שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    קומפקטי זה גדול

    חשבתם שאחרי שפע החדשות בפאריז תהיה תערוכת ז'נבה צנועה בחידושים? ליצרנים יש חדשות בשבילכם

    הסיבות שונות ומשונות, והקונצרנים הגדולים ודאי לא תאמו זאת מראש. אבל לפחות על הנייר ולפני שריקת הפתיחה לתערוכת הרכב החשובה ביותר בעולם, נראה כי ז'נבה תעמוד בסימן קומפקטי. לא רק בגלל שממדי התערוכה קטנים וידידותיים יחסית לרגלי המבקרים. בעיקר כיוון ששתיים מהמכוניות הקומפקטיות החשובות ביותר לשוק האירופאי עומדות לבצע כאן את הופעת הבכורה - הכוונה כמובן לפיז'ו 307 ולפיאט סטילו.
    שתיהן משקפות נאמנה מגמת צמיחה לגובה, תחת המוטו "מקסימום מרחב במינימום אורך". התוצאה היא כמובן מבנה המהווה הכלאה בין הקומפקטית הרגילה למיניוואן. הונדה עם הסיוויק הייתה חלוצת הגל החדש, למרות שכרגע מסתבר שהקדימה חלק מהמתחרות בחודשים ספורים בלבד ולא תזכה לעדנה ארוכת טווח.

    הקומפקט

    בעוד הצגת ה- 307 החשובה הייתה צפויה לאחר שהצצנו בתכניות המפורטות בתערוכת פאריז, הופעת הסטילו יכולה להחשב כהפתעה ומרמזת על האצת הקצב אצל הקונצרן האיטלקי. אך כאן לא יגמרו כמובן החידושים בתחום הקומפקטי: סוזוקי תציג למשל את הליאנה, שאף היא הולכת בדרכה של הסיוויק עם מבנה מיניוואני גבוה. הליאנה מהווה חלק חשוב בתוכנית להחלפת הבאלנו הוותיקה כך שחשיבותה לשוק הישראלי ברורה.
    המרצדס A אינה בדיוק קומפקטית, אבל היא הדבר הקרוב ביותר שיש למרצדס בתחום. הגרסה המוארכת החדשה מעניינת, למרות שהיא "בוגדת" במספר עקרונות מינימליסטים של המקור. למרות זאת, היא ללא ספק תעניק קרב קשה ליקרות בין הקומפקטיות, כולל למיניוואנים המבוססים עליהן.
    ב.מ.וו, המתחרה המושבעת של מרצדס, תטיל למערכה קומפקטית משלה, הקומפקט, שתערוך כאן הופעת בכורה. עם פנים חדשות לחלוטין ועיצוב שונה מהותית, היא תציע את אותו סגנון ואופי צעיר שקודמתה חסרה כדי להצליח באמת.
    מאזדה תחשוף מכונית תצוגה העונה לשם ספורטינג ורומזת לסטיישן-מיניוואן לא גדול במיוחד שיגיע בעתיד לייצור. לא הרחק מכאן תציג קרייזלר גרסה חדשה לניאון עם מנוע 1.6 ליטר שתנסה להתחרות בקומפקטיות האירופאיות. כזכור, אנחנו כבר נהגנו בה. ייתכן שיונדאי תציג מתחרה נוסף בשוק זה עם מיניוואן קטן המבוסס על האלנטרה ומכונה, לפחות כרגע, FC.
    כאשר כל-כך הרבה קומפקטיות בסביבה, נדרשות שחקניות ותיקות לחיזוק-מה כדי לשפר את כוח המשיכה. כך תציג למשל אופל גרסה פתוחה לאסטרה, וכנראה גם מכונית תצוגה ספורטיבית על אותו בסיס. פורד תביא לג'נבה לפחות גרסה ספורטיבית אחת לפוקוס, ה-RS או ה-ST החלשה יותר. הרבה יותר חשובה מבחינת מכירות היא הפוקוס TDCi עם מנוע דיזל מסילה משותפת חדש. רנו תציג שוב את המגאן המשופרת קלות ולשיפור מהותי יותר יזכה הסניק.
    הונדה, חלוצת גל הקומפקטיות המוגבהות, תציג בבכורה אירופאית את הסיוויק קופה ואולי גם את הסטרים, גרסת המיניוואן המוארכת. עוד הופעה שעדיין לא אושרה היא הסיוויק R, הגרסה השרירית בעלת שלוש דלתות ו200- כ"ס לקומפקטית המוכרת.

    ריקודים סאלונים

    אולם לא הכל יהיה קומפקטי בז'נבה. זאת בזכות מספר מכוניות גדולות יותר, ובעיקר יקרות הרבה יותר. ז'נבה 2001 תסמן ניסיון כמעט נואש של לנצ'יה ורנו לחדור סוף סוף לשוק הסאלון היוקרתי עם מכוניות דגל חדשות. הלנצ'יה טזיס, מחליפת הקאפה, שכמו הסטילו זכתה לחשיפה מוקדמת מהצפוי, מהווה שלב מפתח בתחייה המתוכננת של לנצ'יה. לעומתה תציג כאן רנו את הול-סאטיס, אשר מחליפה את הספרן הכושלת.
    בשני המקרים מנסות החברות לפרוץ את מחסום היוקרה עם עיצוב לא שגרתי ולגמרי לא שמרני, המהווה מהפך גמור לעומת המוחלפות שנכשלו במילוי תפקידן. מי אמר שיצרני רכב לא לומדים. אופל נחלה אמנם הצלחה גדולה יותר בתחום הסאלוני, אולם גם לה יש בעיות עם האומגה. בז'נבה היא תציג את הסיגנום II, המציגה את הפנים העתידיים של מחליפת מכונית הדגל הוותיקה שלה. גם כאן העיצוב רחוק מהמראה השמרני של המכונית המוכרת.
    גם סקודה, היצרן שמצליח לאט אך בטוח ליצור את הקשר הנדרש להצלחה עם קונצרן האם, פולקסווגן, יהיה כנראה מה לומר בתערוכה. על העמדה של החברה צפויה להתמקם מכונית תצוגה האמורה להציג את הכיוון העתידי של מוצר הדגל המפואר ויוקרתי – על בסיס הפאסאט של פולקסווגן כמובן. אם אתם תוהים מה על פאסאט-העל עצמה, זו כנראה לא תהיה כאן אלא תמתין לפרנקפורט. אם כי, אתם יודעים, תמיד יש הפתעות.

    יוקרה קטנה

    מכונית נוספת שתתברג בתחום מחירים דומה, אם כי מגיעה ממקום אחר ומיועדת לקהל שונה, היא היגואר X. המתחרה הבריטית בסדרה 3 של ב.מ.וו היא גם היגואר הראשונה שאינה בעלת הנעה אחורית בלבד. כזכור, ל-X הנעה כפולה. יגואר יורדת לעם במסגרת הרצון להגדיל את הרווחים וה-X היא בהחלט טוענת לכתר כוכבת התערוכה. כדאי רק לזכור שגם עבור ה4-A של אודי, מתחרה נוספת ביגואר, תהיה זו הופעת בכורה בתערוכה חשובה.
    מול שתי אלה תתייצב לקסוס, שתביא לתערוכה גרסה מחוזקת למכונית הקטנה שלה, ה300-IS. זו תגיע גם בגרסת סטיישן תחת הכינוי ספורט-קרוס. עבור מרצדס תהיה ז'נבה בכורה אירופאית ל-C סטיישן.

    מבט ספורט

    ויהיו כמובן עוד, כי תמיד יש מכוניות שחייבות לשבור – לנו, העיתונאים - את התבנית. כך למשל מהכיוון האקזוטי תנסה הוונקיש של אסטון מרטין לגנוב את ההצגה. מכונית זו מסמלת לא רק רנסנס של יצרן המכוניות האגדי, אלא גם שינוי כיוון. מהיום אסטון מפסיקה להתבסס על נוסטלגיה ומסורת ועוברת לחזית הטכנולוגית ולהתמודדות עם פרארי.
    בריטים נוספים עם ניחוח ספורטיבי הם רובר שיציגו כאן גרסה מחוזקת ל-MGF, וכנראה גם את הקו החדש של דגמי ה-MG מאגף "האיקסים", הכיוון הרענן והכל-כך חשוב למאבק ההישרדות, שמבוסס על המכוניות המוכרות של רובר. אגב, כדי לא להשאיר את הזירה מעניינת רק עבור חובבי ההגה, תציג כאן רובר גם את ה75- סטיישן.
    טויוטה לא תביא כנראה את הקורולה האירופאית ובמקום זאת תסתפק במיניוואן בינוני המתמקם בין הסניק לאספאס. קצת מעליו תציג קרייזלר, בבכורה אירופאית, את הוויא'ר החדש בו נהגנו כבר. יונדאי עשויה להביא לכאן את רכב השטח הגדול שלה, הטראקאן, אך ייתכן שתסתפק בסונטה המחודשת בלבד. סימן שאלה מרחף גם סביב הופעת הפרימרה החדשה של ניסן וה-X טרייל.
    באופן מסורתי תשמש ז'נבה גם במה למכוניות תצוגה רבות ומעניינות מצד סדנאות העיצוב האיטלקיות ובראשן איטלדיזיין, פיניפארינה, ברטונה והשנה גם זגאטו.

    המלצת המבקר

    ומילה אחרונה למבקרים. קל מאוד להגיע לתערוכת המכוניות של ז'נבה. מרכז הפלאקספו בו היא נערכת משופע בחניה מסודרת, וממוקם במרחק מספר צעדים בלבד משדה התעופה של ז'נבה. הכרטיסים אינם יקרים וניתנים לרכישה בקופות במקום.
    כך שאם אתם טסים לאירופה בתאריכים המתאימים (מתחילת מרץ ובמשך כשבועיים) נסו להגיע ליעד הסופי דרך השדה הגדול והמרכזי של ז'נבה. אגב, אין צורך אפילו ללון בעיר היקרה יחסית – אם כי באילת לא תשיגו אפילו חדר צדדי במחיר לינה מכובדת ומפנקת כאן. הקרבה הגדולה כמעט לכל מקום אומרת שניתן לנצל את ההמתנה לטיסה הבאה לצורך גיחה של מספר שעות לתערוכה. ממדיה הקטנים מבטיחים שתספיקו לראות את כל המכוניות החשובות ואולי אף לרכוש איזו מזכרת.
    רצוי רק להיות מוכנים לכך שהקהל השוויצרי אינו נוהג להידחף ולהתנפל על כל מכונית, אפילו אם היא נושאת לוגו של פרארי. נכון, תערוכת רכב ללא הדוחק, ההמולה, הצעקות, הקללות והקטשופ שנשפך אינה הדבר האמיתי. אבל תאמינו לי, אפשר להתרגל לזה.

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אסטון מרטין
    לנצ`יה תזיס
    פורד פוקוס RS
    פיז`ו 307
    פיאט סטילו
    MGF עם שריר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים