שתף קטע נבחר

חובת לימודי היסטוריית המזרחים: מגירוש ספרד ועד לפנתרים השחורים

משרד החינוך הודיע כי משנת הלימודים הבאה תוגדר חובת לימודי היסטוריה של יהודי ארצות האיסלאם במסגרת יישום המלצות ועד ביטון. התכנים היו חלק מתוכנית הלימודים, אך מעתה ייכנסו כלימודי חובה

 

 

משרד החינוך ממשיך ביישום המלצות ועדת ביטון שבראשה עומד המשורר ארז ביטון, והודיע בצהריים (יום ב') כי לימודי ההיסטוריה יכללו מעתה התייחסות מעמיקה ליהודים בארצות האיסלאם. התכנים, הכוללים בין השאר התייחסות לגירוש יהדות ספרד ולפנתרים השחורים, כבר נכללו בתוכנית הלימודים - אך מעתה יוגדרו לימודי חובה.

 

מדובר בנושאים שהיוו כאמור חלק מתוכנית הלימודים הכוללת של לימודי היסטוריה הן בחטיבות הביניים והן בתיכונים. לטענת משרד החינוך, הנושאים הללו הוגדרו כרשות, ומכאן שככל הנראה ברוב בתי הספר לא נלמדו, או שנלמדו אך לא באופן מסודר ומחייב. כעת משרד החינוך הופך את הנושאים האלה לנושאי חובה, וכל תלמיד בחטיבת הביניים ובתיכון יהיה חייב ללמוד את הנושאים. ספרי לימוד לא ישונו בעקבות ההחלטה הזו, שכן הנושאים כבר מצויים בתוכנית הלימודים.

הפנתרים השחורים - מעכשיו לימודי חובה. "ידיעות אחרונות" 1971 (ארכיון ידיעות אחרונות) (ארכיון ידיעות אחרונות)
הפנתרים השחורים - מעכשיו לימודי חובה. "ידיעות אחרונות" 1971(ארכיון ידיעות אחרונות)

הנושאים שמעתה יהיו חובה בחטיבת הביניים:

יהדות ספרד – בין נצרות לאיסלאם: סיפורה של הפזורה היהודית לאחר גירוש ספרד: היהודים בצפון אפריקה – הפיזור הגיאוגרפי אחרי הגירוש וקשיי המגורשים במקומות מגוריהם החדשים, למשל מרוקו, פרס, עירק, מצרים וכדומה. הקהילה היהודית בארץ ישראל במאה ה-16 (יהודי צפת, דונה גרציה ודון יוסף).

 

היהודים בין השתלבות לדחייה: סולידריות יהודית בעידן המודרני – סיפורו של ארגון כי"ח (כל ישראל חברים) שפעל רבות, בין היתר, למען יהודים בארצות האיסלאם בתחום החינוך.

ראש הוועדה המשורר ארז ביטון (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ראש הוועדה המשורר ארז ביטון(צילום: גיל יוחנן)

יהודי צפון אפריקה נוכח האימפריאליזם הצרפתי: השפעת האימפריאליזם הצרפתי על הקהילות היהודיות בצפון אפריקה ובכלל זה בהיבט החוקי-משפטי של יהודי צפון אפריקה (חוק כרמיה באלג'יר).

 

בניית התשתית למדינה יהודית בתקופת המנדט: התשתית היהודית בארץ ישראל עד מלחמת העולם הראשונה, בדגש על היישוב הישן: היישוב הישן בירושלים והקמת שכונת הבוכרים כדוגמה ל"יציאה מן החומות".

 

נושאי הלימוד שמעתה יהיו חובה בתיכונים:

הגורמים השונים שעיצבו את גורל יהודי ארצות האיסלאם, החל מסוף שנות ה-40 והדגשת השפעת מלחמת העצמאות והקמת מדינת ישראל על מצבם של היהודים במזרח התיכון וצפון אפריקה. הדגש על כך שיותר מ-80% מהיהודים היגרו מארצותיהם בתקופה זו. רובם עלו לישראל ומיעוטם למדינות אחרות (צרפת, איטליה, בריטניה ועוד).

 

כמו כן, הפרק יתייחס למספרם, מעמדם ומצבם הכללי של יהודי ארצות האיסלאם ערב הקמת מדינת ישראל במדינות האיסלאם.בנוסף, תהיה התייחסות לאנטישמיות ולפוגרומים כלפי היהודים בצפון אפריקה ואסיה כתוצאה מתהליך הדה-קולוניזציה, לצד הפעילות הציונית שהתקיימה במדינות אלו והזיקה הדתית וההיסטורית לארץ ישראל.

 

אירועי ואדי סאליב והפנתרים השחורים: הרחבת חומרי הלמידה בנושא אירועי ואדי סאליב, לרבות חומרי העשרה הכוללים את העיסוק בנושא הפנתרים השחורים, סרטונים, מצגות והמלצות לביקור במוזאונים ובמרכזי מורשת, כגון מרכזי המורשת באור יהודה של קהילת יוצאי לוב ויוצאי עירק. מדי שנה המשרד ירחיב את ההמלצות למרכזי מורשת נוספים.

 

בנט: "מספרים חצי סיפור" 

שר החינוך נפתלי בנט אמר כי "ההיסטוריה חוזרת, במלוא מובן המילה. בשיעור היסטוריה לא רק לומדים על העבר, אלא גם מעצבים את העתיד. 68 שנה שאנחנו מספרים חצי סיפור. 68 שנה שחצי מהעם הודר מדפי ההיסטוריה. את ועדת ביטון הקמתי על מנת לתקן את העוול ההיסטורי הזה, ולספר סיפור ישראלי שלם שבכוחו יהיה סוף סוף ליצור אחדות בקרבנו סביב סיפור משותף. עדכון תוכנית הלימודים בהיסטוריה הוא בשורה גדולה לעם ישראל כולו. ליהדות ספרד והמזרח היסטוריה מפוארת ולה חלק משמעותי במפעל הציוני. היום הזה הוא יום של תיקון ישראלי גדול, ואני גאה על כך מאוד".

 

הפיקוח על הוראת ההיסטוריה במשרד החינוך ליווה את עבודת ועדת ביטון, ובהתאם להמלצותיה עדכן את תוכנית הלימודים בחטיבות הביניים ובתיכונים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
ארז ביטון שעמד בראש הוועדה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים