שתף קטע נבחר

מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "ההודעות בנהיגה זו מכה"

במהלך הימים האחרונים הזדעזעה המדינה פעם אחר פעם מתאונות דרכים קטלניות. עו"ד רחלי טבת ויזל מסבירה באולפן ynet שמצבנו ביחס לאשתקד דומה, אבל מזהירה שהפתרון אינו רק בתשתית הכבישים, אלא גם בתרבות הנהיגה

 

 

במהלך הימים האחרונים הזדעזעה המדינה מתאונות דרכים קטלניות. עו"ד רחלי טבת ויזל התארחה היום (ב') באולפן ynet שמצבנו ביחס לאשתקד דומה, אבל מזהירה שהפתרון אינו רק בתשתית הכבישים, אלא גם בתרבות הנהיגה שלנו.

 

עו"ד ויזל, שוב נדמה שהפתרון אינו נמצא בידי אף אחד - יש פה מגמה?

"זאת לא בדיוק מגמה כי אנחנו עומדים על אותם מספרים כמו בשנה שעברה. יש שלושה הרוגים יותר השנה וזה נורא. יש 138 השנה, היו 135 בשנה שעברה. מתוך ה-11 שנהרגו בשבוע האחרון היו ארבעה ילדים פלוס נער בן 17, ילד בן שנתיים וילד בן חמש שרץ לכביש. מישהו לא השגיח עליהם כמו שצריך. והיו שתי ילדות בכביש 90. נסיבות התאונה נבדקות אבל האם הן היו חגורות כמו שצריך? צריך לבדוק את זה".

 

אז האשמה מוטלת על בני אדם?

"האשמה לא מוטלת. אחרי כל תאונה אנחנו יוצאים לראות את המקום. זה לא הכביש עושה. הכביש צריך להיות סלחני, והאכיפה צריכה להיות רצינית, כדי שלא יקרו כאלה דברים. אבל בסוף, אנחנו לא יכולים להסתכל על עצמנו ולא לשנות את ההתנהגות שלנו. כביש 90 שהוא כביש קטלני. כל התאונות שהיו שם בשנה האחרונה ובשנה שעברה אלה תאונות חזית אל חזית. אחד מכלי הרכב יצא לעקיפה מסוכנת ונכנס ברכב מולו. הכל נכון, אבל אי אפשר לעמוד מהצד ולהגיד בוא נמשיך, ואנחנו נתנהג כרגיל".

 

אי אפשר שלא לחשוב שתוכניות הפיתוח שם פשוט תקועות, ושום דבר לא קורה בשנה האחרונה בכביש הזה

"כביש 90 זה הכביש הכי ארוך במדינת ישראל מצפון ועד דרום. ועדיין צריך לעשות שם תשתיות כמו שצריך, לשים מפרדות, לשים נתיב שלישי, הכל צריך לעשות. מה נעשה בינתיים, נשב ונחכה?

 

רכב המשפחה (צילום: חיים הורנשטיין )
תאונת הדרכים בכביש 90(צילום: חיים הורנשטיין )

 

צריך לעשות הפרדה בין שני הנתיבים לאורך כל הכביש?

"בחלק מהמקומות זה בלתי אפשרי, בחלק מהמקומות הסיפור של הפרדה זה הפתרון, בחלק אחר - וראינו את זה בעולם - הוספת נתיב שבו פשוט אפשר יהיה לעקוף.

 

כמה כסף צריך להקצות לזה?

"אני לא יודעת. אני יודעת שלפני שלושה חודשים הייתה למשרד התחבורה תוכנית. דיברו על הקצאה של מיליארדים כדי לסדר את כל הכביש. אבל שוב, זה כביש של 500 ק"מ ממטולה ועד טאבה. זה אותו כביש, אי אפשר להתייחס אליו כמקשה אחת. התאונה המחרידה של שמונת ההרוגים הייתה בקטע המשופץ של הכביש. אנחנו חייבם לשפץ את הכביש אבל זה לא מספיק".

 

העניין המרכזי זה תרבות הנהיגה במדינת ישראל?

"זה לא העניין המרכזי, זה אחד מהם. תרבות צריך לשנות ואפשר לשנות".

 

את רואה קשר בין תרבות הנהיגה לבין התאונות?

"בוודאי. התרבות הזאת שאין לך סבלנות, ואתה עוקף רכב, יוצא לעקיפה מסוכנת, יש לך בני משפחה ברכב, חייב לענות להודעת טלפון מעכשיו לעכשיו , מה קרה? רגע, שנייה, אתה מסכן אנשים אחרים".

 

ורק הבוקר מתפרסמת רשימת הכבישים שבה המשטרה נותנת הכי הרבה דו"חות ונדמה שאפילו הם לא מרתיעים.

"כן, הסיפור של SMS בנהיגה זה ממש מכה, זה סוג של התמכרות. כולם מפחדים לא להיות בעניינים. אנחנו מתכוונים בחודשים הקרובים לצאת עם קמפיין ולראות איך משתלטים על זה. זה קלאסי תרבות. צריך להתרגל לא לעשות את זה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים הורנשטיין
התאונה הקשה בכביש 90
צילום: חיים הורנשטיין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים