שתף קטע נבחר

צעירים, אלכוהול ונהיגה: ביקורת חריפה נגד המשטרה

משרד התחבורה ומשטרת התנועה לא אכפו במשך שש שנים חוק מחמיר עם נהגים צעירים שיכורים, כי לא נרכש ציוד מתאים. וגם, מרבית מתנדבי אגף התנועה נכשלו במבחני ידע ורמה מקצועית

דו"ח מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה על תפקוד המשטרה ומשרד התחבורה, בכל הנוגע לאכיפת החוק המחמיר כנגד נהגים צעירים שיכורים. פרק בדו"ח של השופט בדימוס יעקב שפירא, הוקדש לאי אכיפת החוק שעודכן ב-2010, המציב רף מחמיר בקרב נהגים צעירים, חדשים ומקצועיים. לפי חוק זה, רף האלכוהול בדם המותר בעת נהיגה, נמוך פי חמישה מהרף המותר לנהגים אחרים - 10 לעומת 50 מיליגרם אלכוהול ב-100 מ"ל דם.

 

בדיקת ינשוף - לא יכלו לאכוף, כי לא היה מכשיר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בדיקת ינשוף - לא יכלו לאכוף, כי לא היה מכשיר(צילום: shutterstock)

 

המבקר מציין כי למרות שעברו שש שנים מאז נכנס החוק לתוקפו, הוא אינו נאכף עקב היעדר מכשור מתאים בעזרתו ניתן לבצע בדיקה לפי הרף המחמיר. עוד קובע המבקר כי התגלו עיכובים ארוכים בהליך רכישת המכשיר החדש. בין היתר מזכיר המבקר כי שוטרים ממדור התביעות באגף התנועה נכחו בדיוני הכנסת טרם אישור התיקון לקביעת הרף המחמיר, אך בחרו שלא לעדכן את המדינה כי מכשיר הינשוף שבידי המשטרה, ואשר משמש לאכיפת איסור נהיגה בשכרות, אינו מאפשר את אכיפת התיקון לחוק.

 

ומדוע לא נרכש מכשיר מתאים במהלך אותן שש שנים? המבקר כתב כי העיכוב נבע - בין היתר - מכך שיצרן מכשיר האכיפה הגרמני אינו פועל לפי התקן הישראלי. לכן דרוש היה הסכם בין הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לבין מכון התקנים, בו סוכם שהרשות תממן את הליך התקינה. אלא שלמרות זאת, נמצא כי הגורמים המעורבים בתהליך לא הסדירו את המימון, ועל כן לא נרכשו מכשירים חדשים.

 

ביקורת נוספת שהעביר המבקר על משטרת התנועה נוגעת למסד נתוני עבירות השכרות, אשר לוקה בחסר. עוד נמצא כי כחצי ממשרות בוחני התנועה המוקצות למשטרה, מנוצלות למטרות אחרות. מכיוון שכך, מצבת הבוחנים בתחנות קטנה בחצי ממספר המשרות. בבדיקה שנערכה עלה כי במקרים רבים, בוחני תנועה לא יצאו לשטח בזמן אמת כפי שמחויב בנהלים, ולעתים נמנע בוחן התנועה מלקיחת דגימת דם לצורך בדיקת ריכוז אלכוהול, גם בתאונות קטלניות, או כאשר עלה חשד של ממש לעבירת שכרות.

 

דו"ח המבקר מצא גם ליקויים בבניין מערך המתנדבים במשטרה והפעלתו. בין היתר מציין המבקר כי ניידות מתנדבים הוקצו לשימושם האישי של מפקדים ושוטרים. עוד נמצאו כשלים בהכשרה וההדרכה של המתנדבים, כאשר במספר מחוזות נמצא כי המתנדבים אינם מוכשרים כלל תפקידם, אינם עוברים חניכה והכשרתם אינה מתועדת כלל. המבקר ציין כי באגף התנועה נערכה ביקורת פתע לבדיקת ידיעותיהם ורמתם המקצועית של 82 מתנדבים, ובמהלכה התגלה כי 65% מהם נכשלו. כ-40% מהם הוסמכו על-ידי אגף התנועה לרשום דו"חות תעבורה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
נהיגה ואלכוהול - ומה המשטרה עשתה?
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים