התגלו להבי צור לקציר חיטים מלפני 23 אלף שנה

חוקרים מאוניברסיטת חיפה אמרו כי להבי המגל שהתגלו באתר אוהלו 2 בכנרת - הם הלהבים הקדומים ביותר שהתגלו אי פעם בעולם

חמישה להבי צור מלפני 23 אלף שנה זוהו במעבדה באוניברסיטת חיפה כלהבים ששימשו לקציר חיטים. הגילוי הדרמטי הופך אותם ללהבי המגל הקדומים ביותר שהתגלו עד היום. "הממצאים שמצאנו תחת המיקרוסקופ מעידים לא רק שאבות-אבותינו לפני 23 אלף שנים החלו להשתמש בכלים בכדי לקצור חיטה ושעורה, אלא שהם ידעו כבר אז שכדאי להם לקצור את החיטה כשהיא עדיין חצי בשלה בכדי שלא לאבד גרגרים", הסבירה ד"ר איריס גרומן-ירוסלבסקי, ראש המעבדה לחקר סימני שימוש באוניברסיטת חיפה. מדובר במחקר של המכון לארכיאולוגיה ע"ש זינמן באוניברסיטת חיפה.

להבים שבהם השתמשו לפני 23 אלף שנה באזור הכנרת (צילום: באדיבות איריס גרומן-ירוסלבסקי ודני נדל)
להבים שבהם השתמשו לפני 23 אלף שנה באזור הכנרת(צילום: באדיבות איריס גרומן-ירוסלבסקי ודני נדל)

בסוף שנות ה-80' של המאה הקודמת חשף פרופ' דני נדל את האתר אוהלו 2 - מחנה של דייגים-לקטים-ציידים המתוארך לסוף התקופה הפלאוליתית העליונה, לפני כ-23 אלף שנים. המחנה נמצא מתחת למי הכנרת, והוא נחשף כשמפלס המים ירד באותן השנים. קבורתו מתחת למים סיפקה תנאי שימור מצוינים של שרידי המחנה, כולל סוכות, מדורות וקבר אדם. בין היתר נמצאו מאות אלפי פריטי צור ובהם מגוון רחב של סכינים, חודים ומגרדים. בין הכלים זוהו חמישה להבים בעלי ברק מיוחד, עדות לכך ששימשו ככלי לחיתוך. אולם בכדי לדעת בדיוק מה גרם להיווצרות אותו ברק היה צורך בבדיקות מיקרוסקופיות מיוחדות שנעשו לאחרונה במעבדות לחקר סימני שימוש שהוקמה באוניברסיטת חיפה.

הממצאים שנמצאו בהגדלה של פי 100 הפתיעו את החוקרים. "מצאנו בלהבים סימנים אופייניים לשחיקת קציר דגנים", אמרה ד"ר גרומן-ירוסלבסקי. "פני השטח היו חלקים מאוד ומבריקים כמו מראה. מצאנו את הטופוגרפיה הייחודית של קציר כזה, מעין בליטות מוחלקות ומעוגלות. מצאנו גם צורות שאותן אנו מכנים 'דמויות כוכבי שביט', כשהזנב שלהן נוצר בעקבות תנועת הקציר החד כיוונית, בניגוד לניסור או שיוף. יחד עם מאפיינים נוספים היה ברור לנו שמדובר בכלי ששימש כמגל לקציר".

הלהבים תחת המיקרוסקופ (צילום: באדיבות איריס גרומן-ירוסלבסקי ודני נדל)
הלהבים תחת המיקרוסקופ(צילום: באדיבות איריס גרומן-ירוסלבסקי ודני נדל)

מבט על החלק המרכזי של אתר אהלו II (צילום: באדיבות פרופ' דני נדל) (צילום: באדיבות פרופ' דני נדל)
מבט על החלק המרכזי של אתר אהלו II(צילום: באדיבות פרופ' דני נדל)

לדברי פרופ' נדל, עד היום העדויות הקדומות ביותר לשימוש שכיח במגלים לקציר דגניים היו מהתקופה הנטופית, כ-8,000 שנים מאוחר יותר. מציאת להבי מגל מסוג זה בתקופה כל כך קדומה משנה בצורה משמעותית את הידע שלנו על הטכנולוגיה והכלכלה של בני אותה תקופה.

התברר כי סימני השימוש המיקרוסקופיים מעידים על כך שהמגלים שימשו לקציר של דגנים אשר עדיין לא בשלים לגמרי. לדברי החוקרים, המשמעות היא שהקוצרים הבינו ששימוש במגל בשלב של שיבולים בשלות יכול לגרום לנפילה ופיזור של הגרעינים, ולכן קציר של חיטה בשלה יגרום לאובדן של גרעינים. שניים מחמשת הלהבים, כך מציינים החוקרים, חוברו לידיות כך שהקוצרים השתמשו למעשה במגל עשוי קת עץ ולהב צור. החוקרים ביצעו שחזור היסטורי של הכלים וכעבור כמה שעות זיהו את אותן הסימנים על כלי הצור.

"באתר אוהלו 2 נמצאו בין היתר אלפי כלי צור שדרכם מנסים החוקרים לשחזר את חיי המחנה מלפני 23 אלף שנים. האנשים התקיימו למחייתם על ידי דייג, צייד ולקט של מגוון רחב מאד של פירות וזרעים אכילים. מחקרים קודמים של השרידים הבוטניים מן האתר הוכיחו כי אנשי המקום גידלו דגניים, כמו חיטה ושעורת בר והשתמשו באבני שחיקה לטחינת הגרעינים".

צילום: באדיבות איריס גרומן-ירוסלבסקי ודני נדל