שתף קטע נבחר

מסמך: ההסכם הקואליציוני

המסמך מתאר את הרכב הממשלה ואת עיקרי מדיניות הממשלה שתקום בתחומים השונים. בין השאר נאמר בו כי הממשלה תפעל להשגת הסדרי ביניים עם הפלסטינים, וכי לא יוקמו התנחלויות חדשות, "אלא בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה". באשר לגיוס החרדים ניתנת רק הצהרה כללית פתוחה לפרשנות: "הממשלה תפעל להסדיר בחקיקה את נושא הגיוס והפטור מגיוס מצה"ל של בני הישיבות"

להלן עיקרי ההסכם הקואליציוני:

א. ראש הממשלה ימנה ויציג לאישור הכנסת 8 שרים מטעם סיעת ישראל אחת, שתפקידיהם יפורטו להלן:

1. שר החוץ, שיכהן גם כשר המייצג מטעם סיעת ישראל אחת, כמשמעו בהסכם זה (לעיל ולהלן: "השר המייצג") -
2. שר הבטחון -
3. שר התחבורה -
4. שר החקלאות -
5. שר המסחר והתעשיה -
6. שר המדע, התרבות והספורט -
7. שר בלי תיק -
8. שר בלי תיק -

ג. מינוי שר מבני המיעוטים ע"י ראש הממשלה מעבר למכסת השרים המוקצית לכל סיעות הקואליציה, לאחר התייעצות עם השר המייצג.

ד. השר המייצג יכהן גם כסגן ראש ממשלה בתואר, שצד סגני ראש ממשלה בתואר אחרים שימונו. הממשלה תפעל לעיגון מעמדם של סגני ראש הממשלה בחוק יסוד: הממשלה.

ה. מוסכם בין הצדדים כי בעת שראש הממשלה יעדר מן הארץ הוא ימנה את השר המייצג לזמן את ישיבות הממשלה ולנהל אותן, על פי סעיף 30(א) לחוק יסוד: הממשלה. נעדרו ראש הממשלה והשר המייצג מן הארץ ימונה שר כאמור על ידי ראש הממשלה לאחר התייעצות עם השר המייצג.

ו. בממשלה יכהנו ___ סגנים שרים.
לישראל אחת יהיו 3 סגני שרים.

ז. מינוי ועדות שרים והרכבן יעשו לאחר התייעצות עם השר המייצג.
התייעצות עם השר המייצג לצורך ס"ק זה ובכל מקום אחר בהסכם זה משמעה התייעצות תוך מיצוי הסיכוי להגיע להבנה.

ח. אחד משני נציגי הממשלה בוועדה למינוי שופטים יהיה שר מטעם סיעת ישראל אחת. הצדדים להסכם זה לא יעמידו מועמד כלשהו מטעמם כנגד המועמד שיומלץ ע"י הקואליציה לחברות בועדה למינוי שופטים מטעם הכנסת.

י. מינוי השגרירים בארה"ב ובאו"ם יובא לממשלה ע"י שר החוץ רק לאחר התייעצות עם ראש הממשלה ובהסכמתו.

6. ועדת השרים לענייני בטחון לאומי (להלן: ה"ועדה", או ה"קבינט") תכלול ____ שרים (עד מחצית משרי הממשלה). ואלה הם: ראש הממשלה - יושב ראש, שר הבטחון, שר המשפטים, שר החוץ, השר לבטחון פנים, שר האוצר ובנוסף לאלה, תוסיף הממשלה את החברים הבאים לוועדה.

התהליך המדיני.

10. לא יתקיימו כל יוזמה מדינית וכל משא ומתן הנוגעים לתהליך השלום ללא אישור מראש של ראש הממשלה ותיאום מוקדם עמו, ואולם אין באמור לעיל כדי לגרוע מסמכויות שר החוץ ובשיתופו בכל יוזמה מדינית ומו"מ כאמור.

תקציב המדינה

11. הצדדים יעשו מאמץ לחוקק בכנסת בהקדם את חוק תקציב המדינה וחוק ההסדרים במשק המדינה.

לנוכח העובדה שהליכי חקיקתו של תקציב המדינה לשנת 2001 טרם החלו (התקציב רק הונח על שולחן הכנסת) והיעדר חקיקת התקציב עד לסוף חודש מרץ 2001, כמוה כהחלטה של הכנסת על פיזורה לפני גמר כהונתה (לפי הוראת סעיף 20 לחוק יסוד: הממשלה), מוסכם כי ראש הממשלה יהיה רשאי, לפי שיקול דעתו, להחליט כי יובא לחקיקה "חוק לתיקון חוק יסוד: הממשלה", שיאפשר בדרך של הוראת שעה חריגה מסד המועד של 31.3.2001. חוק מתקן זה יאפשר לממשלה שימוש בתקציב המדינה לזמן הביניים הנוסף עד לחקיקתו של חוק התקציב ויקבע בו שתוקפו יסתיים עם קבלת חוק התקציב השנתי. כן תקבע בחוק מתקן זה ארכת זמן שבה היעדר חקיקתו של חוק התקציב, לא תיראה כהחלטה של הכנסת על התפזרותה לפני גמר כהונתה כאמור.

חוק יסוד

סיעות הליכוד וישראל אחת יזמו או יקדמו חקיקה שתקבע שיטת בחירות המבוססת על ביטול שיטת הבחירה הישירה לראשות הממשלה והמרתה בשיטה של הצבעה בפתק הצבעה אחד. שינוי שיטת הבחירות יכנס לתוקף בבחירות שיתקיימו לאחר תאריך 1.3.2002.
יתר סיעות הקואליציה יהיו חופשיות להצביע בנושא זה כפי רצונן.

סטטוס קוו בענייני דת

13. יישמר הסטטוס קוו בעניינ דת ומדינה ואולם בהצעת החוק הידועה כ"חוק טל" - כל סיעה מסיעות הקואליציה תהיה רשאית לפעול לפי רצונה.

תוקפו של ההסכם

16. בתוך 24 שעות מעת סיכום טיוטת הסכם זה יציג הליכוד טיוטת הסכם זה על זה צרופותיו לשאר הסיעות שבכוונתו להכליל בקואליציה ויודעי לסיעת ישראל אחד מיהן אותן סיעו הנכונות להכלל בקאוליציה תוך מודעות לטיוטת הסכם זה.
בתוך 24 שעות מעת קבלת הודעה כאמור, תשלים ישראל אחת את כל הצעדים הפנימיים הדרושים המאפשרים חתימה ומתן תוקף לטיוטת הסכם זה ואולם מוסכם בין הצדדים כי כל הוספה בהרכב הסיעות ו/או שינוי מהותי בתנאי טיוטת הסכם זה בהסכם שייחתם עם סיעה אחרת כלשהי שתצטרף לקואליציה יצדיק הבאת הנושא מחדש לדיון בפני מוסדותיה הפנימיים של מפלגת העבודה ו/או ביטול נכונותה להצטרף לקואליציה על פי תנאי טיוטת הסכם זה.
לאחר שתושלם מלאכת הקמת הקואליציה יובאו כל ההסכמים הקואליציונים שגובשו ע"י ראש הממשלה הנבחר ו/או ע"י סיעת הליכוד בפני סיעת ישראל אחת. אך מוסכם בין הצדדים כי אלה לא יסתרו טיוטת הסכם זה על צרופותיו.

קווי היסוד

הממשלה תחתור להשגת היעדים הלאומיים הבאים: השגת ביטחון לאומי וביטחון אישי לכל אזרחי המדינה; השגת ביטחון ושלום אמת בין ישראל לבין שכנותיה על בסיס הסכמי שלום יציבים; יצירת התנאים להתפתחות כלכלה חופשית, משק משגשג ורווחה חברתית; מאבק בעוני ובאבטלה, צמצום הפערים החברתיים, השקעה בקידום החינוך ואיכות החיים בערי הפיתוח, בשכונות ובאזורי המצוקה.
הגברת העלייה לישראל וקליטתם המוצלחת של העולים בכל מערכות החיים; חיזוק ההתיישבות ברחבי הארץ, הרחבתה ופיתוחה; ביצור המשטר הדמוקרטי, זכויות האדם ושלטון החוק; העמקת החינוך והגברת הזיקה למורשת ישראל ולהגשמה ציונית; חיזוק השוויון בחברה הישראלית בקרב כל המגזרים, העדות וקבוצות האוכלוסייה השונות.
1.1 הממשלה תעשה למען אחדות העם, תוך קירוב לבבות בין כל אזרחי המדינה, טיפוח הסובלנות, המתינות והכבוד לזולת, ולמען איחוי הקרעים בעם ומתן תקווה לעתיד טוב יותר לכלל אזרחי המדינה.
1.2 הממשלה תשקוד להבטיח שישראל תמשיך להיות מדינה יהודית דמוקרטית וציונית המעודדת עלייה, בה מתקיים שוויון זכויות לכל אזרחיה.
1.3 הממשלה תשקוד על פיתוח המשק על פי עקרונות של כלכלה חופשית ומאוזנת. הממשלה תראה את צמצום הפערים ואת יישום עקרונות הצדק החברתי כמרכיב חיוני במדיניותה הכלכלית.
1.4 הממשלה תפעל לטפח צמיחה יציבה תוך השתלבות בכלכלה העולמית, לשפר את רמת החיים ולקדם את המדע, הטכנולוגיה והתעשייה.
1.5 הממשלה תפעל לקידום שכבות רחבות בעם, לצמצום הפערים ולהעלאת רמת החיים של השכבות החלשות תוך קידום ערי הפיתוח, פיתוחן, ושיקומן של שכונות מצוקה.
1.6 הממשלה תפעל לשיפור של ממש בתחום בריאות הציבור, התעסוקה ותנאי הדיור ותדאג לקשישים, לגמלאים, לנכים, למשפחות ברוכות ילדים וחד-הוריות ולאנשים המצויים במצוקה כלכלית וחברתית.
1.7 הממשלה תכבד את צביונה היהודי של המדינה ומורשת ישראל, וכן את הדת והמסורת של בני כל הדתות במדינה.
1.8 בקביעת מדיניותה תפעל הממשלה לשמירת כבודו של כל אדם בחברה, רווחתו, ביטחונו ואיכות חייו.
1.9 הממשלה תפעל לשוויון בין המינים בחברה ותיצור תנאים שיסייעו לנשים להתקדם במערכות השלטון, ההשכלה, העבודה והכלכלה. הממשלה תיאבק במכת האלימות נגד נשים, אלימות בתוך המשפחה ובתופעת ההטרדה המינית.
1.10 הממשלה תטפח מפעלי תרבות ואמנות ותעודד יוצרים במגמה ליצור אקלים של יצירה ופיתוח כשרונות ולהביא לעדנה לתרבות בישראל.
1.11 הממשלה תחזק את הקשרים שבין ישראל ליהודים בתפוצות, תוך דיאלוג מתמיד, ותמצא דרכים לחזק את זהותם היהודית והציונית ולסייע למאבקם בהתבוללות. הממשלה תיאבק יחד עם יהדות העולם נגד תופעות של אנטישמיות וגזענות.
1.12 הממשלה תפעל לתכנון אסטרטגי לטווח ארוך, במגמה לקדם את ישראל כמדינה מודרנית, המנוהלת באופן יעיל וצודק וצועדת בביטחון ובשלום בשנות האלפיים, בתקווה לעתיד טוב יותר.

ביטחון, שלום והתיישבות

המפלגות השותפות לקואליציה זו החליטו להתאחד בממשלה אחת לנוכח האתגרים הביטחוניים והמדיניים הקשים העומדים בפני המדינה, על אף שהן ממשיכות להחזיק בעמדותיהן העקרוניות לגבי אופי הסדרי הקבע ותנאיהם. ועל כן, למרות חילוקי הדעות הקיימים ביניהן, הן החליטו לפעול בממשלה משותפת שתתאחד סביב הסכמה לאומית רחבה.
2.1 הממשלה תפעל לבצר את הביטחון הלאומי ולהקנות ביטחון אישי לאזרחיה, תוך מאבק נחרץ באלימות ובטרור. ממשלת ישראל תתבע מן הרשות הפלסטינית לעמוד בהתחייבויותיה ההסכמיות ולהיאבק בכל כוחה נגד מעשי אלימות וטרור המכוונים נגד ישראל, אזרחיה וחייליה.
2.2 ממשלת ישראל תפעל לקידום השלום עם כל מדינות האזור ועמיו, תוך שמירת האינטרסים הביטחוניים, ההיסטוריים והלאומיים של ישראל. השגת השלום כרוכה בפשרות מכאיבות של שני הצדדים. הממשלה תחתור ליציבות באזור ולשגשוג לכל עמיו. הממשלה מאמינה כי משא ומתן ישיר ובלתי אמצעי הוא הדרך הנכונה לביסוס יחסי אמון בין הצדדים ולקידום השלום.
2.3 ממשלת ישראל תכבד הסכמים מדיניים קודמים שאושרו בכנסת, בכפוף לקיומם על ידי הצד השני.
2.4 הממשלה תשאף להסדר שלום קבע על בסיס החלטות מועצת הביטחון של האו"ם 242 ו-338 עם סוריה והפלסטינים.
2.5 ממשלת ישראל קוראת לממשלת לבנון לקיים את חלקה בביצוע החלטה 425 של מועצת הביטחון של האו"ם, ולכונן הסכם שלום עם ישראל. הממשלה תתבע מלבנון ומסוריה לסכל פעילות טרור שמאיימת על שלומם וביטחונם של תושבי הצפון וחיילי צה"ל.
2.6 הממשלה תפעל לקידום השלום עם העם הפלסטיני גם באמצעות הסדרי ביניים שיכללו פשרות. במסגרת הסדרי הביניים תיבחן אפשרות להיערכות מחדש של ישראל בשטחי יהודה, שומרון וחבל עזה ובלבד שלא תהיה בכך פגיעה באינטרסים של ישראל.
2.7 הממשלה רואה בהתיישבות, על כל צורותיה, מפעל בעל ערך חברתי ולאומי ותפעל לשיפור יכולתה של ההתיישבות להתמודד עם הקשיים והאתגרים הניצבים בפניה.
2.8 בתקופת כהונת הממשלה לא יוקמו התנחלויות חדשות (אלא בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה). הממשלה תיתן מענה ותדאג לצרכים השוטפים של ההתפתחות ביישובים.
2.9 הממשלה תפעל בנחישות להבטיח את ביטחון התושבים היהודים ביש"ע.
2.10 הממשלה תבסס ותחזק את עוצמתם של צה"ל ושאר זרועות הביטחון של ישראל, כדי לבסס את כוח ההרתעה של ישראל, למנוע מלחמה ולהגן על המדינה ותושביה. הממשלה תשמור על זכותה להפעיל את צה"ל וזרועות הביטחון לפי הצורך ובכל מקום, על מנת להבטיח את שלומם של תושבי המדינה ובני העם היהודי.
2.11 ממשלת ישראל תתבע את הפסקת גילויי ההסתה והאיבה כלפי ישראל בשטחי הרשות הפלסטינית ובמדינות ערב.
2.12 הממשלה תפעל לביסוס יחסי השלום, השכנות הטובה והנורמליזציה עם מצרים וירדן.
2.13 הממשלה תשקוד על העמקת יחסי הקרבה והידידות המיוחדים השוררים בינה לבין ארצות הברית ועל המשך שיתוף פעולה אסטרטגי עמה וטיפוחו.
2.14 הממשלה תפעל לביסוס והעמקת קשרי החוץ של ישראל עם רוסיה ויתר מדינות חבר העמים, האיחוד האירופי ומדינות אירופה, סין, יפן ומדינות מזרח אסיה והקהילה הבין לאומית בכללותה.
2.15 הממשלה תעשה כל שביכולתה להביא לשחרורם של השבויים והנעדרים וכל מי שפעלו למען ביטחון המדינה ולחזרתם לבתיהם.
2.16 כחלק ממדיניותה לקידום השלום במזרח התיכון וביסוסו תפעל הממשלה לפיתוח מערכות לשיתוף פעולה מדיני, כלכלי, מדעי ותרבותי בין עמי האזור.
2.17 ממשלת ישראל תפעל בנחישות ובהתמדה נגד גילויים של אנטישמיות ברחבי תבל, ותפעל לטיפוח הקשר והאחריות ההדדית בין מדינת ישראל לקהילות ישראל בתפוצות.

חוקה, משפט וממשל

3.1 הממשלה תפעל להבטחת צדק חברתי, שוויון, כבוד האדם וחירותו, טוהר המידות, מינהל תקין, טיפוח יחסי כבוד הדדי בין אדם לחברו, ביצור המשטר הדמוקרטי במדינה, שימור המורשת היהודית והציונית, ולהנחלת ההכרה בחשיבות שלטון החוק וזכויות האדם.
3.2 הממשלה תפעל לחיזוק מעמדם של הכנסת ושל בתי המשפט ובתי הדין, ביקורת המדינה ורשויות אכיפת החוק, תוך שמירה על עיקרון הפרדת הרשויות. הממשלה תפעל לשפר את השירות הציבורי ולערוך בו רפורמה.
3.3 הממשלה תילחם בפשע ובאלימות, לרבות אלימות בקרב הנוער, אלימות נגד נשים וחסרי ישע, בדרכי חינוך, הרתעה ושיקום.
3.4 הממשלה תפעל לחיזוק המערכת השיפוטית, לשיפור השירות לבעלי הדין ולקיצור זמן ההמתנה למשפטים.
3.5 הממשלה תנהיג קריטריונים קבועים, ברורים, גלויים ושווים לחלוקת המענקים של משרדי הממשלה השונים ותקפיד על יישומם.

שינוי סדר העדיפויות הלאומי

א. הממשלה תקבע את סדר העדיפויות בהקצאת המשאבים העומדים לרשותה. העדיפות תינתן בראש וראשונה לחינוך. עדיפות תינתן גם לבריאות, למאבק באבטלה ובעוני, ליצירת מקומות עבודה, לקליטת העלייה, לפיתוח התשתיות החיוניות לצמיחה הכלכלית ולאיכות חייו של האזרח, לחיזוק ההתיישבות בנגב בגליל ובירושלים, למאבק בתאונות הדרכים, לעידוד המחקר ולפיתוח טכנולוגיה מתקדמת.
ב. חלוקת המשאבים הממלכתיים תיעשה אך ורק על פי קריטריונים המבוססים על שיקולים ענייניים, על פי יעדי המדינה וצורכי אזרחיה - ולא על פי מפתח מפלגתי.

כלכלה וחברה

5.1 הממשלה תפעל לבניית חברה צודקת, בעלת רגישות לצורכי הפרט. היא תעמיד במרכז מדיניותה את הדאגה לאזרח ואת המאבק באבטלה ובעוני.
5.2 הממשלה תפעל לשיפור רמת החיים ואיכות החיים של הפרט והכלל. הממשלה תשקיע בשיפור מצבם הכלכלי של תושבי עיירות הפיתוח, שכונות ואזורי מצוקה. היא תפעל במאמץ להיטיב את החינוך, התעסוקה ואיכות החיים של כולם.
5.3 הממשלה תפעל ליצירת התנאים הכלכליים, שיאפשרו יציבות כלכלית, צמיחה בת קיימא והמשך הרפורמות המבניות.
5.4 המשק הישראלי הוא משק קטן ותלוי בסחר החוץ שלו. התפתחותו המוצלחת מותנית בהתמחותו בענפים שבהם יש לו יתרון יחסי, כך שיהיה מסוגל לייצר ולייצא מוצרים ושירותים באיכות גבוהה ובמחירים תחרותיים. מגמה זו מחייבת חשיפה לשוק העולמי והסרת הגבלות מכסיות ומינהליות, כדי להגביר את יכולת התחרות של המשק.
5.5 הממשלה תמשיך ותגביר את מדיניות החשיפה והליברליזציה בשוקי הכספים וההון ובשוק העבודה.
5.6 הממשלה תוסיף להקפיד על שמירת האינפלציה ברמה נמוכה באמצעות הקטנת הוצאות הממשלה, צמצום הגירעון בתקציב המדינה, יצירת תנאים לגידול בפריון ומדיניות מוניטרית מתאימה.
5.7 הממשלה תגשים מדיניות הפרטה ותעביר שליטתה בגופים עסקיים, לרבות רשויות על פי דין והבנקים, לידי הציבור ולידיים פרטיות.
5.8 הממשלה תחתור ככל יכולתה לחיזוק האמון בשוק ההון, ותעודד הגדלת החיסכון בקרב כל שכבות הציבור.
5.9 הממשלה תפעל להגדיל את התחרות במשק תוך הגבלת המונופולים, הסרת חסמים והקטנת הריכוזיות במשק, ולהשתלבות בכלכלה העולמית. הממשלה תעודד ותקדם את התעשיות עתירות הידע וחברות ההיי-טק. הממשלה תעודד השקעות בתעשיות אלה והקמתם של מפעלים, במיוחד באזורי פיתוח.
5.10 כדי לתת תמריץ לעבודה ולצמיחה תכין הממשלה רפורמה במערכת המיסוי במגמה להקטין את שיעורו של המס בעיקר ולהרחיב את בסיסו. הממשלה תעמיק את גביית המס ותדאג לחלוקה צודקת של נטל המסים.
5.11 הממשלה תפעל לפיתוח יישובי הפריפריה ולחיזוק ההתיישבות בגליל ובנגב.
5.12 הממשלה תדאג להאצת השיפור של מערכות התשתית של משק המים, לפיתוח החקלאות במדינה ולהגדלת היצוא החקלאי.
5.13 הממשלה תמשיך ליישם את חוק הדיור הציבורי בהתחשב במגבלות התקציב, תוך התחשבות מיוחדת במשפחות ברוכות ילדים, זוגות צעירים, עולים חדשים, חיילים משוחררים ותושבי שכונות מצוקה.
5.14 הממשלה תפעל לשיפור מצבם של הגמלאים והקשישים בחברה.
5.15 הממשלה תדאג במיוחד לאוכלוסיות מיוחדות: נכים, מוגבלים, משפחות חד-הוריות, ילדים חריגים ועוד.
5.16 הממשלה תפעל לצמצם את תופעת העובדים הזרים בישראל ולבחון דרכים להקל על מצוקותיהם.
5.17 תישמר ההעדפה הנתונה לחיילים משוחררים במסגרת עבודות מועדפות, בהתאם לתקנות חיילים משוחררים (עבודה מועדפת), התשמ"ט-1989.

עלייה וקליטה

6.1 ממשלת ישראל תעמיד את סדר היום הלאומי הציוני בראש מעייניה.
6.2 הממשלה תפעל, יחד עם הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית, לעידוד עלייה לארץ, להגברת החינוך היהודי-ציוני לדור הצעיר בתפוצות ובישראל, להעמקת הקשרים עם הקהילות היהודיות בעולם, לביצור אחדותו של העם היהודי סביב ישראל ולהבטחת אופיה היהודי, הציוני והדמוקרטי של ישראל.
6.3 עם תחילת המאה השנייה לציונות ולאור החיוניות בשותפות פעילה של ישראל להבטחת עתיד העם היהודי ולקידום סדר היום הלאומי-ציוני, תעמיק הממשלה את השותפות האסטרטגית עם העם היהודי, תהדק את שיתוף הפעולה עם הסוכנות היהודית, ותחדש את פעילותו של המוסד לתיאום בין ממשלת ישראל לסוכנות היהודית.
6.4 הממשלה תפעל לחקיקתו, תוך הסכמה, של חוק יסוד שיבטיח את אופיה היהודי, הציוני והדמוקרטי.
6.5 הממשלה תפעל בנחרצות להגברת העלייה מכל הארצות, להצלת יהודים נרדפים וליצירת התנאים החברתיים, הכלכליים והרוחניים לקליטה מהירה ומוצלחת של העולים במולדת.
6.6 המדינה תסייע לעולים בהכשרה, בהסבה מקצועית, בתעסוקה ובלימוד השפה העברית.
6.7 הממשלה תפעל לשילוב עולים חדשים, אנשי מדע ואקדמאים, במשק הישראלי, בשירות הציבורי, במגזר התעשייתי-עסקי, במוסדות ההשכלה הגבוהה והמחקר. הממשלה תפעל לשילוב העולים במערכת החינוך, תוך ניצול הפוטנציאל התרבותי והמדעי של העלייה לטובת כלל מערכת החינוך.
6.8 הממשלה תחתור להפסקת האפליה ברמות השכר לעבודה זהה בין עולים לבין ותיקים בכל התחומים.
6.9 הממשלה תדאג במיוחד לקבוצות טעונות עזרה בקרב העולים כגון: קשישים, משפחות חד-הוריות, נכים וחולים.

חינוך

7.1 הממשלה תעמיד את החינוך בראש סדר העדיפות הלאומי ותראה בהשקעה בתשתית האנושית מנוף עיקרי לצמיחה כלכלית וחברתית, ובטווח הארוך - להוצאת קבוצות של אזרחים ממעגל העוני והמצוקה.
7.2 הממשלה תדאג כי במערכת החינוך היהודית יילמדו, בין השאר, ערכי הנצח של העם היהודי ובהם תורת ישראל, אהבת ישראל, כבוד האדם הנברא בצלם ואהבת המולדת, היסטוריה של עם ישראל והרעיון הציוני, וכן הערכים האוניברסליים וההומניסטיים של כבוד האדם וחירותו. ספר הספרים - התנ"ך, השפה העברית וההיסטוריה של העם היהודי הם אבני היסוד של זהותנו הלאומית, ויתפסו את המקום הראוי להם בחינוך הדור הצעיר.
7.3 הממשלה תפעל בהדרגה להבטיח שוויון הזדמנויות בחינוך לכל, חינוך חובה לגילאי 3-5, להארכה הדרגתית של יום הלימודים בבתי הספר; להעלאת מספר הזכאים לתעודות בגרות; לפיתוח מערכת החינוך המיוחד; להרחבת מערכת ההשכלה הגבוהה, להבטחת חינוך גבוה ולהפחתה מודרגת של שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה וכן למתן הלוואות לסטודנטים, הכל בכפוף למגבלות התקציב.
7.4 הממשלה תקדם את מערכת החינוך ביישובי עדיפות לאומית ובשכונות שיקום ורווחה.
7.5 הממשלה תפעל להעמקת החינוך לציונות, לדמוקרטיה, לרגישות חברתית ולכיבוד החוק והמשפט במדינה.
7.6 הממשלה תעשה לשיפור הכשרתם, מעמדם ותנאי עבודתם של המורה ואיש המחקר.
7.7 הממשלה תפתח חינוך מדעי וטכנולוגי, שיעצב דור חדש של מדענים, חוקרים ומורים, שיאפשר לישראל להשתלב בצמרת המחקר והתעשייה בתחומי המדע והטכנולוגיה.
7.8 הממשלה תדאג לחינוך ילדים במשפחות מצוקה, במסגרת מערכות החינוך הממלכתיות.
7.9 הממשלה תתמוך במפעלי תרבות, אמנות, ספרות, תיאטרון, מוסיקה, מחול, קולנוע, מוזיאונים וספריות, במגמה ליצור אקלים של יצירה ופיתוח כישרונות ופריחה לתרבות הישראלית, על פי אמות מידה ענייניות, שוויוניות ופומביות. כמו כן תמשיך הממשלה בקידום הספורט בישראל על ענפיו השונים.
7.10 יושם דגש על הבטיחות ותיקון ליקויי בטיחות במוסדות החינוך.
7.11 הממשלה תמשיך לקדם בתחום החינוך את נושא פנימיות היום והתוכניות המיוחדות לגילאי 3 ו-4.
7.12 הממשלה תדאג למציאת פתרונות חינוכיים הולמים לילדים שייפלטו ממסגרות החינוך הקיימות.

תשתיות

8.1 הממשלה תיזום פרויקטים במימון ציבורי ופרטי להשקעה בתשתיות פיסיות ואנושיות בתחומי התחבורה, האנרגיה והתקשורת, התפלת מי ים, בחינוך ובמחקר ופיתוח, במגמה ליצור בישראל את הסביבה הנחוצה לקפיצת מדרגה של המשק הישראלי אל בין המדינות המפותחות בתבל.
8.2 הממשלה תפתח מאגרי מידע ממשלתיים ותעודד הקמת מאגרי מידע פרטיים לפי חוק, שיהוו ביחד תשתית מידע לאומית שתהיה פתוחה לשימוש הציבור באמצעות המחשב.

דת ומדינה

9.1 הממשלה תפעל לקירוב לבבות בין דתיים וחילוניים בהבנה, בדרכי נועם, בכבוד הדדי ובאהבת ישראל. הממשלה מכירה בצורך לעצב פתרון ראוי ליחסי דת ומדינה, תוך דיאלוג וכינון אמנה בין דתיים לחילוניים, שתושתת על הסכמה המבוססת על סובלנות הדדית וקירוב לבבות בין חלקי העם.
9.2 הממשלה תפעל להסדיר בחקיקה את נושא הגיוס והפטור מגיוס מצה"ל של בני הישיבות.
9.3 הממשלה תבטיח את צורכי הדת לכל בני העדות והדתות בישראל, ללא השפעת זיקות פוליטיות, אלא לפי עיקרון השוויון.
9.4 הממשלה תדאג לשמירת סטטוס קוו בענייני דת ומדינה.
9.5 הממשלה תדאג לשמור על המקומות הקדושים לכל הדתות ותפעל להסדרת אפשרות לתפילת יהודים במקומות המקודשים להם ולהבטחת אפשרות תפילה לבני כל הדתות במקומות המקודשים להם, בהתחשב בצורכי ביטחון הפנים ובסדר הציבורי.
9.6 הממשלה תיזום פעולות לחקר ההיסטוריה של ארץ ישראל ושל עם ישראל, ובכלל זה ביצוע חפירות ארכיאולוגיות תוך שמירה על כבוד המת.
9.7 ישופרו שירותי הדת במדינה.

שוויון בין המינים

10.1 הממשלה תיצור את התנאים לשילוב מלא ושוויוני של הנשים בישראל בכל תחומי החיים, ותפעל להבטחת שוויון ההזדמנויות בין המינים, לרבות בתחומי התעסוקה והשכר. הממשלה תחתור לשיפור מעמד הנשים ולביעור האפליה מכל סוג שהוא.
10.2 ממשלת ישראל תפעל לייצוג אמיתי של ציבור הנשים בכל מוקדי ההכרעה במדינה.
10.3 הממשלה תתייחס בחומרה מיוחדת לתופעות של אלימות נגד נשים על כל צורותיה, להטרדה מינית ותיאבק לעקירתן מהשורש. הממשלה תפעל להעמקת התודעה הציבורית כלפי חומרת בעיות אלה ותקציב משאבים לפעולות חינוך, הסברה והרתעה.
10.4 הממשלה תסייע לנשים שנפגעו מאלימות במטרה להשיב את בריאותן הגופנית והנפשית, לשקם את כבודן ולהחזירן לתפקוד חברתי מלא ומשוחרר מאיומים.
10.5 הממשלה תבחן עריכת שינויים מבניים במשק שיאפשרו להורים לילדים צעירים להמשיך בעבודתם: שעות עבודה גמישות, יום לימודים ארוך, מעונות יום לגיל הרך, תמיכה והדרכה להורים ולעובדים.

מעמד ערביי ישראל

11.1 הממשלה תדאג לשוויון זכויות מלא לכל אזרחי ישראל הערבים, הבדווים, הדרוזים, הצ'רקסים ולכל אזרח אחר. היא תפעל למען שוויון בחינוך, בתעסוקה, בדיור ובתשתיות ולתיקון עיוותים בהקצאת משאבים ובמתן שירותים ציבוריים.
11.2 הממשלה תפעל ליצירת מקומות עבודה, תוך תיעוש, ביישובים הערביים והדרוזיים ותוך סגירה הדרגתית של פערים בין האוכלוסיות במדינה, בכל הקשור לתשתית כלכלית וחברתית.
11.3 הממשלה תפעל לשיפור מערכת החינוך במגזרים הערבי והבדווי, הדרוזי והצ'רקסי, כמו במגזר היהודי. היא תפעל לקידום התרבות הערבית והדרוזית ברוח המורשת של עדות אלו.
11.4 הממשלה תפעל למען יצירת תשתית כלכלית וחברתית ביישובים הערביים והבדווים, הדרוזיים והצ'רקסיים, השווה באיכותה לזו המצויה ביישובים יהודיים.
11.5 הממשלה תפעל ליצירת מקומות עבודה לבני המגזר הערבי בשירות הממלכתי והציבורי ברמות הגבוהות ביותר.
11.6 הממשלה תלמד את הבעיות המטרידות את ערביי ישראל כמו יישובים ערביים לא מוכרים, בעיות הבדווים בנגב, תוכניות מתאר, הגדרת שטחי שיפוט שבמחלוקת, בעיות דיור של זוגות צעירים ואנשים במצוקה, ותפעל לקדם פתרונות לבעיות.

בריאות

12.1 הממשלה תפעל במגמה שכל אזרח בישראל ייהנה מביטוח בריאות, שבמסגרתו יקבל את כל שירותי הבריאות שהוא נזקק להם לשם ריפוי, מניעה בסיסית ושיקום.
12.2 הממשלה תדאג להוספת מקומות אשפוז ולמכשור רפואי מודרני בבתי החולים ובמרפאות, לקיצור הליכים בירוקרטיים וזמני המתנה לטיפול רפואי.

תחבורה ומאבק בתאונות הדרכים

13.1 הממשלה תעשה מאמץ לפתור את קשיי התחבורה במדינה ותיאבק בתאונות הדרכים. הממשלה תוסיף להקצות משאבים הולמים במגמה להגביר את המאבק בתאונות הדרכים.
13.2 הממשלה תדאג לקווי רכבת מהירה לעורקי התחבורה העיקריים, לסלילת כבישים, לבניית גשרים ומחלפים, לקיצור זמני הנסיעה ולשיפור דרכי הגישה ליישובים ולהקלת עומס התנועה.
13.3 הממשלה תתמוך בהקמת מערכות הסעת המונים ולהחדרת טכנולוגיה מתקדמת למערכות אלו. כן תפעל הממשלה לפתוח לתחרות את התחבורה הציבורית.

איכות הסביבה

14.1 ממשלת ישראל תקדם את נושאי איכות הסביבה לקדמת סדר היום הלאומי ותפעל להעמקת התודעה הציבורית, בכל הקשור לשמירה על איכות הסביבה כחלק בלתי נפרד מהמאבק לשמירה על הארץ ועל איכות החיים ומהרצון לבנות בה חברה ערכית, בריאה ומשגשגת.
14.2 ממשלת ישראל תעניק עדיפות לשמירה על משאבי הטבע של המדינה: מים, אוויר, קרקע, עולם החי והצומח.
14.3 הממשלה תיתן עדיפות גבוהה לפרויקטים של מיחזור אשפה ולהקמת מפעלים לטיהור שפכים.
14.4 משרדי הממשלה יפעלו תוך הקפדה מירבית על מדיניות, לפיה יש לשמר את השטחים הירוקים ככל שניתן.

השלטון המקומי

15.1 א. הממשלה תשקוד על החלפת החקיקה המנדטורית בתחום דיני העיריות והמועצות המקומיות והאזוריות בחקיקה ראשית עדכנית, הנותנת מענה לצורכי השלטון המקומי. במסגרת חקיקה זו, תיבדק האפשרות לקבוע מעמד מיוחד לרשויות גדולות כ"רשויות עצמאיות" ולהן ייקבע במפורש חופש פעולה ועצמאות כלכלית במישורים שונים.
ב. במסגרת חקיקה זו, תיבחן הקניית מעמד רשמי בחוק למרכז השלטון המקומי כגוף היציג של הרשויות המקומיות.
15.2 הממשלה, בשיתוף מרכז השלטון המקומי, תיזום עדכון של דיני התכנון והבנייה על מנת לקצר ולפשט את הליכי התכנון והבנייה.

שידורי טלוויזיה ורדיו

16.1 הממשלה תפעל לביטול מעורבות הממשלה בוויסות שוק הפרסום הטלוויזיוני ובקביעת מימונם של ערוצים.
16.2 הממשלה תפעל להבטיח ריבוי גורמים משדרים, גיוון ופלורליזם בצינורות מידע ובגופים המעצבים טעמים, דעות, אופנות והילכי רוח.
16.3 הממשלה תפעל להקמת ערוצי רדיו וטלוויזיה ייעודיים למגזרים שונים באוכלוסייה.
16.4 הממשלה תבחן שינויים במערך הפיקוח על השידורים.
16.5 המשלה תבחן את מבנה השידור הציבורי הקיים, כדי להתאימו למפת התקשורת המתפתחת וכדי לפעול להגדלת היקף היצירה המקורית הישראלית והשיח הטלוויזיוני הישראלי.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום איי אף פי
אורי שני, אהוד אולמרט, דליה איציק ורענן כהן. נציגי הצדדים במו"מ על ממשלת האחדות
צילום איי אף פי
צילום איי פי
ערפאת. הממשלה תכבד הסכמים קודמים עם הפלסטינים ותפעל להשגת הסדרי ביניים
צילום איי פי
במרכז המדיניות הכלכלית - מאבק באבטלה ובעוני
החינוך יעמוד בראש סדר העדיפויות
סיגמא
יישמר הססטוס קוו בענייני דת ומדינה
סיגמא
ברק אוסטורוביץ
הממשלה תגביר את המאבק בתאונות הדרכים
ברק אוסטורוביץ
מומלצים