שתף קטע נבחר

מהנגב ועד לחלל: בכירי ענף התיירות על מה צופן העתיד לחופשות שלנו

בעשור האחרון עבר ענף התיירות מהפכה כשכל אחד מאיתנו יכול בכמה קליקים לארגן לעצמו חופשה כמעט בכל מקום בעולם - אז מה היעדים הפופולאריים, לאן נטוס בעשור הקרוב, מה זה טיול דיגיטלי ואיך החלל משתלב בכל זה? לרגל תערוכת התיירות הבינלאומית השנתית IMTM שתיערך בישראל, שוחחנו עם בכירים בענף

בשיתוף כנס IMTM

 

בעבר תכנון החופשה השנתית היה מערך לוגיסטי מורכב מאוד, בחלוף השנים הבנו שאין סיכוי לתכנן חופשה מושלמת בלי סוכן נסיעות לו הייתה גישה בלעדית לכל המידע הרלוונטי, והיום? היום אנחנו יושבים במשרד ובין פגישה לישיבה רוכשים כרטיסי טיסה ומלונות יוקרה, בשני קליקים בממוצע. אז מה צפוי בעשור החדש? שוחחנו עם בכירים בענף התיירות שישתתפו בתערוכת התיירות הבינלאומית השנתית IMTM שתערך בישראל (עוד פרטים בתחתית הכתבה), וההמלצה שלנו? תתחילו לארוז מזוודה, חליפה של נאס"א ותתכוננו להמריא.

 

לאן אתם טסים? (צילום: SHUTTERSTOCK) (צילום: SHUTTERSTOCK)
לאן אתם טסים?(צילום: SHUTTERSTOCK)

אבל נתחיל מבית: התיירות בישראל נמצאת בשיא כל הזמנים עם 4.55 מיליון תיירים שהגיעו לישראל בשנת 2019. עלייה של 10.6% ביחס לשנת 2018, ושל 26% ביחס לשנת 2017.

 

אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות מוסיף כי "מקום המדינה עברו 30 שנה עד שמדינת ישראל קיבלה בשעריה את התייר המיליון. חלפו עוד 16 שנה עד שבשנת 1994 הגענו לתייר ה-2 מיליון. עוד 23 שנים חלפו עד שחצינו את רף ה-3 מיליון תיירים ומאז בכל שנה נשבר שיא נוסף עם 4.1 מיליון תיירים ב-2018 ובשנה האחרונה כבר נחצה הקו של 4.5 מיליון תיירים".

 

האזורים הפופולאריים בישראל הם הכותל המערבי וכנסיית הקבר בירושלים ויפו העתיקה, כשלשנת 2020 הציפייה היא להמשך מגמת עלייה בביקורים בפארק תמנע, וככלל, הנגב והערבה הם המוקד לעשור הקרוב.

מתפללים כותל הכותל המערבי תשעה באב ירושלים (צילום: EPA)
הכותל המערבי, עדיין אחד מאתרי התיירות המובילים בישראל(צילום: EPA)
 

אז איך הופכים מדינה ליעד אטרקטיבי לתיירים? אייל שמואלי, מו"ל I.T.N ומיזמי תערוכת IMTM, מסביר כי "כיום מדינה יכולה להפוך לאטרקטיבית באמצעות הרשתות החברתיות. מדינות שמעוניינות לכבוש את לב התיירים צריכות לקיים שת"פ עם מובילי דעה שישווקו את האזורים התיירותיים במדינתם. בנוסף, המדינה צריכה להציע פעילויות ואטרקציות שיפנו למגוון קהלים, על מנת שיוכלו ללכוד את תשומת הלב של חלק גדול מהאוכלוסייה" . ישראל, אגב, כבר מתקדמת בצעדי ענק בתחום. אבל רגע לפני:

 

"לדעת לשווק את המדינה".אייל שמואלי, מו"ל I.T.N ומיזמי תערוכת IMTM (צילום: חן גלילי )
"לדעת לשווק את המדינה".אייל שמואלי, מו"ל I.T.N ומיזמי תערוכת IMTM(צילום: חן גלילי )

מוכנים לטייל בחלל? תארזו את החליפה

מול המספרים העולים של תיירות נכנס, קיים גם זינוק במספרי התיירות היוצאת – מה היעדים שיהיו פופולאריים בעשור הקרוב עבור הישראלים? שמואלי מסביר שאלו מתחלקים לתחילת העשור ולסוף העשור. "היעד המרכזי לשנת 2020 הוא האיים המלדיביים. יעד שפרץ לאחרונה לתודעה בשל פתיחת קווי טיסה ישירים לשם, במקביל לירידה בעלויות הלינה במקום. לעומת זאת, בשנת 2030, היעד הפופולארי והחדש יהיה טיסות לחלל. בתקופה זו צפויים להיות אמצעים וטכנולוגיות מתקדמים, שיוכלו להטיס אנשים לחלל לחוות חופשה מסוג אחר. כמובן שהיעדים הקלאסיים ניו יורק, לונדון ואמסטרדם ימשיכו לשלוט בענף התיירות הבינלאומי".

 

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
לאן בא לכם לטוס? לחלל(צילום: shutterstock)

מיקי שטרסבורגר, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל על, מחזק את הנתונים לגבי היעדים המסורתיים שהיו ונותרו פופולריים, ביניהם ניו יורק, לונדון, פאריס ובנגקוק. בין היעדים חדשים שנפתחו בטיסות ישירות, יש את ונציה, בוסטון, מיאמי, ליסבון, ניס, סן פרנסיסקו, מנצ’סטר, לאס וגאס, ובשנת 2020 יתווספו 4 יעדים חדשים המוכוונים גם להבאה ארצה של עשרות רבות של אלפי תיירים לישראל. "לראשונה בתולדות המדינה", אומר שטרסבורגר, "יהיו טיסות ישירות מיפן באמצעות קו ישיר לטוקיו, טיסות ישירות לטוקיו, דבלין באירלנד ודיסלדורף בגרמניה. היסטוריה נוספת בשנת 2020 תהיה הטיסות הישירות לראשונה בין ישראל ואוסטרליה".

 

טיסות ישירות במטוסים מתקדמים. מיקי שטרסבורגר, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל על (צילום: יונתן בלום)
טיסות ישירות במטוסים מתקדמים. מיקי שטרסבורגר, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל על(צילום: יונתן בלום)

ולא רק טיסות ישירות, גם הקרוזים שנמצאים בתנופה בקרב הישראלים מציעים חוויה משולבת, כשהיעדים האהובים בקרב הישראלים בעשור האחרון, לדברי מורן מנו, סמנכ"ל כללי ופיתוח עסקי מנו ספנות, הם איי יוון, אתונה, ונמלים באזור איטליה וסביבתה כמו קוראטיה ולסלובניה. בשנת 2020 צפויה החברה להשיק מסלולים אל נמלי הים השחור : קונסטנטה – רומניה , וורנה וברוגס בבולגריה, וכן יעד נוסף ביוון – קוואלה.

הרשתות החברתיות בשירות התיירות

 

אז מה הגורם לזינוק בתיירות היוצאת? שמואלי אומר כי "יש כמה סיבות לכך. ראשית, טיסות ה-low cost מאפשרות לישראלים למצוא טיסות במחירים אטרקטיביים, ובהתאם לכך הם יכולים להרשות לעצמם לטוס הרבה יותר פעמים בשנה לעומת שנים קודמות. סיבה נוספת היא התפתחות מנועי החיפוש האינטרנטיים המאפשרים לאנשים להיחשף למגוון הרחב שענף התיירות מציע, כך שהאדם הפרטי הפך להיות סוכן הנסיעות של עצמו. סיבה שלישית היא הרשתות החברתיות שיש להן השפעה רבה על האוכלוסייה העולמית ככלל והישראלית בפרט. ענף התיירות הבין שכדי לכבוש את לב הישראלים, הוא צריך לקחת חלק ברשתות החברתיות. על כן, שיתופי פעולה עם אושיות אינסטגרם ומנהלי קהילות בפייסבוק שמקדמים אזורי תיירות בחו"ל, יוצרים השפעה ישירה עבור הקהל הישראלי, ואף גורמים לו לבקר בתדירות גבוהה יותר באזורים השונים".

 

   (צילום: shutterstock)
לבחור את החופשה הבאה בכמה קליקים(צילום: shutterstock)

גם במשרד התיירות הישראלי מבינים את כוח השכנוע של הרשתות החברתיות. "משרד התיירות משווק את ישראל בהתאם לאסטרטגיית שיווק מותגים ואזורים", אומר הלוי. "בשנים האחרונות הושם דגש על תל אביב וירושלים עם קמפיין Tel Aviv Jerusalem; 2 sunny cities. 1 break שעלה באירופה וכן בהתאמות נדרשות גם באסיה ובארה"ב. הקמפיין שהופץ באמצעי המדיה השונים, זכה לחשיפה עצומה והעלה את המודעות לישראל כיעד לחופשה ונופש.

 

"במקביל, בשנתיים האחרונות, מוביל המשרד את פיתוח הנגב כמותג התיירות הבא של ישראל, התיירות המדברית מגוונת מאוד וכוללת, בין היתר, פעילות ספורטיבית, תיירות Wellness, היכרות עם אוכלוסיות מקומיות ועוד. אנחנו מאמינים בקסם המדבר הישראלי ובחוויה הייחודית לתייר. בשלב הבא יושם דגש על הגליל ועל הייחודיות שבו".

 

"פיתוח הנגב כמותג התיירות הבא של ישראל". אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות (צילום: נועם מיק)
"פיתוח הנגב כמותג התיירות הבא של ישראל". אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות(צילום: נועם מיק)

משה מור יוסף, מנכ"ל הרשות לפיתוח הנגב, מחזק את הדברים ומציין כי בעשור האחרון מתרחשת התפתחות אדירה בנגב במגוון תחומים. "הפריחה התיירותית מורגשת ובעשור זה הוקמו בכל המרחב עמותות תיירות שפועלות לקידום התיירות בנגב בתמיכת הרשות לפיתוח הנגב, מאזור חבל לכיש ועד לחבל איילות.

 

"הצמיחה בתחום מתאפשרת בזכות שילוב של השקעות ממשלתיות לצד יוזמות שעולות מן השטח. הרשות לפיתוח הנגב השקיעה בעשור האחרון עשרות מיליוני שקלים בפיתוח התיירות במרחב כשגולת הכותרת הייתה הקמת מיזם 'קסם המדבר – התיירות הבדואית בנגב' בשיתוף משרד החקלאות ופיתוח הכפר. המיזם חולל מהפכה בחברה הבדואית בנגב."

מצפה רמון (צילום: רונה פפר) (צילום: רונה פפר)
מצפה רמון(צילום: רונה פפר)

ומה הלאה? "בשנה האחרונה פיתחנו ארבעה מוצרי תיירות מרכזיים שאותם נקדם בשנים הבאות – תיירות חברתית, תיירות אורבנית, תיירות מדבר והתיירות הבדואית. בשנת 2020 יינתן דגש מיוחד על קידום מוצר התיירות המדברית, זאת בהלימה להשקעות משרד התיירות במוצר זה. הקמת שדה התעופה בתמנע, יחד עם השקעות בפיתוח המוצר ויצירת שיתופי פעולה מרחביים ייצרו מוצר תיירותי איכותי שיספק לתיירים מהארץ והעולם את האפשרות לחוות את חוויית המדבר בכל עונות השנה ובסמיכות לאזורים מיושבים. ההשקעות הללו הופכות את התיירות למנוע צמיחה כלכלי משמעותי במרחב".

 

האם יש משהו שמונע מהנגב להפוך ליותר אטרקטיבי מבחינה תיירותית? "עקב אכילס הגדול ביותר שמאתגר אותנו יום יום הוא נושא התחבורה הציבורית שלוקה בחסר. ההשקעות בתיירות המדבר מתבססות בעיקר על FIT'S. מדובר על תיירים בודדים, שמטיילים לרוב ללא רכב שכור והיעדר תחבורה ציבורית איכותית פוגעת משמעותית ביכולת שלהם להתנייד במרחב. יש צורך בהשקעה בתשתיות ציבוריות בנגב, הן באוטובוסים והן בהשלמת מסילת רכבת שתגיע עד אילת. זה יתרום לשמירה על הסביבה, יצמצם את תאונות הדרכים ויעודד תיירות ספונטנית יותר באזור".

 

"בעשור האחרון יש התפתחות אדירה בנגב". משה מור יוסף, מנכ"ל הרשות לפיתוח הנגב  (צילום: אור אלכזנברג)
"בעשור האחרון יש התפתחות אדירה בנגב". משה מור יוסף, מנכ"ל הרשות לפיתוח הנגב (צילום: אור אלכזנברג)

מי לצפון ומי לדרום? ובכן, לשאלה מהו האזור הכי תיירותי בארץ בעשור האחרון, מציין שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, כי בדירוג האתרים השנתי, נמצאים כמעט באופן קבוע שני אתרים בולטים בדרום: מצדה , שהשנה כבר חצתה לראשונה למעלה ממיליון מבקרים בשנה ושמורת עין גדי שזוכה לביקורים רבים הן של ישראליים והן של תיירי חוץ. אמנם הצפון הוא עדיין האזור אליו מגיעים יותר מטיילים, אך "נראה כי הדרום בהחלט מתחיל לנשוף בעורפו של הצפון בעיקר בקרב התיירות הנכנסת – בדגש התיירות העצמאית", אומר גולדשטיין. "אנחנו מעריכים שעם התפתחות מגמת התיירות המדברית, תוך השקעת משאבי פיתוח תשתיות תיירותיות, נזכה לראות יותר ויותר מטיילים בדרום".

 

השנה אף תשיק רשות הטבע והגנים טיול חדש ב-2020 להרי אילת – "שביל היוצא מנאות סמדר ומסתיים בחוף הצפוני של העיר אילת ומאפשר למטייל לישון כל לילה באחד מיישובי הערבה או באחד מחניוני הלילה המורשים הנמצאים בתהליכי שדרוג", מפרט גולדשטיין.

 

    (צילום: דרור נחום)
מצדה, עדיין בטופ(צילום: דרור נחום)
 

בנוסף, מתבצעים תהליכי פיתוח משמעותיים הכוללים פתיחה של אתרים חדשים ושדרוג אתרים קיימים. בין החדשים שצפויים להיפתח כבר בשנים הקרובות: תל לכיש, סוסיתא, תל דור, חאן שער הגיא, מגדל צדק והמרכז החדש להצלת צבי הים. בין האתרים שעוברים תהליכי פיתוח ושדרוג חוויה תיירותית : הרודיון, שבטה, עיינות צוקים, ציפורי וקומראן.

 

לטוס, להפליג וגם לטייל דיגיטלית

כבר דיברנו על טיול לחלל, אבל יותר במיקרו, איך התפתחות הטכנולוגיות השונות מועיל לעולם התיירות?

"התפתחותו של הארנק הדיגיטלי יאפשר חוויה תיירותית טובה ויעילה יותר יחד עם תחבורה שיתופית משמעותית יותר כדי לתת מענה טוב יותר לתיירות התייר העצמאי - FIT. בכלל אנחנו צופים שחווית הביקור תישען יותר ויותר על דיגיטציה מתקדמת וחדשנית בכל הקשור להזמנת שירותים, פעילויות וכניסות לאתרים. אני מאמין שבשנים הקרובות גם נעסוק יותר בכל הקשור לניהול יעיל יותר של תנועת המבקרים באתרים כדי למנוע עומסים ולאפשר חווית ביקור טובה יותר. בתוך כך גם יוצעו מדריכים קוליים זמינים למטיילים העצמאיים".

 

"יותר דיגיטציה בעולם התיירות".שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
"יותר דיגיטציה בעולם התיירות".שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

 

ואם כבר חידושים, אז לא רק בתיירות הארץ, כפי שמתאר זאת שמואלי: "בעשור הקרוב אנחנו צופים טיסות ישירות למגוון יעדים חדשים בעולם, מטוסים גדולים יותר עם שירותים יוקרתיים שינעימו את זמנם של הנוסעים במהלך הטיסה, למשל: כסאות מרווחים, בר משקאות ואוכל, טלוויזיות אישיות בכלל המטוסים ובטיסות ארוכות פינות ייעודיות למתיחות ולהזרמת הדם. בנוסף, לא רק שהמטוסים צפויים להיות יוקרתיים יותר, הם יהיו גם מהירים יותר. זמן הטיסה למגוון יעדים, ובמיוחד ליעדים מרוחקים, צפוי להיות קצר משמעותית, דבר שישדרג באופן דרמטי את שהות הטיסה עבור הנוסעים.

 

"כמו כן, מבחינה טכנולוגית, בחירתם של התיירים עבור היעד הבא שהם מעוניינים לבקר בו, יעשה באמצעות היכולת שלהם לחוות את המקום מבעוד מועד. צפוי להיכנס טרנד חדשני שיאפשר לתיירים לטייל באופן דיגיטלי במגוון אזורים בעולם, ובכך להחליט על היעד הבא שאליו הם מעוניינים להגיע".

 

מטוס אל על (צילום: דני שדה)
מטוסים מתקדמים לנוחות הטסים(צילום: דני שדה)
  

שטרסבורגר מציין כי כבר בחודשיים הקרובים אל על צפויה להשלים את תכנית ההצטיידות המאסיבית של החברה, עם השלמת קליטתם של 16 מטוסי 787, במקביל להוצאה משירות של מטוסים ישנים מדגם 767 ו-747 שהסתיימה בשנה שעברה. כמו כן, בוצעה תחלופה של כלל המושבים במטוסי 737-800, וכן ממשיכה הטמעה של מערכות אינטרנט במטוסים אלו. החברה אף שוקדת על "יישור קו" בכך שבכל צי המטוסים יוצעו מושבים חדשים ארגונומיים ונוחים בכלל המחלקות - הכל למען נוחות הנוסעים.

 

במנו ספנות מתכננים להוסיף אניות נוספות על מנת לאפשר לנוסעים נוספים ליהנות מחוויית הקרוז, כשבשנה שעברה הושקה האונייה Crown Iris עם קיבולת של עד 2,000 נוסעים וכ- 600 אנשי צוות, חמש מסעדות שף, אולמות מופעים, ברים, שתי בריכות, מגלשת מים, ספא, בית כנסת, מגרש כדורסל ועוד.

 

אוניית הקרוזים החדשה
לספק את כל החוויה התיירותית במקום אחד(צילום: מנו ספנות)
 

"מה שמיוחד בהפלגות הוא שאין צורך לעבור בין מלונות, לסחוב מזוודות, לעלות לטיסות פנימיות, האונייה מלווה את הנוסעים לכל מקום, מתחילים את החופשה ומסיימים אותה באותו 'בית' שעונה על כל הדרישות של התייר הישראלי", מסביר מנו.

 

"לתת לתייר הישראלי את כל מה שהוא צריך במקום אחד". מורן מנו, סמנכ"ל כללי ופיתוח עסקי מנו ספנות (צילום: באדיבות מנו ספנות)
"לתת לתייר הישראלי את כל מה שהוא צריך במקום אחד". מורן מנו, סמנכ"ל כללי ופיתוח עסקי מנו ספנות(צילום: באדיבות מנו ספנות)

ובחזרה לארץ, נוכח המספרים שעולים מדי שנה, מה הסוד? הלוי מסביר כי בשנים האחרונות קיימת מהפכה במדיניות השיווק שכוללת, בין היתר, מעבר מהתמקדות בתיירות צליינית לתיירות של חופש ונופש, מעבר משיווק תדמיתי לשיווק המבוסס מכר ומעבר משיווק ישראל כמוצר אחד, לשיווק של תתי מותגים בישראל.

 

"אסטרטגיה זו של 'קפיצה' לישראל, ושינוי התפיסה של ישראל כיעד לגיטימי לחופשה מתחברת למהפכת טיסות הלואו-קוסט והביאה לתנופה גדולה בכניסות תיירים לישראל", הוא מסביר. ואכן נראה - עם כל מה שיש לעולם התיירות להציע בעזרת שימוש נכון בטכנולוגיות המתקדמות, שימת דגש על חווית הזמנת החופשה, דרך הטיסות, ההפלגות ועד לדקויות של מזון ללא גלוטן או טבעוני, כמו גם הציע עצום של פעילויות בארץ ובחו"ל - שהמספרים רק יגדלו, בין אם תיירות נכנסת ובין אם לתיירות יוצאת, ונותר רק לומר, שתהיה חופשה נעימה. 

 

תערוכת התיירות הבינלאומית השנתית, IMTM 2020- International Mediterranean Tourism Market, תערך בישראל בפעם ה-26, ב'אקספו' תל אביב בביתנים 1 ו-2, בין התאריכים 11-12 בפברואר 2020, ותהיה פתוחה לקהל הרחב ללא עלות

 

בשיתוף כנס IMTM

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מוכנים לקלוז-אפ על הירח?
צילום: shutterstock
מומלצים