שתף קטע נבחר

הקריה הטכנולוגית

21 נערות מאורט קריית־ביאליק, כולן תלמידות מצטיינות במדעים, הגיעו השנה למיונים של "מהנדסות העתיד". חמש מהן התקבלו, ובית־הספר שמר על מקומו הראשון כ"ספק" המשתתפות לפרויקט. "אנחנו מטפחים בתלמידות את התפיסה שהן יכולות לעשות הכל אם רק ישאפו ויתמידו", מסביר המנהל. "אני מקווה שהפרויקט יפתח לי דלתות בעתיד", מספרת אחת הנערות

בשיתוף תעשייה אווירית

 

לא פחות מ-21 תלמידות של "אורט קריית־ביאליק" ירדו מהאוטובוס במתחם התעשייה האווירית הסמוך לנתב"ג כדי להשתתף ביום המיונים לפרויקט "מהנדסות העתיד 4". הן היו נרגשות ומעט לחוצות אחרי הנסיעה הארוכה למרות שלוו במורים, רכזי מגמות ובני משפחה. כולן קיוו להתקבל ולהמשיך את המסורת של בית־הספר.

 

מהנדסות העתיד השנה הרביעית - הנה מתחילות (צילום: צביקה טישלר)
מהנדסות העתיד השנה הרביעית - הנה מתחילות(צילום: צביקה טישלר)

 

בתום המיונים התקבלו חמש מהן, בדיוק אותו מספר ששלח בית־הספר שלהן לפרויקט בשנה שעברה. גם הפעם, אורט קריית־ביאליק הוא המוסד שממנו מגיע מספר הבנות הגדול ביותר ל"מהנדסות העתיד". וזה לא במקרי.

 

ראשית, למספר התלמידות יש משמעות. מדובר בגדול ביותר בין בתי־הספר של רשת אורט – ובכלל אחד הגדולים בארץ. לומדים בו 2,462 תלמידים בשלושה קמפוסים בצפון, מרכז ודרום העיר. אחד הבוגרים המפורסמים שלו הוא הרמטכ"ל הנכנס אביב כוכבי.

 

היכנסו למתחם של מהנדסות העתיד

 

ומעבר לכך, יש גם מדיניות. "אנחנו מאוד משקיעים בבנות שלנו כדי שיבחרו בכיוון של מדעים וטכנולוגיה", אומר רמי פורת, מנהל קריית החינוך הגדולה. "אנחנו מטפחים בתלמידות את התפיסה שהן יכולות לעשות הכל אם רק ישאפו ויתמידו, וכל הזמן מציגים להן את האפשרויות העומדות בפניהן. פרויקט 'מהנדסות העתיד' הוא מבחינתי עוד קרקע פורייה שבה הבנות יכולות לגדול ולצמוח. הצבנו לנו יעד שבכל מחזור של הפרויקט יהיו לפחות חמש בנות מבית־הספר. שמו של הפרויקט הוא גם אתגר שהצבנו בפנינו: שהבנות באמת יהפכו להיות מהנדסות העתיד".

 

מי שכבר סיימו את הפרויקט וסיפרו המון על החוויה לבנות שניסו להתקבל השנה הן יובל עמנואל ועדי אבנרי, תלמידות י"ב בבית־הספר. לעדי (17), שגרה בקריית־אתא, הפרויקט גרם להאמין שהיא יכולה להצליח בכל תחום שבו תבחר. "הפרויקט גרם לי להאמין בעצמי", היא אומרת. "ראיתי נשים שנראו חיצונית עדינות וקטנות ופתאום, כשהן מספרות על עצמן, מגלים שהן מהנדסות טילים שעוסקות בנושאים מרתקים וחשובים. זה ממש המחיש לי שאסור להשאיר את החלומות במגירה".

 

עדי אבנרי. "עם הנדסה מגיעים למקומות רחוקים"
עדי אבנרי. "עם הנדסה מגיעים למקומות רחוקים"

 

לפרויקט היא הגיעה עם רקורד של לימודי 10 יחידות ביוטכנולוגיה וחמש יחידות ביולוגיה. היא שמעה עליו בכתבות ב־ynet וגם מהמורה במגמת ביולוגיה, שדחפה אותה ובנות נוספות להירשם למיונים. "היינו בפרויקט חמש בנות מאותו בית־ספר וגילינו שאין עוד נציגות גדולה כמונו", היא מספרת. "זה הקל עלינו במיונים ואחר כך בעצם ההגעה לתעשייה האווירית, מה שעשינו אחת לשבועיים בנסיעה די ארוכה מקריית־ביאליק".

 

בפרויקט היא הייתה שייכת לקבוצה שפיתחה מערכת אינטגרטיבית לצורך תיעוד רפואי ממוחשב של הטיפול בפצועי צה"ל בשטח. "רעיון אחד שעלה היה לעשות שימוש בקסדת החובש לצורך תיעוד קולי של הטיפול בפצוע. רעיון אחר שעלה הוא צ'יפ שיוכנס לדיסקית של החיילים ובמקרה של פציעה יוכלו הרופאים לקבל ממנו את המידע דרך 'ענן' שאליו יוכנס כל המידע, וזה הכיוון שנבחר".

 

מה היא תעשה כשתגדל? "אני שואפת ללמוד וטרינריה, שהיא תחום שקשור לביולוגיה. המסלול השני שאני חושבת עליו הוא הנדסת ביוטכנולוגיה, וזה קורה לגמרי בהשראה מהמנטוריות במהנדסות העתיד. הן לימדו אותנו שהנדסה זה אמנם קשה ומורכב, אבל מגיעים עם הלימודים האלו למקומות רחוקים".

 

אצל יובל עמנואל (17) מקריית־ביאליק הפרויקט היה הזדמנות ללמוד ולהתעסק בדברים שהיא לא נחשפת אליהם במהלך הלימודים בבית־הספר. הוא גם העניק לה את התובנה שנשים יכולות להיות מהנדסות בעלות קריירה מספקת בשילוב עם אימהות לילדים. היא לומדת פיזיקה וביולוגיה בהיקף של חמש יחידות לימוד. בפרויקט הייתה שייכת לקבוצה שעבדה על יצירת גדר חדשנית, שבשונה מגדרות רגילות – המבוססות על התרעה בעת מגע – מבוססת על הבחנה בין ריח של בעל חיים לריח של אדם המתקרב לגדר.

 

"במהלך הפרויקט התייעצנו עם מהנדסים ואנשי שיווק על הצורה והמיקומים של הגדר. זה היה מאוד מעניין", היא מספרת. "לקחתי איתי מהפרויקט גם חברות טובות. אבל יותר מכל, הוא שבר לי את הסטיגמה שהייתה לי על עולם ההנדסה כעולם מקצועי גברי ובהחלט פתח לי אותו כאופציה לבחירה מקצועית בעתיד".

יובל עמנואל. "אפשר לשלב קריירה טכנולוגית ואימהות" (צילום: מיכה בריקמן)
יובל עמנואל. "אפשר לשלב קריירה טכנולוגית ואימהות"(צילום: מיכה בריקמן)
 

מי שנמצאת עכשיו במקום שבו היו יובל ועדי רק לפני שנה – ציפייה לתחילתו של הפרויקט – היא שיר בן עקיבא (16) מקריית־ביאליק, הלומדת בכיתה י"א במגמת הנדסת תוכנה שכוללת 10 יחידות מחשבים, חמש פיזיקה וחמש מתמטיקה. "לפרויקט נחשפתי מכתבות שקראתי ב'ידיעות אחרונות' וגם חשפו אותנו אליו בבית־הספר", היא מספרת, "באופן אישי מאוד רציתי להגיע ל'מהנדסות העתיד' גם מבחינת עולמות הטכנולוגיה וההנדסה שמעניינים אותי וגם מבחינת קידום הנשים שיש בפרויקט הזה".

שיר בן עקיבא. "הנדסת תוכנה זה המסלול הטבעי עבורי" (צילום: מיכה בריקמן)
שיר בן עקיבא. "הנדסת תוכנה זה המסלול הטבעי עבורי"(צילום: מיכה בריקמן)

 

היא מספרת ש"עוד מחטיבת הביניים אני לומדת מחשבים עם פיזיקה, כך שמבחינתי הנדסת תוכנה היא המסלול הטבעי שלי כשאהיה מבוגרת. למיונים הגעתי עם עוד 20 בנות מבית־הספר ועם המורים שלנו, וזה מאוד תרם לנו לביטחון העצמי. כששמעתי שהתקבלתי מאוד שמחתי כי ממש רציתי להגיע לפרויקט הזה. אני אשמח להכיר בנות חדשות שאוהבות כמוני את התחומים האלו והייתי רוצה להיות חלק מפיתוח של מוצר מעניין. במיוחד חשוב לי שהפרויקט יעזור לי לפתוח דלתות בעתיד, בדגש על שירות צבאי איכותי".

 

תלמידה נוספת שממתינה להתחלת הפרויקט היא נעמה אל על (16) מקריית־ביאליק, תלמידת י"א המשלבת חמש יחידות פיזיקה, ביולוגיה ומתמטיקה. "שמענו על הפרויקט ממורים בבית־הספר וגם הגיעו לדבר איתנו שתי תלמידות שהיו בפרויקט בשנה שעברה", היא מספרת. "אחרי מה ששמעתי על החוויה שלהן, מאוד התרגשתי כששמעתי שהתקבלתי למחזור של השנה. אני מצפה לחוות חוויות וללמוד דברים חדשים. כמי שלומדת פיזיקה בכיתה שהרוב היחסי בה הוא של בנים, אני חושבת שההעצמה הנשית של הפרויקט והחשיפה שלנו למקצועות ההנדסיים היא מאוד חשובה. באופן אישי, החלום הכי גדול שלי הוא לעסוק ברפואה ולהיות מנתחת, אבל יש לי גם מחשבות על הליכה למסלול טכנולוגי ואולי הפרויקט יחשוף אותי יותר לעולמות האלה".

 

נעמה אל על. "ההעצמה הנשית מאוד חשובה"
נעמה אל על. "ההעצמה הנשית מאוד חשובה"
  

 

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

בשיתוף תעשייה אווירית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חולמות בגדול
צילום: shutterstock
מומלצים