שתף קטע נבחר

"ואז אמרתי לעצמי - 'אולי יש בך משהו'"

לא לכל מי שנמצא בנבחרת ישראל בכימיה, היה ברור ש"יש לו את זה" מהרגע הראשון. לקראת האולימפיאדה שמתחילה היום, המשתתפים מספרים על המורה שזיהתה את הפוטנציאל, ההשקעה הנדרשת ומה מעלה את המוטיבציה

בשיתוף מדעני העתיד

 

כימיה נשמע לחלקנו כמו מקצוע מורכב ומסובך, אבל יש צעירים שזה חלק מהיום-יום שלהם. לקראת האולימפיאדה הבינלאומית בכימיה שמתחילה היום (א'), שוחחנו עם חברי הנבחרת הישראלית, כדי להבין מה מניע אותם ועם אילו אתגרים הם מתמודדים.

 

"מאז שאני קטן התעניינתי בכימיה", משתף הלל שוחט מירושלים, שסיים השנה כיתה יב'. "הצטרפתי בכיתה י' לתוכנית 'אלפא' באוניברסיטה העברית, ונחשפתי ללימודי כימיה ומחקר".

 

הלל שוחט (צילום: אלבום פרטי)
הלל שוחט(צילום: אלבום פרטי)

שוחט השתתף בכימיאידה, האולימפיאדה הארצית לכימיה, וזכה במקום הראשון. "זו הייתה עבורי קפיצת מדרגה רצינית. בעוד שתוכנית אלפא מספקת רקע מחקרי, כאן למדתי את הנושא בפן התאורטי והתאמנתי בטכניון במסגרת הנבחרת", הוא משתף.

 

אילו תגובות אתה מקבל כששומעים שאתה בנבחרת כימיה?

"לפעמים חושבים שאני חנון ושזה מה שאני עושה כל החיים. הכימיה תופסת חלק רחב, אבל אני מצליח לשלב נגינה, מתאמן בחדר כושר, שוחה ויש לי כמובן גם חיי חברה".

 

עם אילו אתגרים התמודדת?

"הנסיעות למפגשים: אני גר בירושלים והלימודים בטכניון בחיפה. גם ברמה הלימודית - הגעתי עם מעט רקע תאורטי, באלפא חקרתי נושא מאוד ספציפי והאולימפיאדה בוחנת ידע רחב בהמון נושאים, אבל הצלחתי להשלים חומר לבד. למדתי, חקרתי והצוות עזר לי. אפילו מצאתי סדרה מעניינת לראות בדרך, ברכבת".

 

"אפשר ליהנות מהלימודים"

לעומת משתתפי הנבחרת, שזיהו מגיל צעיר את האהבה והכישרון לכימיה, רון רפאלי מכפר ידידיה, שסיים השנה י"ב, למד שלוש יחידות מתמטיקה.

 

מפתיע. איך התגלה הכישרון?

"בכיתה י' למדתי במגמת כימיה. הייתי שואל המון שאלות, המורה שלי לכימיה זיהתה את הפוטנציאל, הקדישה מזמנה לענות לי והציעה לי לנסות לראות חומר אקדמי בכימיה. הייתי סקפטי אבל היא חשפה אותי לעולם, והראתה לי שאפשר ליהנות מהלימודים, משהו שלא הכרתי עד אז.

 

"ניסיתי להסתכל על החומר, לא רק בפן היבש, אלא לראות את השימושים והיופי שבתחום. זה נתן לי מוטיבציה ושינה לי את החיים והתפיסה בכל התחומים. אחרי שנה התקדמתי לחמש יחידות במתמטיקה. בהמשך למדתי באוניברסיטה הפתוחה מבוא לכימיה וזכיתי מקום שני בכימיאדה, ואז אמרתי לעצמי 'אולי יש בך משהו'. אני זוכר את התאריך, לפני זה חשבתי שזה עוד תחביב.

 

"משם התחלתי בקורסים מתקדמים בפתוחה בכימיה, התאמנתי המון. בשנה האחרונה הציעו לי להשתתף בנבחרת, חשבתי שאחרי שני מפגשים זה ייגמר, וזה לא קרה, התקדמתי".

 

רון רפאלי (צילום: אלבום פרטי)
רון רפאלי(צילום: אלבום פרטי)

רפאלי הצליח לצמצם פערים, והגיע השנה בכימיאדה למקום הראשון. "הלמידה היא תהליך מחשבתי ומתכננים מראש בבית איך לגשת למבחן. אני מתרגש מאוד אבל יש המון תמיכה, וכשאתה יודע שאתה לא לבד, אתה יכול להיות מתוסכל מיום פחות טוב. כשיש סביבה תומכת, קל להתרומם בחזרה עם אנשים שחשובים לך".

 

מה המסר שלך?

"זה אף פעם לא מאוחר מדי. תמיד אפשר להשתפר, להשלים פערים. אם רוצים אין משהו שיחסום, לא ידע או ניסיון, גם אם יש אנשים טובים ומוצלחים ממך. הפקטור היחיד הוא כמה אתה רוצה להצליח, הכול אפשרי".

 

לא מספיק רק כישרון

משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס מובילים את הכשרת הנבחרות להשתתפות באולימפיאדות הבינלאומיות במדעים. נבחרת ישראל בכימיה הוכשרה בפקולטה לכימיה בטכניון.

 

"משרד החינוך, בשיתוף עם מרכז מדעני העתיד, רוצים לחבר את התלמידים שלנו לפיסגת המדע העולמי", אומר ד"ר עופר רימון, סמנכ"ל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע במשרד החינוך. "מדינת ישראל שואפת להיות שחקן דומיננטי בתחומי המדע והטכנולוגיה בעולם, ובכדי להיות שם לא מספיק כישרון. אנחנו צרכים להבהיר לתלמידים שלנו שהדרך לפיסגה כרוכה גם בעבודה קשה, קשה מאוד.

 

"התלמידים שיוצאים לאולימפיאדה הם מודל לחיקוי. אנחנו נמצאים במגמת שיפור בכל התחומים: מתמטיקה, פיזיקה, מדעי המחשב וכמובן בכימיה".

 

אוהב שאלות היגיון

גם רון שפרינץ מאשדוד, שסיים השנה כיתה י"א, נמצא בנבחרת. "במהלך השנה אני משקיע הרבה, ובעיקר לפני תחרות. לומדים איך עונים על תשובה בצורת טובה, פותרים תרגילים, מתאמנים ויש צד פרקטי במעבדות".

 

עוד הוא מוסיף, "אני מאוד אוהב שאלות היגיון. זה אתגר משום שהחשיבה לא קונבנציונלית. צריך לדעת להתמודד, לפתור נכון ולחשוב כדי להגיע לתוצאה המקסימלית".

 

רון שפרינץ (צילום: אלבום פרטי)
רון שפרינץ(צילום: אלבום פרטי)

איך החברים מבית הספר מגיבים?

"זה היה להם מוזר בהתחלה, אבל הם עודדו המון, אפילו נעזרים בי לפעמים לשאלות בבגרות בכימיה. יש לי כמובן המון חברים גם מהנבחרת".

 

יש לך טיפ להצלחה?

"לדעת לעבוד מסודר ולנהל זמן נכון. יש הרבה חומר, יותר ממה שלומדים בבית הספר, וצריך ללמוד לשלוט בהכול, כדי להשיג תוצאה גבוהה".

 

"צריך להשקיע"

"בכיתה ח' התחלתי ללמוד כימיה. המורה שלי זיהה את הפוטנציאל, ועודד אותי. התקבלתי לתוכנית אודיסאה, שם אני לומד גם היום, ועתיד לסיים את התואר בעוד כשנתיים", מספר רועי פאר ממושב גן חיים, שסיים כיתה י"א. "שנה אחרי שהתקבלתי לתוכנית, השתתפתי בתחרות כימיה ארצית, ומשם הגעתי לנבחרת".

 

רועי פאר (צילום: אלבום פרטי)
רועי פאר(צילום: אלבום פרטי)

פאר מספר, כי זכה להכיר חברים מהארץ ומהעולם, ומוסיף: "יש הרבה לחץ אבל זו חוויה טובה וחזקה. אני חושב שכישרון לא מספיק. צריך להשקיע. זה המון עבודה. צריך ללמוד הרבה משום שבלי הכנה אמיתית אי אפשר להצליח. גם הסביבה שלי תומכת מאוד, וזה מחזק".

 

מה תרצה להיות כשתהיה גדול?

"אני צריך עוד להחליט, אבל רואה את עצמי ממשיך בתחום מדעים ומחקר".

  

בשיתוף מדעני העתיד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלבום פרטי
"תמיד אפשר להשתפר"
צילום: אלבום פרטי
מומלצים