שתף קטע נבחר

סוף ל"פיינט"? הצעת חוק מבקשת לעשות סדר במחירי הבירה

רק במיליליטר: הצעת חוק חוצה מפלגות תחייב מכירת כוסות בירה במידות מדויקות. "אין סיבה שיגבו מחיר של חצי ליטר כשבפועל מגישים שליש"

האם בקרוב ישונו תפריטי מחירי הבירה  בברים, מסעדות ובתי קפה? "חוק הבירה" שמקדם סגן יו"ר הכנסת, ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), בשיתוף עם יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), מבקש לחייב כל עסק שמגיש כוסות בירה לבליינים לציין ליד סוג המשקה את המידה המדויקת של המשקה במיליליטר.

 

הצעת החוק משותפת לקואליציה ולאופוזיציה ולכן סיכוייה לעבור גדולים. "אף שקיימת היום במדינת ישראל חקיקה צרכנית ענפה, מכירת משקאות במסעדות ובפאבים נותרה שטח הפקר שטעון טיפול", צוין בדברי ההסבר להצעת החוק. "הצרכן הישראלי נתקל כמעט בכל מקום במשקאות 'גדולים', 'קטנים' או 'בינוניים' מבלי שניתנים לו הכלים להבין מהי כמות המשקה שהוא מזמין ומה היחס בין כמות המשקה לבין עלותו".

אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

יוזמי ההצעה טוענים כי בפאבים רבים ברחבי הארץ אף מטעים בשנים האחרונות את הצרכנים: "בשנים האחרונות רווחת תופעה פסולה ומניפולטיבית במיוחד בשוק הפאבים. במקום למכור לצרכנים בירה בנפח השווה לחצי ליטר, כמקובל, מוצעת למכירה בירה בנפח 'פיינט', שהיא יחידת מידה השווה ל-0.473 ליטר בשיטה האמריקנית ו-0.568 ליטר בשיטה הבריטית. עם זאת, במקרים רבים תחת הכותרת המטעה 'פיינט' נמכרת למעשה בירה בכמות של שליש ליטר ואף פחות מכך. יש לציין שיחידת המידה 'פיינט' אינה מקובלת בארץ ואף אסורה לשימוש מסחרי לפי פקודת המשקולות והמידות".

 

לטענת היוזמים, "חוק הגנת הצרכן" אמנם קובע איסור הטעיה כללי, אולם לצרכנים קשה לאתר ולהוכיח הטעיות מסוג זה. "ראשית, לא ניתן להוכיח שמכירת משקה תחת אמות מידה סובייקטיביות (כגון 'גדול' או 'קטן') מהווה הטעיה. שנית, גם כאשר מדובר באמות מידה אובייקטיביות כגון 'פיינט', על מנת להוכיח הטעיה יש צורך באיסוף ראיות ומדידות באופן גלוי בתוך העסק ואין ספק שמדובר בציפייה בלתי ריאלית מצרכנים נורמטיביים", נכתב בהצעת החוק.

ח"כ חסון (צילום: דנה קופל, "ידיעות אחרונות") (צילום: דנה קופל,
ח"כ חסון(צילום: דנה קופל, "ידיעות אחרונות")

עוד נאמר כי "לפי הצעת החוק, מוכרי משקאות יצטרכו להציג בתפריט, לצד סוג

המשקה ועלותו, את נפחו ביחידת מידה מסוג מיליליטר - שהיא יחידת המידה המוכרת והמקובלת ביותר בארץ לסימון נוזלים. כך, מצד אחד, ייוותר בידי מוכרי המשקאות החופש להציע משקאות בגדלים מגוונים ושונים לפי שיקול דעתם ומבלי להיות מחויבים לאמות מידה מסוימות. ומצד שני, מוכרי המשקאות לא יוכלו למכור משקאות תוך שימוש באמות מידה סובייקטיביות ולא יוכלו להתחמק מהציפייה הלגיטימית של הצרכן להבין מהי כמות המשקה שהוא מזמין".

 

על מנת לאפשר לבעלי העסקים להסתגל לשינוי החקיקתי ולעדכן בהתאם את תפריטיהם מוצע שהחוק ייכנס לתוקף בתוך שלושה חודשים מפרסומו.

 

"מדובר בעוול שפוגע בצרכן ומטעה אותו", אמר ח"כ חסון. "בשנים האחרונות הציבור התעורר וגילה שלא צריך להתנצל על הדרישה להורדת יוקר המחיה ולצרכנות הוגנת. כמו מחאת הקוטג' והמילקי, גם הסיפור של המשקאות הוא לא עניין של מותרות: אין סיבה שיגבו מחיר של חצי ליטר כשבפועל מגישים שליש. ממש כפי שעל בקבוק שקונים במכולת נכתב מה תכולתו, יש להחיל זאת גם על כוסות משקה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים