שתף קטע נבחר

האם ישתלם לטוס מנמל רמון לאירופה וכמה תעלה מונית לאילת?

לאחר שסיימנו את הטקסים ואת גזירת הסרטים, הגיע הזמן להתייחס לנושאים הבוערים שעל הפרק. נמל התעופה רמון – שאלות ותשובות

  

 

מתי ייפתח שדה התעופה החדש בתמנע על שם אילן ואסף רמון? 

ב-4 בפברואר יתחילו לנחות בו טיסות פנים-ארציות משדה דב ומנתב"ג. הפתיחה תהיה מדורגת, ועל פי התכנון, במהלך חודש פברואר חלק מהטיסות עדיין ינחתו בשדה התעופה הישן באילת.

 

נחנך נמל התעופה רמון הסמוך לאילת

 רגע לפני הפתיחה: הצצה לנמל התעופה רמון

 

ומתי יתחילו להפעיל את נמל רמון באופן קבוע? 

התוכנית היא שזה יקרה ב-1 במרץ, אז גם יועברו אליו כל הטיסות הבינלאומיות שכיום מופעלות משדה התעופה בעובדה.

 

מתי ייסגרו שדות התעופה באילת ובעובדה? 

אם לא יהיו בעיות בהפעלת השדה החדש, שדה התעופה באילת ייסגר ב-18 במרץ, והשדה בעובדה ייסגר ב-31 במרץ.

נמל תעופה רמון (צילום: רויטרס)
מגדל הפיקוח בנמל התעופה רמון(צילום: רויטרס)
 

כמה אנשים צפויים לעבור ברמון?  

זו שאלה שהתשובה עליה מסובכת. בשנת 2018 נרשמו כ-1.7 מיליון תנועות נוסעים לשדות התעופה אילת ועובדה, מהן 1.4 מיליון לאילת והשאר בטיסות בינלאומיות לעובדה. מתוך 1.4 מיליון נוסעים שטסו בטיסות פנים-ארציות, כלומר לשדה באילת, כ-60% טסו בקו שדה דב-אילת, מעטים מחיפה והשאר מנתב"ג.

 

לאף אחד אין מושג מה יקרה עם התנועה האווירית לרמון לאחר שייסגר שדה דב. השדה בתל אביב אמור להיסגר ב-1 ביולי, ויש סיכוי סביר מאוד שלא כל 800 אלף הנוסעים יטוסו דרך אילת. סביר שלא מעט יעדיפו להגיע ברכב (שלרבים ממומן על ידי העבודה), או שייסעו לחופשה בחו"ל.

 

למה בשדה החדש אין שרוולים? הרי זה לא נעים לצאת ממטוס ממוזג בקיץ לתוך החום או כאשר יש סופות חול. 

שרוולים מייקרים מאוד את התפעול של שדה תעופה. העלות של התחברות לשרוול גבוהה, ובהכרח מייקרת את הטיסות. כאשר השדה בנוי לטיסות לואו-קוסט יש לזה משמעות רבה. זאת ועוד, התחברות לשרוול גם מאריכה את הזמן שבו מטוס נמצא על הקרקע, שכן המטוסים יצטרכו להתחבר, להתנתק ולהידחף למסלול על ידי רכב ייעודי. חברות לואו-קוסט מעדיפות זמן קרקע של כחצי שעה. עם שרוול זה בלתי אפשרי.

 

 

איך בדיוק מגיעים מהמטוס לטרמינל או מהטרמינל לשדה? 

ממש מול הטרמינל יש רחבה שמתאימה לכמה מטוסים, כך שאם אין עומס הנוסעים ייצאו מהמטוס ויצעדו לטרמינל, או בחזרה. אם השדה יהיה בפעילות רבה יהיו מטוסים שיחנו רחוק יותר מהטרמינל, והנוסעים יועברו אליו באוטובוסים.

 

איך מגיעים מהשדה לאילת? 

יש כמה אפשרויות, אחת מהן היא לקחת מונית, ויהיו לא מעט מוניות שיפעלו במקום. מחיר הנסיעה יעמוד על 85 שקלים ביום ו-94 שקלים בתעריף לילה. יש גם תוספת למזוודות. בנוסף, אגד תפעיל אוטובוסים בין העיר לשדה התעופה. המחיר: 4.20 שקלים לכיוון. גם המלונות יפעילו שאטלים לאורחים, כך לפחות על פי התכנון. בנוסף יש בשדה התעופה נציגויות של חברות השכרת רכב למי שמתעקש להחזיק רכב שכור.

 

האם כדאי להגיע ממרכז הארץ לאילת כדי לטוס משום בזול לאירופה? 

בהחלט לא בטוח, שכן טיסות הפנים בין שדה דב או נתב"ג לאילת לפעמים יקרות יותר מהטיסות ממרכז הארץ ליעדים שונים באירופה. צריך גם להביא בחשבון את הטרחה של להגיע לנתב"ג, לטוס לרמון ולהמתין לטיסה לברלין. גם לזמן יש ערך כספי, ולכן לא בטוח שזה כדאי.

נמל התעופה רמון (צילום: מוטי קמחי)
נמל התעופה רמון(צילום: מוטי קמחי)

נמל התעופה רמון (צילום: מוטי קמחי)
בקרוב יגיעו המזוודות(צילום: מוטי קמחי)

נמל התעופה רמון (צילום: מוטי קמחי)
ואיתן גם התורים(צילום: מוטי קמחי)

 

 

האם האילתים צריכים להיות מרוצים מהשדה החדש? 

כן ולא. מצד אחד, השדה הנוכחי הוא מטרד - כשיש נחיתות כל מרכז העיר רועד. השדה הנוכחי נמצא בצומת מרכזי שפקוק כמעט בכל שעות היום, ולכן יהיו לא מעט אנשים שישמחו על כך שהשדה העירוני נסגר. מצד שני, כשיש לך שדה תעופה שאתה הולך אליו ברגל, זה יתרון שלא יהיה לנוסעים מרמון.

 

כמה זמן תימשך הנסיעה מהשדה החדש לעיר? 

אם אין תנועה מדובר בנסיעה של כ-20-15 דקות, מרגע שעליתם לאוטובוס, למונית או לכל רכב אחר שאמור לקחת אתכם לעיר. כשמרכז העיר יהיה פקוק, גם זמן ההגעה הביתה או לבית המלון יתארך. לעומת זאת, התיירים שעד כה נחתו בעובדה, ונאלצו לנסוע כשעה לאילת, ישמחו לדעת שהנסיעה שלהם לעיר התקצרה במידה ניכרת.

 

כמה עלתה הקמתו של שדה התעופה?

כ-1.8 מיליארד שקל. סכום זה כולל את כל התשתיות שהיו נחוצות כדי להקים את השדה ולא רק את הטרמינל והמסלולים.

אילת (צילום: shutterstock)
שדה התעופה באילת(צילום: shutterstock)
 

 

האם השדה ירוויח כסף? 

בעיקרון לא, זהו שדה שיהיה גירעוני. בשנה הראשונה להפעלתו הוא יפסיד כ-200 מיליון שקלים. קשה לראות את היום שבו ירוויח כסף.

 

האם יש דיוטי פרי בשדה החדש? 

בהחלט כן, והוא נחלק לשניים. הישראלים שיוצאים למרכז הארץ יוכלו לקנות בחנויות בשדה מוצרים ללא מע"מ, כמו באילת, ואולי גם יהיו גם מבצעים. תיירים שטסים לחו"ל יזכו גם לפטור ממכס על מוצרים שונים כמו אלקטרוניקה, ויקבלו את המוצרים שקנו בעת שיעלו למטוס.

 

למה בנו שדה גדול כל כך? 

השדה הזה מיועד בין השאר לשמש שדה חלופי של ישראל למקרים שבהם לא תתאפשר נחיתה בנתב"ג, כמו בתקופת מלחמה (כפי שהיה כשטילים נורו לעבר גוש דן ונאלצו להפסיק את הפעילות של נתב"ג) או בעת שמזג אוויר קיצוני מחייב את הסטת התנועה לשדות אחרים. זאת גם הסיבה לכך שמסלול ההמראה בשדה הוארך ל-3.6 ק"מ, כדי שתתאפשר נחיתה של כל סוגי המטוסים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מגדל הפיקוח בנמל התעופה רמון
צילום: רויטרס
מומלצים