שתף קטע נבחר
 

אנחנו רוצות שיגידו "איך לא חשבו על זה קודם"

איפה התור הכי קצר לבידוק הביטחוני? באיזה מסוף יוצאות המזוודות? והאם יש מושב נוח יותר בטיסה שאפשר לעבור אליו? תכירו את משתתפות קבוצה 6 בפרויקט "מהנדסות העתיד" שמתכננות עבורכם אפליקציה חדשה לניהול טיסה אישי

בשיתוף תעשייה אווירית

 

כמעט כל מי שטס, ולא משנה לאן או באיזו חברת תעופה, חוזר עם סיפור על משהו מעצבן שקרה לו בדרך: מהתורים האינסופיים לבידוק הביטחוני, דרך המושב שקיבל במטוס והאוכל הלא טעים, ועד למוצרי הדיוטי-פרי במטוס שלא היו לטעמו (על הדייל שלא הסכים למכור שוקולד אנחנו בכלל לא מדברים).‬

 

בימים אלה שוקדת קבוצה של עשר תלמידות מדעים מצטיינות מכל רחבי הארץ ושתי מנטוריות שהן מהנדסות מובילות בתעשייה האווירית על פרויקט שינסה לפתור בדיוק את הבעיות האלה. הבנות, משתתפות פרויקט "מהנדסות העתיד ‭,"2‬ מפתחות אפליקציה לניהול טיסה אישי שתנסה לחזות בעיות אפשריות ולמנוע אותן מראש, וכך להפוך את הטיסה לחוויה כמה שיותר נעימה ומהנה. הרעיון הבסיסי הוא שהנוסעים יתחברו עם הטלפון הנייד שלהם למערכת המידע הפנימית של המטוס, וכך יוכלו גם להתעדכן במידע וגם לקבל שירות.

המנטוריות מיה שנל-בלט ואיילת-חן ודלר עם התלמידות שקד צעירי ממודיעין-מכבים-רעות, הדר בן-מאיר ממודיעין-מכבים-רעות, אסמאא אבו-סלאמה מחורה, טל רחמים מתנובות, ליאורה שפירא מהרצליה, נועה כהן מגני עם, עדי דחבש מהוד-השרון, ענבל עזריה מהוד-השרון, שחר פיינמסר מפתח-תקווה ונוגה אנטין מחולון (צילום: תומריקו) (צילום: תומריקו)
המנטוריות מיה שנל-בלט ואיילת-חן ודלר עם התלמידות שקד צעירי ממודיעין-מכבים-רעות, הדר בן-מאיר ממודיעין-מכבים-רעות, אסמאא אבו-סלאמה מחורה, טל רחמים מתנובות, ליאורה שפירא מהרצליה, נועה כהן מגני עם, עדי דחבש מהוד-השרון, ענבל עזריה מהוד-השרון, שחר פיינמסר מפתח-תקווה ונוגה אנטין מחולון(צילום: תומריקו)
 

"מהנדסות העתיד" הוא יוזמה משותפת של התעשייה האווירית, "ידיעות אחרונות" ‭ynet-ו‬ שיצאה לדרך לפני כחודשיים. מאה תלמידות י"א שצלחו את הליכי המיון והסינון נפגשות מדי שבוע במתקני התעשייה האווירית, שומעות הרצאות בתחומי המדע והטכנולוגיה ועובדות על פרויקטים טכנולוגיים פורצי דרך שייתנו מענה לבעיות שכולנו מכירים.

 

את הקבוצה שעובדת על אפליקציית שיפור השירות מובילות המנטוריות מיה שנל-בלט ואיילת-חן ודלר. אחרי שבמפגשים הראשונים הבנות ניתחו את הבעיה והעלו רעיונות, במפגש האחרון הן עברו לשלב היישומי. לצורך כך הן חולקו לשתי קבוצות: ודלר עובדת עם חלק מהבנות על הפיתוח הטכני, ושנל-בלט עובדת עם שאר הבנות על השיווק. שם לאפליקציה, אגב, עוד אין.

 

"קבוצת הווטסאפ שלנו עובדת בלי הפסקה‭,"‬ מגלה שנל-בלט (43),‬ ראש תחום תכנון, בקרה והנדסה במפעל מל"ט טכנולוגיות. "במפגשים אנחנו בעיקר בוחנות תוצרים ומעלות רעיונות לשיפור, אבל העבודה האמיתית נעשית במהלך כל השבוע, בין הפגישות, על ידי הבנות עצמן, שמעלות כל דבר לקבוצת הווטסאפ ושם אנחנו דנות בזה יחד‭."‬

 

בצוות הטכני התקבלה החלטה שהאפליקציה תורכב משלושה חלקים: טרום-טיסה, טיסה ונחיתה. המנטורית ולדר, מחטיבת מטח בתעשייה האווירית, מעודדת אותן להחליט איזה מידע יספק כל אחד מהחלקים, והבנות זורקות רעיונות: התראת מזג אוויר ביעד שאליו טסים, אטרקציות ביעד, מפה של שדה התעופה, ואפילו מידע על אפשרות לקנייה מראש בדיוטי-פרי והשארת הקנייה בשדה עד הטיסה חזרה.

 

"טיסה היא חוויה שלמה, מרגע ההגעה לשדה התעופה ועד היציאה בארץ היעד‭,"‬ מסבירה ודלר. "אנחנו אוספות נתונים שזיהינו ככאלה שיכולים להציק במהלך טיסה, ופועלות כדי להקל על הנוסעים באמצעות טכנולוגיה מאוד פשוטה. כך, למשל, האפליקציה תדע לכוון את הנוסע לתור הנכון וגם הקצר ביותר לבידוק הביטחוני, להגיע למסוע הנכון כדי לאסוף את המזוודה, לקבל עדכון אם במקרה יש מקום פנוי נוח יותר במטוס שאפשר לבקש לעבור אליו, לדעת מראש איזה אוכל יוגש בטיסה, ועוד המון דברים."

 

באותו זמן, בקבוצת השיווק הכינו סרטון תדמית שעושה חשק להוריד מייד את האפליקציה לנייד, עוד בטרם הושלם פיתוחה. "המטרה שלנו היא שחברות התעופה יגידו לעצמן ‘איך לא חשבנו על זה עד עכשיו‭,"’?‬ מתלהבת שנל-בלט. "הבנות איתרו שני קהלי יעד לאפליקציה – הנוסעים וחברות התעופה. עכשיו הן עובדות על בניית סקר שוק עבור הנוסעים, שיבדוק מה הדברים שהם היו רוצים לשפר יותר מכל. את התוצאות הן יציגו לחברות התעופה השונות ויראו להן כיצד האפליקציה יכולה לענות על כל הצרכים שעלו מהסקר. חלק מהבנות, שטסו בעבר באל על, סיפרו שיש בחברה אפליקציה מסוימת אבל היא חלקית מאוד ומיועדת בעיקר לצורכי בידור. כאן הן יוכלו לבדוק בדיוק מה חסר וליצור אפליקציה משלימה‭."‬

 

עדי דחבש (17)  מראש-העין, שלומדת ערבית ופיזיקה, היא חלק מקבוצת השיווק. "הפרויקט הזה מאוד מלמד וחווייתי‭,"‬ היא אומרת. "אנחנו לומדות לעבוד בקבוצה תוך שיתוף פעולה ולומדות איך להתחיל מוצר ממש מאפס. אני טסתי כבר כמה פעמים, ולדעתי אפליקציה כמו זו שאנחנו עובדים עליה יכולה לשפר מאוד את החוויה. זה יהיה כלי מאוד יעיל וידידותי‭."‬

 

נוגה אנטין (16) מחולון, שבמקביל ללימודיה בתיכון כבר לומדת לתואר ראשון במתמטיקה, משתתפת בצוות הטכני וחברה בקבוצת הפיתוח הטכני. "זה אפילו יותר מעניין ממה שחשבתי‭,"‬ היא מתלהבת. "אחת המשימות שקיבלתי במפגש הקודם הייתה לעצב לוגו לאפליקציה, והיום הצגתי שתי אפשרויות‭."‬ האפשרויות היו כל כך מוצלחות, שהבנות התקשו לבחור. בסוף שילבו בין שתיהן‭."‬

 

למרות שהבנות לא הכירו זו את זו קודם, המפגשים והעבודה המשותפת יצרו חברות אמיצה. אפשר לראות בקלות שהן נהנות לעבוד יחד ומתקשות להיפרד בתום המפגש השבועי. ויש גם הרבה הומור במפגשים. כך, למשל, כשהבנות דנות באייקונים שתכיל האפליקציה, מישהי מציעה לשים אימוג'י מקיא שיתריע על נוסע שלא מרגיש טוב.

 

רמי סקלדמן, ראש מינהל פיתוח ותכנון מתקדם בתעשייה האווירית, שמוביל מקצועית את פרויקט "מהנדסות העתיד‭,"‬ כבר ראה אי-אלו פיתוחים בחייו, אבל כשהוא צופה בסרטון שהכינו הבנות, מקבל סקירה על הרעיונות שהעלו וזוכה להציץ בלוגו שעיצבו, יש לו רק שתי מילים להגיד לבנות: “אתן תותחיות‭."‬

 

הכתבה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

בשיתוף תעשייה אווירית

 


פורסם לראשונה 21/02/2017 14:46

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: SHUTTERSTOCK
להפוך את חווית הטיסה לנעימה יותר
צילום: SHUTTERSTOCK
מומלצים