שתף קטע נבחר

לשנוא את ישראל ולדעת רוסית: תוכנית הלימודים של אסד

מחקר חדש מספק הצצה לתוכנית הלימודים בבתי הספר בסוריה: "גניבת הגולן" בידי הציונים ו"זיוף ההיסטוריה", עוינות כלפי איראן והערכה רבה לרוסיה. חאפז אל-אסד - אביו של הרודן הנוכחי - מוצג כגיבור. אין אזכור לחיזבאללה, וגם לא לשואה

 

 

ישראל מכונה בעקביות "הישות הציונית", שטחה נקרא "פלסטין" או "פלסטין הכבושה" וכל האזור הגיאוגרפי מוצג כ"מולדת הערבית"; "הישות הציונית" מואשמת ב"גניבת וניקוז משאבי המים של הגולן" וכן ב"גניבת ממצאים ארכיאולוגיים" על מנת "לזייף את ההיסטוריה הערבית-סורית". כמו כן, הציונים מואשמים בהריסת הסביבה הטבעית של הגולן וניצול הפוטנציאל הכלכלי והתיירותי של האזור, וכן במניעת שגשוג כלכלי מתושביו.  מחקר חדש מספק הצצה לתוכנית הלימודים בבתי הספר בסוריה בצל מלחמת האזרחים.

 

בדוח, שנכתב על ידי ד"ר אלדד פרדו ומאיה יעקובי מארגון IMPACT-SE - מכון מחקר ומדיניות החוקר ומנתח מ- 1998 ספרי לימוד רשמיים מכל העולם על-מנת לקבוע את עמידתם בסטנדרטים חינוכיים בינלאומיים של חינוך לשלום וסובלנות בהתאם לאמנות והצהרות חינוכיות בינלאומיות - מנתחים את ספרי הלימוד הסוריים הרשמיים לכיתות א'-יב' לשנת הלימודים 2017-2018 שנעשה בהם שימוש באזור שבשליטת משטר אסד.

ביג ספר ספרים מחקר על מערכת החינוך ב בית ספר ב סוריה ב מהלך מלחמה מלחמת אזרחים (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

מחקר על מערכת החינוך בבתי ספר בסוריה במהלך המלחמה ()
סורים לומדים רוסית

מחקר על מערכת החינוך בבתי ספר בסוריה במהלך המלחמה ()

מחקר על מערכת החינוך בבתי ספר בסוריה במהלך המלחמה ()

אחת ההאשמות החמורות כלפי ישראל, שחוזרת על עצמה פעמים רבות בספרי לימוד שונים בבתי הספר במדינה השסועה, היא "כפיית הזהות של הישות הציונית על תושבי הגולן", כולל ייהוד. הציונים אף מואשמים בכפיית השפה העברית על התושבים הערבים-סורים, זוממים להחליף את החינוך הסוריות ב"תוכניות הישות הציוניות הטרוריסטית" - זאת במטרה להותיר את האזרחים הערבים-סורים "בחושך".

 

ומה אצל הפלסטינים? מבט להסתה

 

נקודה מעניינת שעולה היא לימודי התרבות והשפה הרוסית. לפי הדוח, ב-2014 הוכנסה השפה הרוסית כלימודי חובה בבתי הספר בסוריה. בספרי הלימוד מוצגת המעצמה כפורצת דרך מדעית וטכנולוגית. בין השאר, עורכי הספרים מרחיבים על דמויות מפתח רוסיות כמו יורי גגארין - הקוסמונאוט הרוסי הראשון. איראן, לעומת זאת, מסוקרת בעוינות מסוימת בספרי הלימוד, והשפה הפרסית אינה נלמדת.

 

מחקר על מערכת החינוך בבתי ספר בסוריה במהלך המלחמה ()

בלי התייחסות לחיזבאללה ולשואה

לדברי עורכי הדוח, ייתכן שהדבר מעיד על הכוונה לבסס יחסי ברית ארוכים עם רוסיה, ואילו באיראן רואה אסד רק מקור לסיוע מקומי זמני שיחלוף כשכבר לא יהיה בה צורך יותר. בספרים אין כל התייחסות לחיזבאללה, וגם כמעט אין התייחסות כלל למלחמת האזרחים שמתנהלת במדינה בשבע השנים האחרונות או השלכות המלחמה על כל מארג החיים במדינה.

 

שבע שנים של לחימה קשה ועקובה מדם שינו לבלי היכר את פניה של סוריה, וייקח לה שנים רבות על מנת לחזור להשתקם. הלחימה נגעה בכל תחומי החיים במדינה, שמאות אלפים מתוכם הפכו לפליטים בין אם בעל כורחם ובין אם מרצון לעזוב את סוריה בחיפוש אחר מקום שיוכלו לנהל בו אורח חיים תקין. כלכלת סוריה נפגעה קשות מהלחימה, כמו גם התחבורה, שירותי הבריאות, מקומות תעסוקה וגם החינוך.

 

מחקר על מערכת החינוך בבתי ספר בסוריה במהלך המלחמה ()

 

במסגרת מאמצי משטרו של אסד לנסות לשדר "עסקים כרגיל", פרסם המשטר בתחילת חודש יולי נתונים על מערכת החינוך הסורית. בתחילת החודש, נקלטו 5,504 מורים חדשים שיצטרפו ל 11,329 מורים שנקלטו קודם לכן בחודש ינואר השנה. המורים ישתלבו במספר גדול של בתי ספר בשלל תחומי לימוד. לצד ההודעה על קליטת מורים, בסוריה עושים מאמצים הסברתיים בתחום חדשות לבקרים.

 

המטרה היא להחזיר את האמון של התושבם בסוריה ולהציג מצא שווא של מערכת חינוך תקינה ומתפקדת, זאת במסגרת המאמץ ההסברתי של ממשלת סוריה להראות שהמדינה מצליחה להחזיר לשליטתה יותר אזורים, ושהשגרה מתחילה לחזור אט אט. בחודש האחרון מתפרסמות תמונות כמעט על בסיס יומי על ידי השלטון הסורי של אזרחים שנטען ששבו לבתיהם לאחר שהיו פליטי מלחמה.

 

מהדוח עולה תמונת מצב מעניינת ומדאיגה במיוחד: תלמידים סורים נחשפים לתכנים אנטישמיים, עידוד ג'האד, פעולות טרור ואלימות נגד ישראל ושנאה ועוינות כלפי המערב. יש שיגידו שמסקנות הללו צפויות ודומות לתוכניות הלימודים במדינות ערביות אחרות.

 

הלאומיות הפן-ערבית והלאומיות הסורית המופיעות בספרי הלימוד דוחות בהכרח את ההגמוניה השיעית–איראנית ורואה בה איום. התרבות הפוליטית החומייניסטית ואורח החיים של איראן, כפי שהיא מוצגת בתכנית ללימודי השפה האירנית או בתכנית הלימודים האיראנית - נדחית על-ידי תוכנית הלימודים הסורית, למעט הפגנת אנטגוניזם משותף כלפי ישראל והמערב. סביר להניח שהדבר נובע מהעובדה שהמשטר הסורי הינו חילוני, בניגוד למקבילו האיראני.

 

מוצג כגיבור. חאפז אל-אסד (אי-פי) (אי-פי)
מוצג כגיבור. חאפז אל-אסד(אי-פי)
 

מנכ"ל הארגון, מרכוס שף, אמר: "בעוד שילדי סוריה רואים במו עיניהם את מלחמת האזרחים הגועשת סביבם, בספרי הלימוד שלהם אין כל הסבר למלחמה זו. אין כל תקווה כי סוריה תמתן את העוינות הבעת'יסטית המסורתית שלה כלפי ישראל גם לאחר סיומה של מלחמת האזרחים הנוראה. הרטוריקה נותרה בעינה: ישראל היא מדינת טרור ולכן כל האמצעים לגיטימיים במלחמה נגדה, כולל טרור ופיגועי התאבדות. למעשה, גם כאשר המדינה הסורית נלחמת במאבק על חיים ומוות מול ילדי האומה, העוינות לישראל נותרת עיקרון מרכזי בתכנית הלימודים הסורית".

 

בתוכנית הלימוד הסורית יש מקום מאוד בולט וגדול ללאומניות, אהבת המולדת וחינוך לנאמנות למדינה ולמשטר. ספרי הלימוד של תלמידים סורים עמוסים במסרים לאומניים, מציגים את חאפז אל-אסד - אביו של המנהיג הנוכחי - כגיבור ודמות נערצת שבנו בשאר ממשיך את דרכו ב"עוז וגבורה". תחת הכותרת "חברה" מוצג הצבא כחלק אינטגרלי מסוריה.

 

אחד ממחברי הדוח, ד"ר אלדד פרדו, קובע: "תכנית הלימודים הנוכחית אינה עוסקת במוסר, בהתבוננות פנימית או בחינוך לשלום. במקום זאת, היא מחזיקה בתפיסת עולם מיליטריסטית ופן-ערבית קיצונית. היא מלמדת שהקהילה הבינלאומית מצדיקה "התנגדות" תוך שימוש בכל "האמצעים הזמינים" להשמדת האחר.

 

בכל הנוגע למלחמת העולם השנייה - שואת יהודי אירופה אינה קיימת בספרי הלימוד בסוריה. הסיבה נעוצה בכך שעל היהודים "אי אפשר לסמוך" כי "הם משקרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים