שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    כביש עמוס: נוסעים יותר, בכבישים צפופים מבעבר

    עלייה ניכרת בנסועה השנתית, כבישים צפופים מבעבר וחגיגת הקילומטראז' של מכוניות הליסינג רק מחמירה. סיכום 2015 על הכביש

    במהלך 2015 נהגנו לא פחות מ-55 מיליארד קילומטרים, עלייה ניכרת של 4.6% לעומת 2014. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו היום (ד'). עוד עולה כי במהלך השנה החולפת נסע רכב פרטי מספר דומה של ק"מ שנתיים (כ-16 אלף). הזינוק בנסועה הכוללת נגרם כתוצאה מצמיחה של 4.4% במספר כלי הרכב על הכביש.

     

    כמה נסענו - לאורך השנים (איור: איתן פלד) (איור: איתן פלד)
    כמה נסענו - לאורך השנים(איור: איתן פלד)

     

    נתוני הלמ"ס מלמדים עוד כי בחישוב רב-שנתי מאז שנת 2000, נמשכת מגמת החמרת הצפיפות בכבישים, למרות זינוק משמעותי בשטח הכבישים הכולל (40%) ואורכם (17%). מאז תחילת האלף הנוכחי גדל מספר כלי הרכב על הכביש הישראלי ב-69%, והנסועה השנתית הכוללת צמחה בלא פחות מ-50%.

     

    בלשכה מציינים עוד כי מגמת השימוש המוגבר ברכב צמוד מהעבודה (ליסינג) שעלות הנסיעה בו אינה מגיעה מכיסו של העובד, ממשיכה לטפס. מספר הקילומטרים שצברה בממוצע מכונית ליסינג במהלך 2015 עמד על 30.6 אלף ק"מ. 2,600 ק"מ יותר ממכונית בחברת השכרה, כ-4,000 ק"מ יותר מרכב בבעלות חברה ויותר מכפליים ממכונית בבעלות פרטית, אשר צברה בממוצע 14.6 אלף ק"מ בלבד במהלך השנה החולפת.

     

    מי נסע - לפי סוג (איור: איתן פלד) (איור: איתן פלד)
    מי נסע - לפי סוג(איור: איתן פלד)

     

    מגמה זו מתבטאת גם במספר קילומטרים גבוה יותר ככל שגיל הרכב יורד. כלי רכב פרטי שנמצא עד שנתיים על הכביש, צבר אשתקד 22.1 אלף ק"מ בממוצע, לעומת כלי רכב בין 3-6 שנים שצבר 17.2 אלף ק"מ בלבד. בלמ"ס מציינים כי כלי רכב פרטיים שגילם 30 ומעלה, נוסעים בממוצע כאלפיים ק"מ בשנה.

     

    עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי כלי רכב מונעי בנזין צוברים בממוצע את מספר הקילומטרים השנתי הנמוך ביותר (16 אלף). לעומתם, במהלך 2015 צברו כלי רכב מונעי סולר 25.4 אלף ק"מ בממוצע, וכלי רכב מונעים בגז צברו 23.6 אלף ק"מ.

     

    כלי הרכב העסוק ביותר על הכביש הוא עדיין מונית, עם קילומטרז' שנתי ממוצע של 75.1 אלף ק"מ בממוצע, ירידה קלה של 1,000 ק"מ לעומת 2014. משאית צוברת בממוצע 26.7 אלף ק"מ בשנה, וככל שמשקלה גבוה יותר, כך היא צוברת יותר ק"מ. כך למשל, משאית שמשקלה גבוה מ-34 טון, צברה אשתקד כמעט 70 אלף ק"מ בממוצע - יותר מכפליים ממשאיות קלות במשקל עד 12 טון.

     

    אופנועים ממשיכים להיות כלי הרכב שצובר את הקילומטרז' השנתי הקטן ביותר, כאשר נפח המנוע קובע את סך השימוש בו. נסועה שנתית ממוצעת של אופנוע בנפח 401 סמ"ק ומעלה עמדה אשתקד על כמעט 8,000 ק"מ. כלים דו-גלגליים בנפח 125 סמ"ק ומטה (בעיקר קטנועים) צברו בממוצע רק 6.6 אלף ק"מ בלבד. קטנועים בנפח עד 50 סמ"ק צברו רק מחצית מכך.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אבי מועלם
    עד מכוניות, עוד צפיפות
    צילום: אבי מועלם
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים