שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עולים לאוטובוס מאחור? שליש לא משלמים
    המחיר של עליית הנוסעים מהדלת האחורית: יותר אנשים מתחמקים מתשלום. השיא: המדינה שוקלת לקנוס את חברת דן באר שבע במיליונים בטענה ש-30% לא משלמים. המנכ"ל: הנתונים מופרכים

    נוסעים בתחבורה ציבורית ומשלמים על הכרטיס? ייתכן שהנוסע שיושב לצדכם לא שילם. המעבר המתגבר לעלייה מהדלתות האחוריות באוטובוסים, ותשלום באמצעות תיקוף כרטיס הרב-קו במכונות הפזורות באוטובוס ולא דרך הנהג, הגדיל את מספר המשתמשים שלא משלמים על הנסיעה.

     

    מי כאן לא שילם? (צילום: אגודת הסטודנטים האוניברסיטה העברית) (צילום: אגודת הסטודנטים האוניברסיטה העברית)
    מי כאן לא שילם?(צילום: אגודת הסטודנטים האוניברסיטה העברית)

     

    2.5 מיליארד שקל בשנה

    המעבר לעלייה מכל הדלתות נועד לקצר את זמני הנסיעה באמצעות קיצור זמני השהייה בתחנות, ולשפר את בטיחות הנסיעה על-ידי

    שחרור הנהג מהצורך לעסוק בגביית כספים. אולם יש לו גם מחיר: חוסר השוויון בין הנוסעים המשלמים לאלה שלא.

     

    התופעה בולטת כרגע בעיקר בבאר שבע, שהייתה בשנה שעברה לעיר הראשונה בארץ שבה בכל קווי האוטובוס מופעלת עלייה מכל הדלתות, עם תחילת פעילות חברת דן באר שבע בעיר. המדינה מתכוונת להטיל על החברה קנס שעשוי להגיע למיליוני שקלים, בטענה שמספר הנוסעים באוטובוסים שלה ללא תשלום מגיע ל-30%. במשרד התחבורה טוענים כי החברה אינה משקיעה מספיק מאמצים באכיפה נגד הנוסעים, דבר שעולה לה באובדן הכנסות וכי כבר נערכו לה מספר שימועים בנושא.

     

    עם המעבר לעלייה מכל הדלתות שינתה המדינה את שיטת ההתחשבנות שלה עם מפעילות התחבורה הציבורית: המפעילות מקבלות תשלום לפי כל קילומטר נסיעה שמבצעים האוטובוסים שלה, וההכנסות ממכירת וטעינת הרב-קו מועברות לקופת המדינה.

     

    המפעילות מקבלות תמרוץ מסוים על מספר התיקופים, כלומר על העברת הרב-קו במכונות התיקוף, ויש סנקציות על חברות שלא אוכפות לדעת המדינה את התשלום. בסך הכל מגיעות ההכנסות ממכירת כרטיסי אוטובוס לכ-2.5 מיליארד שקל בשנה. בדן באר שבע טוענים בתגובה שבתחילת ההפעלה הגיע הפער בין נוסעים שנספרו פיזית לכאלה ששילמו ל-22%, אך הוא ירד כיום לפחות מ-10%. במדינה טוענים כי המספר גבוה פי 3.

     

    "לפקחים אין סמכות"

    יוני ברונשטיין, מנכ"ל דן באר שבע, אמר ל"ממון" כי "משרד התחבורה ערך בעיר בקרה שמסתמכת על בדיקה ב-300 נסיעות אוטובוס במשך שבועיים, שבריר ממספר הנסיעות שמבוצעות בעיר. הנתונים שהוצגו לכם לגבי מספר הנוסעים הלא משלמים מופרכים, והמדינה גם שוכחת להזכיר את מי שנספרים כנוסעים אך מראש לא משלמים בכל נסיעה - חיילים, שוטרים ואנשי שירות בתי הסוהר - שבבאר שבע הם חלק משמעותי יותר מציבור הנוסעים מאשר בשאר המדינה.

     

    "עשינו בחודשים האחרונים עבודה מקיפה, ושיעור הנוסעים הלא משלמים עומד השנה על 6% עד 8%, כולל לובשי המדים. הייתה לנו בעיה גדולה של אי-תשלום בקווי תלמידים, שטופלה מול העירייה ומערכת החינוך והמצב השתפר. לפקחים אין סמכות כלפי הילדים, הם סובלים מאלימות, וכשאנחנו מגיעים עם דו"ח שלא שולם להוצאה לפועל, שולחים אותנו לחכות עם שאר החברות המסחריות".

     

    ב-193 האוטובוסים של דן באר שבע מוצבות מכונות תשלום במזומן ובאשראי, אם כי הן לא מחזירות עודף. יצוין גם כי דן באר שבע היא החברה היחידה בארץ שבכל האוטובוסים שלה מותקנים בדלתות הקדמיות והאחוריות אמצעים טכנולוגיים לספירת הנוסעים, אך למרות זאת דורשת המדינה שאלה גם יתקפו את כרטיסיהם.

     

    גם באגד-ירושלים מתמודדים עם הקשיים בשינוי הרגלי הצריכה של משתמשי התחבורה הציבורית שלא משלמים לנהג וצריכים לטעון מראש את כרטיסי הרב-קו. כחלק מהלקחים של בעיית אי התשלום בבאר שבע, יצאה אגד בקמפיין 'לתקף בכיף', שנועד להזכיר לנוסעים את השינוי בשיטת התשלום ואת הצורך של גם מי שרכשו מסלולי חופשי-חודשי לתקף את כרטיסיהם. נסיעה שאינה מתוקפת נחשבת אחת שלא שולמה, ונוסעים רבים עדיין לא מודעים לכך שעליהם לשלם, תופעה שמוכרת גם ברכבת הקלה בעיר. אגד מפעילה עשרות פקחים באוטובוסים בעיר.

     

    הקנס: מ-100 ל-180 שקל

    ברכבת הקלה בבירה נאבקים באי התשלום באמצעות הפעלה מאסיבית של פקחים, שלעתים בודקים את הנוסעים פעמיים ושלוש בנסיעה אחת. לפקחי הרק"ל יש סמכות שאין לפקחים באוטובוסים לדרוש מהנוסעים להזדהות בפניהם, ולעכבם עד להגעת שוטר במקרה שהם מסרבים למסור את פרטיהם. גם הקנס שבסמכותם להטיל גבוה יותר, 180 לעומת 100 שקלים.

     

    בשבוע הבא אמור משרד המשפטים לפרסם תיקון לחוק, לקראת העברתו לאישור ועדת הכלכלה בכנסת, שישווה את סמכויות פקחי האוטובוסים לאלה של פקחי הרק"ל. עם זאת, התיקון לחוק מגיע באיחור רב, שנה וחצי אחרי תחילת הפעלת העלייה מכל הדלתות. בכל מקר,ה, גם עם ההפעלה המאסיבית של הפקחים, לפי ההערכות עומד שיעור אי התשלום על הנסיעות ברכבת הקלה על 7־10 אחוז. התופעה צפויה להתגבר כאשר תרחיב המדינה את העלייה מכל הדלתות בכל האוטובוסים בגוש דן בסוף השנה, במקום קווים בודדים שבהם מתאפשר הדבר כיום.

     

    "המון כסף לא מגיע למדינה"

    "ההערכות אצלנו בחברה היא ש־13% מהנוסעים לא משלמים", אמר ל"ממון" א', פקח באחת מחברות האוטובוסים בגוש דן. "מדובר בהמון כסף שלא מגיע לקופת המדינה. החברות מקבלות 1,500 עד 2,000 שקל לכל נסיעה ולא מתאמצות לגבות את הכסף מהנוסעים. הרבה מהציוד, ממכשירי התיקוף בקווים שכן עולים בהם מאחור, לא תקין.

     

    "יש ארבעה טיפוסי נוסעים נפוצים שאני נתקל בהם בעבודה: זה שרואה אותי עולה לאוטובוס ומיד יורד, זה שרואה אותי ורץ לשלם, זה שנשאר למרות שלא שילם ומתרץ או מתווכח, וזה שנוסע עם רב קו שאינו שלו. האנרכיה היא גם אצל הנהגים: יש מי שיקפיד לגבות תשלום מהורה שעולה עם כל הילדים, ויש מי שיגבה רק על חלק מהילדים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "עולים לאוטובוס מאחור? שליש לא משלמים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים