שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    היסטריה מוטורית: עוד דברים שלא ידעתם על טסלה 3

    השלב הראשון בהשקת המכונית החדשה של טסלה הוכתר כהצלחה פנומנלית, עם מאות אלפים שהסכימו לשלם דמי הרשמה של 1,000 דולר, עבור מכונית שתיוצר רק בעוד כשנתיים. בינתיים, רק מעט מתכונותיה נחשפו לציבור

    טסלה מודל 3 שברה שיאי היסטריה מוטורית כאשר הוצגה לראשונה, גם אם באופן חלקי בלבד, בסוף השבוע האחרון. מה ידעו עליה כ-300 אלף מזמינים ששילמו 1,000 דולר כל אחד, סכום שהעניק להם זכות לרכוש אותה בעוד המון זמן? לא הרבה.

     

    מה כן ידעו שנוסעים במושבים הקדמיים יהיו קרובים יותר לחרטום לעומת מכונית רגילה. הבינו שיכולות הנהיגה האוטונומיות יהיו כמעט מלאות, ויוצעו בכל הגרסאות. גם שמכוניות ראשונות צפויות לסוף 2017, אך כנראה בתחילת 2018, או מעט מאוחר יותר. והנה עוד מספר עובדות מעניינות על המכונית שעשויה לשנות את עולם הרכב.

     

    טירוף חשמלי - רבע מיליון הזמנות לטסלה עתידית

    טסלה 3 החשמלית נחשפה עם טווח עצום ומחיר שפוי

     

    השקה, היסטריה 

     

    "לפחות 350 ק"מ בין טעינות"

    בעיית הבעיות של המכונית החשמלית, בניסיונה להפוך אופציה לגיטימית לרכישה גם כאשר מדובר בתגי-מחיר נמוכים יחסית ובייעוד עירוני בלבד, היא טווח נסיעה מוגבל. בזמן שמנועי בנזין הופכים יעילים יותר ויותר ומכונית משפחתית מציעה טווח של 300-400 ק"מ בתנאי-אמת, טווח הנסיעה של רכב חשמלי "רגיל" בשנים האחרונות לא השתנה משמעותית ועומד על סטנדרט של 100 מייל, 160 ק"מ במטרית. הלכה למעשה, כפי שגילו בעלי רכב חשמלי, החל מרוכשי הרנו של בטר פלייס וכלה ניסאן ליף ודומות, הנתון נמוך משמעותית ומושפע מאד מתנאים חיצוניים כו מזג אוויר קר ועוד. בפועל, מכוניות חשמליות מציעו כיום מעט יותר מ-100 ק"מ בין טעינות, וזה פשוט מעט מדי.

     

    טסלה פתרה את הבעיה בכל דגם ששווקה עד היום, עם טווח נסיעה של 300 ק"מ לפחות. בכך הצליחה לנטרל את הרתיעה מכלי רכב שחייב למצוא עצמו תמידית בקרבת שקע. וזה אחד ממנועי ההצלחה העיקריים של המותג. גם מודל 3 ממשיך בכך, שכן מאסק מבטיח "לפחות 350 ק"מ בין טעינות" לגרסת הבסיס. בהתחשב בעובדה שהמכונית תכנס לשיווק רק בעוד כשנתיים מהיום (מבלי לשקלל את אי העמידה בזמנים הרגילה של טסלה) בפיתוח טכנולוגי מתמשך ובגרסאות - יקרות יותר - עם סוללה בעלת קיבולת גבוהה, יש להניח שיחס טווח של 1:3 מול מכוניות חשמליות יימשך, וכי מודל 3 תציע טווח זהה לזה של מכונית בנזין מקבילה.

     

    שיא נסיעה חשמלי 

     

    גג וחלק אחורי שקופים

    מודל 3 לא צפוי להציג ממדי ענק, בין היתר - אך לא רק - כדי לשמור על משקל עצמי נמוך ככל הניתן. ובכל זאת יידרש להתמודד מול הגדולות שבסדאן-יוקרתיות - גרסאות עדכניות של מרצדס C, אודי A4 וב.מ.וו סדרה 3. אחת הדרכים להתמודד עם הבעיה היא גג שקוף שיחדיר אור מקדמת הרכב לפני ראשו של הנהג ועד חלקו האחורי, מעבר לנוסעים היושבים מאחור. התוצאה תהיה ללא ספק תא נוסעים שירגיש אוורירי, ובאופן טבעי "יגדל" ויזואלית.

