שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    בין אמנות לקהילה: החיבור המיוחד של בת-ים

    קהילה פורה היא זו שמעמידה את חבריה בראש סדר העדיפויות ומעניקה לה אפשרות להתפתח, להתחבר, ללמוד על האחר וליצור יצירה משותפת. פסטיבל בת-ים הבינלאומי הוא שיאו של החיבור המיוחד שנעשה בעיר בין קהילה לאמנות ובין תרבות לאנשים - וכולם מוזמנים לחגוג יחד

    בשיתוף עיריית בת ים

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    "הרחוב, שבעבר היה שוקק חיים ומלא באנשים, משרת היום ברובו את המכוניות שמן הצד האחד מאפשרות לנו לנוע ממקום למקום, ומן הצד השני מבודדות אותנו ומונעות מאיתנו להתבונן ולחוות את המרחב כפי שהוא ולא רק כדרך מעבר," מסביר אמיתי יעיש בן אוזיליו, המנהל האמנותי של פסטיבל בת-ים, החוגגת 90 השנה.

     

    "המציאות הקפיטליסטית מכנסת אותנו יותר ויותר בטלפונים החכמים וברשתות החברתיות המתקיימות בהם, סוגרת אותנו בתוך מכוניות או מגדלי מגורים אטומים וממוזגים. אט אט היא אוטמת אותנו מלחוות חווית משותפות במרחב הציבורי השייך לכולנו, ואנו אליו.

     

    "למשך שלושה ימים בת-ים מפנה את הרחוב מכלי הרכב, וכולנו יכולים לחוות מחדש את המרחב הציבורי על כל האפשרויות הטמונות בו. כל שביל, כביש או מדרכה, כל פיסת דשא, חוף או חורשה הופכים להיות מקום היכול לאצור בתוכו מופע, תהלוכה, מיצג או תערוכה. ובכך חוזר הרחוב להיות לזירת ההתרחשות המרכזית.

     

    "גם האמנות שלרוב שוכנת במוזיאונים, בגלריות או באולמות חשוכים, יוצאת בשלושת הימים הללו למרחב הפתוח והציבורי ומצטרפת להתרחשות המרכזית ולחגיגה. היא מתמודדת עם הקהל המזדמן לה מתוך מחויבות בסיסית ופשוטה : לסקרן, לתקשר ולייצר חוויה לכל צופה וצופה.

     

    "את החוויה הזו אני מבקש לקיים : לעורר את הסקרנות שלכם כקהל, וליהנות מאמנות שנגישה לכולם במרחב המשותף לכולנו.

     

    "בנוסף לתפקידו של הפסטיבל למנף את העשייה של אמנות במרחב הציבור בארץ באמצעות עבודה של אמנים העובדים במתחם פסט’פקטורי לאורך שנה שלמה, ממשיך הפסטיבל גם השנה את המסורת שהחלה בשנה שעברה, ומצרף לשורותיו אנשים בעלי מוגבלויות תושבי בת-ים על כסאות גלגלים ממונעים, אשר מאיישים עמדות מודיעין ניידות. לאורך ימי הפסטיבל הם יסייעו לקהל להתמצא ולהגיע למופעים הרצויים.

     

    "כמו כן זו השנה השנייה בה אנו ממשיכים את המסורת של אירוח תושבים מכל הארץ חינם בשטח הקמפינג שאנו מכינים במיוחד לאורחי בפסטיבל, על חוף ימה היפה של בת-ים הסמוך לשטח הפסטיבל."

     

    הפסטיבל הבינלאומי, בניהולו האמנותי של אמיתי יעיש בן אוזיליו, יתקיים בסוף אוגוסט יתקיים ויהפוך את המרחב הציבורי היומיומי של בת-­ים למעין בימה ענקית שתציג למעלה מ-30 מופעים מקומיים ובינלאומיים של תיאטרון, קרקס, מחול, ליצנות, אקרובטיקה, מיצגים, תהלוכות מוזיקה ועוד. כמו כן, גם השנה יציע הפסטיבל מתחם קמפינג מיוחד שיאפשר למשפחות ליהנות מחוף הים של העיר.

     

    לחבר בין המרחב הציבורי לתרבות רחוב

    יעיש בן אוזיליו מנהל את הפסטיבל זו השנה השניה. למעשה, הפסטיבל עצמו חוגג כבר 19 שנים, והוא מסורת ארוכה שהתפתחה בבת-ים. זו לקחה על עצמה תפקיד - לשים את המרחב הציבורי בראש סדר העדיפויות, ולאתגר אותו עם מפגש אמנותיים.

     

    "אחד הדברים שחשובים לי הוא פיתוח אמנות רחוב," מסביר יעיש בן אוזילוי. "לכן הקמנו תיאטרון אמנות רחוב – כדי לפתח את אמנות הרחוב באמצעות אתגרים שונים, כמו למשל, ליצור חיבור לקהילה, לשם כך הקמנו את הפסט'פקטורי.

     

    "מטרה נוספת שעומדת לנגד עיני היא החיבור בין המרחב לקהילה שבה הוא נמצא, הפסטיבל הוא חלק מבת הים, האמנים הישראלים ברובם עובדים בתוך בת ים, או שעבודתם נעשית בהתייחסות לקהילה בבת ים, וכולם מאתגרים את העשייה שלהם. האירוע של הפסטיבל הוא אירוע השיא של כל הפעילות השנתית שלהם."

     

    זוהי השנה השניה בה פועל הפסט'פקטורי, המהווה דוגמה מובהקת לחיבור בין האמנות לקהילה ולסביבה. "בשנה הראשונה היו 8 אמנים והשנה יש לנו כ-20 אמנים," אומר יעיש בן אוזיליו. "את הפסטפקטורי מלווים עמית דרורי - אמן בינלאומי מאד מוערך שחונך את האמנים במתחם, ועפרי עומר שמקשרת את כל האמנים לפעילות הקהילתית.

     

    "באשר לחיבור לקהילה – האמנים נתבקשו לבוא עם רעיונות לחיבור קהילתי. חיפשנו אמנים שיש להם בעשייה שלהם קשר או אג'נדה שקשורה לעבודה קהילתית או בהשראה של הקהילה. היה חשוב לנו שהקשר לקהילה לא יסתכם בחוגים כמו מעין מס לקהילה, אלא שיחיו שיעבדו ושכל אחד יפתח את האתגר שלו בקשר עם הקהילה.

     

    "כך נוצרו כ-6 פרויקטים שנבעו מתוך הפסט'פקטורי, שזה הישג ענק. לדוגמה: אמנית שחקרה את בת ים עושה עבודת ארכיון, של כל בת ים מוצגת מנקודת המבט שלה. בנוסף, אמני פסל חי יובל ואמיליה כהן שעבדו יחד עם נשות בת ים יצרו רעיון של נשים כפסל חי וקראו לו אשת תלפיות, שהוא בעצם אמירה על האישה שצריכה לעשות הכל – להיות יפה, לגדל ילדים, להביא פרנסה ועוד, וזה חלק מהאמירה של הנשים האלו בחיבור עם האמנים על הנשיות ועל ההוויה הנשית.

     

    "פרויקט נוסף - שירי ערש בת ימים של ענבל אושרן שכל כולו בנוי מאיסוף של שירי ערש שהיא בצעה במהלך שנה מכל התרבויות שנמצאות בבת ים: פרסים, עירקאיים, מרוקאים, תימנים, ערבים, מזרח אירופאים ובעצם מתוך השירי ערש היא לקחה ויצרה עבודת מחול. גם ענבל רוטשילד, שהיא צלמת בוגרת בצלאל, שעבדה בפסט'פקטורי ופגשה נוער בת ימי אותו היא צילמה ונתנה גם לו לצלם. תערוכת צהילומים שלה מוצגת בצורה כזו שהנוער יתלה את התצלומים בצורת גרילה בתוך הקהל תוך כדי הפסטיבל."

     

    לא צריך לנסוע לחו"ל בשביל פסטיבל בינלאומי

    מה עומד במרכז ההחלטה להביא את כל המופעים מחו"ל וכיצד מתאימים אותם לפסטיבל? 

     

    "מה שמוביל אותנו, גם בישראליות ובמיוחד במופעי חו"ל זה להביא את האתגרים החדשים של האמנות במרחב הציבורי, למשל הליצן הספרדי – שכבר שנתיים אנחנו מחכים לו, הוא הכי מפורסם בעולם בתחום אמנות הליצנות ברחוב. כלומר זה להביא את הכוחות המובילים ולאתגר את כל השטח.

     

    "בת ים הופכת להיות האירוע המוביל במרחב הציבורי ולכן אנחנו גם עושים כנס ומזמינים אליו מנהלי תרבויות מכל הרשויות המקומיות מהשלטון המקומי, כדי לאתגר את כל מי שמתעסק במרחב הציבורי ולהביא מיצגים תרבותיים ראויים לכל רשות מקומית ולכל ישוב בארץ. בת ים לוקחת על עצמה תפקיד ארצי למנף את האמנות במרחב הציבורי."

     

    חיבור נוסף לקהילה, ולא רק זו המתגוררת בבת ים, הוא דרך יצירת מרחבים פתוחים מותאמים לאירוח, לכן עיריית בת ים הקצתה על חוף הים בצמוד לפסטיבל שטח של חוף לקמפינג עבור משפחות מכל הארץ מוזמנות בימים של הפסטיבל לבוא ולהתארח חינם. הפסטיבל אף מניעה לפעולה חברתית. יעיש בן אוזילוי מסביר: "בשטח יסתובבו עמדות מודיעין ממונעות ומי שיפעיל אותן הם אנשים עם מוגבלויות הנעזרים בכיסאות גלגלים ממונעים, זאת מתוך רצון להעצים ולחזק, וחבר בין כולם."

     

    כמו כן, מתקיים גם שיתוף פעולה עם קהילת המידברן שתתארח בבת ים ובכללו מביאים את ספינת הפיראטים שכיכבה במידברן השנה. שיתוף פעולה נוסף הוא עם עמותת "למה כובע" שרוצה לקדם, להגן ולאתגר את נגני הרחוב בארץ שכולם חברי העמותה.

     

    לסיכום, אומר יעיש בן אוזילוי: "בעיני אמנות לוקחת אותנו ללונה פארק שלה, להקסים אותנו, להצחיק אותנו, לפתוח חוויות בכל מיני צורות, במופע, אמנות פלסטית, בקרקס, מוזיקה - זהו מתחם נושם שכל אחד יכול למצוא בו מה שהוא מתחבר אליו."

     

    מופעים ישראליים בבכורה בפסטיבל

    גמר גביע // קבוצת סטנגה: דוד "דוש" בראשי ויוסי רחמני - משחק ה"קלאסיקו סטנגה" האגדי בין צמד הענקים חיים

    דה סטפאנו ואפרים מראדונה, חוזר אל השכונה אחרי 30 שנות נאחס, מאז אותו תיקו מלוכלך ששיסע את השכונה לשני מחנות, והשאיר את פצע האליפות פתוח.

     

    האם סוף סוף תסתיים היריבות הספורטיבית ותוסר קללת הנאחס מהשכונה? הפרויקט התפתח במסגרת שהות אמן ב"פסט'פקטורי", מתחם האמנים של הפסטיבל בשכונת ניצנה בבת-ים.

     

    בת-ים: עיר ארכיון // ליאוני שיין - מיצב ארכיוני המציג אוספים ייחודיים ומקומיים שנוצרו מתוך מפגש של היוצרת עם העיר בת- ים. המיצב מציג אפשרות של ארכיון לעיר בת-ים. הארכיון, אותו יצרה האמנית לאורך שהותה בשנה האחרונה

    בעיר, כולל אוספים מגוונים ובהם פריטים שנוצרו, נאספו וקוטלגו בתוך מבנה עצמאי שנבנה כדי לשמש 'בית אוספים' וגוף ארכיוני עירוני מצטבר.

     

    האמנית ליאור שיין: " במהלך השנה האחרונה למדתי את העיר בת-ים. הגעתי עם זיכרון ילדות וקשר רופף שהתנתק לפני זמן רב, ועם תכנית ליצור בית אוספים, מוזיאון זיכרונות, ארכיון עירוני אישי, שיציג את העיר בת-ים כפי שהיא נגלית לעיניי במהלך חודשי התחקיר, האיסוף, התיעוד והקטלוג".

     

    הפרויקט פותח במסגרת שהות אמן ב"פסט'פקטורי", מתחם האמנים של הפסטיבל בשכונת ניצנה בבת-ים בסיוע מפעל הפיס.

     

     

    סירנה צוענית // מוטי ברכר - פנטזיה בתנועה לאיש, בובה וכינור: איש בודד נתקל בבובה של צוענייה המוטלת על ספסל בעיר. היא מתעוררת לחיים ומעוררת אותו, ובין השניים מתפתחת מערכת יחסים במהלכה הוא שוקע להוויה צוענית סוערת, רוויית תשוקה ומסוכנת. הפרויקט פותח במסגרת שהות אמן ב"פסט'פקטורי", מתחם האמנים של הפסטיבל בשכונת ניצנה בבת-ים.

     

    שיר ערש בת-ימי // ענבל אושמן - ארבעה רקדנים וזמרת במחול עכשווי לשירי ערש שנאספו מקהילות שונות בבת-ים. דמויות מתעוררות במיטות לקול אימהי השר שירי ערש בלב רחוב הומה. המנגינות מרגיעות, אבל מילות השירים מגוללות סיפורים על אהבה נכזבת, על כאב ועל מלחמה. המפגש בין המחול לתרבויות השונות ושירי הערש יוצר מבט חדש על השירים, על תפקידם ועל תוכנם. פרויקט זה פותח במסגרת שהות אמן ב"פסט'פקטורי", מתחם האמנים של הפסטיבל בשכונת ניצנה בבת-ים בסיוע מפעל הפיס.

     

    פורטרט עירוני // ענבר רוטשילד - פרויקט צילום תיעודי המשלב תמונות של נערים ונערות מהעיר עם הנוף האורבני הבת-ימי. השנה האחרונה עברה על ענבר רוטשילד בשיטוטים ברחובות בת-ים, בהם נאספו סיפורים ותמונות של נערים ונערות מהעיר, על רחובות מתחדשים ועל אוכלוסיות מגוונות המרכיבות עיר מורכבת. סיפורים על רחובות ובניינים נטושים, אזורי תעשיה ריקים, בניינים צבעוניים וססגוניים, בנייה חדשה ומרהיבה ואוכלוסיה מגוונת וצבעונית המורכבת מנופשים ותיירים בים, תושבים ותיקים לצד עולים, אתיופים, רוסים ונערים הגדלים ומתבגרים פה.

     

    כל החלקים הללו מרכיבים פאזל עשיר ומרתק של עיר בעלת אלפי פנים. פעולת התלייה עצמה תהפוך גם היא לחלק מתערוכת הרחוב : במהלך שלושת ימי הפסטיבל כמה צוותים יתלו את הצילומים לאורך הערב, כך שהתערוכה תיווצר במהלך הפסטיבל ותשתנה כל הזמן. הקהל המגיע יוכל לפגוש את השתנותה של העיר ושל התערוכה. פעולה משותפת עם גרעין אנ"ת. הפרוייקט פותח במסגרת שהות אמן ב"פסט'פקטורי", מתחם האמנים של הפסטיבל בשכונת ניצנה.

     

      

    פסטיבל בת ים הבינלאומי לתיאטרון ואמנות רחוב - 25-24.8 בין השעות 23:00-19:30, מוצ"ש 27.8 בין השעות 00:00-20:30, טיילת בת-ים. מידע נוסף באתר העירייה

     

    הכתבה מוגשת בשיתוף עיריית בת-ים


    פורסם לראשונה 16/08/2016 18:03

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים