שתף קטע נבחר

כבאים במקום ביקיני: תוכניות המציאות החדשות

שוטרים, רופאים, כבאים - המסך שלנו מלא באנשים האמיתיים, וסדרות העוקבות אחרי מצילי חיים למיניהם משודרות בשעות הפריים טיים. איך צמח פה סוג חדש של תוכניות, והאם הוא עומד לתפוס את מקומו של הריאליטי? "בסוף סיפורים טובים וחזקים מנצחים", אומרים בתעשייה

בתחילת השבוע הושקה תוכנית חדשה. לא, הפעם לא מדובר בריאליטי בישול, וגם לא בתחרות שירה. בישראל 2016 מסתמנים גיבורים חדשים, והתוכנית, כמה הולם, נקראת "גיבורים". בחזית שלה שוטרת, כבאי, רופא ואחות, והפרק הראשון בכיכובם הצליח לגרד נתון רייטינג של 20 אחוזי צפייה - מספר שבערוץ 10 כבר כמעט שלא זוכרים.

 

עוד מוקדם לקבוע אם "גיבורים" תהפוך להצלחה דוגמת "בייבי בום", שמתרחשת גם היא בחדר לידה אמיתי ונטול מייקאפ וזכתה עד כה לרייטינג גבוה ובאזז מתמשך, אבל אין ספק שהיא מסמנת מגמה ברורה בטלוויזיה שלנו. כי אם לערוץ 10 יש לידות וכבאים, זכייניות ערוץ 2 רשת וקשת הבינו גם הן את הפוטנציאל הטמון בסדרות דוקומנטריות שמראות את המציאות כמעט ללא פילטרים, וכבר שולפות רופאים ושוטרים משלהן. המסך שלנו עומד להיראות כמו חדר ניתוח אחרי מרדף משטרתי.

 

אל "גיבורים" הצטרפה ביום חמישי "המתמחים" של קשת, שעוקבת אחרי חמישה רופאים מתמחים בבית החולים שיבא בתל השומר ותוך כדי כך נתקלת בסיפורים מהמציאות הישראלית, כמו ההתמודדות עם הפיגוע שבו נשרפו למוות בני משפחת דוואבשה בדומא, או להבדיל - מחאת המתמחים. "הסדרה הזאת ממש נוגעת באקטואליה, אבל מזווית אחרת", אומר גורם שעבד בהפקה.

 

מלבד "המתמחים", בקשת גם עובדים על סדרה שתעסוק בעבודת המשטרה במחוז תל אביב, ותלווה בין היתר את השוטרים הסמויים, תתעד את הפשיטות שלהם על עסקים בלתי חוקיים וגם את חייהם האישיים. "ריאליטי בתוך המציאות", כינה אותה אחד מעובדיה.

 

בנוסף לאלה קשת גם מתכננת לשדר סדרה דוקומנטרית בשם "גבירתי המנהלת" שתלווה בית ספר ברמלה, ורשת מצדה תעלה עונה נוספת ל"איכילוב", סדרה שנוצרה בשיתוף עם yes ועוקבת אחרי עבודת הצוות הרפואי בבית החולים.

 

"המתמחים". אקטואליה מזווית אחרת (צילום: פיני סילוק) (צילום: פיני סילוק)
"המתמחים". אקטואליה מזווית אחרת(צילום: פיני סילוק)
 

אז איך הגיע הז'אנר הזה לפריים טיים הישראלי? להצלחה, כמובן, יש אבות רבים. חלק סבורים שערוץ 10 ילד את הז'אנר עם "בייבי בום", אחרים טוענים כי סדרות דוקומנטריות היו קיימות הרבה לפני שחשבו על ערוץ 10, ויש מי שטוען כי "איכילוב" של yes ורשת, הייתה הראשונה, אולי אפילו "אבודים" עם צופית גרנט.

 

"בייבי בום היה כנראה הטריגר לכל הסדרות הדוקמנטריות האלה", אומר מנהל בכיר לשעבר באחד מגופי השידור, "תמיד אפשר לחפש אחורה בארכיון מי עשה קודם - 'אנשי החוק' של yes מ-2010 התלוותה לשוטרים, אבל 'גיבורים' היא לא העתקה שלה, ויש הבדל בין תוכנית בערוץ נישה לכזו שמשודרת בערוץ ברודקאסט שפתוח לכל. כולם התעוררו בעקבות 'בייבי בום'".

 

"בייבי בום". הטריגר? ()
"בייבי בום". הטריגר?
 

"בייבי בום", אגב, הוא פורמט בינלאומי שמשודר מחוץ לשעות הפריים טיים, אבל ערוץ 10 החליט לשבץ אותו בשעות השיא, וההחלטה השתלמה לו. "'בייבי בום' הביאה לערוץ מספרים של 'הישרדות'. הזכיינים הבינו את הכוח בסדרות דוקו מרגשות, מתמשכות, עלילתיות, מהחיים", אומר על כך  איש טלוויזיה שאחראי לכמה תוכניות מצליחות.

 

גורם אחר בתעשייה סבור כי הטלוויזיה הולכת לכיוון הזה בשנתיים האחרונות - ללא כל קשר ל"בייבי בום". "תראה את 'עובדה' למשל - בשנים האחרונות היא מספרת סיפורים דוקומנטריים יותר ויותר, אז מה - אפשר לומר שהם המציאו את זה? ממש לא".

 

מנהל נוסף סבור שאין דמיון או קשר בין תוכניות בתי החולים שמציפות את המסך. "אין שום קשר ל'בייבי בום'", הוא אומר, "'המתמחים' של קשת ו'איכילוב' של רשת מאוד שונות זו מזו, אלה מוצרים שונים לגמרי".

 

"מוצרים שונים". מתוך "איכילוב" (צילום: איתן ברנט) (צילום: איתן ברנט)
"מוצרים שונים". מתוך "איכילוב"(צילום: איתן ברנט)
 

בית חולים במקום הונדורס

עם או בלי קשר, המעבר לסדרות מציאות דוקומנטריות לא נעשה רק בזכות הצלחה של תוכנית אחת. גם לקהל ולתכתיבים המקומיים הייתה תרומה לעניין. "סף הגירוי של הצופה עולה, המצלמות נודדות להיכן שהדרמות הגדולות של החיים מתרחשות באמת בלי התערבות ההפקה, והחיים מקבלים עריכה קצבית. אם פעם רופאים או שוטרים היו גיבורים של סדרות מתוסרטות, היום הצופים מקבלים את הדבר האמיתי והמוצף אדרנלין", אומר איש טלוויזיה.

 

"בסוף סיפורים טובים וחזקים מנצחים כל מניפולציה של עריכה", מוסיף מנהל באחד מגופי השידור. "אנשים נוסעים עד להונדורס כדי להפיק 'הישרדות'", אומר גורם בכיר באחד מבתי החולים, "בואו אלינו ותראו את ההישרדות האמיתית".

 

סף הגירוי של הצופה הוא לא השיקול היחיד. העלות של הסדרות הדוקומנטריות נמוכה משמעותית מזו של תוכניות הריאליטי - פרק של "המירוץ למיליון" או "האח הגדול" יגיע לעלות של כמיליון שקלים, ופרק של "גיבורים" יעלה פחות מחצי מהסכום.

 

"אני מניח שתנאי השוק הישראלי, שבו תוכניות ריאליטי לא מסוגלות לממן את עצמן, מחייבים למצוא פתרונות יצירתיים", אומר מפיק טלוויזיה בכיר שיצר כמה מהפורמטים המובילים בישראל. "'גיבורים' עברה אינסוף טלטלות וגם חריגות תקציב, אבל גם אז זה לא מגיע לחצי ממה שעולה תוכנית ריאליטי. ועדיין – לא מדובר בדוקו בגרוש על דוגמניות – זה תוכן טוב ואיכותי שצריך להשקיע בו".

 

"לא דוקו בגרוש על דוגמנית". מתוך "גיבורים" (באדיבות ערוץ 10) (באדיבות ערוץ 10)
"לא דוקו בגרוש על דוגמנית". מתוך "גיבורים"
 

למרות העלות הנמוכה יחסית לריאליטי – לא מדובר בתוכניות קלות להפקה. העבודה עליהן יכולה להיות מורכבת למדי והמציאות מכתיבה לעתים עיכובים. הצילומים של "גיבורים", למשל, תוכננו להימשך שלושה חודשים, אולם בפועל נמשכו הרבה יותר זמן. 

 

גם תוכנית המשטרה של קשת נתקלה בקשיים. גורמים המעורים בפרטים אמרו שהעבודה עליה כבר הייתה אמורה להסתיים לפני חודשיים, אבל למעשה הצילומים נמשכים עד היום בשל אילוצים שונים. "בשבוע שעבר השוטרים היו אמורים להשתתף ביום צילום, אבל כמעט אף אחד לא הגיע בגלל הפיגוע בתל אביב", סיפרו.

 

"כמו אינפוזיה למשטרה"

הרייטינג של הז'אנר הטלוויזיוני החדש עוד לא מובטח, אבל יש מי שכבר בטוח מרוויח ממנו. הסדרות כולן נעשות תוך שיתוף פעולה עם המשטרה, בתי החולים, מערך הכבאות ושאר הגופים שפותחים את שעריהם לחשיפה.

 

עבורם מדובר בלא פחות מאשר זכייה בפיס. גוף כמו המשטרה לדוגמה, שנמצא בבעיה תדמיתית גדולה בעיני הציבור – מקבל זמן שידור שהקמפיינר הגדול ביותר לא יכול לחלום עליו. "זה כמו אינפוזיה לתדמית של המשטרה", אומר דובר של אחד הגופים.

 

דוברת שעבדה בעבר במשטרה לא מסכימה עם הקביעה הזו, וטוענת שהסדרות דווקא יביאו לאיזון בתפיסה. "מי שלא אוהב את המשטרה – לא יאהב אותה גם אחרי סדרה כזאת", היא אומרת, "תוכנית כזאת עושה איזון, היא מראה את הצד השני – את השוטרים שעושים לילות כימים למען ביטחון המדינה והתושבים. התקשורת חובטת במשטרה, ולצד הביקורת הנוקבת הזאת, טוב שיש סדרה כזאת".

 

"יחסי ציבור טובים למשטרה" (באדיבות ערוץ 10) (באדיבות ערוץ 10)
"יחסי ציבור טובים למשטרה"
 

מכאן עולה שאלה נוספת - האם שיתוף פעולה שכזה מאפשר בכלל העברת ביקורת? "זה עושה יחסי ציבור טובים למשטרה, אתה לא תראה שם שום ביקורת עליה, זה לא תוכנית שבאה להעביר ביקורת על המוסד הזה, והיא באה להראות את החיים שלהם", אומר מפיק טלוויזיה בכיר.

 

גורם בכיר בתעשייה שעוסק באחת מהסדרות הדוקמנטריות, טוען את ההיפך - ולדבריו קיבל חופש פעולה מוחלט. "אם היה מקרה שבו יש ביקורת על המוסד, אני חושב שהוא ישודר, אין שום עריכה מגמתית שמייפה את המצב. קיבלנו יד חופשית, הם לא מתערבים בעריכה, הם רואים מוצר מוגמר. אין פה שום יד מכוונת".

 

נדמה שהאינטרס המשותף והדי נדיר של שלושת גופי השידור רשת, קשת וערוץ 10, הוא ההצלחה של הסדרות הדוקומנטריות, שתביא להפחתה בתוכניות הריאליטי היקרות והניסיונות ההולכים וגוברים להמציא פורמטים בעלות גבוהה שלא תמיד מספקים את הסחורה. "אם 'המתמחים' של קשת תצליח - ברור שזה יביא להתמקדות בתוכן מהסוג הזה", אומר מפיק בכיר.

 

עם זאת, רוב המרואיינים מסכימים שגם אם הסדרות הללו יצליחו להביא רייטינג ועניין - הריאליטי יישאר המנה העיקרית של הטלוויזיה בישראל. "אני חושב שהסוד של ערוצי הברודקאסט הוא גם וגם - אנחנו רוצים להיות טובים בדרמה, בריאליטי, ובדוקו. אנחנו מאוד טובים בבידור וסאטירה, ורוצים להיות מאוד טובים גם בז'אנר הזה", אומר גורם באחד מגופי השידור.

 

מפיק טלוויזיה נוסף אומר כי התוכניות הללו לא נועדו להחליף את הריאליטי, אלא להוזיל במשהו את לוח השידורים היקר של הזכייניות, ובנוסף, לענות על דרישות הרשות השנייה שמחייבות הפקה של תוכניות וסדרות דוקומנטריות.

 

"הז'אנר הזה לא דוחק את הריאליטי החוצה, הוא יחיה לצדו", אומר מנהל בתעשיית הטלוויזיה. "בשנות ה-90 הצליחו הקומדיות 'סיינפלד' ו'חברים', וכל הכותרות אמרו שהקומדיות גומרות את הדרמה, אבל זה לא היה נכון במבחן הזמן. לריאליטי יש כיף, וזה משהו שחייבים בטלוויזיה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אילן ברלא
מתוך "גיבורים"
צילום: אילן ברלא
לאתר ההטבות
מומלצים