     

    הנשכרים הגדולים מכך, לדברי מאסק עצמו, הם נוסעי המושב האחורי שיזכו ל"מרווח ראש מדהים ותחושה של חלל גדול ופתוח". לפי הערכות, הגג עשוי להיות בעל יכולת אגירת אנרגיית שמש. לא המצאה חדשה כמובן, שכן תעשיית הרכב עושה בכך שימוש כבר עשרות שנים, אבל בהחלט סיוע מתבקש לסוללות, לפחות לטובת הפעלת מערכות היקפיות.

     

    מטען חשמלי מקורי

     

    לא זולה, לא ממש יקרה

    כדאי לעשות סדר במחיר ה"שווה כמעט לכל נפש" של מודל 3 החדש, שאמור - לפחות לפי מספר ההזמנות, גם מצליח - לשכנע קהל עצום בכדאיות רכישת מכונית חשמלית.  המחיר הממוצע יעמוד על 42 אלף דולר, מחיר הבסיס על 35 אלף. דומה בארה"ב לזה של וולוו S60 למשל, בגרסה שמחירה בארץ כ-200 אלף שקלים. מחיר הגרסה היקרה (החזקה, מהירה ונדיבת הטווח) ביותר, עם חבילת אבזור מלאה, יעמוד על 60 אלף דולר - מחירה של ב.מ.וו סדרה 5 בסיסית בארה"ב.

     

    אלה לא תגי-מחיר שיהפכו אותה ללהיט מכירות עולמי או מקומי, אבל בהחלט כאלה שיסייעו לטסלה להפוך נגישה לקהל גדול מאד. בעיקר בארה"ב, במיוחד בקליפורניה העשירה, בעלת המודעות הסביבתית וזו שפלח שוק מאמצי החידושים שבה (early adopters) עצום ביחס שאר העולם. רק כדי להכניס דברים לפרופורציה, 276 אלף בני אדם ששילמו תוך 48 שעות 1,000 דולר כל אחד כדי שתהיה להם זכות לרכוש את המכונית, הוא מספר גדול יותר מכל רוכשי רכב חשמלי מבית טויוטה, פורד, VW, ב.מ.וו, GM יחד, בחמש השנים האחרונות. 

     

    תא מטען והנעה כפולים

    באירוע ההשקה הראשון (מתוך שניים) אמר מאסק כי גרסת הבסיס של מודל 3 תגיע עם הנעה אחורית בלבד. במילים פשוטות, המנוע החשמלי הבודד יניע רק את הגלגלים מאחור. אלא שהיזם הודיע כבר כי תמורת תוספת של "פחות מ-5,000 דולר" (כ-15% ממחיר הרכב) ניתן יהיה להוסיף הנעה גם לגלגלים הקדמיים באמצעות מנוע חשמלי נוסף. מאסק הרגיע את החוששים והסביר שגם גרסת ההנעה האחורית בלבד תייצר "המון אחיזה על כבישים מושלגים תודות לאספקת כוח מלאה ומיידית של המנוע החשמלי". אם הייתם מודאגים. גם בנוגע לנפח תא המטען אין סיבה לדאגה. יש כזה מאחור כמובן, אבל גם מלפנים.

     

    העיצוב עוד לא הסתיים

    מאז חשיפת המכונית הספיק מאסק לתקשר עם גולשים, צייצנים, עיתונאים, קולגות, אנשי עסקים ומי בעצם לא. והכל כמובן באופן פומבי לחלוטין. בין השורות, ולעיתים באופן מפורש לגמרי, אמר היזם בפשטות כי מודל 3 עדיין אינו מוכן לייצור. לא שמישהו חשב (האמנם?) שהדגם שהוצג יגיע ללא כל שינוי לכביש, אבל לא כולם מודעים עד כמה הוא עשוי להיות שונה.קחו למשל את עיצוב החרטום, הנקי מכל סממן "סבכה קדמית" קלאסי. ה-3 חתומת שפתיים, אך המראה הייחודי דורש הסתגלות של ממש. בתאורה פחות מחמיאה, בתוך הג'ונגל המוטורי, הוא גם עשוי להיראות פחות מושך מכעת. במילים אחרות, המראה הזה בהחלט עשוי להשתנות.

     

    ולא רק. גם סביבת הנהג למשל, זו שכעת מציגה חזות מינימליסטית לחלוטין, עם הגה ומסך מגע ענק וללא מחוונים או מתגים, צפויה להיות מעט פחות עניה במידע. יש לכך המון סיבות כולל בטיחותיות, ומאסק צפוי ליישר כאן קו עם תצורות מקובלות יותר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים