שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה ללבוש היום? בקרוב המחשב יגיד לכם
    הבינה המלאכותית כובשת את עולם היופי והאופנה: בעזרת איסוף מידע תמידי על ההעדפות שלנו, קניות קודמות וחיפושים ברשתות החברתיות, החברות יכולות לחזות במדויק מה יהיו הטרנדים החמים ולהתאים את עצמן. אבל יש גם סכנות

    גם אתם עומדים כל בוקר מול הארון ולא יודעים מה ללבוש, מה מתאים למה ואילו צבעים וטקסטורות הולכים יחד וגם יתאימו למזג האוויר שבחוץ? יש לנו בשורה טובה עבורכם: בקרוב כל מה שתצטרכו לעשות זה פשוט לשאול. סירי, אלקסה, קורטנה - העוזרות הקוליות של אפל, אמזון ומיקרוסופט - ילמדו את ההעדפות שלכם, ינתחו את מזג האוויר, מה בדיוק חזר מהכביסה וזמין בארון, מה מתאים מבחינת שילוב הצבעים והטקסטורות ואילו פגישות מתוכננות לכם, ואז יבחרו עבורכם את הבגדים הכי מתאימים לאותו בוקר.

    הסטארט-אפ syte (צילום: syte)
    אז מה ללבוש היום?(צילום: syte)

     

    איך הן יעשו זאת? באמצעות בינה מלאכותית (AI): היכולת של המחשב לנתח נתונים מאלפי מקורות ולהסיק מהם מסקנות בדרכים שדומות לחשיבה של בני אדם. AI אינה דבר חדש, אבל "המפץ הגדול" מתרחש כעת כשהיא מתחילה להשתלב למשל במכוניות בעידן הרכב האוטונומי, או בעולם הבנקאות כשהמחשב ינתח את המידע עלינו ויחליט אם לתת לנו הלוואה. ולאחרונה חודרת הבינה המלאכותית גם לעולם האופנה, עם עשרות פיתוחים שמשנים את הענף משמעותית.

    את הפריצה הגדולה של הבינה המלאכותית, אפשר לייחס בעיקר לכך שחברות נעזרות בעוצמת המחשוב האדירה של ה"ענן" שמציעות חברות כמו מיקרוסופט ואמזון, ומאפשרות איסוף ואחסון של "ביג דאטה" בכמויות אינסופיות. המשמעות היא שכולם אוספים עלינו מידע כל הזמן: מה ההעדפות שלנו, מה אנחנו קונים, מה אנחנו מחפשים, על איזה קליקים לחצנו ועל איזה לא, מה שיתפנו ברשתות החברתיות ואילו תמונות העלינו. כמות הנתונים האדירה הזו נשמרת ומזינה את מערכות הבינה המלאכותית ומאפשרת למחשב ללמוד אותנו לעומק.

    אופנה היא כבר לא רק בד או בגד, אלא מה אנחנו חושבים ומרגישים לגבי הבגדים האלה. ואל המחשבות והתחושות שלנו כלפי בגדים, מנסה בשנים האחרונות לחדור המחשב. בכנס של מיקרוסופט שנערך בשבוע שעבר בפריז הציגו מספר חברות אופנה את הכיוון אליו צועד הענף.

    החגיגה של לוריאל

    ללוריאל, חברת היופי הגדולה בעולם, 32 מותגים שונים, 42 מפעלים בעולם והיא מייצרת מיליוני מוצרים. בשנים האחרונות היא מתבססת יותר ויותר על ביג דאטה ובינה מלאכותית, הן בקשר עם הלקוחות והן בזיהוי טרנדים מובילים, כדי לאפשר לה גם ייצור המוני וגם ייצור אישי שיתאים לכל לקוח.

    לדברי סטפן לנוזל, מנהל תחום הדיגיטל בלוריאל, "הצרכן השתנה והוא רוצה הכל עכשיו, בכל מקום ובכל זמן. בנוסף הצרכנים רוצים שקיפות ולדעת איפה המוצר מיוצר, מאילו חומרים ומהיכן הם מגיעים. הצרכנים קונים אונליין ובחנויות ורוצים בכל אחת מהפלטפורמות חוויה שונה". לדבריו, אחד ההבדלים המשמעותיים בין הצריכה בחנויות ובין הרכישות אונליין הוא בביקוש. אם הביקוש בחנויות הוא די קבוע, הקנייה באונליין היא ב"פיקים" גדולים. האתרים הגדולים שמוכרים את מותגי לוריאל יוצרים חגיגות קנייה בזמנים שונים (כמו ביום הרווקים הסיני), ומביאים לאתר כמות עצומה של קונים לתקופה קצרה, אז הביקושים עולים בצורה מטורפת. באתרים גם עושים ניסויים כמו להבליט מוצר מסוים וכשעולים על משהו מוצלח - הביקושים מרקיעי שחקים. לכן, בלוריאל היו חייבים לפתח מנגנון שיחזה זאת.

    לוריאל (צילום: לוריאל)
    "הדאטה הוא הנפט החדש". לוריאל(צילום: לוריאל)

    כאן נכנסת הבינה המלאכותית. "הדאטה הוא הנפט החדש", מסביר לנוזל, "זה חומר הדלק שלנו בשוק. בגלל הרשתות החברתיות והמדיה, השינויים מהירים מאוד. אנחנו מתמודדים עם השאלה איך מביאים את הטרנדים לצרכן בצורה מהירה ובכמות נכונה, כי אורך החיים קצר".

    לנוזל נזכר בביקושים בדרום-קוריאה לאחר ששודר פרק באופרת סבון שבו שחקנית השתמשה בשפתון של לוריאל: "בתוך יום נוצרו ביקושים אדירים למוצר שאזל בתוך שעות מהחנויות ולקוחות שחיפשו את המוצר ולא מצאו אותו נותרו מאוכזבים, דבר שעלול לגרום לכך שהם יוותרו על רכישות עתידיות של מוצרי החברה".

    אז איך אפשר לזהות את הביקוש המתקרב? בלוריאל בנו אלגוריתם לחיזוי טרנדים, בעזרת בינה מלאכותית, שמנתח דאטה מאלפי מקורות, כמו רשתות חברתיות, מדיה, שער החליפין של המטבעות ואפילו תחזית מזג האוויר. הניתוח של כל הפרמטרים הללו מאפשר לחזות טרנדים במהירות, במטרה לייצר מספיק מוצרים.

    שימוש הפוך שעושה לוריאל בבינה מלאכותית הוא בהתאמה אישית ללקוח. בחלק מהחנויות נמצא מחשב שדוגם את עור הלקוח ומדפיס במָקום תכשיר שמתאים רק לו. עוד חברה בחזית הטכנולוגיה היא מותג הפרימיום אמריליו זנגה שקרוב היום שישלב בינה מלאכותית וטכנולוגיית תלת־ממד. החברה תיצור דמות דיגיטלית תלת־ממדית לפי מידות גופכם - וכך אפשר יהיה "לנסות" בגד בלי להיות בחנות.

    עוזר דיגיטלי

    עוד שיפור הוא בשירות הלקוחות: תקשורת בזמן אמת באמצעות chatbots או מסכי מגע. רובוטים בחנויות מסייעים ללקוחות לאתר פריטים וגם לענות על שאלות בסיסיות. אחת החברות שעושה את זה בהצלחה היא חברת הביגוד התחתון היוקרתי Wolford. באופן מסורתי, מוצרי וולפורד נמכרו בבוטיקים משלה ובחלק מחנויות הכלבו הגדולים בעולם, ולקוחותיה התרגלו לרמה גבוהה במיוחד של שירות. לכן, כשהחברה החלה למכור את מוצריה באינטרנט, היא חיפשה דרכים לספק חוויית לקוח ברמה גבוהה אבל באופן דיגיטלי. כדי לעשות זאת פיתחה החברה עוזר דיגיטלי שמשתמש בשירותי הענן של מיקרוסופט ומסוגל לענות במהירות על כל שאלה בממשק פשוט ויעיל, כשברקע הוא גם לומד מה ההעדפות של כל לקוחה ומשפר כל הזמן את התקשורת איתה, מה שהעלה משמעותית את המכירות באינטרנט.

    שימוש חשוב נוסף של בינה מלאכותית באופנה, כמו במקרה של לוריאל, הוא בחיזוי ביקושים ותכנון. החברות הגדולות אוספות כמה שיותר מידע והניתוח שלו מאפשר זיהוי בזמן של טרנדים מובילים, ותיכנון כמות המלאי הנכונה, בזמן הנכון ובמקום הנכון.

     

    בינה מלאכותית - גם במוזיקה

    בינה מלאכותית - גם במוזיקה

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:


    הבינה המלאכותית מאפשרת לחברות גם אוטומציה תפעולית: קבלת החלטות אוטונומית של המחשב, מתצפיות ואסטרטגיות ועד תמיכה בייצור באמצעות שימוש אוטומטי ברובוטים וניהול מלאי שרשרת אספקה: מעקב מלאי בזמן אמת, ניהול מחסן או רכש תפעולי.

    לדברי שלי לנצמן, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל, "יכולות ניתוח המידע לצד יכולות מתקדמות בעולמות הבינה המלאכותית, מאפשרות חדשנות ופיתוחים שמשנים את עולם הקמעונאות ב-180 מעלות. אפשר להציע ללקוח חוויית קנייה מותאמת, לצפות מה הוא ירצה לרכוש בקנייה הבאה ולחבר בין קנייה אונליין לקנייה בחנות".

    פחות החזרות

    אחת הבעיות הגדולות שאיתן מתמודדות חברות אופנה שמוכרות באינטרנט, היא אחוז ההחזרות הגבוה. בגרמניה יש 75% החזרות ובאנגליה זה נע סביב ה-50%. מדובר בהוצאה ענקית שעבור מותגים קטנים ומעצבים צעירים יכולה להיות הרסנית. הפתרון: היפר-פרסונליזציה, התאמה כמעט מושלמת של הבגדים שיוצעו ללקוח המבקר באתר להעדפותיו. והכל על ידי איסוף עצום של נתונים עלינו ועל ההעדפות שלנו.

    בינה מלאכותית באופנה (צילום: shutterstock)
    בינה מלאכותית באופנה(צילום: shutterstock)

    קיבלת מייל פרסומי מחברת אופנה שבו הציעו לך בגדי גברים? למה שלא תקבלי מייל רק עם 3-4 שמלות שמותאמות לך בדיוק וישבו עלייך נפלא. או למה אתה צריך לקבל הצעות לנעלי נשים במקום לראות מיד 2-3 דוגמאות של נעל עור שחורה שאתה מחפש? בקרוב זה יקרה. חברות האופנה כבר מטמיעות במערכות שלהן פתרונות כמו של הסטארט-אפ "ביקוקו", שפיתח מערכת בינה מלאכותית שלומדת מה המידות של הלקוח, מה ההעדפות שלו, מה הוא אהב ברשתות, לאיזה תמונות באינסטגרם עשה לייק, למה הוא מחזיר בגדים או מוצרים, ולומדת מה הסטייל המועדף עליו ומסננת את פריטי הלבוש שהיא מציעה.

    במקום לראות את כל הקטלוג ולבחור מבין עשרות אלפי מוצרים, הוא רואה רק את אלה שמתאימים לו. התוצאה: קל לו יותר לקנות ואחוז ההחזרות יורד.

    תעודת זהות לבגד

    אחד הפיתוחים שחברת הסטארט-אפ הניו-יורקית EON עובדת עליו, הוא תעודת זהות דיגיטלית לכל פריט לבוש. כל בגד יקבל, לפי החזון שלהם, קוד, בדיוק כמו תעודת זהות, שילווה אותו לכל אורך מחזור החיים שלו ויאגור את כל המידע שקשור אליו לאורך השנים: איפה יוצר, מי רכש אותו ובכמה, כמה כביסות עבר, כמה בעלים עבר ועוד. המידע יישמר בענן ויהיה נגיש לכולם. הדבר יאפשר איתור של בגד בקלות ושוק של מוצרי יד שנייה שאנחנו יודעים מה ההיסטוריה שלהם.

    מעבר לחיסכון במשאבים, החברות יוכלו להשתמש במידע האינסופי כדי ללמוד על מחזור החיים של הבגדים, על הרגלי השימוש שלנו, ויוכלו לנהל את המלָאים יותר בקלות. זה גם יאפשר לעוזרות הדיגיטליות שלנו להציע לנו מה ללבוש ומה להתאים למה. בסופו של דבר, הרי גם הבגדים שלנו יתחילו לאסוף עלינו מידע והכל יישמר בענן, עם עוד מאות מקורות שמספקים עלינו נתונים כל הזמן ובכל מקום שבו אנחנו נמצאים.

    הכותב היה אורח חברת מיקרוסופט בפריז

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים