שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    הסתה נגד נשים ודרוזים בקורס רבנים בצה"ל
    צוערים בוגרי קורס הרבנים הצבאיים מספרים על אווירה קיצונית, ועל אמירות נגד גיוס נשים ("הסכנה הכי גדולה"), נגד שירות של דרוזים ועולים לא יהודים ("מחשש להתבוללות") וגם נגד הוראות הפתיחה באש. צה"ל: "הדברים אינם עומדים בקנה אחד עם רוח הרבנות הצבאית, הרב הצבאי הראשי הורה לתחקר"

    כשהמרצה בקורס הרבנים הצבאיים הסביר לצוערים ש"אחת הסכנות הכי גדולות לצה"ל הוא שילוב של נשים", איש מהם לא הרים גבה. אחרי הכל, מלחמתם של רבני המגזר החרד"לי בגיוס נשים בכלל ובשילוב נשים ביחידות לוחמות בפרט כבר אינה מתנהלת בחדרי חדרים ובסתר, אלא לגמרי בגלוי. "בפועל", אומר אדם שלקח חלק בקורס, "הסכנה האמיתית לצה"ל היא הרבנים האלה, שגם ביום־יום שמים את ההלכה כמו שהם רואים אותה, באופן קיצוני, לפני המדיניות של הצבא".

     

    צוערים שהשתתפו בשנים האחרונות בקורסים להכשרת רבנים צבאיים מעידים על אווירה בעייתית מאוד, שאינה מתיישבת עם רוח צה"ל. לטענתם, מרצים בקורס מטיפים באופן עקבי נגד גיוס נשים ומתבטאים נגד גיוסם של לא יהודים, כלומר - דרוזים או בדואים וגם עולים ממדינות חבר העמים שאינם יהודים. בנוסף, נטען כי המרצים מעבירים גם מסרים הנוגדים באופן חריף את הוראות הפתיחה באש. כך, למשל, הם קובעים שעל פי ההלכה ניתן לפגוע באזרחים ואף בילדים חפים מפשע במהלך לחימה. לפי הטענות, אותם רבנים משמיעים את הדברים גם במסגרות צבאיות אחרות, בהרצאות שונות שהם נותנים בפני חיילים וקצינים.

    המחשה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
    המחשה. למצולמים אין קשר לכתבה(צילום: אלעד גרשגורן)
     

    "מדובר ברבנים קיצוניים, שביד אחת מקבלים מצה"ל משכורת וביד השנייה פוגעים בצה"ל ומסיתים את החיילים נגד רוח הצבא", אומר אחד מבוגרי קורס הרבנים. "הם לא רוצים נשים בצה"ל, לא רוצים גויים, שונאים רפורמים ולא מסתירים שהם נמצאים עמוק בימין האידיאולוגי. אותי זה לא מפתיע, כי אלה העמדות שלהם, השאלה היא רק איך מאפשרים להם לעשות גם את זה במסגרת צה"ל".

     

    חיילות מחוץ לתחום

    רב הקורס הצבאי המדובר, הרב צבי קוסטינר, משמש ביום־יום כראש ישיבת מצפה רמון. הוא נחשב כממלכתי, ציוני, אבל גם מתלמידיו של מוביל המאבק ב"ליברליות" של צה"ל, נשיא ישיבת "הר המור", הרב צבי ישראל טאו. בשיעור שמסר האחרון לתלמידיו בחודש שעבר מתח ביקורת חריפה על הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, ועל ראש אכ"א (שמאז הספיק לפרוש), אלוף חגי טופולנסקי, על רקע בחינת שילובן של נשים לוחמות בחיל השריון, וכינה אותם "חונטה צבאית".

     

    "מי חלם על בחורה בתוך טנק?" - זעק הרב טאו, "יש היום פילבוקסים, עמדות שמירה בכל מיני צמתים ביהודה ושומרון, זה מאויש על ידי ארבע חיילים, ובחלקם יש שני בנים ושתי בנות. הם נעולים שם במשך זמן ארוך. אסור לתת לזה לעבור, אסור לשתוק, זה מפיל חללים כל יום (אנשים נכשלים וחוטאים). יש שתי מיטות למעלה ושתי מיטות למטה. זה יילך הלאה, זה יגיע ללינה משותפת, יצטרכו להקים שם בתי יולדות. גם היום, על חשבון צה"ל, יש הפלות. כל חיילת יכולה לקבל שתי הפלות בשנה על חשבון הצבא. זה ילך הלאה, זה יהיה בכמויות. אתם תלכו למילואים ויגידו לכם להיכנס לטנק עם אישה. אנחנו נאמנים לצה"ל, מוכנים להילחם ולמסור את הנפש, אבל בדבר הזה לא יעלה על הדעת שמישהו יעשה משהו שהוא כנגד התורה".

     

    את העמדה הזאת, אומרים צוערים בקורס, מביע גם הרב קוסטינר עצמו. "בדרך כלל הוא אומר את הדברים הבעייתיים בשיעורים בשעות הבוקר המוקדמות. ייאמר לזכותו שהוא קם בארבע בבוקר, נותן שיעור וגם מכניס קטנות על נושאים שביום־יום. לא פעם הוא אמר לנו ששירות נשים הוא בעיה חמורה לצה"ל", אומר רב צבאי במיל', בוגר הקורס. "צריך להבין שאלה העמדות שלו, הוא לא יכול להסתיר אותן. בעיניו, מבחינה הלכתית טהורה, נשים פשוט לא אמורות לשרת בצה"ל. בטח לא נשים דתיות, ובוודאי ובוודאי שלא ביחד עם גברים, בתפקידים קרביים. אני חושב שצריך להעריך אותו על זה שהוא לא מתקפל ברוח, כמו אחרים בתוך המערכת הצבאית, שבשביל ג'ובים משנים את עמדותיהם. מצד שני, יכול להיות שזה פחות מתאים לצה"ל".

     

    התוצאה, מספר בוגר אחר של הקורס, היא יחס שלילי כלפי נשים. "באופן כללי, השתדלו להימנע מלהביא בנות לדבר בפנינו", הוא אומר. "המעטות שהגיעו ספגו הפרעות ויחס רע. יכול להיות שזה קשור לתפקיד הספציפי שלהן בצה"ל, אבל בעיניי זה קשור למקור שממנו יונקים הרבנים הצבאיים לעתיד את תפיסת העולם שלהם".

     

    "ייהרג ובל יעבור"

    הצוערים בקורסים, שהאחרון שבהם הסתיים לפני חודשים אחדים, טוענים עוד כי מרצים שדיברו בפניהם לא הסתירו גם את תפיסת עולמם לגבי הוראות הפתיחה באש בזמן שגרה או בזמן מלחמה. "הם דאגו להבהיר לנו שהוראות הפתיחה באש לא קשורות בשום צורה למה שקורה בשטח", אומר רב צבאי במילואים. "הפרשנות המעשית שלהם להלכה מנוגדת לנהלים הצה"ליים. המסר שהם מעבירים הוא שאסור לחוס גם על נשים וילדים בזמן מלחמה. הבעיה היא שהם רואים אותנו, הרבנים הצבאיים, כשליחים שאמורים להעביר את המסרים האלה גם לחיילים. כלומר, במקרה של מבצע בעזה, למשל, אנחנו צריכים לעמוד מול חיילים ולתת להם נאומי מוטיבציה שנוגדים את הערכים של צה"ל. בפרשנות האישית שלי, כי זה קרה אחרי שסיימתי את הקורס, מבחינתם אנחנו צריכים לעודד את החיילים להיות אלאור אזריה".

     

    מסרים כמו אלה, מספרים תלמידים של רבנים בקורס, מועברים על ידם גם במהלך הקורס הצבאי, אבל גם מחוצה לו: בהרצאות קבועות בפני קצינים, בשיחות עם חיילים וגם בתשובות לשאלות של תלמידים. "אלה לא דברים בעלמא", אומר צוער לשעבר בקורס, "יש נימוקים הלכתיים ברורים לזה. מדובר ברבנים בעלי שם, סמכות רוחנית וידועה בעומק ההלכה. לא סתם הם מדברים במונחים של 'ייהרג ובל יעבור', כי מבחינתם זאת ההלכה ואי אפשר לשחק עם ההלכה".

     

    באחד המקרים, ממשיך ומספר בוגר הקורס, ביקר בפניהם מרצה מוכר בקורסים הללו את צה"ל ומפקדיו: "הוא הסביר לנו שבהקשר לסיכול מחבלים הוראות הפתיחה באש לא רלוונטיות בכלל למה שקורה בזמן אירוע. לדעתו, אי אפשר לשבת במשרד ולהחליט עבור החיילים בשטח איך לנהוג כשהם מרגישים מאוימים. אני לא בטוח שזו עמדה הלכתית, כמו תפיסה אידיאולוגית־ביטחונית".

     

    האווירה בקורס, מספרים הצוערים, היא מאוד אנטי־שמאלנית, וכוללת ביטויים שגורים נגד "הקרן החדשה לישראל" ונגד אנשי שמאל ש"הורסים את המדינה". "אי אפשר לצפות למשהו אחר", אומר רב צבאי במילואים. "זה מה שהם חושבים גם בשוטף. באופן אישי, שמעתי ביטויים רבים כאלה בקורס גם מצד צוערים, כי זה החינוך שהם מקבלים מהבית. אין לזה קשר לצה"ל. הם פשוט כאלה".

     

    מאז כניסתו של הרמטכ"ל איזנקוט לתפקידו צה"ל מנסה להתמודד עם תופעת ההקצנה הדתית בשורות הצבא. החרד"לים, מצידם, רואים את זה ורבניהם זועמים. לטענת הרב טאו, המהלכים האחרונים בנושא הם חלק ממגמה להחלשת הצבא, במימון מדינות זרות, ול"עקירת הקודש" מלב החיילים. "זה התחיל עם הלהטבי"ם ושתקנו, אז הם ממשיכים", אמר. בעניין הזה, מספרים תלמידים בקורס, הביעו מפקדים וצוערים בקורס תמיכה פומבית בנאום המפורסם של הרב יגאל לווינשטיין מהמכינה הקדם צבאית בעלי, בקיץ האחרון, אז כינה את ההומואים והלסביות "סוטים".

     

    מכתבי תמיכה בקצב

    הציבור הדתי לאומי עבר בשנים האחרונות תהליך של היפרדות לזרמים שונים. החרד"ליים (חרדים לאומיים), על אף שהם מיעוט, בוודאי פוליטית, כשסיעת "תקומה" זוכה לייצוג קטן הבית היהודי — זוכים להשפעה ציבורית רבה. היחסים בין רבני החרד"לים לצה"ל מורכבים, בין השאר משום שהפיצול בינם לבין הדתיים הלאומיים של פעם נולד מתוך מאבק על הצניעות וההפרדה בתנועת בני עקיבא. מצד אחד, ישיבת "הר המור" בירושלים, ממוסדות התורה היוקרתיים בציונות הדתית ובית המדרש שממנו יונקים הרבנים את האידיאולוגיה החרדית־לאומית, בולטת בגישתה הטהרנית, הקנאית והבדלנית בנושאים דתיים, וככזו אנשיה רגישים במיוחד לכל סטיה מהקו הרעיוני או ההלכתית שאימצו.

     

    מצד שני, מרכיב דומיננטי נוסף בהשקפת העולם של הישיבה היא תפיסה לאומית משיחית המקדשת את מדינת ישראל כממלכה היהודית המבשרת את בוא הגאולה. כפועל יוצא מכך שומרים החרד"לים באדיקות על כבוד מנהיגיה, כנושאי תפקידים בעלי משמעות דתית עליונה, ומשנבחרו נותנים בהם אמון מוחלט ואשראי כמעט בלתי־מוגבל. אחד הביטויים המפורסמים לשיטה זו היה מכתב התמיכה ששלחו רבנים בכירים לנשיא לשעבר משה קצב זמן קצר לאחר הרשעתו באונס.

     

    כ"ממלכתיים" (בעגה הדתית־לאומית: במלעיל) מובהקים, מתנגדים ב"הר המור" בחריפות לכל פגיעה במוסדות המדינה, ובראשם צה"ל. בעיתות משבר מול הצבא, גם אם קשים ביותר, הם יימנעו מסרבנות פקודה, ולכל היותר ינסו להתחמק או להיפטר בהסכמה מהשתתפות במשימות שנויות במחלוקת המנוגדות לצו מצפונם. כך נהגו גם במקרה הקיצוני ביותר של השנים האחרונות — תוכנית ההתנתקות מעזה. לצד זאת הם שואפים להשתלב בצמרת הצבא ובשירות הציבורי ו"להשפיע מבפנים" על החברה והמדינה. בהתאם לכך, רוב המכינות הקדם צבאיות הדתיות שהוקמו ב־30 שנה האחרונות יצאו מאותו בית מדרש ובדרך כלל נאמנים לדרכו.

     

    רק לאחרונה הופר האיזון הקדוש, דתיות קנאית לצד ממלכתיות משיחית, ביחסים שבין "הר המור" לצה"ל: בלימת ה"הדתה", ריסון הרבנות הצבאית, שילוב נשים בתפקידי לחימה, חשיפת קצינים וחיילים לתכנים ערכיים ויהודים ליברלים ופקודת "השירות המשותף" — כל אלה יצרו סדקים משמעותיים באמון שרכשו הרבנים לשלטונות הצבא, והמתקפות החריפות הפומביות נגדם לא איחרו לבוא. הגדיל לעשות הרב שלמה אבינר, מהדמויות הבולטות במחנה, שקבע ביחס לפקודה החדשה: "ייהרג ואל יעבור". אבינר כמובן לא פסק הלכה למעשה כי על החייל להפר את הוראות הצבא בנושא זה גם במחיר של מוות, אך הוא הציב את הנושא ברמת העליונה של העבירות החמורות בתורה, שביחס אליהן נאמרו הדברים — עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות.

     

    "זה חומר נפץ"

    ויש עוד עניין אחד, שמעסיק מאוד כמה מרבני המגזר החרד"לי, ביניהם הרב קוסטינר. ועל פי הטענות הגיע גם הוא לקורס: היחס לשירות של "גויים", כלומר, דרוזים בדואים ועולים ממדינות חבר העמים שאינם יהודים לפי ההלכה. "זה חומר נפץ", אומר גורם המעורה בנושא. "יש איזו תפיסה, שהולכת ותופסת מקום של כבוד, גם אם בשוליים של הרבנים, שאין מקום ל'חיילים לא יהודים' בצה"ל". במהלך הקורס, מספרים צוערים שעברו אותו, הם שמעו לא פעם ביטויים בגנות שירותם של "לא יהודים", ונאמר להם שהעמדה ההלכתית היא שאין לקדם חיילים כאלה לקצונה, ויותר מכך — עדיף לעודד נשירה של חיילים לא יהודים מצה"ל.

     

    לטענת התלמידים, הרב קוסטינר למשל, מתנגד לשירות של לא יהודים בשל חשש מהתבוללות וגם מחשש שהדתיים יתפתו להעזר בהם כדי לחלל שבת. "בראייה שלו, החיילים האלה מתחילים עם חיילות יהודיות וזה כמובן בלתי נסבל בעיניו", אומר רב צבאי במילואים. "הוא מתכוון לדרוזים אבל דיבר גם על רוסים. בעניין חילול שבת יש את המושג 'גוי של שבת' והוא חושש שייעזרו בהם גם לדברים לא הכרחיים כמו להדליק את המזגן למשל".

     

    לגבי בני המגזר הדרוזי, שעדיין מתגייסים באחוזים גבוהים, אומר משתתף אחר בקורס: "זה חלק מהגישה הקיצונית שלהם, אלה לא אנשים שתוכל לשכנע אותם בהקרבה ובדם של הדרוזים. בתפיסה שלהם, הדרוזים לא עושים את זה בשבילנו, אלא רק מתוך אינטרס, וברגע שיוכלו - הם יתהפכו עלינו ויפנו כלפינו את הנשק".

     

    הקורס המדובר, מכשיר רבנים ליחידות צה"ל ומיועד לחיילי מילואים המעוניינים לכהן כרבנים צבאיים, במקביל להכשרת חיילים כרבנים בסדיר. מטרתו העיקרית של הקורס היא להכשיר רבנים עבור יחידות המילואים של צה"ל, ומקצתם של בוגרי הקורס עוברים לתפקידי קבע. הקורס מתקיים באופן קבוע בחודשי הקיץ בבה"ד 1, ומחולק בין קורס קצינים רגיל לבין חלק שמנוהל על ידי הרבנות הצבאית.

    ח"כ רחל עזריה. "החרד"לים החליטו לסמן את הצבא כיעד להשתלטות" (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
    ח"כ רחל עזריה. "החרד"לים החליטו לסמן את הצבא כיעד להשתלטות"(צילום: עידו ארז)
     

    ח"כ רחל עזריה (כולנו), חברת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אינה מהחביבות על רבני המגזר ונתקלה לאחרונה בסיפורים על מלחמתם של האחרונים ב"ליברליות של צה"ל". "צה"ל הוא צבא העם, זהו מקור העוצמה שלנו, ככה אנחנו מצליחים להגן על עצמנו", אמרה אתמול. "העם שלנו בנוי מאוכלוסיות שונות ומגוונות: דתיים, חילונים, חרדים, מסורתיים ובכללן נשים. החרד"לים החליטו לסמן את הצבא כיעד להשתלטות ומנסים לכפות את תפיסת עולמם על כל הצבא. ראינו את קצה הקרחון בפקודת השילוב הראוי, בפקודת הזקנים ובכל הסאגה סביב העברת אגף תודעה יהודית מהרבנות הצבאית לאכ"א. וכעת אנחנו נחשפים לניסיון להפוך את הרבנות הצבאית לזרוע המבצעת שלהם".

     

    בוועדת חוץ ובטחון, אומרת עזריה, נציגי צה"ל חוזרים ומביעים את דעתם כי נשים הן חלק מהותי מהמערך הצבאי. "יתרה מכך אחוז הנשים הלוחמות מכפיל עצמו כל שנה, לכן התכנים שאליהם אנחנו נחשפים כאן מנוגדים לגמרי לפקודות ולתוכניות הצבא. בוגרי קורס הרבנים הצבאיים יוצאים לכל היחידות בצבא ושואפים להשפיע ולהטמיע את הערכים שלהם על היחידות ועל החיילים. לכן התוכן שמועבר שם חייב להיות מותאם לערכי הצבא. מי שמערער על סמכות הרמטכ"ל בעניין גיוס נשים עלול לערער גם בנושים אחרים כמו הוראות פתיחה באש. בחברה הישראלית יש קבוצות שחושבות שהן יכולות להשתלט, להכתיב ולכפות על כולם את הדרך הספציפית שלהם. צה"ל תמיד ידע לשמור את עצמו מחוץ לוויכוחים שמפוררים את החברה למרות המורכבות הגדולה ולשמור על לכידות של הצבא. לכן התופעה הזו בלתי נסבלת".

     

    סגן (מיל') עומר נחמני, מוביל פרויקט "פי 2 גאווה לישראל", שמטרתו להכפיל את מספר הנשים הלוחמות והחיילים הגאים המתגייסים לתפקידי לוחמה, מוסיף: "צריך לומר באופן ברור, מי ששונאים את חיילי צה"ל לא יכולים להיות מפקדים ובוודאי שלא רבנים צבאיים. צה"ל מהווה את נקודת המפגש של החברה הישראלית, עובדה שמשום מה אינה ברורה למרצים מסוימים בקורס רבנים צבאיים, שמסיתים נגד חיילות וחיילי צה״ל בקורסים של הצבא עצמו. החניכים שלהם הם במקרים רבים קהל שבוי בידי אנשים מסוכנים, ואנו מצפים מהרמטכ"ל, שכבר הוכיח עמידה איתנה אל מול גורמים קיצוניים, להתערב בדחיפות".

     

    מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הרב קוסטינר מלווה את קורס הרבנים הצבאיים מספר רב של שנים כאשר לא מוכרות פניות בנושא התבטאויותיו. הדברים שנטען כי נאמרו מפי הרב קוסטינר אינם עומדים בקנה אחד עם רוח הרבנות הצבאית או הרבנים המשרתים בה כמו גם עם רוח הרבנים במילואים והרבנים שמלוווים את קורס הרבנים הצבאיים. כל פניה אודות אמירה שאינה הולמת את רוח הממלכתיות והאחדות בצה״ל תיבדק ותטופל בהתאם ולכן הנחה הרב הצבאי הראשי, תא״ל איל קרים (שנכנס לתפקידו רק לאחר סיום הקורס האחרון – י"ש), לבצע תחקיר על המקרה העולה בכתבה"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "הסתה נגד נשים ודרוזים בקורס רבנים בצה"ל"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים