחשיבות של שירות הלקוחות ושל שמם הטוב. גילה: "אם בעל המקצוע פעל בצורה לא מקובלת, הוא אוטומטית נכנס לרשימה השחורה ומוסר מיידית מהמאגר. ועדיין, גם במוקד הגישור אנו מפעילים שיקול דעת מקצועי ולא נותנים לצרכנים לנצל לרעה את מוסד הגישור. ברגע שאנו מבינים שגם צרכן לא פעל בצורה הוגנת - לא נשתף איתו פעולה ולא נגבה אותו. זה עניין של אחריות ששני הצדדים צריכים לקחת על עצמם".

 

בסיום העבודה

גם בסיום העבודה יש כמה דברים שכדאי לעשות כדי לדאוג שלא יהיו בעיות לאחר עזיבת בעל המקצוע, לכן יש לעבור איתו על העבודה וכמובן לקבל חשבונית. היזהרו מהנחה תמורת ויתור על החשבונית.

 אם מדובר בעבודה או מוצר באחריות יצרן - ללא החשבונית אין לחברה המייצרת דרך לדעת ממי קניתם את המוצר. כשיצוצו בעיות בהמשך - לא בטוח שתהיה לכם כתובת".

 

לסיכום, עדיף לעשות סקר שוק עם כמה בעלי מקצוע ולסגור על מחיר לשביעות רצונכם - ולא להסכים לכל מיני הנחות חשודות. יש לכם חשבונית ותעודת אחריות? שמרו אותה בקלסר מסודר לפחות למשך כל תקופת האחריות. אם אינכם שבעי רצון מרמת השירות או העבודה? כתבו חוות-דעת באינטרנט. אל תחששו להביע את דעתכם, אתם רק מסייעים לצרכנים אחרים ומסייעים להעלות את רמת השירות שמגיעה לכולנו עבור הכסף שאנו משלמים.

 

מחפשים בעלי מקצוע באחריות? לרשימת המומלצים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים