שתף קטע נבחר

בכירי הכבאות מתריעים: "לא ערוכים, מחסור ענק ברכבים ובלוחמי אש"

שמעון בן נר, מ"מ נציב הרשות לכבאות, הזהיר בוועדת הפנים כי אין מספיק רכבים ולוחמים כנדרש ולפי ההמלצות שגובשו. "היינו מסתפקים גם בפחות מחצי ההמלצות - אבל אנחנו אפילו לא שם", טען. "במינימום צריך 700 רכבי כיבוי וכ-6,000 לוחמים - ויש לנו רק 330 רכבים ו-2,940 לוחמים"

 

לוחמי אש נאבקים בלהבות בחיפה, לפני כחודשיים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
לוחמי אש נאבקים בלהבות בחיפה, לפני כחודשיים(צילום: רויטרס)

 

התוכנית הרב-שנתית לחיזוק מערך הכבאות רחוקה מלעמוד ביעדים המומלצים, ורשות הכבאות לא ערוכה כראוי לאירועי ענק, כך עולה מדיון בנושא שנערך היום (ג') בוועדת הפנים. הדיון בוועדה, בראשות ח"כ דוד אמסלם (ליכוד) נערך במסגרת יום ההצדעה למערך הכבאות שיזמה ח"כ נאוה בוקר (ליכוד). מהדיון עלה כי קיים מחסור בתקני כבאות, מחסור בכלי רכב ופערי ענק בהיערכות נציבות הכבאות וההצלה.

 

בדיון התייחס ממלא מקום נציב הרשות לכבאות והצלה, שמעון בן נר, להמלצות הטכניון כי הכבאות זקוקה ל-700 כלי רכב, ואמר: "אם המדינה לא יכולה לספק לנו את מה שהטכניון המליץ, נסתפק בפחות מחצי, אבל אנחנו גם לא שם. היום יש לרשות הכבאות 330 רכבים. על פי התוכנית נגיע ל-420 בסוף 2018, כשהטכניון טוען שאנו זקוקים ליותר מ-700 רכבים כדי להגיע למינימום שיבטיח הגעה בזמן סביר".

שמעון בן נר, מ"מ נציב כבאות והצלה (צילום: אלעד גרשגורן  ) (צילום: אלעד גרשגורן  )
שמעון בן נר, מ"מ נציב כבאות והצלה(צילום: אלעד גרשגורן )
 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בן נר הוסיף והדגיש את הנתונים הקשים שעמם התמודדו במערך הכבאות בין היתר בשריפות הגדולות שהשתוללו לפני כחודשיים ברחבי הארץ: "אנחנו מבקשים תוכנית רב-שנתית חדשה ל-2018. בעולם מקובל שיש לוחם אש על כל אלף תושבים. אצלנו יש פער גדול. בסוף התוכנית הרב-שנתית, ב-2018, נהיה 2,000 שלשות לוחמים. כרגע המספר עומד על 2,940 לוחמים. במבצע 'באש ובמים' היו 1,773 שריפות, מתוכן 40 משמעותיות, שנדרשו מעל 10 רכבים לכל אחת מהן. נאלצנו לסגור 30 תחנות משנה מתוך 90 כדי לתגבר כוחות בצפון. 527 בתים נשרפו. הכבאים עבדו רצוף בין 72-36 שעות. עמדו לרשותנו 1,900 לוחמים כשיכולת ההובלה של הרכבים שלנו היא ל-1,600. את השאר ניידנו באוטובוסים".

 

על פי המלצות הטכניון, מספר תחנות הכיבוי שיאפשר להגעה תוך 15 דקות למוקד אירוע הוא 164 תחנות. כיום ישנן 118 תחנות כיבוי ובסוף התוכנית הרב-שנתית ב-2018 מתוכננות להיות 130 תחנות. זמן ההגעה האופטימלי הוא אמנם 7 דקות, וכדי לעמוד ביעד הזה היו אמורים להקים 225 תחנות כיבוי, אבל הטכניון התפשר על 15 דקות בלבד.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

לדברי בן נר, "אם אני מגיע יותר מאוחר אני יכול לשלוח רק חוקר שריפות. יש לנו קרקעות עבור התחנות. הבעיה תקציבית בלבד".

 

התוכנית הרב-שנתית תוקצבה ב-1.250 מיליארד שקלים ל-6 שנים, עד סוף 2018. מתוך הסכום, חצי מיליארד שקלים מיועדים לשכר, בשל גיוסם של 840 לוחמים חדשים. לבינוי הוקצבו רבע מיליארד שקלים בלבד ולרכב אדום 263 מיליון. הסטנדרט המקובל בעולם הוא צוותי כיבוי של ארבעה או חמישה לוחמים, ולפעמים אף שבעה. בארץ הצוותים מונים זוג כבאים בלבד.

 

יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם הודיע כי הוועדה תקיים דיון נפרד על התוכנית הרב-שנתית של מערך הכבאות. "החלטה באה עם סמכות ואחריות. אין באמצע. אם אני שם כסף וקרה משהו, האחריות שלי. מערך הכבאות הוא מערך החירום אולי הכי חשוב. בצפי של המלחמה הבאה, לא ברור אם יהיו קרבות שריון בשריון אבל בטוח יהיו טילים ומערך הכיבוי יעבוד יום ולילה וינהל את כל המערכה".

 

השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר במהלך הדיון כי "את תוצאות הרפורמה במערך הכבאות, שיזם ראש הממשלה והתחיל בה קודמי השר אהרונוביץ', ראינו בגל השריפות האחרון, כשהיו אפס נפגעים. עם זאת אנו חייבים להסתכל על אתגרים עתידיים. האיום המרכזי על ביטחון המדינה הוא בעורף. כל אויבינו הבינו שאת צה"ל הם לא יכריעו כי צה"ל חזק שנים וקיבל את המשאבים שהיו זקוק להם כדי לבנות עוצמה. הגיעה השעה להבין שצו השעה לחזק את העורף. התוכנית הרב-שנתית של רשות הכבאות היא פחות מהמינימום שקבע הטכניון. התרחיש הצה"לי מדבר על נפילה של מאות טילים ביום. מערך הכבאות לא עומד במינימום, וזה עוד לפני שנערכנו למנהרות בדרך לירושלים ולגורדי השחקים שיצטרכו לחלץ מהם אנשים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
נאבקים באש בחיפה, לפני כחודשיים
צילום: AFP
מומלצים