שתף קטע נבחר

מצלמות המהירות של המשטרה - החוקיות בבדיקה

דרמה במשפט ראשון הבוחן את תקינות מצלמות המהירות של המשטרה. לאחר שמומחה ישראלי התקשה להסביר כיצד קיבלו המצלמות תו תקן בארץ, תטיס המשטרה בבהילות מומחים מהולנד לצורך עדות. אם יפסוק השופט נגד המצלמות, עשויים עשרות אלפי דו"חות מהירות להתבטל

בלעדי: מכון התקנים בישראל אינו יודע להסביר כיצד קיבלו מצלמות האכיפה החדשות של המשטרה תו תקן. בצעד חריג של התביעה המשטרתית, תטיס המדינה לישראל - בעלות של עשרות אלפי שקלים - צוות מומחים הולנדי, כדי לשכנע את בית המשפט לתעבורה בעכו באמינות המצלמות הדיגיטליות, חלק מפרויקט א3. זאת לאחר שבמהלך דיונים באחד התיקים, עלו ספקות קשים לגבי הבדיקות שנערכו למצלמות לפני התקנתן. אם ישתכנע השופט כי המצלמות לא נבדקו כראוי ולכן אינן עומדות בתקן הישראלי, צפוי ביטולם של עשרות אלפי דו"חות.

 

 

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

 

מדובר במשפט שמנהל עו"ד תומר גונן, בשם 30 נהגים שנתפסו בעבירות של נהיגה במהירות מופרזת על-ידי מצלמות המהירות הדיגיטליות של המשטרה. המשפט מתנהל כתיק עקרוני ראשון הבוחן את חוקיות השימוש במצלמות, ש-157 עמדות עבורן (נכון ל-26.7.2016) הותקנו בכבישים בעלות של 120 מיליון שקל, מאז החל השימוש בהן ב-2013.

 

הדרמה במשפט החלה בשבוע שעבר, כאשר העיד בו מומחה מטעם מכון התקנים, על בדיקות שביצע המכון בטרם קיבלה המצלמה את האישור הדרוש לה, כדי לקבוע שהיא עומדת בתקן הישראלי למצלמות מהירות. תקן שבלעדיו לא יכולה המשטרה להשתמש בה, ולהנפיק באמצעותה דו"חות. המומחה גילה לבית המשפט כי את רוב הבדיקות ערכו עבור מכון התקנים מומחים בהולנד, ואמר שאין ברשותו פרוטוקול של הבדיקה. עוד טען כי המצלמות הפגינו בכל הבדיקות דיוק של 100%, ללא שום סטייה. במשטרה ניסו מראש למנוע את עדות המומחה, ודרשו תחילה כי ההגנה במשפט תפקיד ערבות בסך 36 אלף שקל כתנאי לעדות. אלא ששופט התעבורה הבכיר, עמוס בכר, דחה דרישה זו.

 

ב-15 בספטמבר אמור היה להעיד במשפט מהנדס מומחה מטעם ההגנה, ולטעון כי המצלמות מיושנות ואינן מדויקות במדידת המהירות שהן מבצעות. אלא שבתחילת השבוע הגישה המשטרה בקשה דחופה ונדירה לתקן את כתב האישום, לדחות את עדותו בחודשיים ולהוסיף שני עדי תביעה חדשים, מומחים מהמכון ההולנדי שבחנו את המצלמות עבור הטכניון, ואמורים לשכנע את בית המשפט באמינות המצלמות והבדיקות שערכו להן.

 

"לא ברור איך יש מערכת כה משמעותית בארץ, שקיבלה תו תקן ישראלי, ובכל זאת נדרשים מומחים מחו"ל להסביר איך היא אושרה", אומר עו"ד גונן. "תאר לך שיש מוצר כמו תנור חימום לחדר תינוקות שמקבל תו תקן ישראלי, ואף אחד בישראל לא יודע להסביר איך הוא בכלל אושר. זו מערכת שמעולם לא נבדקה בארץ, ומעולם לא נבדק הדיוק שלה ביחס לאמצעי מדידה אחרים".

 

המשפט צפוי להמשיך ולהתנהל לתוך שנת 2017. אבל כבר כעת מבקשים עורכי דין המייצגים נהגים שנלכדו בידי המצלמות דחייה, עד להכרעה בתיק העקרוני. על סמך תקדימים מהעבר, אם אכן יקבע השופט כי נפלו כשלים בהליך אישור המצלמות לשימוש בארץ, צפויים להתבטל כל הדו"חות שיהיו אז בתהליך טיפול בבתי המשפט, או שטרם שולמו בידי הנהגים. דו"חות שכבר שולמו, נחשבים ככאלה שבהם הודה הנהג בביצוע העבירה, ולכן לא יבוטלו. כך גם פסקי דין שכבר ניתנו בתיקים הרלוונטיים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים