שתף קטע נבחר

הקלות הבלתי נסבלת של עבירות התנועה

הם עוברים באדום, נוסעים במהירויות מטורפות ולא אכפת להם מאף אחד - ואיפה משטרת התנועה? מנסה לאכוף את החוק, אבל זה לא פשוט כשעל כל 115 ק"מ של כביש חולשת ניידת אחת בלבד

בשיתוף אור ירוק

 

שאלה שלא נשאלת בבחינות הבגרות עכשיו: נהג יוצא מחיפה לכיוון תל אביב ובאותו הזמן יוצאת נהגת מבאר שבע לכיוון תל אביב. מי מהם יפגוש ראשון ניידת תנועה?

 

תשובה: כנראה שאף אחד מהם.

 

בממוצע יוצא לכל נהג רכב פרטי לראות ניידת בכביש אחת לשלושה ימים ואילו רוכב אופנוע או קטנוע יפגוש כזאת אחת לשבוע בממוצע. מנתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק עולה כי "תחום האחריות" של כל ניידת באגף התנועה במשטרה הוא כ-115 קילומטר בממוצע, כלומר ניידת אחת בלבד על כל כביש חיפה-תל אביב.

 

 

המדינה יבשה את האכיפה המשטרתית במשך שנים

בשנת 2008 עמד תקציב התפעול של אגף התנועה על כ-100 מיליון שקלים, כסף ששימש להגברת האכיפה כנגד נהגים שסיכנו את החיים של כולנו בכביש. למרות שהתקציב של משטרת ישראל ומשרד התחבורה עלה (מממנות יחדיו את אגף התנועה), הכסף שהועבר לאגף התנועה צנח והסתכם בכ-28 מיליוני שקלים בשנת 2015 – ירידה של כ-70%.

 

ירידה של כ-63% במספר הניידות

 

על פי הנתונים שמציגים בעמותת אור ירוק הנאבקת להצלת חיי אדם בכבישים, בשנת 2010 היו לאגף התנועה במשטרה 309 ניידות תנועה שאכפו כנגד נהגים שיכורים, נהגים שסימסו ודיברו בטלפון הסלולארי, כאלו שנהגו במהירות מופרזת או נהגו ברכב בזמן שלילה. חמש שנים לאחר מכן, דווקא כשמספר ההרוגים מתואנות דרכים נמצא בעליה, ירד מספר הניידות ל-113 בלבד –ירידה של כ-70%.

 

יותר מכך, רוב גדול של הניידות שנמצאות באגף התנועה ישנות ועברו את 200 אלף הקילומטרים, 30 מהן אף נוסעות על הכביש יותר מארבע שנים. למעשה בכל משמרת ישנן רק כ-60-70 ניידות בלבד.

 

ירידה של כ-38% במספר שוטרי התנועה

 

גם במספר שוטרי התנועה חלה ירידה חדה בשנים האחרונות, כשבשנת 2009 היו לאגף התנועה 616 תקני סיירי תנועה ואילו בשנת 2015 צלל מספר של סיירי התנועה עד ל-379 – ירידה של כ-38%.והתוצאה – פחות שוטרים, פחות אכיפה ויותר הרוגים בתאונות דרכים.

 

72% מהציבור: לו הייתה אכיפה משטרתית מוגברת היינו חשים בטחון רב יותר

קרוב לשלושה רבעים מהציבור בישראל, בין אם הינם נהגים או שאינם נהגים, מציינים כי היו מרגישים בטחון רב יותר בדרכים אם הייתה אכיפה משטרתית מוגברת יותר, כך עולה מסקר שערכה עמותת אור ירוק. מהסקר עולה כי חלקים גדולים של הציבור לא מעונין לראות נוכחות משטרתית בכבישים וכשמספר הניידות והשוטרים נמצא בירידה, רבים מהציבורי מאמין שהסיכוי שיתפסו אם יבצעו עבירות תנועה נמוך.

 

"מדינת ישראל הפקירה במשך שנים את האזרחים שלה בכבישים", אמר שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק. "זו שערורייה שכמעט ולא ניתן למצוא היום ניידות והתוצאה בהתאם – שלוש שנים רצופות של עליה במספר ההרוגים מתאונות דרכים. פחות ניידות משמע פחות אכיפה ונראות משטרתית. נהגים יודעים שהסיכוי שיתפסו על ידי המשטרה נמוך מאוד ולא חוששים לסכן את החיים של כולנו בכביש.

 

"האחריות היא המשרד לביטחון פנים ומשרד התחבורה שחייבים לרכוש כבר היום 200 ניידות חדשות ולקלוט שוטרים וסטודנטים, לחזק את אגף התנועה ולהחזיר את הסדר והבטיחות לכבישים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי כהן
מה השטח עליו חולשת ניידת תנועה אחת?
צילום: אבי כהן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים