שתף קטע נבחר

"דרך ארץ" גבתה מהציבור 156 מיליון ש' עודפים

במסגרת דיון בוועדת הכלכלה, הועברה ביקורת על מפעילת כביש 6 כי היא מעכבת ניצול עודפי קנסות במימון השקעות לשיפור בטיחות הנסיעה. ח"כ איילת ורבין-נחמיאס, מ"מ יו"ר הוועדה אמרה ש"זו שערורייה שמאז שום דבר לא זז והציבור לא מקבל את מה שמגיע לו"

ועדת הכלכלה תקפה היום (ב') את חברת דרך ארץ, מפעילת כביש 6, על הסחבת בניצול עודפי גביית הקנסות ואי תשלום האגרה. העודפים, שהצטברו לסך של 156 מיליון שקל, היו אמורים לחזור לצרכני הכביש, לפחות במימון השקעות לשיפור בטיחות הנסיעה בו.

 

כתבות נוספות בערוץ הכלכלה

 

חברי הוועדה התרעמו בעיקר על אי מימוש ההסכם לנצל את העודפים להארת הכביש בשעות הלילה וזירוז הרחבתו כדי למנוע את הפקקים שנגרמים בשעות העומס. בין הדברים, נשמעו טענות על כך שהחברה ממשיכה לדרוש מהנהגים לשלם את מלוא האגרה, גם על הזמן שהם מבזבזים בגלל הפקקים. יוזמי הדיון, הח"כים יעל גרמן ואוסמה סעדי, ציינו כי העודפים נוצרו מהפער שבין סכומי הקנסות שנגבו להוצאות שנקבעו בהסכם הזכיינות עם המדינה. התערבות המבקר וחשיפת הסכומים באו בעקבות תלונות נהגים שהוטלו עליהם קנסות, לענות דעתם, אינם סבירים.

 

ח"כ סעדי טען כי השקעות הזכיינית בפרויקט התאורה אמורות להסתכם ב-109 מיליון שקל, כך שהעודפים יכולים לכסות גם פרויקטים וצרכים אחרים. ח"כ גרמן הציעה להשקיע אותם בקרן למניעת תאונות דרכים ובשילוט מואר בכניסות לכביש, שימנע כניסת רכב בעיצומם של הפקקים.

 

ראובן לבאון, מנכ"ל חוצה ישראל, המפקחת על חברת דרך ארץ, טען כי החל משנת 2004 הופחתו הקנסות בהדרגה כבר 5 פעמים כדי להתאימן להוצאות האכיפה בפועל. כמו כן, הופחתו לאחרונה 40% מסכומי הקנסות. לדבריו הוסכם להשקיע בתאורת הכביש את העודפים שאכן הצטברו ל-156 מיליון שקל, אבל הסכם בעניין זה טרם נחתם. מנגד, רפרנט תחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר, אלי מורגנשטרן, ציין כי ההסכם אושר לפני כשנה, ב-4 בדצמבר 2015.

 

ח"כ איילת ורבין-נחמיאס, מ"מ יו"ר הוועדה אמרה ש"זו שערורייה שמאז שום דבר לא זז והציבור לא מקבל את מה שמגיע לו". לבאון הודה כי "הדבר אמנם לוקח יותר מדי זמן, אבל הזכיינית החלה להציב את עמודי התאורה בכביש". לעניין הפקקים והצעת השילוט בכניסות לכביש הוא טען כי המדינה היא שצריכה להשקיע כמיליארד שקל בדילול הגודש בכבישים ועל השילוט צריך להחליט משרד התחבורה.

 

נציין, כי כבר ב-2007 נושא עודפי הגבייה של "דרך ארץ" עלה בדיוני ועדת הכלכלה. בין הדברים שנאמרו על ידי יו"ר הוועדה דאז ח"כ משה כחלון, צויין כי "הוועדה ביקשה מהחברה להעביר נתוני גבייה לאחר שחבר הכנסת זחאלקה טען שהוא חושב שיש עודפי גבייה...המספר מדבר על 23 מיליון שקלים עודפי גבייה. על מנת להסביר עודפי גבייה - מדובר על כסף שנגבה שלא כדין. מעבר למחיר הנסיעה ולהוצאות נגבו עוד 23 מיליון שקלים".

 

חשוב להזכיר כי בהסכם הזיכיון שבין המדינה לחברת "דרך ארץ" נכתב שהחברה רשאית לעדכן את מחיר הנסיעה בכביש פעמיים בשנה, ב-1 באפריל וב-1 באוקטובר של שכל שנה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים