שתף קטע נבחר

מה אנחנו מצפים ממהנדסי העתיד? הכל על הקשר ההדדי שבין האקדמיה לתעשייה

אחד הגורמים החשובים ביותר לצמיחה ושגשוג במשק הישראלי, הוא הקשר שבין האקדמיה לתעשייה. שוחחנו עם פרופ' עמי מויאל, נשיא מכללת אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, ועם הראל טייב, יזם טכנולוגי סדרתי ובוגר 'אפקה', כדי לדבר על מערכת היחסים הרצויה בין שני הצדדים במשוואה. מה צריך ללמוד מהנדס העתיד? ואיך מוסדות הלימוד יכולים לעזור למשק לצמוח?

מקצועות ההנדסה הם מהמבוקשים והמתגמלים ביותר בשוק העבודה הישראלי. המהנדסים הישראליים מפתחים, חוקרים ומיישמים את הרעיונות שהופכים את ישראל למעצמה טכנולוגית פורצת דרך בכל העולם.

 

בשיחה עם פרופ' עמי מויאל, נשיא מכללת אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, והראל טייב, מנכ"ל חברת Kyron, יזם טכנולוגיה סדרתי ומקבל תואר 'אות הבוגר' של אפקה לשנת תשע"ט, ניסינו להבין מהו הקשר הרצוי בין אקדמיה לתעשייה בישראל 2019 - איך הן מזינות אחת את השניה? ומה עוד ניתן לעשות כדי לחזק את הקשר, כדי לעזור למשק הישראלי לצמוח?

  


 

אם כן, לפי פרופ' מויאל, אחד התפקידים החשובים של האקדמיה הוא להכשיר הון אנושי לחברה, לכלכלה ולתעשייה הישראלית. לדבריו, בעשור האחרון ענף היי טק דורש מהנדסים עם שילוב של ידע מדעי והנדסי, בנוסף וכישורים אישיים, כאשר חובת האקדמיה היא להתאים את עצמה לעולם החדש.

 

לפי טייב, החברות מצפות לקבל מהנדסים עם ידע מלא ברמה המקצועית, אך הרבה יותר מזה, מיומנויות שיאפשרו להם לגדול לאורך זמן. לדבריו, על האקדמיה לתת את הכלים שייתנו להם להתפתח. העולם הטכנולוגיה הוא דינאמי ומשתנה כל הזמן, ולכן הוא, מצד התעשייה, מצפה כי הבוגרים יגיעו עם השכלה רחבה מספיק כדי לאמץ טכנולוגיות חדשות לאורך זמן.

בחברות הטכנולוגיה, אומר טייב, מצפים מהבוגרים של ימינו לפתיחות, סקרנות, ולא למקובעות. ברמה אישית, הציפייה היא להבנה של ההשפעה של הפעולות שלהם בתעשייה על העולם.

 

כיצד יכולה האקדמיה להדק את הקשר עם החברות?

בשאלה לגבי הכלים שאפקה מספקת כדי להדק את הקשר בין החברות לאקדמיה, אומר פרופ' מויאל כי גם ב'אפקה' מבינים את הצורך להכשיר את הסטודנטים במיומנויות של תקשורת, יכולת לעבוד בצוות רב-תחומי, יכולת להציג את הפרויקט באופן ממוקד.

 

מכללת אפקה (צילום: אסף גאם הכהן)
נשיא המכללה, פרופ' עמי מויאל, מעניק את "אות הבוגר" להראל טייב(צילום: אסף גאם הכהן)

בהתאם, אומר פרופ' מויאל, 'אפקה' מבצעת בשנים האחרונות תהליך של שינוי באופן החינוך של המהנדסים. ראשית, המכללה מיישמת לימוד מבוסס-פרויקטים, עם הבנה מתוך עשייה.

שנית, המכללה מעודדת פעילות בקמפוס מחוץ לכיתות – באמצעות מועדוני סטודנטים, האקתונים, מרכז חדשנות, אשר דרכם הסטודנטים מעורבים ופעילים באופן שאינו מחויבת - הסטודנטים באים מתוך סקרנות. לדברי פרופ' מויאל, למידה אמיתית מגיעה רק כשיש סקרנות אמיתית.

 

ומה יכולות החברות בתעשייה כדי לקדם את המהנדסים של המחר?

לדברי טייב, כדי להפיק תועלת גדולה יותר מהבוגרים, החברה של טייב, Kyron, משתפת פעולה עם אוניברסיטה בגרמניה החוקרת את עולם התעסוקה בשנים הבאות, וכיצד תיכנס האוטומציה לעבודה היום-יומית.

 

לדבריו, שני הצדדים צריכים לבוא עם פתיחות לקבלת תובנות המגיעות מכל אחד מהצדדים, ולהיות גמיש כדי לעשות שינויים. בנוסף, טייב מעודד את האקדמיה לשיתוף פעולה עם התעשייה על ידי הכנסת סטודנטים לתוך הארגונים, על מנת ללמוד מה קורה ביום-יום, לצבור ניסיון ולעשות תיאום ציפיות כבר בזמן הלימודים.

 

מבט לעתיד: הסתכלות על הרצף החינוכי, העמקת שיתוף הפעולה

פרופ' מויאל אומר כי צריך להסתכל על הרצף החינוכי, וכי מערכת החינוך, האקדמיה והתעשייה צריכות ליישם שיתוף פעולה הרבה יותר עמוק, כשהמטרה היא הכשרת הון אנושי שמתאים לתעשייה של המאה ה-21.

 

לדבריו, על מנת לתת חינוך ומיומנויות, ולא רק ידע, יש צורך בשיתוף פעולה עמוק עם התעשייה- סטודנטים הנמצאים בחברות, ומצד שני בכירים בתעשייה המגיעים להרצות בקורסים השונים. כך תהליך חינוך המהנדסים יהיה הרבה יותר מותאם וחלק בארגונים - והמשק כולו ירוויח.

 

לפרטים נוספים, הכנסו>>

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים