שתף קטע נבחר

צפו: פסולת מעבודות הרכבת הקלה מושלכת באתרים פיראטיים

הפרת חוק בשליחות המדינה. נהגי משאיות שפינו פסולת בניין מהעבודות, השליכו אותה ליד הכפר נעלין ובאזור רמלה. קבלני הפינוי הם של חברת בת של סולל בונה שמבצעת את העבודות של הקו האדום. המשרד להגנת הסביבה: "נפעיל את אמצעי האכיפה הנדרשים מול החברה"

 

 

תיעוד: קבלני ביצוע של הרכבת הקלה מטעם חברת נת"ע, השליכו פסולת באתרים פיראטיים. בתיעוד שהגיע לידי ynet נראים קבלני עבודות העפר מעמיסים את הפסולת (חול בנטונייט) למשאיות, ומובילים אותה לאתרים פיראטיים, האחד באזור הכפר נעלין שנמצא בתחום הרשות הפלסטינית והאתר השני באזור רמלה. את עבודות הרכבת הקלה מבצעת סולל בונה, שחברת בת שלה, צמנטכל, מפנה את הפסולת מאתר העבודות.

 

בסרטון ניתן לראות את הקבלנים מעמיסים את החול למשאיות, פעם אחת בתחילת חודש אפריל (3.4) ופעם נוספת באמצע חודש מרס (15.3). במקום לקחת את הפסולת לאתר מורשה, הם השליכו אותה בשטחים פתוחים באזור רמלה וסמוך לכפר הפלסטיני נעלין. הסיבה: באתרים מורשים המשאיות נשקלות והנהגים נדרשים לשלם היטל הטמנה וטיפול בפסולת. השלכת פסולת במקום אחר יכולה לחסוך בעלויות, בהיקפים ניכרים.

  

  

 

 


השלכת פסולת מהרכבת הקלה ליד רמלה ()
השלכת פסולת מהרכבת הקלה ליד רמלה
 

ברחבי מדינת ישראל יש אתרי הטמנת פסולת מורשים, אליהם אמורים הקבלנים להשליך את הפסולת המצטברת במהלך עבודתם. המשרד להגנת הסביבה אמון על הפיקוח והטיפול בפסולת לסוגיה. גורמים במשרד להגנת הסביבה ציינו כי כבר לא ניתן לטייל בארץ מבלי לראות פסולת בניין שהושלכה בצידי הדרכים, בשטחים פתוחים ובאתרים פיראטיים, תופעה שהוגדרה "מכת מדינה".

 

שוק הטיפול בפסולת נחשב לבעייתי מאוד. במקרים רבים האתרים הגדולים הם גופים ריכוזיים מאוד, ובמשרד להגנת הסביבה אף קבעו כי ישנם מונופולים ארציים ואזוריים בשוק המייצרים רווחים עודפים של מאות מיליוני שקלים, דבר הפוגע ברווחיות הקבלנים. יש להדגיש כי גם אם הקבלן והבונה מתקשרים עם חברה לפינוי פסולת, עדיין לא תמה אחריותם הישירה עד להגעת החומר לאתר מחזור ו/או הטמנה מורשה על ידי המשרד להגנת הסביבה. האחריות לוידוא הגעת הפסולת לאתר חוקי היא של המשלח (הקבלן, הבונה, היזם). מדובר בעבירה שעלולה להביא להרשעה פלילית, קנס כספי ואף למאסר בפועל.

 

לאחרונה נחשפה באתר הטמנת הפסולת דודאים בדרום פרשת מרמה מסועפת. יחידת ההונאה במחוז דרום במשטרה עצרה שלושה מעובדי אתר הפסולת בחשד למעילה, קבלת דבר במרמה, קשירת קשר לפשע ועוד. על פי החשד, העובדים לא ביצעו רישום של חלק מהמשאיות שהגיעו לאתר וקיבלו תשלום בתמורה לכך.

 

"עוקבים אחרי תעודות המשלוח וההטמנה"

בסולל בונה הציגו בפני ynet מסמכים מאתר הפסולת, לפיו לכאורה המשאיות שתועדו משליכות את הפסולת בשטחים - הגיעו לאתר מורשה. יחד עם זאת, כאשר ביקשנו את צילום מצלמות האבטחה שבו נראות המשאיות מגיעות בפועל לאתר (פרח א.ב מחזור והובלה בע"מ באשדוד), לא הצליחו בחברה להמציא את התיעוד.

 

מסולל בונה נמסר בתגובה: "חברת צמנטכל (חברת בת של סולל בונה) מבצעת פינוי של פסולת בניין ועודפי חפירה באמצעות קבלן משנה, המחויב לפנותם לאתרים מורשים בלבד והיא אף מבצעת מעקב כדי להבטיח את עמידתו בחובה זו. במסגרת הקפדתה על עמידת קבלן המשנה בהוראות החוק ובחובותיו על פי המוסכם עמה, מבוצע מעקב אחר תעודות משלוח ותעודות הטמנה שאותן חייב קבלן המשנה למסור לידי חברת צמנטכל כתנאי לקבלת תשלום".

 

עוד נמסר מסולל בונה כי "סגירת המעגל שבין שילוח הפסולת והגעתה

ליעד היא נר לרגלי החברה והיא משקיעה מאמצים ותשומות רבות במטרה למנוע זליגה של פסולת בניין או עודפי חפירה לאתרים שאינם מורשים. אין בידי החברה מידע שקבלן המשנה שלה הפר את חובותיו על פי ההסכמים ועל פי דין, אולם ככל ויימצא כי על אף מנגנוני הבקרה הצליחו להערים על החברה, היא תפעל למצות את הדין עם המפרים. החברה תמשיך להוביל גם בעתיד את המאבק על איכות ושמירת הסביבה כיסוד מרכזי במדיניותה, כפי שהיא נוהגת מזה שנים רבות".

 

מחברת נת"ע נמסר: "חברת סולל בונה אמונה על מרבית החפירות של התחנות התת-קרקעיות בקו האדום ופועלת בהצלחה יתרה עד כה. החברה הציגה בפנינו את כל האישורים הנדרשים לפינוי עפר ופסולת על פי דין, ואנו בטוחים שהיא מקפידה על הנהלים הסביבתיים מול קבלני המשנה שלה. לנוכח פנייתכם יחל ברור מול החברה ונעדכן בממצאיה".

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "אם הפרטים נכונים מדובר בעבירות על חוק שמירת הניקיון והמשרד יפעיל את אמצעי האכיפה הנדרשים מול החברה".

 

מבעלי חברת א.ע הובלות נמסר: "לצערינו ציירתם תמונה לא נכונה ושגויה של חברתנו. החברה עושה את עבודתה נאמנה כבר מספר שנים, ולא סתם אנחנו נבחרנו לבצע את עבודת הרכבת הקלה ועוד מספר רב של אתרים. החומר שיצא מהרכבת הקלה בתחילתו היה פסולת שנטמנה במטמנות מורשות כמו ברקת ובהמשך גם מטמנת קרדי באשדוד. חשוב לציין שמה שצולם הינו חומר שניתן לטיפול ולמיחזור, וכך נעשה - חלק מהחומר עבר טיפול ויצא למפעלים. החומר שהגיע ישירות לנעלין הינו חומר שהגיע למילוי ולא בפסולת. לאחרונה סיימנו בהצלחה קורס לטיפול בפסולת בניין ולכן החברה משתדלת לעשות את העבודה בדרך הישרה והטובה ביותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים