שתף קטע נבחר

תופעת המזל"ט המתרסק: עוד כשל טכני מעל עזה

חיל התותחנים ספר אמש התרסקות חמישית ב-2017 של כלי הטיס מתוצרת אלביט בשטח אויב. שורת שדרוגים לא מונעת מגמה הולכת ומחמירה בכלי, שהשימוש בו זינק ב-20%, אך קצין בכיר בזרוע היבשה אומר: "אנחנו מתחקרים כל אירוע כזה בצורה יסודית כדי להקטין את כמות הנפילות"

 

צה"ל מתחקר, אבל סופג עוד התרסקות של רוכב שמיים (ארכיון) ()
צה"ל מתחקר, אבל סופג עוד התרסקות של רוכב שמיים (ארכיון)

כלי הטיס רוכב שמיים של צה"ל שהתרסק אמש (יום ב') ברצועת עזה הפך לחמישי לכל הפחות שנפל בשטח אויב מאז תחילת השנה, במה שנראה כמגמה שהולכת ומחמירה במקביל להגדלת השימוש שעושה בו חיל התותחנים.

 

המזל"ט התרסק סמוך לחצות במהלך פעילות מבצעית, בשטח פתוח, ליד העיר חאן יונס שבמרכז הרצועה. אנשי חמאס אספו את המזל"ט הצה"לי מהקרקע ומיהרו לטעון כי הפילו אותו באופן יזום, כדי להביך את ישראל. מצה"ל נמסר מנגד כי גם הפעם אין חשש לדלף מידע וכי גם נפילה זו מתוחקרת.

 

בדומה לפעמים הקודמות שבהן התרסק המזל"ט, גם האירוע אמש התרחש במהלך פעילות מבצעית של איסוף מודיעין עבור כוחות אוגדת עזה. המזל"ט, תוצרת חברה בת של אלביט המכונה גם סקיילרק, התרסק בעבר גם בדרום לבנון, בגולן הסורי ליד קוניטרה וביהודה ושומרון בקרבת ערים וכפרים פלסטיניים. נפילה דומה נרשמה רק בשבוע שעבר ליד בית לחם ונבעה מכשל טכני.

 

קצין בכיר בזרוע היבשה אמר הבוקר ל-ynet כי "רובן ככולן של הנפילות נגרמו, גם השנה, מכשל טכני, וכך כנראה היה גם הלילה. כשלים טכניים יכולים להיות בשריפה של רכיב מסוים או מנוע שנתקע. צריך להבין שמדובר בכלי טיס פשוט מאוד, בטח ביחס לדברים המדהימים שהוא עושה. המערכת בשימוש רחב מאוד, וכל אירוע שכזה אנו מתחקרים בצורה יסודית, יחד עם היצרן על מנת להוריד עד כמה שניתן את כמות הנפילות".

 

בשנת 2012 קורקעו מזל"טי רוכב שמיים למשך כמה שבועות בשל תקלה טכנית, אך הבוקר, כמו לאחר הנפילות הקודמות השנה, הם ממשיכים לטוס לאחר שסוג התקלה זוהה מהר יחסית. לדברי הקצין, "בחלק מהפעילויות המבצעיות אין תחליף לרוכב שמיים, והאיבודים האלה הם חלק מניהול הסיכונים שאנו מנהלים. היו בעבר תקלות בתחום התקשורת שטופלו ולא חזרו על עצמן".

 

הקצין הוסיף עוד כי יחס הנפילות לשעות הטיסה כפי שהעריכו בצה"ל ואצל היצרן עם קבלת המזל"טים עדיין לא הגיע, וכי בשנה האחרונה נרשם אף גידול של כ-20% בשעות הטיסה של המזל"ט בכל חודש. רוכבי שמיים צוברים מדי שנה אלפי שעות טיסה, ובכוונת חיל התותחנים להגדיל את היחידה.

 

למזל"ט, בדומה לכטב"מים אחרים, יש מנגנון אבטחה שלא מאפשר שימוש חוזר בו ללא יחידת התפעול הקרקעית שלו שנותרת בידי הלוחמים, וכך גם לא נשמר עליו מידע מודיעיני. כך או כך מדובר לפי הערכות בנזקים של מאות אלפי שקלים לכל הפחות, רק השנה, בשל שורת ההתרסקויות, במבוכה תודעתית לישראל ובשיבוש פעילות מבצעית בגזרות הביטחון השוטף השונות.

 

השדרוגים שלא עצרו את ההתרסקויות 

בשנים האחרונות נרשמו מדי שנה התרסקויות בודדות של המזל"ט ביהודה ושומרון, בעזה ובדרום לבנון, אך לא בכמות של החציון הראשון של 2017. גם שדרוגים וגרסאות חדשות שפותחו למזל"ט, הנחשב לקטן שבכלי הטיס הבלתי מאוישים בצבא, לא עצרו את ההתרסקויות.

 

רוכב שמיים הוא למעשה מזל"ט למשימות טקטיות, שמלווה כוחות גדודיים ופלוגתיים במשימות ביטחון שותף ובתמרון במלחמה, פותח שטחים נסתרים לטווחים הקרובים, עוקב אחר יעדי אויב ויעיל ביום ובלילה. בשנתיים האחרונות משרתות בשורות היחידה שמפעילה אותו גם לוחמות.

 

מזל"ט רוכב שמיים שוקל שבעה קילוגרמים, אך גרסה עתידית שלו, גדולה יותר ומיועדת לדרג מפקד החטיבה, צפויה לשקול כ-50 קילוגרמים ומשך שהייתה באוויר יהיה ארוך יותר. מדובר במזל"ט שנקרא דוהר שמיים שנמצא כעת בתהליכי פיתוח אחרונים וייכנס בחודשים האחרונים לפעילות בנוסף לרוכב שמיים.

 

"אין שום ערך לאויב שמצא מזל"ט בשטחו, זולת 'הישג' תודעתי, כפי שפעילי חמאס צילמו והפיצו תמונות שלהם עם רכיבי המזל"ט שהתרסק בשטח הרצועה, כמה פעמים", הסביר אשתקד קצין מיחידת רוכב שמיים בריאיון ל-ynet. "בכל המקרים התקלות הטכניות הן שגרמו להתרסקות המזל"ט, ולא הגורם האנושי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים