שתף קטע נבחר

יום התחבורה הציבורית: "המשבר בכבישים דרמטי"

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בדוח שגיבשו ח"כ איתן כבל וח"כ דב חנין, שמתייחס לנתיבי תחבורה ציבורית, תשתיות ומעמד הנהג. בין המלצות: הקמת עוד נתיבי תחבורה ציבורית תוך שלוש שנים. חנין: "הגענו לרגע האמת"

 

 

 

בכנסת מצוין היום (ג') יום התחבורה הציבורית בשלל דיונים בוועדות השונות. בשעות הצהריים התקיים דיון מיוחד בנושא בוועדת הכלכלה, בנוכחות שר התחבורה ישראל כץ, שבמהלכו הוגש לאחרון דוח ובו מסקנות והמלצות הוועדה שבחנה את בעיות התחבורה הציבורית בישראל, שבראשה עמדו ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) - יו"ר ועדת הכלכלה - וח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) - יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית - שגיבשו את המסמך לאחר עשרות פגישות עם גורמים במשרדי התחבורה והאוצר.

 

לקריאת הדוח המלא - לחצו כאן

 

הדוח מתייחס לשלושה היבטים עיקריים של התחבורה הציבורית בישראל: נתיבי התחבורה הציבורית, היחס לנהגים והתשתיות שמובילות לתחנות הקצה. שני המחברים מסכמים את עיקר המסקנות כבר בתחילת הדוח: יש לטפל באופן מידי ודחוף בעומסים בכבישים, מה שמהווה לדבריהם "מצב חירום למשק ולמדינה". עוד הוסיפו: "המצב מחייב תגובה מהירה ונרחבת עם מחויבות לאורך זמן לתיקון המצב. ברגע שהתחבורה הציבורית תהיה טובה, אנשים באמת יתחילו להשתמש בה וכך עומסי התנועה בכביש ירדו משמעותית".

 

איתן כבל וישראל כץ (צילום: נעם ריבקין פנטון/דוברות הכנסת)
(צילום: נעם ריבקין פנטון/דוברות הכנסת)

 

מסקנה נוספת של מחברי הדוח היא שלא ננקטו צעדים מספקים להגדלת מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית וכי על הממשלה ומשרדי התחבורה האוצר לדאוג להגדלת המשאבים הניתנים לקידום הנושא. בנוסף, הדוח נוגע בנושא התשתיות וקורא לרשויות המקומיות להתגייס ולסייע בסלילה מהירה של נתיבי תחבורה ציבורית, כמו גם הקצאת שטחים לחניונים ועמדות התרעננות לנהגים.

 

נתיב תחבורה ציבורית באיילון (צילום: אבי חי)
(צילום: אבי חי)

ההמלצה: הקמת עוד נתיבי תחבורה ציבורית תוך שלוש שנים

ההחלטה החשובה ביותר של הוועדה נוגעת לנתיבי התחבורה הציבורית, שאמורים להיות מוכנים לשימוש בתוך שלוש שנים. על פי המסמך, "האמצעי העיקרי לטיפול במקומות שבהם פקקי תנועה חוזרים ונשנים הוא הקמת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) והצעת שירות תחבורה ציבורית שיוכל לעקוף את הפקק בלי להאט".

 

הוועדה ממליצה על מספר דרכים שבהם ניתן יהיה לפתור את הבעיה: הראשונה שבהן היא לעדכן אותה בכל חצי שנה בהתקדמות תוכנית העבודה ולוחות הזמנים של סלילת הנת"צים העירוניים והבין-עירוניים. כמו כן, אחת המסקנות של הדוח גורסת כי עד סוף 2018 על משרדי התחבורה, הפנים וביטחון הפנים להעביר תוכנית עבודה מסודרת להגברת האכיפה בנת"צים העירוניים והבין-עירוניים ולסימון ברור יותר של הנת"צים הקיימים.

 

הוועדה אף ממליצה כי קידום תוכניות בנייה חדשות - עירוניות או מחוזיות - יכללו בתוכן קידום השימוש בתחבורה ציבורית וכי הפיתוח יתבסס על תוכניות תחבורתיות חדשות. בתוך כך, ממליצה הוועדה כי עד סוף השנה משרד התחבורה ומינהל התכנון יגבשו יחדיו תוכנית הכשרה והשתלמויות שמטרתה להטמיע תכנון מוטה תחבורה ציבורית בקרב מהנדסי ומתכנני ערים, תוך שימת דגש על תכנון שמתחשב בתחבורה הציבורית בכל הקשור לתהליכי התחדשות עירונית ופיתוח מרכזי ערים.

נתיב תחבורה ציבורית באיילון (צילום: אבי חי)
(צילום: אבי חי)

ח"כ דב חנין (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ח"כ דב חנין(צילום: גיל יוחנן)

"ישראל עומדת. משבר התחבורה בישראל דרמטי"

בנושא התשתיות הוסיפו מחברי הדוח כי עד לחודש הבא על משרד התחבורה להעביר לוועדה רשימה של תשתיות תפעול הנדרשות לפיתוח התחבורה הציבורית ברשויות המקומיות, וכי יחד עם הרשויות יסוכם מתווה להקמת התשתיות ותקצובן. במסגרת זו, מציעה הוועדה לשקול הסבת חניונים המיועדים כיום לרכבים פרטיים לחניונים לשימוש אוטובוסים ומוניות שירות.

 

סוגיה נוספת וחשובה שבה דן הדוח הוא מעמדו של הנהג בתחבורה הציבורית, במסגרת ההמלצות העיקריות של הוועדה בנושא גיוס ושימור נהגי אוטובוס נכתב, בין היתר, כי על משרדי התחבורה והאוצר לפעול עד ינואר הקרוב להגדרת המקצוע על ידי משרד הרווחה, לסבסד קורסי הכשרה לנהגים וכן למצוא תמריץ כספי למפעילי חברות האוטובוסים להכשיר נהגים חדשים במסלול לימודים קצר.

 

בנוסף, ממליצה הוועדה על כך שמשרד התחבורה יפעל לשיפור תדמית מקצוע נהג בקרב הקהל הרחב ובקרב מחפשי העבודה באמצעות פרסומות בתקשורת. הוועדה אף טוענת כי על משרד התחבורה להמשיך לקדם תשלום בעבור נסיעות שעליהם משלמים הנוסעים שלא בעזרת הנהג, אלא באמצעות טעינה מקוונת או מכונת כרטיסים באוטובוסים - על מנת לאפשר לנהג להתמקד בנהיגה.

 (צילום: ליהי קרופניק) (צילום: ליהי קרופניק)
(צילום: ליהי קרופניק)

"מבזבזים אלף שעות עבודה ביום בעמידה בפקקים"

הוועדה אף החליטה ליישר קו עם דרישות נהגים בכל הקשור לתחנות התרעננות ומבקשת ממשרד התחבורה להעביר לה בכתב עד נובמבר הקרוב הצעות לשינויים בתקנות שיקלו על הקמתם של מבני התרעננות קבועים ויבילים למען נהגים.

 

"ישראל עומדת", קבע ח"כ כבל בדברי הסיכום שלו בדוח. "זו איננה סיסמה ריקה מתוכן, אלא המציאות שבה חיים אזרחי ישראל בשנים האחרונות. אין מי שלא מרגיש באופן אישי את מכת הפקקים, כולנו מבזבזים ביחד אלף שעות עבודה ביום בעמידה בהם. ערכנו בוועדה סדרת דיונים בנושא, בשיתוף משרד התחבורה, אגף התקציבים באוצר והחברה האזרחית, נכנסו לעובי הקורה ועסקנו בחסמים ובאתגרים המרכזיים, לצד מציאת פתרונות מתאימים".

 

"בראש ובראשונה", הוסיף כבל, "זקוקה התחבורה הציבורית בישראל לנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) שיאפשרו לאוטובוסים ומוניות שירות להגיע במהירות וביעילות ממקום למקום. סלילת רשת נת"צים ארצית היא הלב והנשמה שבלעדיה לא יכולה להתקיים תחבורה ציבורית משוכללת".

 

יו"ר ועדת הכלכלה המשיך ואמר כי "לצד הנת"צים, זקוקה התחבורה הציבורית לחניונים תפעוליים ומסופי קצה, חניונים מיוחדים לאוטובוסים ותחנות התרעננות לנהגים ולנהגות. משרד התחבורה ומשרד האוצר חייבים להידרש באופן מידי לפתרון המחסור בנהגי ונהגות אוטובוס, בין היתר על ידי שיפור משמעותי בתנאי שכרם ועבודתם, וכן סבסוד הכשרות קצרות לצד זירוז הבדיקות הרפואיות שיקלו על הכניסה למקצוע".

 

ח"כ חנין אמר כי השימוע שנעשה לתחבורה הציבורית בוועדת הכלכלה היה ביטוי של תחושת משבר גדול שבו אנו נמצאים. "משבר התחבורה בישראל הוא דרמטי. מקורו בתלות הקיצונית ברכב הפרטי שפיתחנו לאורך השנים. החברה הישראלית תקועה בפקק. לכך יש השלכות נרחבות: תחבורתיות, חברתיות, כלכליות וסביבתיות.

 

"הגענו לרגע האמת. האופציה היחידה שנותרה לפנינו, כמו בכל תלות מסוכנת, היא אופציית הגמילה. כדי לקדם אותה, אנחנו לא צריכים לבנות את המדינה מחדש, אלא לשנות לגמרי את הגישה; לתת עדיפות ברורה לתחבורה הציבורית בכבישים, במימון, בהצטיידות, בתנאי הנהגים ובחשיבה המתמדת על הנוסעים. את המשאב הציבורי שנקרא כביש צריך להעביר לשימוש האמצעי הציבורי שנקרא אוטובוס. הזמן למהפכת התחבורה הציבורית הוא עכשיו. איננו יכולים להמשיך ולהמתין עוד לתשתיות עתידיות שיוקמו בעוד שנים. אנחנו חייבים להתמקד בשינויים שאפשר לעשות מיד".

 

באירוע שהתקיים מאוחר יותר בכנסת, תחת הכותרת "כל מה שחם בתחבורה הציבורית", אמרה נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג: "גובשה בשנת 2002 תוכנית אסטרטגית לתחבורה הציבורית והתוכנית הזו הייתה אמורה להביא בתוך חמש שנים, בהיקף של כ-5 מיליארד שקל השקעה בתחבורה ציבורית. אפשר לראות שבשנים 2013-2016, בפועל מה שהוצא היה מחצית ממה שתוכנן. הייתה תוכנית אסטרטגית מאוד מרשימה, אבל היישום בפועל הרבה יותר איטי ונעשתה עבודה גם על ידי בנק ישראל וגם על ידי המרכז והמחקר של הכנסת שהראתה כי הושקעו כספים רק במחצית גודל התכנון. נזק הגודש צפוי לגדול עוד בצורה ניכרת אם לא נשנה את המצב בקרוב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים