שתף קטע נבחר

הם דור העתיד של הנהגים: רוכבי האופניים החשמליים

בשנת 2015 נהרגו 4 אנשים ונפצעו כ-500 איש בתאונות עם אופניים חשמליים, מחצית מהולכי הרגל שנפגעו היו ילדים. עם כניסת החוק החדש המגביל את גיל הרכיבה מ-16 ומעלה, ניסינו לבדוק האם הכל תלוי בגיל או שישנם אלמנטים נוספים שחייבים לטפל בהם כדי לעצור את הסכנה

בשיתוף אור ירוק

 

"עד היום גיא חושש מפגיעה מאופניים, בכל פעם שהוא רואה מישהו רוכב על אופניים על המדרכה הוא נעצר". לפני כשנתיים, גיא, בנה של רוני ליכט-רותם, הלך עם אמו חזרה הביתה מהגן כשרוכבת בת 11 על אופניים חשמליים פגעה בו.

"גיא ואני חזרנו מהגן והוא דילג לפניי, באחד ממפגשי הרחוב הוא פנה למדרכה ובאותו הזמן הגיחה ילדה שדהרה על אופניים חשמליים ממש מולו ונכנסה בו", מספרת רוני.

 

גיא סבל מפגיעת ראש ומכות יבשות, יתרה מזאת, "הילדה נסעה כל כך מהר שבבית החולים היו צריכים לנקות ממנו סימני צמיגים שכיסו את הרגליים שלו, היא פשוט עלתה עליו עם האופניים".

 

בתחילה רוני לקחה את גיא לקופת החולים, אבל כשהוא התחיל להקיא הפנו אותם ישר לבית החולים וביקשו שלא יתנו לו להירדם בנסיעה. "דיברנו איתו בדרך", מספרת רוני, "ובשלב מסוים הוא התחיל לדבר שטויות ולומר דברים שאין בהם הגיון". הם הגיעו לבית החולים "שניידר", שם ביצעו בדיקות, תפרו את הפצע, נתנו זריקת טטנוס, ניקו את סימני הצמיגים והשאירו להשגחה של כמה שעות.

 

"כשהגענו לבית החולים השפתיים של גיא היו לבנות, ואז חמש שעות אחרי שהגענו, בבת אחת השפתיים חזרו להיות אדומות, הוא התאושש והוא דיבר איתנו בצורה ברורה. חיכינו עוד כמה שעות ואז השתחררנו הביתה."

 

דור העתיד של הנהגים

שנתיים אחרי ולפגיעה הפיזית שחלפה נשארה השפעה ברמת הפחד, ולא רק אצל גיא, אלא גם אצל אחיו שמתרחקים ככל האפשר כשהם רואים ילדים רכובים על אופניים חשמליים.

 

ליכט-רותם מספרת שהיא וקבוצת אמהות בעיר ניסו לפעול לשינוי על ידי יצירת שיתוף פעולה עם גופים עירוניים במטרה למנוע נסיעה של אופניים חשמליים על מדרכות, לדרוג שלא יאפשרו כניסה שלהם לבתי ספר, כמ גם אכיפה נאותה, חינוך בנושא בשיעורי זה"ב, ובכלל שתהיה תכנית עירונית ארצית מקיפה בנושא, אולם נכון לעתה ההיענות אינה גבוהה, אך הן לא מוותרות.

 

על פי נתונים באשר לפצועים והרוגים בתאונות אופניים וקורקינטים ממונעים, מצויינים 3 הרוגים בשנת 2016 ובשנת 2015 ישנם 4 הרוגים, 483 פצועים, כש-8% מכלל הפצועים הם הולכי רגל - אחד מכל עשרה, 11 אחוזים מהפצועים הולכי הרגל נפצעו קשה ואנוש, 9% מכל הרוכבים נפצעו קשה ואנוש, 44 אחוזים מהרוכבים סובלים מפגיעת ראש, שזה למעשה, כל פצוע שני.


 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)
 

בנוסף מראים הנתונים כי 50% מהנפגעים בקרב הולכי הרגל הם ילדים, 23.5 אחוזים מהרוכבים שאושפזו הם ילדים עד גיל 13 (ניתוח של עמותת אור ירוק לנתונים של מכון גרטנר).

 

"האג'נדה שלי היא זה שהשינוי צריך להיות ברמת מדינה, אחר-כך ברמת עירייה ואז ברמה משפחתית", אומרת ליכט-רותם. "ישנם ארבעה נושאים מובילים שחייבים להשתלב יחד כדי שזה יצליח: חינוך, אכיפה, סמכות הורית ותשתיות, בלי אלו לא נצליח לעשות דבר.

 

"השינוי והשיפור בתשתיות הם באחריות המדינה, החינוך בנושא הוא תלוי מדינה ורשות, ברגע שרשות מקומית תחליט שהיא לא מרשה לילדים מתחת גיל 16 (בהתאם לחוק החדש) להכניס אופניים חשמליים לשטח בית הספר, זה אומר שבכל בתי הספר שהם עד כיתה ט' אין שום סיבה שתלמידים יבואו עם אופניים חשמליים משום שזה מהווה עבירה על החוק, וגם לא לשים מתקנים מחוץ לבית הספר בטענה שזה לא בשטח.

 

"מעבר לזה, חינוך מוקדם גם ישפיע על החינוך בבית, ניקח לדוגמת את המחזור, הילדים אצלנו הם אלו שיצרו את השינוי, הם באו מהגן עם האג'נדה החדשה, והיום משפחות ממחזרות בגלל החינוך הזה של הילדים.

 

"מבחינת סמכות הורית, זה כל במסגרת הרחבה של המשפחה. אין ספק שאופניים חשמליים יכולים להקל על ההורים שבמקום להגיע מוקדם יותר מהעבודה ולהסיע לחוגים, יכולים לתת לילדים לרכוב על האופניים האלו לכל מקום. הבעיה היא שאין דין ואין דיין לגבי ילדים שמרכיבים זה את זה בצורה מסוכנת, שלא לדבר על שדרוגי מנוע שונים שהם עושים וכך האופניים החשמליים הופכים למהירים מאד והסכנה רק גדלה.

 

"ילדים בני 16 נוהגים בכבישים ועל מדרכות בלי קסדות (למעשה, הולכי הרגל הם אלו שזקוקים לקסדות, צריך לשמור עליהם מפגיעה של ילדים שרוכבם על המדרכות) ואין שום מודעות, הרי הם נוהגים בצורה הזו היום על אופניים, אבל הם דור העתיד של הנהגים ואם כבר עכשיו יש להם מודל נהיגה פסול, תחשבו מה יקרה כשהם יעלו על הכביש עם כלי רכב עצמתי יותר, זו סכנת נפשות.

 

"גם האכיפה צריכה לעבור שינוי, למעשה כיום אין אכיפה בכלל, ואם יש חוק חדש, איך ידעו שהילדים שרוכבים הם באמת בני 16, יכריחו אותם להסתובב עם תעודת זהות? שלא לדבר על זה שההורים הם אלו

שרוכשים את האופניים החשמליים, למי יש את הסמכות לוודא שהם קונם אותם לילד בן 16 ולא צעיר יותר? אולי יש צורך במספרי רישוי, אולי להתנות את זה בתיאוריה – הרי הורים לא יעזו לתת לילדים שלהם לנהוג ברכב ללא רישיון נהיגה, אני לא רואה איך זה שונה עם אופניים חשמליים שמסוגלים לפגוע בצורה דומה."

 

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק, מחזק את דבריה ומוסיף: "המעורבות הגבוהה של רוכבי אופניים חשמליים בתאונות דרכים הולכת וגדלה בכל שנה, ולכן מחייבת פעולה משולבת של משרד התחבורה, המשטרה והרשויות המקומיות כדי להחזיר את הסדר למדרכות ולצמצם את מספר הנפגעים הרב.

 

"יש להעביר בהקדם סמכויות אכיפה גם לרשויות המקומיות ולהגביר את ההסברה בקרב בני הנוער וההורים על הסכנות הטמונות ברכיבה על אופניים חשמליים. במקביל, הקנסות שיתקבלו כתוצאה מהדוחות חייבים להיות מופנים ישירות לבטיחות הרוכבים - יותר שבילים רציפים אשר מיועדים לבטיחות הרוכבים ויפרידו אותם מכלי הרכב.

 

"למדינה אסור להתעלם מרוכבי האופניים החשמליים ואסור להמתין להרוג הבא. השקעה בתשתית דרך בטיחותית וייעודית לרוכבים תשיב את הביטחון להולכי הרגל ותצמצם את היפגעות רוכבי האופניים".

 

ב-29 במרץ נערך הכנס הבינלאומי השנתי של עמותת "אור ירוק", בהשתתפות בכירים מהארץ ומהעולם בתחום התחבורה, אחד הפאנלים עסק באופניים החשמליים ובחקיקה בנושא.

 

נצ"מ עו"ד שרית פיליפסון, ראש מחלקת תביעות אגף התנועה, מסרה כי "בשנת 2015 ניתנו כ- 3,000 דוחות בגין נסיעה על אופניים חשמליים, רוב הדוחות ניתנו לבגירים על רכיבה על המדרכה (47%), יתר הדוחות ניתנו בגין רכיבה ללא קסדה ורכיבה מסוכנת.

 

"באופניים חשמליים יש מצבר ועליו מוציאים את מירב הכסף. משטרת ישראל שוקלת לקחת את הסוללה מהאופניים לילדים מתחת לגיל 16 שירכבו עליהם בניגוד לחוק ולמי שנוסעים שלא כחוק. גם הוצאת אוויר היא דרך להפסיק את העבירה וגם דוחות – היום יש קנס של כמה מאות שקלים, קנס מינורי ואנחנו רוצים להעלת את הקנס ל- 750 שקלים."

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)
 

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב, מחזיקת תיק התחבורה הוסיפה כי "אחרי שהחוק על הרחבת סמכויות האכיפה לפקחים יעבור ייקח לפחות עד 2017 עד שזה יקרה.

 

"אופניים בכלל ואופניים חשמליים בפרט זה כלי רכב וכך הוא מוגדר בחוק. מדרכות שייכות קודם כל להולכי הרגל.

 

"מהנקודה הזו, אנו נקבל את סמכויות האכיפה ואז אני מניחה שתוך שנה בטיחות בדרכים במדרכות תגבר. יש לעשות עוד פעולות: כשמורידים ילדים בני 16 לכביש צריך לוודא שהם יודעים את חוקי התנועה. משרד החינוך צריך לחנך את הילדים בגיל ביניים חטיבות לחוקי התנועה, זה צריך להיות ברמה הלאומית. המדינה חייבת שתהיה בחינת בגרות בנושא כללי התנועה כדי שגם הילדים העניים, השקופים יוכלו להכיר את חוקי התנועה.

 

"חטיבות הביניים צריכות לאסור כניסת אופניים חשמליים לתחום בתי הספר. צריך לייצר סדרה של כלים: תמרור, הסדרת צמתים, הגברת מיומנות הרוכב, היעדר ביטוח לרוכבים – גם לנפגעים וגם לפוגעים.

 

"אם כנסת ישראל לא תיערך לאכיפה אחידה לכלי רכב שהמהירות שלהם היא עד 25 קמ"ש אנחנו נהיה בבעיה. אנחנו צריכים לעשות הרבה יותר."

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הרצל יוסף
לא נזהרים ונפגעים
צילום: הרצל יוסף
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים