שתף קטע נבחר

גם אתם מוכנים לשינוי כלכלי. זה כתוב בתורה

רגע לפני כניסת בני ישראל לארץ המובטחת, חוזרת התורה ומתארת את האירועים שעברו על העם החל מימי העבדות ועד סיום המסע. המטרה: לשכנע את העם כי הוא מסוגל ויכול לעבור שינויים מרחיקי לכת, לאחר שהתמודד עם מצבים שונים במשך 40 שנות המדבר

פרשת מסעי, הפרשה האחרונה בספר במדבר, מסכמת את ארבעת הספרים ומשלימה את כלל סיפור הולדתו של עם ישראל, סיום מסע של 40 שנה ושלב ההכנות לכניסה לארץ המובטחת.

 

הפרשה מתארת לנו את נקודות המסע השונות במדבר. החל מרעמסס, כשבני ישראל עדיין היו עבדים במצרים, דרך ים סוף וקריעתו. ככתוב, וַיִּסְעוּ מֵרַעְמְסֵס בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח יָצְאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּיָד רָמָה לְעֵינֵי כָּל מִצְרָיִם: וּמִצְרַיִם מְקַבְּרִים אֵת אֲשֶׁר הִכָּה ה' בָּהֶם כָּל בְּכוֹר וּבֵאלֹהֵיהֶם עָשָׂה ה' שְׁפָטִים: וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵרַעְמְסֵס וַיַּחֲנוּ בְּסֻכֹּת: וַיִּסְעוּ מִסֻּכֹּת וַיַּחֲנוּ בְאֵתָם אֲשֶׁר בִּקְצֵה הַמִּדְבָּר: וַיִּסְעוּ מֵאֵתָם וַיָּשָׁב עַל פִּי הַחִירֹת אֲשֶׁר עַל פְּנֵי בַּעַל צְפוֹן וַיַּחֲנוּ לִפְנֵי מִגְדֹּל: וַיִּסְעוּ מִפְּנֵי הַחִירֹת וַיַּעַבְרוּ בְתוֹךְ הַיָּם הַמִּדְבָּרָה (במדבר, פרק ל"ג, פסוק ג').

 

מעניין לראות שהתורה בוחרת לחזור ולתאר אירועים שקרו, דווקא בנקודות החניה במהלך המסע. נשאלת השאלה מדוע החזרה על האירועים שכבר הוזכרו? האם יש לכך משמעות בתוך המסעות?

 

הכללים לביצוע שינוי

נראה שאפשר לנסות ולהתמודד עם השאלה דווקא מפרספקטיבה של בניית עוצמה לעם והעברת מסר של מוטיבציה. הספר "הגישה המוטיבציונית" (פרופ' רולניק ופרופ' מילר) מתאר תהליך של גיוס אנשים לתהליכי שינוי בעזרת הגברת המוטיבציה הפנימית שלהם. מרכז הספר עוסק ב"שפת השינוי" הכוללת 3 מרכיבים עיקריים: הבנת חשיבות השינוי, הכרה במסוגלות לבצע שינוי ומוכנות לבצע את השינוי.

 

ישנם מספר כללים כדי לייצר שינוי. ראשית, שיח חיובי, שתמיד מדבר על השינוי ולא מפחד ממנו. עצם השיחה על השינוי מייצרת התנגדות פחותה מה"לא נודע" שהשינוי מביא איתו. שנית, הבנת החשיבות - עד כמה באמת חשוב לי לבצע את השינוי. אם הוא לא חשוב - לא אבצע אותו. ושלישית, מסוגלות ביצוע. כאן התשובה מורכבת יותר, כיון שקשה לאמוד מסוגלות ללא התנסות. האם אני יודע אם אני מסוגל לבצע שינוי שלא עשיתי?

 

בשלב זה רולניק ומילר מביאים פתרון לסוגיה - בחינת תהליך שינוי אחר שנעשה במקום אחר ובתחום אחר. בחינת החוזקות והחולשות של אותו תהליך והשלכותיו על תהליך החדש המדובר. לאחר וידוא המסוגלות - נבדוק עד כמה אני נכון לבצע את השינוי.

 

שינוי תודעתי התנהגותי

השינוי הכלכלי הינו אחד השינויים היותר מורכבים וקשים לבצע, כיוון שמדובר גם על שינוי תודעתי התנהגותי - תפישת הכסף ככלי ולא מטרה. בנוסף, גם הפרטים הקטנים (תשלומים, קניות, רישום) קשים לשינוי - מדובר בשינוי רגשי עמוק, שכולל בתוכו את כל בני המשפחה (בני זוג וילדים).

 

התורה חוזרת על האירועים ההיסטוריים ומכניסה למסגרת כדי לתת לבני ישראל תמונה על היכולות והמסוגלות לעבור שינויים נוספים בהגיעם לארץ המובטחת. תהליכים כמו מות אהרון הכהן בהור ההר, במלחמת מלך כנען בישראל. התורה נותנת פרספקטיבה של 40 שנה על תהליכי התמודדות במצבים שונים בתוך תהליך של מסע, של התהוות בני ישראל לעם.

 

היכולת להתמודד עם אבל, להילחם בעוז כשצריכים, להביט על תלונות למשה ולקב"ה ולהבין את הפתרונות שניתנו  כל אלה יכולים לתת לבני ישראל את ההבנה שהם מסוגלים להיכנס לתהליך שינוי של כניסה לארץ והתיישבות בה.

 

הכניסה לארץ מהווה כמעבר מעם שנסמך כל השנים על אכילת מן, בגדים שלא בלים, עמוד אש וענני הכבוד שמלווים אותו לאורך שנותם במדבר - לעם שייאלץ לעבד אדמות, לייצר תוצרת, לסחור, להיות עצמאים ותלויים בדרך אחרת בקב"ה - לא בניסים שעשה, אלא בתפילה לגשם ופרנסה. כל השינוי המדובר מורכב וקשה. יש צורך לתת כלים להתמודדות עם התהליך.

 

התורה נותנת כלים להעצמה, מוטיבציה לשינוי וחשיבה חיובית בתוך ההתמודדות עם שינויים כדי להצמיח חברה שיודעת להכיל בתוכה שינוי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים