שתף קטע נבחר

לומדים לחשוב יצירתי בגיל צעיר

הם נחשפים לחידות מורכבות ותרגילים מאתגרים ולומדים ליהנות מהדרך. מה גורם לילדים בני 14 לחשוב כבר עכשיו על עתיד באקדמיה ואיך הם מצליחים לשלב חיי חברה ותחביבים בנוסף ללימודים?

בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

 

הם משתתפים במחנות, פותרים חידות מאתגרות, יש הווי חברתי, קבוצות ווטסאפ וגם הרבה הומור מאחורי המשוואות. לקראת מועד המיונים לנוער לנבחרת ישראל הצעירה במדעים שמיועד לתלמידי כיתות ז' ויתקיים ב-13 במרץ, ניסינו להבין מהצעירים האמביציונים איך זה עובד בפועל.

 

לאנא ספורי מכפר כנא למדה עד כיתה ז' בבית ספר נזירות פרנציסקניות. שם בזכות המורה למתמטיקה היא שמעה על התוכנית והפכה להיות חלק מהנבחרת הצעירה. השנה, כשהיא בכיתה ח', במקביל להשתתפות היא נמצאת בבית ספר בפטיסטי בנצרת.

 

 

לאנא ספורי (צילום: אלבום פרטי)
לאנא ספורי(צילום: אלבום פרטי)

במה שונים הנבחרת מהלימודים בבית ספר?

"החומר ברמה גבוהה של אוניברסיטה, הנושאים קשים. אנחנו מגיעים למחנות של כמה ימים ובין מחנה למחנה מקבלים מטלות. אם יש שאלות נעזרים בחברים ובמדריכים. אנחנו שומרים על קשר עם החברים גם מחוץ למחנה.

 

"יש הרבה תמיכה מהמדריכים. הם נותנים עצות איך לפתור בעיות ומבינים אותנו. עוזרים לפתח את החשיבה ומלמדים אותנו איך לנצל את הזמן שלנו בצורת הטובה ביותר. אנחנו מצליחים לעשות הכל. אני למשל מנגנת בכינור, מציירת ומאוד אוהבת לקרוא".

 

איך הלימודים יתרמו לך בעתיד?

"אני משפרת את השפה העברית והאנגלית. הלימודים מאפשרים להתמודד עם קשיים - פתרון בעיות וחשיבה יצירתית. ככל שמתחילים מוקדם קל יותר להפנים את החומר וצורת הלמידה. אני רוצה להמשיך ללמוד, להתקדם באקדמיה ולהיות בעתיד מרצה או פרופסור".

 

את נבחרת ישראל הצעירה במדעים מובילים משרד החינוך, מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס. הנבחרת הצעירה פועלת במשך שנתיים בכיתות ח' וט' והאימונים מתקיימים באוניברסיטת תל אביב. 

 

קצת כמו טיול שנתי

"בחרתי בנבחרת הצעירה כשהייתי בכיתה ז'. רציתי תוכנית שתאתגר אותי מול עצמי ומול אחרים, רציתי להתחרות, לייצג את המדינה", משתף עידו סינגר מאור הנר. "היופי בנבחרת הוא האתגר לפתור חידות מעניינות. לא רק טכניקה, אלא לומדים לחשוב ולהתגבר על קשיים. בהתחלה היה לי קשה אבל התמדתי והצלחתי יותר, זו תחושת סיפוק".

 

מעבר ללימודים, סינגר משתף כי נוצרו חברויות במחנה: "יש לנו המון תחומי עניין. אנחנו מתייעצים, פותרים חידות יחד, מדברים, צוחקים. קצת כמו טיול שנתי".

 

עידו סינגר (צילום: אלבום פרטי)
עידו סינגר(צילום: אלבום פרטי)

זה לא גיל צעיר להתאמן לאולימפיאדה?

"גם אם לא אגיע בסוף לאולימפיאדה, אני מרגיש שזו ברכה. אני לומד המון, לא מבזבז זמן מהחיים. אני מקדיש זמן אחרי בית ספר, ואם יש שאלה אני מתייעץ עם המדריכים שעוזרים המון מעבר לשעות המחנה. אני עובד קשה אבל הרווחתי ובנוסף מצליח לשלב תחומי עניין נוספים. אני רץ, משחק טניס, גולש, עושה המון דברים וגם עובד על פרויקטים חברתיים".

 

מה גילית על עצמך עד עכשיו?

"גיליתי שאני אוהב כימיה ומדעים. אני מתחבר לטבע ולמדתי שאפשר לשלב עם כימיה ולעזור לסביבה, אולי אפילו אהיה כימאי כשאהיה גדול".

 

הדרך חשובה

אביאל פרלמן מירושלים הגיע לנבחרת ישראל במדעים ממש במקרה. "אמרו בבית ספר שיש מבחן. לא ידעתי כל כך לאן אני הולך, אבל החלטתי לנסות ועברתי את כל השלבים של המיונים", הוא מספר.

 

מה הלהיב אותך להמשיך?

"אני מאוד אוהב את מקצועות המדעים והמתמטיקה. נהניתי מהמבחנים, מהדרך, לא הייתי צריך ידע קודם, פשוט באתי והוכחתי את היכולות שלי".

 

כבר חצי שנה הוא בנבחרת ומרגיש כי הלימודים יותר מאתגרים מבית הספר. "זה דורש לחשוב ולנסות, לא סתם לפתור תרגילים. יש תחרויות וגם פעילויות חברתיות בערב, במחנה, בהפסקות, וככה אנחנו מתגבשים".

 

אביאל פרלמן (צילום: אלבום פרטי)
אביאל פרלמן(צילום: אלבום פרטי)

חשוב לפרלמן להמשיך לנבחרת הבוגרת, להתקבל לאולימפיאדה אבל הדרך חשובה לא פחות: "הנבחרת הצעירה תוביל לנבחרת הבוגרת וגם אם לא, אני אמשיך לנסות וללמוד ובינתיים הרווחתי לימודים בנבחרת. זכיתי להתקבל מבין אלפי ילדים שניסו".

 

מה צריך כדי להתקבל לנבחרת הצעירה?

"קודם כל לאהוב מדעים ומתמטיקה. חשוב ללמוד לקלוט ידע בצורה מהירה וטובה משום שבשיעור אחד לומדים מושגים חדשים וצריך לחבר את הכל ביחד. אם יש שאלה מסובכת, צריך לגוון בין הכלים שלמדנו, לחבר ולפתור".

 

קרש קפיצה 

"גם לפני הנבחרת הצעירה התעסקתי בתחומים של מדעים, אבל מבחינתי הנבחרת הצעירה היא קרש קפיצה לנבחרת הבוגרת", משתפת אדל פטלקו מפתח תקווה. "אני נחשפת לתכנים אקדמים מרתקים ומסקרנים וזו למידה משמעותית ומעשירה בכל תחומי המדעים: מתמטיקה, פיזיקה, כימיה ומדעי המחשב. חוויה לימודים וחברתית".

 

איך משלבים הכל יחד?

"אחת לחודש, אנחנו נפגשים לימים מרוכזים, מחנה של כשלושה ימים. התוכנית נוחה מאד ומאפשרת לשלב הכל. אני גם בנבחרת ברידג'. אם רוצים יש זמן להכל".

 

אדל פטלקו (צילום: אלבום פרטי)
אדל פטלקו(צילום: אלבום פרטי)

לקח לה זמן, היא משתפת, עד שמצאה את החיבור הנכון למסגרת הנכונה: "ניסיתי דברים אחרים שלא התאימו. כשהגעתי לנבחרת הצעירה הרגשתי שאני מקבלת המון. מקום שדואג לנו ללימודים ברמה גבוהה, ידע וכישורים".

 

לא קשה לך?

"לא תמיד אני מצליחה על ההתחלה. אני יכולה להסתכל שעות על שאלות ולא להבין. תמיד יש אתגר. אבל גם אם לא הצלחתי לפחות ישבתי וניסיתי, זה מדרבן אותי לנסות ולא לוותר. גם כשיש שאלה שנראית מסובכת, יש כיוון ותהליך מסקרן, וכשאני מגיעה לפתרון זה סיפוק גדול".

 

בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלבום פרטי
חשיבה יצירתית
צילום: אלבום פרטי
מומלצים