שתף קטע נבחר

"זה תוספת מחיר": עקיצות של בעלי מקצוע

מציעים מחיר נמוך בהתחלה ואז גובים עבור תוספות משונות, מציעים לכם לרכוש מוצרים דרכם וגובים דמי תיווך, או מתנערים מתמחור בטענה שלא מדובר בהתקנה סטנדרטית. אתר "המקצוענים" עם טיפים שיעזרו לכם להימנע מעקיצות במחיר

נתקעתם בלי מים חמים, הזמנתם אינסטלטור הביתה ובסיום עבודה שנמשכה שתי דקות הוא גבה מכם 2,000 שקלים בתירוץ שמדובר בסוף שבוע? ננעלתם מחוץ לבית והמנעולן גבה 1,500 שקל, ובדיעבד גיליתם שהדגם שהציע לכם סטנדרטי ביותר? כדי לא ליפול על עקיצות במחיר של בעלי מקצוע, כדאי להיות מודעים לשטיקים ולשיטות להכפלת הרווחים.

 

אמנם בכל תחום יש את העקיצות הייחודיות לו, אך יש כמה המשותפות לכלל בעלי המקצוע החאפרים. מהן וכיצד ניתן להקטין את הסיכוי להיעקץ? לפניכם הטיפים.

 

ויודגש: כמובן שישנם גם צרכנים שנוח להם להישאר בתחום האפור, למסור מידע כללי ולא מדויק או להתנער מתשלום הוגן. הכוונה במדריך זה היא לצרכנים הוגנים והגונים שלא מכירים את הטריקים של בעלי המקצוע שנמצאים שנים בתחום ומעוניינים לשמור על כספם ועל רכושם.

 

מציעים מחיר נמוך בהתחלה כדי להבטיח לעצמם את העבודה

העקיצה: בעלי מקצוע שמציעים הצעת מחיר מפתה, כדי להבטיח לעצמם את העבודה. זאת, מתוך ידיעה שמחיר הוא שיקול מרכזי פעמים רבות. הבעיה: המחיר הזה לא משקף את עלות העבודה בפועל, ובהמשך צצות להן תוספות מחיר מפתיעות שהופכות את העבודה להרבה פחות אטרקטיבית. בעיה נוספת הקשורה לתמחור נמוך מדי, היא שימוש בחומרים מסוכנים, ללא תקן, רעילים וברמת גימור ירודה. כך, שגם אם בסופו של דבר המחיר נשאר נמוך, גם התמורה שמקבלים היא בהתאם, שכן לרוב יידרש תיקון חוזר. אם המחיר נמוך מדי, אמור להידלק לכם נורה אדומה.

 

איך להימנע: ראשית, היו מודעים למחירים הנהוגים בשוק. כיצד? "קיימים כיום מחירונים הנגישים בחינם לציבור באתרי האינטרנט ומציעים טווח מחירים עבור כמעט כל סיווג, לרבות התייחסות לעלויות חומרים ולתוספות עבור עבודות מורכבות יותר", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "שנית, סכמו מחיר שיכלול תוספות אפשריות, שאלו שאלות ותנו כמה שיותר פרטים על העבודה. למשל, בתחום ההובלות, אם תקבלו הצעת מחיר נמוכה מדי שלא כוללת תוספת עבור מנוף, עבור ארגזים נוספים ועבור העובדה שאין מעלית בבניין, אל תתפלאו אם המחיר יוכפל. זכרו שכשבעל המקצוע כבר בביתכם, יכולת המיקוח שלכם קטנה עד אפסית".

 

עוד כתבות בנושא:

ליקויי איטום בבית - כיצד מתמודדים?  

אל תזרקו את הכסף שלכם מהגג   

סימנים של רטיבות

 

שכחתם לשאול מהו המחיר? מפתיעים אתכם עם תעריף מופקע

העקיצה: ג', נשוי עם שני ילדים עבר להתגורר בדירת קבלן. ביום שישי אחר-הצהריים הוא גילה שדוד החשמל אינו פועל. הוא התקשר לקבלן שהבטיח לסדר את התקלה תוך מספר ימים. כדי לא להעביר את סוף השבוע ללא מים חמים, הוא מיהר להזמין אינסטלטור בעצמו מתוך מחשבה שבעבור 200-300 שקלים התקלה תיפתר.

 

הבעיה: הוא שכח לברר מהו המחיר מראש. בעל המקצוע הגיע לביתו, חיבר את צנרת המים החמים (פעולה שלדבריו ארכה לא יותר מ-3 דקות) והופתע כאשר בעל המקצוע גבה ממנו סכום שערורייתי של 2,000 שקלים. שכן זהו סכום שבעבורו מבצעים התקנה של דוד חשמל ולא רק חיבור של צנרת.

 

האינסטלטור שניצל את מצוקתו, טען שהסיבה למחיר הגבוה היא שהוא הזמין אותו בסוף שבוע לקראת כניסת שבת. ג' לא לבד. בעלי מקצוע רבים לא טורחים לציין את גובה התעריף שיידרשו לצרכנים לשלם בסופי שבוע, בערבי חג או בשעות הלילה. הדבר נפוץ בעיקר בתחום האינסטלציה והמנעולים. מקרים שבהם הצרכן שבוי, בלחץ ושוכח לבצע סקר שוק קצר. לגיטימי לגבות תוספת עבור הגעה בשעות לא מקובלות, אך גם התוספת אמורה להיות סבירה.

 

איך להימנע: גם אם אתם בלחץ, נעולים מחוץ לבית או עם פיצוץ צנרת (ניתן לסגור את השיבר הראשי ולהקטין את הנזק), התקשרו לפחות ל-3 בעלי מקצוע ובקשו לפחות הערכת מחיר טלפונית. מוקד השירות: "אם העבודה אינה דחופה במיוחד, העדיפו להזמין בעל מקצוע בשעות העבודה המקובלות. בכל מקרה, גם אם בעל המקצוע מנסה להתחמק וטוען שאינו יכול לתת הערכת מחיר לפני שהגיע לשטח, אל תוותרו. בקשו טווח מחירים".

 

מתמחרים עבור התקנה סטנדרטית וגובים עבור התקנה ייחודית  

העקיצה: זו שיטה ידועה לתמחר בכתב כמויות עלות התקנה סטנדרטית, אך ברגע האמת לטעון שבחרתם מוצר מיוחד להתקנה. הדבר נפוץ במיוחד בתחום הריצוף והכלים הסניטריים. אם למשל סגרתם עם קבלן שיפוצים שעלות הריצוץ היא כ-70 שקלים למ"ר, הרי שלאחר שתבחרו את האריחים הרצויים ההתקנה יכולה להתייקר ואף להגיע למעל 100 שקל למ"ר, ובמקרה של התקנת אריחי ענק גם להתקנה של 120 שקל למ"ר.

 

כשמדובר בריצוף עם אריחי פסיפס או אריחי ענק, לגיטימי לגבות תוספת מחיר, שכן מורכבות ההתקנה אכן מצדיקה זאת. ואולם, מה ההבדל הגדול בין אריח בגודל של 60 סמ"ר לבין אריח בגודל של 80 סמ"ר? וגם אם נדרשת תוספת, ראוי שהיא תוצג לכם לפני שחתמתם על החוזה, ולא לאחר שהנכם כבולים לכבלן. תחום נוסף שבו עלות ההתקנות מתייקרת משמעותית היא התקנות של כלים סניטריים. אם בחרתם באסלה תלויה ובכלים סניטריים אינטגרליים, תעריף ההתקנה יכול להתייקר בעד פי 2 במחיר.

 

איך להימנע: "כדי לשלוט בהוצאות, דאגו מראש לתמחר את כל סוגי ההתקנות, ולא רק את ההתקנה הסטנדרטית", ממליצים במוקד השירות. "כמובן שאם תבחרו את האריחים ואת הכלים הסניטריים מראש, התמחור יהיה מדויק יותר. ואולם, גם אם אינכם עושים זאת, הקפידו לעשות את המשא ומתן על המחיר מראש, כשקבלן השיפוצים מעוניין שתבחרו בו, ולא לאחר שכבר סגרתם את העסקה".

 

"תקנה דרכי ותהנה מההנחה": גובים דמי תיווך על חשבונכם תמורת מוצר באיכות ירודה

העקיצה: זה לא סוד שהרווח של בעלי המקצוע הוא לא רק בעבור העבודה כי אם גם בעבור החומרים. לא כל בעל מקצוע יגלגל עבורכם את ההנחה שהוא מקבל מהספקים הקבועים שאיתם הוא עובד מזה שנים. מה הבעיה? לעתים, תשלמו מחיר שאולי נמוך מעט מאשר אם הייתם רוכשים בעצמכם, אך המוצר שתקבלו יהיה מחודש, סוג ב' או דגם מעודפים. רכיב אלקטרוני שאינו מקורי, אולי יהיה זול יותר, אך יכול לגרום לתקלות עתידיות במכשיר החשמלי שלכם. אריחים זולים יותר, יכולים להיות מאיכות ירודה ובהפרשי גוונים משמעותיים בין אריח לאריח.

 

איך להימנע: לעתים מוטב לעשות סקר שוק, לבחון מספר אולמות תצוגה ולרכוש אריחים בעצמכם. מוקד השירות: "לגבי רכיבים של מוצרים חשמליים, יש לבקש שהמוצר יגיע ארוז ועם תעודת אחריות. אחרת, האחריות תהיה של בעל המקצוע, בהצגת חשבונית. במקרה של תקלה, תצטרכו לרדוף אחריו, ולא תוכלו לפנות ישירות לחברה היצרנית. הסיבה: הוא לא ימהר להציג בפניכם את החשבונית שכוללת את המחיר האמיתי ששילם לחברה".

 

גובים דמי ביקור בנוסף לעלות התיקון

העקיצה: בעלי מקצוע שגובים דמי ביקור בנוסף לעלות העבודה והחומרים. הסיבה שמחירונים רבים כוללים את סעיף דמי הביקור נועדה למצב שבו בעל המקצוע הגיע אליכם לצורך תיקון קטן או בדיקה שגרתית. למשל, אם מכונת הכביסה התקלקלה, בעל המקצוע הגיע עד אליכם ובסופו של דבר נדרש רק "לאפס" אותה (לחיצה על שני כפתורים במשך 3 שניות), לגיטימי שיגבה דמי ביקור עבור עצם הגעתו.

 

אגב, ישנם בעלי מקצוע שלמרות הוצאות הנסיעה והטרחה הכרוכה בהגעה אליכם, לא יגבו שקל. זאת, כדי לשמר אתכם כלקוחות חוזרים. יש בעלי מקצוע, שינסו תחילה לפתור לכם את הבעיה טלפונית, ויחסכו את עוגמת הנפש מכם.

 

עקיצה דומה נוספת, היא תמחור של עבודות שלא ראוי לגבות עליהם תוספת אם בוצע תיקון. למשל, אם בעל מקצוע החליף לכם דוד חשמל, זה לא לגיטימי לגבות תוספת עבור ניקוי קולטי השמש. אם טכנאי מזגנים החליף עבורכם רכיב כלשהו, לא לגיטימי לגבות תוספת עבור ניקוי פילטרים.

 

איך להימנע: ראשית, נסו לקרוא על התקלה באינטרנט. לעתים, הפתרון נמצא מתחת לאף, קל לביצוע ואינו מצריך כישורים טכניים מיוחדים. כמו למשל במקרה של איפוס מכונת כביסה שנתקעה (פעולה שבהחלט אורכת 3 שניות אם אתם יודעים מה אתם עושים). שנית, נסו לשאול שאלות בטלפון ובטרם הגעת בעל המקצוע להבין האם תוכלו לפתור זאת בשלט רחוק. ישנם לא מעט בעלי מקצוע הגונים שישמחו לסייע לכם.

 

לגבי דמי הביקור, ודאו מראש מהם דמי הביקור שיגבו, ואל תשאירו זאת ליד המקרה. מוקד השירות: "בכל תחום, ישנם פערים שיכולים להגיע ל-100 אחוז במחיר, בין בעל מקצוע אחד לאחר. זכותם לדעת מראש בכמה יהיה כרוך הביקור. אם בעל המקצוע נדרש להחליף רכיב כלשהו, או לבצע תיקון, אל תסכימו לשלם מעבר לעלות התיקון גם את דמי הביקור או תוספת עבור שירותים שאמורים להיות כלולים במחיר".

 

מחפשים בעל מקצוע? לחצו כאן  

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"

פורסם לראשונה 13/11/2018 08:31

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים