שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    מנהלי בתי ספר נגד גירוש מבקשי המקלט: "מלמדים חמלה ואנושיות"
    אחרי הטייסים, 51 מנהלי בתי ספר מרחבי הארץ כתבו לרה"מ ולשר החינוך לעצור את גירוש מבקשי המקלט מסודן ואריתריאה: "אנו מלמדים עשרות אלפים על העבר שלנו כפליטים ונרדפים בתקופות האפלות של האנושות". יוזמת המכתב: "כבת לניצול שואה יש לי חובה מוסרית לסייע למי שנרדף"
    אנשי אקדמיה, סופרים, טייסים ועכשיו גם מנהלי בתי ספר: 51 מנהלות ומנהלים מכל רחבי הארץ שלחו היום (ב') מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר החינוך נפתלי בנט, ובו הביעו את התנגדותם לגירוש מבקשי המקלט מישראל.

     

    טייסים באל על: לא נטיס מבקשי מקלט למדינה שלישית

     

    "אנחנו, שאמונים על חינוך ילדים וילדות בכל הגילים, ומלמדים את היסודות הערכיים והחוקתיים שעליהם הוקמה מדינת ישראל כפי שנכתבו ועוגנו במגילת העצמאות - קוראים לכם לעצור את גירוש מבקשי המקלט מאריתריאה וסודן למדינות שבהן צפויים להם עינויים, סבל ומוות", ציינו המנהלים במכתבם.

    הפגנת מבקשי מקלט, היום (צילום: AFP) (צילום: AFP)
    הפגנת מבקשי מקלט, היום(צילום: AFP)

     (צילום: AFP) (צילום: AFP)
    (צילום: AFP)

     (צילום: AFP) (צילום: AFP)
    (צילום: AFP)

    פנייתם של המנהלים לנתניהו ולבנט נעשתה ברקע תוכנית הגירוש שבמסגרתה ניתנת למבקשי המקלט מסודן ואריתריאה אפשרות ל"יציאה מרצון" עד סוף חודש מרס במסלול מיוחד שיכלול מענק בסך 3,500 דולר, מימון כרטיס טיסה למולדתם או למדינה שלישית וסיוע בהסדרת מסמכי הנסיעה. מבקשי מקלט שלא ייצאו צפויים להיכלא בכלא סהרונים.

     

    המנהלים ציינו במכתבם כי "אנחנו שעסוקים יום יום ושעה שעה, הלכה למעשה, בהקניית ערכים דמוקרטים, אוניברסליים והומניסטיים והכרת יסודות החמלה והאנושיות המונחים בבסיס המורשת והתרבות היהודית ברוח 'ואהבת לרעך כמוך' ו'ואהבתם את הגר, כי גרים הייתם', שהוגים, יוזמים, בונים ומובילים מסעות בארץ, מסעות לפולין, פעילויות חינוכיות, מפגשים ומעגלי שיח - כדי לעסוק לעומק במשמעות ובעיצוב זיכרון ההיסטוריה היהודית והשואה לאנשים הצעירים שעתידים להוביל את מדינת ישראל בשנים הקרובות.

     

    "אנחנו שמלמדים עשרות אלפי תלמידות ותלמידים על העבר שלנו כפליטים, נרדפים ומבקשי מקלט בתקופות האפלות של האנושות - מתוך מחויבות אישית ומקצועית להבטחה כי 'לעולם לא עוד', שעמלים לחשוף ולהכיר לנוער את האמנות הבינלאומיות העוסקות בזכויות ובהגנה על פליטים ונרדפים בעולם כולו בהבנה והכרה כי גם אנו שייכים לעם שבעברו נרדף וגורש ורבים רבים בעולם הפנו לו עורף בשעה שנזקק להצלה.

     

    "אנחנו שמקפידים לשאול, לחקור, ללוות ולתמוך בחלומות ובשאיפות של כל אחד ואחת מן התלמידים והתלמידות שלנו לעתיד אופטימי, בטוח ומוגן במדינה שתהה דמוקרטית, מוסרית, ערכית ואהובה גם במציאות של חוסר ודאות ומחלוקות חברתיות, ומאמינים ביכולת ובחובת הבחירה של הפרט לעשות את המעשה הראוי והמוסרי גם אל מול ההמון הנסחף ובמחיר סיכון אישי".

     

    המנהלים הדגישו במכתבם כי הם "מאמינים כי מבקשי מקלט, ככל אדם, זכאים להגנה על זכויותיהם הטבעיות, מתוקף היותם בני ובנות אדם, מתוקף אמנות שעליהן חתומה מדינת ישראל, ומתוקף הכרזת העצמאות וערכיה היהודיים והאנושיים של מדינת ישראל". הם קראו כאמור לראש הממשלה ולשר החינוך "לעצור את הגירוש" ו"למצוא להם פתרון אנושי והומני במדינת ישראל תוך מענה גם לצרכים ולמצוקות של כלל תושבי השכונות בדרום תל אביב".

     

    על המכתב חתומים מנהליל בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים. רותי שמרון, מנהלת התיכון הדמוקרטי שבילים בפרדס חנה שיזמה את הפנייה, אמרה ל-ynet: "אני בת לניצול שואה שאת חייו הצילו אנשים שבחרו לסכן את עצמם ולעשות את הבחירה ההומאנית לילד שהיה פליט. יש לי חובה מוסרית ואנושית לסייע בידיו של מי שנרדף עד כמה שניתן. לנו, כמדינה, יש חובה כזו ולא לשלוח אנשים למותם. אני עוסקת בחינוך כל חיי הבוגרים ויש לנו את החובה להשמיע את כולנו בעניין הזה".

     

    נתי שטרן, מנהל תיכון עירוני ד' בתל אביב שחתום גם כן על המכתב, הוסיף: "התארגנות רחבה כל כך של מנהלות ומנהלים של בתי ספר מכל שלבי החינוך, מזרמים שונים ומאזורים מגוונים בארץ, היא אמירה מוסרית וערכית משמעותית שאסור שמקבלי ההחלטות יתעלמו ממנה. יש פה קול בהיר של מובילים חינוכיים רבים שהתאחדו באופן כמעט ספונטני כדי למחות על עוול בקנה מידה חסר תקדים שעומד להתרחש. עם זאת ניתן וצריך לחשב מסלול מחדש, לבטל את גזירת הגירוש ולמצוא פתרון הומאני ראוי שיראה גם את מצוקת מבקשי המקלט וגם את זו של תושבי דרום תל אביב".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים