שתף קטע נבחר

החפירות בגוש דן: מיום ראשון בלילה לא יהיו רכבות ישירות מהצפון לדרום

בשבוע הבא תיסגר תחנת השלום בתל אביב - והמשמעות היא שלא יופעלו רכבות ישירות מצפון לדרום ולהיפך. בין תחנת השלום לבין התחנות הסמוכות יופעלו שאטלים לטובת הנוסעים

 

 

בעקבות התקדמות עבודות הרכבת הקלה באזור המרכז, תיסגר תחנת רכבת השלום שבמרכז תל אביב לחמישה ימים לפחות. בלילה שבין יום ראשון לשני, בין 5 במרס ל-6 בו, יחלו בעבודות של מכונות ה-TBM (החופרות את התוואי התת-קרקעי) מתחת למסילות. בימים אלה יעצרו הרכבות מצפון בתחנת סבידור מרכז והרכבות מדרום יעצרו בתחנת ההגנה. בין התחנות יופעלו שאטלים לטובת הנוסעים.

 

הרכבת אמורה לחדש את פעילות הקו במוצאי שבת, אך אם חפירות הרכבת הקלה יגרמו לעיוותים במסילות שידרשו עבודות שיקום - הקו יישאר סגור למשך זמן ממושך יותר. לפי הודעת משרד התחבורה, "בהתאם להנחיות ההנדסיות, תופסק תנועת הרכבות בקטע זה, שנועד לאפשר את המשך כריית הקו האדום. המשמעות היא שבמשך הסגירה תסתיים התנועה מדרום בתחנת ההגנה ומצפון בתחנת סבידור. משרד התחבורה ורכבת ישראל פועלים לספק תחבורה חליפית ושאטלים".

 

מכונות ה-TBM החופרות את תוואי הרכבת הקלה יצאו לדרך (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מכונות ה-TBM החופרות את תוואי הרכבת הקלה יצאו לדרך(צילום: מוטי קמחי)

כריית המנהרות בתוואי הרכבת הקלה בגוש דן החלה ארבעה חודשים לפני המתוכנן, בשבוע שעבר. בסך הכול יעבדו במהלך החפירה שמונה מכונות TBM ("חפרפרות") על כרייה של 12 קילומטרים שתתבצע 30 מטרים מתחת לקרקע בתוואי שעובר בערים בני ברק, רמת גן ותל אביב.

 

הכרייה החלה מתחת לדרך איילון ותמשיך בשלב ראשון לעבר תחנות הרכבת התת-קרקעיות בתל אביב המוקמות בימים אלה: ארלוזורוב, שאול המלך, יהודית וקרליבך.


 

כל אחת משמונה Tunnel Boring Machine היא באורך של 115 מטרים ובקוטר של כ-7.5 מטרים. משקלה כל אחת מגיע לכ-900 טון. 20 פועלים ומהנדסים מחברת הכרייה הסינית CRTG נמצאים בתוך המכונה בכל רגע נתון. קצב ההתקדמות של כל מכונה מגיע ל-10 מטרים ליום.  

 

כיצד פועלת המכונה? בחזיתה יש ראשי קידוח שעל ידי סיבוב ודחיפה שוברים את האבן וחופרים את המנהרה (ראש הקידוח מונע במנועי חשמל). על חזית ראש הקידוח יש כפות שאוספות את החול שנכרה ומעבירות אותו למרכז ראש הקידוח. משם הוא עולה למערכת מסועים והם משנעים את החומר מחוץ למנהרה.

  

לכל מכונת כרייה צמוד מסוע המפנה את העפר המוצא מתוך המנהרה אחורה. המכונה גם מרכיבה באמצעות מערכת רובוטית הידראולית את טבעות הבטון של דיפון המנהרה. הכרייה תתבצע בעומק האדמה מבלי לגרום לרעידות או להפרעות על פני השטח. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
TBM. החפירה החלה
צילום: מוטי קמחי
מומלצים