שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    מטוס החלל המסתורי של חיל האוויר האמריקני שבר שיא
    רכב החלל המסתורי X-37B , גרסה קטנה ולא-מאוישת של מעבורות החלל, שוגר לחלל לפני כמעט שנתיים למשימתו הרביעית סביב כדור הארץ, במשימה סודית של חיל האוויר האמריקני. אתמול הרכב הגיע ליום ה-675 שלו בחלל, ושבר בכך את שיא השהייה בחלל של המשימה הקודמת שלו

    הרכב הסודי של חיל האוויר האמריקני, X-37B, שוגר למשימתו הרביעית ב-20 במאי 2015, ומאז הוא ממשיך לחוג סביב כדור הארץ במסלול נמוך-ארץ. אתמול (25 במרס) הוא שבר את שיא השהייה הקודם שלו בחלל, 674 יום, אותו רשם במשימה הקודמת שלו שהסתיימה ב-2014. משך השהייה הנומינלי המוצהר שלו בחלל הינו 270 יום, ומשימות אלו הוכיחו כי הרכב מסוגל להרבה מעבר לכך.

     

    עוד כתבות באתר "הידען":

    שלוש שעות אחרי הפיצוץ

    העולם מבזבז יותר מדי אוכל

    על אמלתאה, ירחון של צדק

     

    כלי הטייס המסתורי לפני כמה שנים

    כלי הטייס המסתורי לפני כמה שנים

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    משימותיו ויעדיו של הרכב אפופים במעטה מסתורין כבד. חיל האוויר האמריקני לא פרסם איזה מטען הוא נושא או אילו משימות ספציפיות הוא מבצע, וסיפק תיאור כללי של מטרותיו: "רכב הניסוי האורביטלי X-37B הינו פרויקט ניסויי להדגמת טכנולוגיות של פלטפורמת חלל לא-מאוישת, רב-שימושית ואמינה עבור חיל האוויר האמריקני. היעד העיקרי של הרכב הינו כפול: טכנולוגיה של רכב חלל רב-שימושי עבור העתיד האמריקני בחלל, והפעלה של ניסויים שניתן להחזירם ולבחון אותם בכדור הארץ". לפי חיל האוויר האמריקני, המטוס נועד לבחון טכנולוגיות וחומרים מתקדמים, כגון מערכות ניווט ובקרה אוטונומיות. למרות שהחיל לא ציין זאת באופן רשמי, יש המעריכים כי הרכב נועד לבחון גם טכנולוגיות ריגול לווייני.

     

    X-37B הוא רכב חלל רב-שימושי, שדומה מאד למעבורות החלל ומהווה למעשה גרסה קטנה ולא-מאוישת שלהן: הוא משוגר אנכית, ועם סיום משימתו הוא חוזר ארצה ומשתמש בכנפיו כדי לנחות כמו דאון. בדומה למעבורות החלל, תחתיתו מכוסה באריחים קרמיים, שמגינים עליו בעת החדירה לאטמוספירה. אורכו 8.8 מטר, גובהו 2.9 מטר ומוטת כנפיו 4.6 מטר. האורך של מעבורות החלל, לשם השוואה, היה 37 מטר, ומוטת הכנפיים שלהן 24 מטר.

     

     (מקור: NASA, Marshall Space Flight Center)
    (מקור: NASA, Marshall Space Flight Center)

     

    בניגוד למעבורות החלל, ל-X-37B יש לוחות סולאריים נפרשים, שמאריכים מאוד את משך השהייה האפשרי שלו בחלל. מעבורות החלל התבססו על תאי דלק מימן עבור ייצור חשמל, והיו מוגבלות בשל כך במשך המשימות שלהן. המשימה הארוכה ביותר של מעבורת חלל הייתה STS-80 של מעבורת הקולומביה ב-1996, שנמשכה 17 יום בלבד.

     (צילום: חיל האוויר האמריקני) (צילום: חיל האוויר האמריקני)
    (צילום: חיל האוויר האמריקני)

     

    פיתוח הרכב X-37 החל על ידי נאס"א ב-1999, וב-2004 הפיתוח הועבר לידי סוכנות דארפ"א של משרד ההגנה האמריקני. שנתיים מאוחר יותר חיל האוויר האמריקני הודיע כי יפתח על בסיס תוכניות אלו את רכב החלל X-37B, וחברת בואינג בנתה עבור החיל שתי גרסאות זהות של הרכב. ביחד, שני הרכבים הזהים שוגרו עד כה ארבע פעמים לחלל. ב-2010 בוצעה בהצלחה טיסת החלל הראשונה של הרכב, שנמשכה 224 יום. מאז, בכל משימה חדשה הוא שבר מחדש את שיא השהייה הקודם שלו. המשימה הקודמת שלו נמשכה 674 יום, מ-11 בדצמבר 2012 ועד 17 באוקטובר 2014.

     

    המשימה הנוכחית של הרכב, כאמור, החלה ב-20 במאי 2015, עם שיגורו על גבי אטלס 5 מנמל החלל קייפ קנוורל בפלורידה. בדומה לסודיות הרבה בנוגע למשימותיו ומטענו, חיל האוויר סירב לפרסם את כוונותיו בנוגע לתאריך הנחיתה העתידי שלו. "תאריך הנחיתה יקבע על בסיס השלמת ההדגמות המסלוליות של התוכנית והיעדים של המשימה", מסרה דוברת של חיל האוויר האמריקני לאתר space.com.

     

    הכתבה פורסמה באתר "הידען". אתר "הידען" הוא שותף תוכן של ynet

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מקור: NASA, Marshall Space Flight Center
    X-37B
    מקור: NASA, Marshall Space Flight Center
    הכתבה פורסמה באתר "הידען"
    מומלצים