שתף קטע נבחר
 

המורים שלא הכרתם

שוברים את המחיצות בחדר המורים: פעולות גיבוש של הצוות בחטיבת הביניים "אלון" ברעננה הובילו למפגשי "בית מארח", שבהם פתחו המשתתפים את הלב ושיתפו בסיפורים אישיים מהעבר. ‬אחת המורות נחטפה מביתה בגיל שש, עמיתהּ עבר חוויה טראומטית ב"צוק איתן", ותומכת הוראה שעלתה מקוסובו סיפרה על ליל סדר משותף עם רה"מ נתניהו. "נוצרו בינינו חיבורים חדשים ומרגשים", הם מספרים

בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים

 

הם אמנם נפגשים מספר פעמים ביום בין שיעור לשיעור בחדרי המורים, ממהרים לפינת הקפה, להתאוורר ולהחליף מידע העוסק לרוב בהוראה ובתלמידים ולמהר חזרה לשיעור הבא, אבל הם לא באמת מכירים זה את זה. בוודאי לא את הסיפור האישי המשפחתי של כל אחד מחבריהם לצוות.

 

יוזמה של מורים מחטיבת הביניים "אלון" ברעננה, אשר נועדה לגבש את הצוות, חשפה בפני המורים את העולם האישי של חבריהם למקצוע, הדהימה את כולם ובמיוחד קירבה ביניהם.

צוות חטיבת הביניים "אלון" ברעננה (צילום: יובל חן)
צוות חטיבת הביניים "אלון" ברעננה(צילום: יובל חן)

מי לא מכיר את המושג "בית מארח"? שבו אנחנו מארחים חברים של הילדים בביתנו. בחטיבת "אלון" ברעננה לקחו את מפעל האירוח צעד אחד קדימה. ועד המורים יחד עם המנהלת מתי בורשק חשבו כיצד ניתן להעמיק את הקשר האישי בין אנשי הצוות המורחב של החטיבה.

 

אנשי הצוות התנדבו לפתוח את ביתם ולארח קבוצות של תשעה בעלי תפקידים בבית הספר. מוטיב ההגרלה זימן ייחודיות בכל בית, ואיפשר מפגש עם אנשי צוות שבדרך כלל אינם נוהגים להיפגש בבית הספר. בכל בית מארח התקיימה ארוחת ערב מפנקת עם מיטב המתכונים של המתארחים. ועד המורים הכין קלפי משחק בנושאי בית ותחביבים. הקלפים כללו שאלות כמו: מה המקום האהוב עליך בבית? באיזה מקצוע היית בוחר אם לא היית איש חינוך? ספר מהי ההצלחה הגדולה שלך בחיים? מהי עבורך החופשה האידיאלית? ועוד מגוון שאלות שאיפשרו היכרויות מזוויות אחרות בין חברי הקבוצה, ונתנו אפשרות לגלות פן אישי של הקולגות. באחד המפגשים נדהמו חברי הצוות לשמוע סיפור הרפתקאות הנשמע כמו סרט הוליוודי עם סוף טוב, על תומכת הוראה שבגיל שש נחטפה מהבית על ידי איש מבוגר ברוסיה. תומכת הוראה אחרת שעלתה מקוסובו חשפה לראשונה בפני החברים שאיתם היא עובדת יום-יום, כי סעדה את ארוחת ליל הסדר בשנה שעברה על שולחנו של לא אחר מאשר – ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו.

 

גם פרטים אישיים על עברם של צוות המורים נחשפו במסגרת פעילות הגיבוש שהתקיימה במפגשים: מורה שהייתה רקדנית מקצועית בעברה, חובבת אמנות שהיום היא מורה לספרות, ואפילו חוויות טראומטיות משירות צבאי ב"צוק איתן" שהותירו חותם על נפשו של אחד המורים. חברי צוות אחד זכו במפגש מרתק ומיוחד אשר התקיים בביתה של אחת המורות בטירה, ונהנו מאירוח ערבי מסורתי.

 

מנהלת בית הספר, מתי בורשק, אמרה כי הרעיון היה להכיר את מגוון אנשי הצוות ולא רק את המקורבים של כל אחד. "המפגש זימן זירת היכרות אינטימית ומשוחררת. כל מורה הגיעה למפגש עם תבשיל שמאפיין אותה ואת ביתה", סיפרה בורשק. "היה נעים לראות את הקשר שנוצר בין המורים, תומכי ההוראה וצוות המנהלה. ערב שכזה מזמן מפגש אינטימי, בלתי אמצעי, חם, פתוח ומחבק. המפגשים יצרו חיבורים וחברים חדשים בין האנשים".

 

לדבריה, היא ראתה את ההשפעה הניכרת של המפגש על קבוצת המורים החדשים בבית הספר. מפגש שכזה מייצר קיצור דרך להשתלבותו של מורה חדש. "שיתפתי את קבוצת המורים בסיפור אישי שלי עם מורה מהקבוצה - חבר אישי שלי מתקופת הצבא נהרג במהלך אימון טיסה. לצערי, יחד איתו נהרגו נווט ושני טייסים נוספים. לימים הסתבר לי שבתו של הנווט עובדת אצלי בבית הספר. הסיפור שעלה בערב הזה היווה עבורי סגירת מעגל".

מפגש מלכד בביתה של המורה איילת רייטר (צילום: יובל חן)
מפגש מלכד בביתה של המורה איילת רייטר(צילום: יובל חן)
  

יעל בר דוד, יועצת החטיבה, אירחה בביתה עשרה מורים אשר רמת ההיכרות בין כל אחד ואחד הייתה שונה.

 

"המחשבה הייתה שמפגש של קבוצה קטנה של מורים באחד הבתים תייצר אווירה אחרת אשר תוביל לפתיחות, להיכרות נוספת ולתקשורת טובה יותר", מספרת בר דוד. "לאחר שסיימנו ארוחה טעימה, מעשה ידיהם של כל אחד מהמשתתפים, התיישבנו בסלון לשיחה ולמשחק משותף. הישיבה המשותפת בבית איפשרה פתיחות מסוג אחר. מורים סיפרו על עצמם, שיתפו בחוויות מהעבר, על הצלחות, על כישלונות ועל אירועים מיוחדים. הכרנו את מעגל המשפחה הקרוב של כל אחד ולמדנו דברים חדשים זה על זה".

 

לדבריה, המוטו של החטיבה, "הדרך של כל תלמיד לצמרת", קיבל ביטוי נוסף במפגש המיוחד הזה. "זכינו להביא את עצמנו מזוויות חדשות ואישיות שלא היו מוכרות לרבים מחברי הצוות, קיבלנו כל אחד במה לספר ולשתף, והרווחנו רובד נוסף של תחושת ביטחון, קירבה ואכפתיות", אמרה.

 

המורים התארחו גם בביתה של יסמין אבו-סריס, מורה לערבית שנה שלישית בבית הספר, הגרה בעיר טירה, והמפגש זימן למורים חוויה נוספת. "הקבוצה הייתה הטרוגנית וכללה מורים מצוותים מקצועיים שונים, תומכות הוראה ויועצות", סיפרה. "כולם הגיעו עם הרבה אנרגיות, מצב רוח וציפייה לערב מהנה.

 

התיישבנו בסלון ובזמן שאכלנו התפתח שיח. השיחות התנהלו בכיף ובאהבה, כולם שיתפו וסיפרו על חייהם. נשארנו עד שעה מאוחרת, הזמן עבר מבלי להרגיש אותו מרוב הצחוקים".

 

המורה לחינוך גופני, גל אייזנשטט, אומר שכאשר נפגשים מחוץ לשעות העבודה האווירה אינטימית יותר והדיאלוג שונה. "לאחר הארוחה התיישבנו בסלון וכל מורה סיפר על עצמו דברים ששאר המורים לא יודעים עליו. הדיאלוג היה שונה, ירדו חומות מסוימות וגילינו דברים חדשים על החברים לעבודה. ביום שלמחרת הרגשתי מעורב יותר בשיחות של חדר המורים, הרגשתי שייך יותר". ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, החליט לאמץ את היוזמה לבתי הספר ברחבי העיר. "זוהי יוזמה מקורית וחשובה ביותר", אמר. "אין תחליף לקשר האישי, להיכרות בין המורים מחוץ למסגרות העבודה. הדבר מאפשר גיבוש, יצירת חיבורים, הגברת המוטיבציה לעבודה משותפת ותחושת שייכות כחלק מצוות מוביל".

 

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים