שתף קטע נבחר

סופר אובר

יותר ויותר ישראלים בלוס אנג’לס הפכו את שירות ההסעות ‘אובר’ לדרך מצויינת להשלים הכנסה, ואפילו למקור הכנסה עיקרי. זה לא היה חלום חייהם, אבל הם מודים לו

יונית טל מבלה את רוב שעות הלילה שלה על הכביש. בשעות הבוקר המוקדמות היא שבה הביתה והולכת לישון. ולא, יונית טל, בת ה-41, לא עוסקת במקצוע העתיק ביותר בעולם, למעשה, היא עוסקת באחד המקצועות היותר חדשים בו. טל היא נהגת UBER. "התחלתי לעבוד כנהגת אובר לפני שנתיים לאחר שפיטרו אותי מהעבודה. לא היתה לי ברירה, הייתי חייבת לעשות כסף ומהר כדי לשלם חשבונות. בהתחלה חשבתי שמדובר בעבודה זמנית עד שאצליח למצוא עבודה אחרת, אבל גיליתי שאני יכולה לעשות הרבה יותר כסף כנהגת אובר מאשר כסוכנת נסיעות. עבדתי כסוכנת במשך שבע שנים עד שבעלי המשרד בו עבדתיפיטרו אותי כי פשוט לא נכנסה מספיק עבודה. אנשים עושים היום בוקינג לטיסות ובתי מלון אונליין, וכתוצאה מכך אין צורך בסוכני נסיעות כבר כמו בעבר. באותה מידה, אני יודעת ששירותי המוניות גם נפגעו מאוד בגלל אובר, אבל מה לעשות שאנשים רוצים לחסוך כסף ומהצד השני, אנשים כמוני, רוצים להתפרנס”.

 

לאחר שהרכב שלה נבדק ונמצא בטוח להסעת נוסעים, טל התחילה להסיע נוסעים בשעות היום. "הקפדתי לשמור על יום עבודה מסודר. במשך היום עבדתי, הסעתי נוסעים ללא הפסקה ובערב שבתי הביתה, אבל כשהבנתי שאת הכסף הגדול אפשר דווקא לעשות בשעות הלילה, החלפתי את השעות והתחלתי להסיע בלילות. בעיקרון, אף אחד לא אומר לי מתי לעבוד. נהגי אובר יכולים לקבוע לעצמם את סדר היום שלהם וזה מאוד נוח. היום, קשה לי לצאת מהבית מבלי לאסוף נוסעים, אני מרגישה שזה בזבוז סתם לנסוע לעיר למשל, בלי לקחת נוסעים איתי".

 

האם זה לא מסוכן לפעמים?

את לא יודעת מי נכנס אליך למכונית באמצע הלילה. מה יקרה גם אם תצטרכי להסיע נוסעים לאזורים לא סימפטיים של העיר?

"אני מודעת לסכנות, אבל עד היום, טפו, טפו, טפו, לא קרה לי שום דבר. עד היום הנוסעים היו ברובם נחמדים ואדיבים, לא היו לי מקרים של מסוממים או שיכורים, אבל שמעתי מחברים שלהם זה קרה כמה פעמים. יש לי אינסטינקטים טובים, אם אראה נוסע שארגיש שלא בטוח עבורי להסיע אותו, לא אעלה אותו לרכב”.

 

כמה אפשר להשתכר לחודש כנהגת אובר?

"זה תלוי כמובן כמה שעות אתה מקדיש לעבודה ובאלו שעות אתה עובד. היו חודשים שהרווחתי 4500 דולר והיו גם כאלו שעשיתי בהם חצי מהסכום הזה. בעיקרון, תמיד עדיף להסיע נוסעים למרחקים מאשר נסיעה קצרה, ועדיף בשעות הלילה, אז התעריף עולה. בערב השנה החדשה עבדתי כל הלילה ועשיתי כסף לא רע”.

 

אבל האם זה לא פוגע בחיי המשפחה או החברה שלך העבודה בערבים?

"אני לא נשואה ואין לי ילדים. מבחינת חיי חברה, אני לא מבטלת יציאות עם חברים או מסיבות. אני אדון לעצמי, אז אם יש לי אירוע שאני רוצה לצאת אליו, לא אעבוד אותו הערב. האמת שהעבודה הזאת די ממכרת, כי את יכולה בעיקרון לעבוד כל יום וכל היום אם את רוצה. יש לי ידיד שעובד שבעה ימים בשבוע. הוא עושה הרבה כסף אבל אין לו חיים”.

 

את מתכוונת לחפש עבודה אחרת, לחזור אולי לעבוד בסוכנות נסיעות?

"לא. לפחות לא בשלב הזה. אני מרוויחה די יפה ואני די אוהבת את העבודה הזאת והאינטרקציה עם אנשים."

 

לא כל מי שעובד כנהג אובר עושה זאת במשרה מלאה. לא מעט אנשים שמשתמשים ברכב הפרטי שלהם כמקור להשלמת הכנסה. למשל אודי, 47, בעל עסק פרטי שכרגע נתון בקשיים. אודי, שביקש לשמור על פרטיותו, נמנע מלומר מהו העסק אותו הוא מנהל, אך מספר כי בשנה האחרונה המכירות של החברה סבלו ולכן הוא החליט להשלים הכנסה כנהג אובר.

 

"אני מקווה שהעסק שלי יתאושש ולא אאלץ לסגור אותו”, הוא אומר, “אילולא אובר, אני באמת לא יודע מה הייתי עושה. אין לי כשרונות מיוחדים או תואר אקדמאי וחוץ מהעסק אותו אני מנהל, אין לי ניסיון בתחומים אחרים. אני מסיע נוסעים מאז ערב הסילבסטר של השנה שעברה. שמעתי פרסומות של החברה שקראו לנהגים לבוא ולהצטרף והחלטתי לעשות את זה. אני משמש כנהג שלוש-ארבע פעמים בשבוע. פעם יצא לי לאסוף נוסע שהיה גם לקוח בעסק שלי. הוא ראה שלא נעים לי ממנו והיה מאוד נחמד, סיפר לי על אנשים שהוא מכיר שגם משמשים כנהגי אובר, אבל תכל’ס, ידעתי שהוא מרחם עלי שזה מה שאני צריך לעשות בחיים כי יש לי בעיות בעסק".

 

"הצלה משמיים". נהגי האובר החדשים ()
"הצלה משמיים". נהגי האובר החדשים

 

סיגי צרור, מורה לעברית, סוכנת מכירות ומוכרת ביטוחי חיים, הוסיפה לרזומה שלה גם ‘נהגת אובר’. "אני עדיין עובדת כסוכנת ביטוחי חיים ומורה לעברית, אבל זה לא מספיק, אז לאחר שחברה שלי סיפרה לי כמה כסף היא עושה כנהגת אובר, מילאתי פרטים והתחלתי לעבוד כנהגת. היום אני מחשיבה את העבודה הזאת כעבודה המרכזית שלי. אני עובדת שישה ימים בשבוע, כל יום למעט יום שבת וביום שישי אני מסיימת מוקדם, לפני כניסת השבת”.

 

סיגי, גרושה ואמא לשלושה ילדים, מספרת כי בעלה לשעבר שב לארץ ואינו משלם מזונות לילדיה. "אני לוקחת אותם לבית הספר ומחזירה אותם הביתה ואז מתחילה לעבוד כנהגת. ברור שזה לא אידיאלי ושאני לא רואה אותם כמו שאני רוצה לראות, אבל איזו ברירה יש לי? אני חייבת לשלם שכר דירה, חשבונות, אוכל, קולג'. אילולא אובר, היה לנו מאוד קשה לגמור את החודש, הייתי צריכה לעבור לדירת חדר ולחיות מהיד לפה. אני מודה כל יום לאלוהים שיש לי את העבודה הזאת, היא ממש הצלה משמיים”.

 

דני, 29, מתגורר בלוס אנג'לס כבר שנתיים ועובד באובר מזה שנה. "מאוד קשה למצוא עבודה ללא רשיונות עבודה או גרין קארד. בהתחלה עבדתי אצל ישראלים להם העניין לא הפריע, אבל השכר היה מינימלי. עבדתי כמלצר וקרעתי את התחת ועדיין לא הרווחתי מספיק כסף. חבר סיפר לי על אובר והחלטתי להירשם. דבר ראשון, הוקל לי שאני לא צריך לעמוד על הרגליים כל היום ושנית, אני מרוויח הרבה יותר כסף”.

 

כמה אתה עושה בחודש?

"זה נע בין 3500-4000 דולר לחודש. אם אני עובד כל השבוע, אני יכול לעשות אפילו יותר. שמעתי על אנשים שעושים גם 5000 דולר לחודש".

 

אבל מה לגבי הוצאות הדלק והבלאי על הרכב?

"יש הוצאות כמובן, אבל זה עדיין משתלם יותר מאשר לעבוד במלצרות”.

 

האם מותר לך לקבל טיפים?

"כסף לא מחליף בכלל ידיים בעסק הזה. התשלום מתבצע מראש דרך הקרדיט קארד. זאת אומרת, כל מי שיש לו את האפליקציה של אובר על הנייד, הכניס מראש את פרטי כרטיס האשראי שלו אז הוא לא צריך בכל פעם מחדש לתת את הפרטים. זה מאוד נוח, גם עבור הנהג וגם עבור הנוסע. בעיקרון, לא נהוג לקבל טיפים".

 

מי הם האנשים המשתמשים באובר?

"היו לי נוסעים מכל הגילאים, אבל האמת שלא כל כך הרבה אנשים מבוגרים. היו לי הרבה תיירים ממדינות אחרות בארה"ב בשבילם זה פיתרון נהדר, הרבה יותר זול ממונית. למקומיים יש בדרך כלל רכב משלהם, אבל יצא לי להסיע מספר פעמים אנשים שגרים בלוס אנג'לס ואין להם רכב פרטי. הם הסבירו לי שהם עובדים מהבית ויותר זול להם להשתמש באובר מאשר לקנות מכונית ולהוציא כסף על ביטוח רכב, דלק, תחזוקה, חניה. בהתחלה זה נשמע לי מוזר שמישהו שגר כאן מסתדר ללא רכב, אבל מהר מאוד הבנתי שהם צודקים. אם הם לא צריכים לצאת הרבה מהבית ולהשתמש ברכב כל הזמן, משתלם הרבה יותר לקחת אובר".

 

אז אתה רואה את המשך הקריירה שלך כנהג אובר?

"ממש לא. אני מנסה לחסוך מספיק כסף להמשך הנסיעה שלי, אני וחברה שלי רוצים לנסוע למזרח הרחוק, אוסטרליה וניו זילנד”.

 

"פחדתי שיזהו את המבטא הישראלי שלי". נהגי האובר החדשים ()
"פחדתי שיזהו את המבטא הישראלי שלי". נהגי האובר החדשים

 

יפית רוטנברג, 50, גרושה ואם לשני ילדים בקולג', עובדת כנהגת אובר מזה שנה. "לפעמים בלילה, קשה לי לישון, אז אני פשוט נכנסת לרכב ומתחילה לעבוד. יצא לי להכיר אנשים מאוד מעניינים במהלך הנסיעות הליליות שלי. היו ביניהם מוזיקאים, מפיקים, שחקנים. לא אנשים מפורסמים במיוחד, אני לפחות לא זיהיתי אותם, אבל במהלך הנסיעה הם סיפרו לי מה הם עושים. הסעתי פעם מפיק של ראפר מפורסם, אבל בגלל שאני לא בענייני ראפ, לא היה לי מושג על מי הוא מדבר. אחרי כמה שבועות, אני צופה בגראמי ומה אני רואה? את הבחור שהסעתי עם הראפר עליו הוא סיפר לי. הם זכו בגראמי. אני לא זוכרת כרגע את שמו".

 

האם זו עבודה בטוחה עבור נשים? בעיקר בלילות?

"באופן כללי כן. יצא לי להסיע אנשים שיכורים מהקלאב או הבר בחזרה הביתה, אבל הדבר היחידי שחששתי הוא שהם יקיאו לי באוטו. לא היו מקרים שאנשים ניסו לתקוף אותי או קיללו אותי. היה לי מקרה אחד שהסעתי פלסטינאים. אין לי אף פעם בעיה להגיד שאני ישראלית, זו אחת השאלות ששואלים אותי לפעמים בגלל המבטא שלי. אין לי בעיה עם ערבים, אבל בגלל שהם פלסטינאים, די חששתי. אני תמיד מדברת עם הנוסעים שלי, אבל איתם לא דיברתי, למזלי הם היו שקועים בשיחה ביניהם. פחדתי שיזהו את המבטא הישראלי שלי, אז הוקל לי שהם לא פתחו אתי בשיחה".

 

מה החברים אומרים על העבודה שלך?

"הם חושבים שזה על הכיפאק. הם מאוד אוהבים לשמוע סיפורים מהדרכים. הילדים שלי זה עניין אחר. הם פחות מתלהבים ולוחצים עלי להפסיק. אני מרגיעה אותם שזו עבודה בטוחה. הרי כל אדם שנכנס אלי לרכב ידוע לחברת אובר מה שמו וכתובתו, . סביר להניח שהם לא ילכו לתקוף אותי או לשדוד אותי. יהיה מאוד קל למשטרה למצוא אותם”.

 

מה עשית לפני שהפכת לנהגת אובר?

"עבדתי כמורה לעברית וגם כמנהלת מכירות בחברה למכשירי חשמל".

 

איתן דמרי, 33, עובד כנהג אובר בשעות הפנאי שלו. במשך היום הוא עובד מהבית או בתי לקוחות כבונה אתרים באינטרנט. "כשחלש בעבודה, אני עובד יותר כנהג אובר מאשר כבונה אתרים. בשבועות האחרונים אני די עסוק בבניית אתרים, אז אני עובד באובר בוויאקנדס בעיקר. כשיש לי שעות פנויות, אני אוהב להיכנס למכונית ולנסוע, סתם לנסוע, זה מאוד מרגיע, אז אם אני יכול לקחת נוסעים בדרך ולעשות קצת כסף, מה רע?".

 

"זה מאוד מעייף". נהגי האובר החדשים ()
"זה מאוד מעייף". נהגי האובר החדשים

 

מהשיחות שערכתי עד כה עם נהגי אובר, נשמע שזו עבודה די מכניסה ובטוחה. לא שמעתי על כל מינוסים, האמנם כך?

"באופן כללי כן. אבל נראה לי קצת מוגזם להגיד מכניסה. זו עבודה שניתן להתפרנס ממנה אם את עובדת במשרה מלאה, זאת אומרת 40 שעות עבודה בשבוע, אבל את לא הולכת להתעשר ממנה. אל תשכחי גם שמהסכום הסופי, את צריכה לנקז את מחיר הדלק, תחזוקת הרכב. ברור שככל שנוסעים יותר, את צריכה גם להשקיע יותר ברכב, יש יותר בלאי. בנוסף, זו עבודה מעייפת כשעושים אותה כל יום. לשבת ברכב במשך שעות ולהסיע נוסעים, זה עניין מאוד מעייף. אני עושה את זה מדי פעם, כמה שעות פה ושם, אף פעם לא ברצף ולא מדי יום. אם הייתי צריך לעשות את זה כל יום, הייתי נשחק".

 

אתה מכיר עוד אנשים שעובדים כנהגי אובר?

"יש לי חבר אחד שעובד כנהג אובר. למעשה, אני זה שהצעתי לו לעבוד כי הוא היה לחוץ בכסף לאחר שאיבד את מקום העבודה שלו. הוא עובד בזה כבר כמה חודשים אבל לא אוהב את העבודה והייתי אומר די מתבייש בה. הוא ביקש ממני לא להגיד לאף אחד שהוא נהג אובר ומסתיר את זה משאר החברים. הוא מגיע מתחום מקצועי שונה לחלוטין והוא חושש שזה יזיק לו ולאימג' שלו, אם אנשים ידעו שהוא עובד כנהג אובר. הוא מחפש כל הזמן עבודה במקצוע שלו ומת לעזוב".

 

אתה מספר לאנשים שאתה נהג אובר?

"אין לי בעיה לספר לחברים, אבל זהו לא משהו שאני מספר לקליינטים שלי. אני יכול להבין את החבר שלי, זה יכול ליצור רושם שאתה לא מצליח מספיק בעבודה שלך ובגלל זה צריך למצוא מקורות הכנסה נוספים. החשש הוא שאנשים יחשבו שאתה לא מספיק טוב במה שאתה עושה ובגלל זה אתה נאלץ לעבוד כנהג".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ישראלים משלימים הכנסה באובר.
מומלצים