ארוויזיון בסטארטאפ ניישן
בסוף השבוע יחגגו בישראל את גמר הארוויזיון הגדול עם הרבה מאוד חידושים. מלבד השטיח הכתום, הסטארטאפים המקומיים שלנו מכאן ומשם הכינו לאורחים כמה הפתעות טכנולוגיות מלהיבות
שנה שלמה חיכינו לזה. חגיגות הארוויזיון הגיעו לישראל אחרי שנטע ברזילי נבחרה למקום הראשון בתחרות של השנה שעברה. אחרי אינספור דרמות וחודשים של הכנות קדחתניות, שם בתל אביב חוגגים את יום החג של המוזיקה באירופה. אנחנו אמנם לא יכולים להיות שם, אבל גם מכאן, טוב שנישאר מעודכנים וניחשף ליתרונות הטכנולוגיים והחדשנות שישראל בחרה השנה להציג לאורחי התחרות. זו ככל הנראה השנה הטכנולוגית ביותר של תחרות האירוויזיון, אחרי שהובילה יזמים ישראלים רבים לפתח אפליקציות הקשורות בתחרות. חלקן אף אומצו על ידי הפקת האירוויזיון באופן רשמי.
MyHeritage
גלו מי הכפיל שלכם מבין משתתפי האירוויזיון. חברת ההייטק MyHeritage, נותנת החסות הרשמית לאירוויזיון, החברה השיקה משחק כפילים במסגרתו יכולים גולשים לגלות מי הכפיל שלהם מבין משתתפי עבר והווה של האירוויזיון. בנוסף להצגת תמונת הכפיל האפליקציה מחשבת את אחוזי מידת ההתאמה בין מראה הכפילים, לתמונות יתווסף מידע על כוכב האירוויזיון הכפיל, כמו גם רקע על המדינה אותה הוא הוא מייצג והשיר איתו התחרה באירוויזיון ובאיזו שנה. את הממצאים ניתן לשתף ברשתות החברתיות.
החברה נוסדה בשנת-2003 על ידי גלעד יפת. כיום מועסקים בה 430 עובדים במשרדים בכל היבשות מסביב לעולם, והיא מכילה מידע על תיאור חייהם של 3.2 מיליארד בני אדם ו-40 מיליון אילנות יוחסין. כמו בכל סיפור טוב, גם במקרה הזה, ליפת כלל לא הייתה כוונה להקים חברה, המיזם התגלגל כתחביב שלו לחקר ההיסטוריה המשפחתית האישית. הוא שם לב שחסרים כלים טכנולוגיים לגילוי ושימור של היסטוריה משפחתית, או לשיתוף מידע במקום אחד בין קרובי משפחה. גלעד החליט לבנות את הכלים שיעזרו לו לחקור את ההיסטוריה המשפחתית ונעזר במפתחים שהגיעו לעבוד מביתו במושב בני עטרות. בהתחלה הם עבדו בקומה השנייה, כשבקומה התחתונה התגוררה המשפחה, עם התפתחות החברה וכמות העובדים גלעד עבר לאכלס את הבית הסמוך, עד שגם הוא הפך לקטן מדי ומנה 60 עובדים בדרך נס. הצעד הבא היה לפתוח משרדים רשמיים באור יהודה ואז סניפים נוספים בעולם. כיום החברה צופה לסיים את 2019 עם מחזור שנתי של 200 מיליון דולר.
רועי מנדל, חוקר בכיר ב- MyHeritage, מסביר ל"ידיעות אמריקה": "אנו הפלטפורמה הגדולה בעולם לבניית אילנות יוחסין וגילוי מידע על ההיסטוריה המשפחתית", הוא מצהיר. "בכל יום אנו מחברים אנשים ממקומות שונים בעולם לבני משפחה שלא פגשו לפני כן מעולם. לאחר הזכיה של נטע באירוויזיון, הבחנו שהארוע תואם לאופי פעילותנו. האירוויזיון מפגיש בין תושבי מדינות רבות מהעולם שחוברים יחד לאותה מטרה ועוברים יחד את אותה החוויה. משלחות מכל העולם נפגשות והתרבויות הזרות מפרגנות זו לזו על ידי חלוקת נקודות, הן בוחרות להעניק ללאומים המתחרים נגדם "דוז פואה".
הארוע מזכיר לכולנו שאנו קשורים זה לזה ומשפחה אחת גדולה, בשונה מארוע בינלאומי כמו המונדיאל למשל שכל מדינה מעוניינת לנצח ולגבור על שאר המתחרות. בנוסף", מסביר מנדל, "מדובר בארוע עם מסורת ומורשת, כמו שאנו מאפשרים לאנשים ללמוד על העבר ולהבין יותר טוב את עצמנו." הוא מוסיף ומתאר את התהליך לגיבוש הרעיון הסופי: "התחלנו לצקת תוכן ממשי ומשמעותי לאירוויזיון, עשינו מחקר עם עשרות זוכי עבר ומשתתפי הווה, ערכנו בדיקת דנ"א לכוכבי האירוויזיון ומחקר היסטורי משפחתי. גילינו קירבה משפחתית בין זמרים ממדינות שונות, וכל הזמרים שמחו לגלות פרטים חדשים על ההיסטוריה המשפחתית שלהם והתרגשו מאוד.
הם מגיעים לעמדה שלנו בכפר האירוויזיון שהוקם בתל אביב, כדי להיחשף לעבר שלהם. חשפנו למשל, בפני נטע ברזילי את עברה המשפחתי. 7 דורות ו- 300 שנה אחורה. המחקר גילה שמשפחת אביה שינתה את שם המשפחה המקורי מ"שפיזאייזן" ל"ברזילי", המשמעות של שניהם זהה: נפח. חוקרי החברה טסו לפולין כדי לאתר ולצלם עבורה את בית מגורי הסבא-רבא שלה, נתן ברזילי, שחי בעיר טומשוב לובלסקי. מצד משפחת אמה, סבא של סבא של נטע בנימין סרור, היה במקור מטריפולי, לוב. שם היה בעל בית חרושת לסבון וחוקרי MyHeritage איתרו והציגו בפניה סבון בן 100 שנה מאותו מפעל. הסבון העתיק נשתמר מאז ומוצג במרכז מורשת יהדות לוב באור יהודה. החוקרים איתרו גם כוס קידוש ששימשה את משפחתה בכל ערב שבת במשך למעלה מ-120 שנה."
רבי אינטראקטיב
תכנית ייחודית לתחרות הארוויזיון, במסגרתה ניתן להאזין לשירי האירוויזיון מבלי שהם יזוהו עם המדינות אותן הם מייצגים. חברת רבי אינטראקטיב פיתחה את האפליקציה האינטראקטיבית "דוז או בוז?" המאפשרת להאזין לשירי האירוויזיון כאשר הם אינם מזוהים עם האמן המבצע או הלאום אותו הם מייצגים. בכך, מאפשרים להתמקד באהבה למוסיקה, ללא השפעות פוליטיות. המיזם אומץ על ידי הפקת האירוויזיון האירופית שחשפה דרכו את השירים באופן רשמי. המשתמשים יכולים להכין דרך הממשק רשימת שירים אהובים מבין השירים המשתתפים בתחרות ולשתף את העדפותיהם ברשתות החברתיות עם אפשרות להאזנה.
גיל רבי, מנכ"ל רבי אינטראקטיב, מסביר ל''ידיעות אמריקה' את הרעיון: "הקמתי את האפליקציה במיוחד עבור האירוויזיון בשיתוף התאגיד "כאן" ואיגוד השידור האירופי. הסיבה לכך הייתה הבשורה שאירוע האירוויזיון צפוי להתקיים בישראל. התחלנו לייצר מוצרים טכנולוגיים לפני שידענו מה נעשה איתם בפועל. כאשר נפגשנו עם חטיבת הדיגיטל של תאגיד השידור לקראת האירוויזיון, כבר הגענו עם הקונספט של המשחק "דוז או בוז" שיצרנו כמה שבועות לפני הפגישה, הקונספט היה ברור, חושפים את השירים בפעם הראשונה לציבור באירופה מבלי האפשרות לקשר את השירים למדינה אותם הם מייצגים. כך בעצם מנתקים את כל הדעות הקדומות שיש לכל אחד מאיתנו לגבי כל מדינה ומאפשרים להנות מהמוסיקה. לשמחתנו חטיבת הדיגיטל בכאן וגם איגוד השידור האירופי (EBU) אהבו את הקונספט ובפעם הראשונה בתולדות אירוע האירווייזון, נחשפו שירי התחרות באתר ובאפליקציה הרשמית של האירוויזיון ללא שמות המבצעים או המדינות מהם הם מגיעים במשחק "דוז או בוז?" (Douze or Boos) שפיתחנו. המוצר שזכה להצלחה ברחבי אירופה עזר לנו להציע לאיגוד השידור האירופי מוצרים נוספים לאחר מכן." המוצר אולי יכול להיות רלוונטי גם במועדים אחרים, אבל לרבי יש תוכניות ברורות: "מטבענו כסוכנות טכנולוגיה ששמה דגש על חדשנות, אנו תמיד מוצאים מה לחדש ואיך להשתמש בטכנולוגיה בצורה החכמה ביותר. המוצר הוקדם במיוחד בעבור אירוע האירוויזיון ואנו מקווים שאיגוד השידור האירופי ירצה להשתמש בו גם באירוויזיונים הבאים. אך מדובר באותה מטרה ולא בהעתקת הקונספט לזירות נוספות.
גיל רבי הקים את סוכנות הטכנולוגיה רבי אינטראקטיב בשנת 2005 ומאז הוביל מספר מוצרים פורצי דרך, ביניהם האפליקציה והטכנולוגיה המאפשרות לצופים בבית להרים את המסך באולפן בשידור חי בתוכנית הטלוויזיה "הכוכב הבא", טכנולוגיה שהגיעה לשיאה כאשר בחרו הצופים בנציגי האירוויזיון את נטע ברזילי וקובי מרימי.
NAVIN
גם כשאנחנו רחוקים הסטוריס שייצרו האורחים של התחרות דרך אפליקציית NAVIN יחברו אותנו לכל מה שקורה ממש שם. "כיום ייצור סטוריז הוא חלק בלתי נפרד מכל חופשה או אירוע, והארוויזיון הוא ללא ספק אחד מרגעי השיא, זה שמוביל את התיירים הרבים לאטרקציות המקומיות ולצילומים שהכי שוום סטורי. אפליקציה ישראלית תנווט את התיירים הפוקדים את העיר למקומות הפוטוגניים ביותר בתל אביב, כדי לאפשר להם לייצר סטורי מוצלח וחוויתי. באפליקציה מוצגת רשימת נקודות מומלצות לצילום סטורי בתל אביב, ובבחירת נקודה שהתייר מעונין בה הטלפון ינווט אותו אליה.
האפליקציה Navin ניתנת להורדה ללא תשלום ומאפשרת להולכי רגל לנווט באזורים אורבניים. גם באזורים מקורים ללא קליטת GPS כקניונים ושווקים סגורים. האפליקציה יודעת להתייחס לגורמים שרלוונטיים להולכי רגל כמו מציאת הדרך הקצרה ביותר להיכנס לקניון תוך כדי התייחסות לשערים סגורים. כך המשתמש לא יאלץ להקיף מבנה כדי להגיע ליעד.