שתף קטע נבחר

הכירו את הסטודנטית - עידן אלבז בר

היא התחרשה בגיל 3 אבל לא נתנה לחירשות לעצור אותה בחיים וכיום היא סטודנטית במכינה הייעודית במכללת לוינסקי לחינוך. "החלום שלי הוא להוביל לשינוי בבתי הספר בהם משולבים ילדים כבדי שמיעה וחרשים".

*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמיים המציגים

 

 

הכירו את עידן אלבז בר, בת 25 חרשת מגיל 3 ולפני 4 שנים עברה ניתוח שתל באוזן שמאל על מנת לשפר את השמיעה. היא סטודנטית במכינה הייעודית להוראה במכללת לוינסקי לחינוך במסלול לחינוך מיוחד.

 

האם ידוע ממה נובעת החרשות?

"נולדתי שומעת לחלוטין. בגיל שלוש הבחינו שחלה הידרדרות בשמיעה, ובדיקה בבית החולים קבעה כי הסיבה לכך היא הצטברות של נוזלים באוזניים. עברתי ניתוח שלא צלח".

 

באלו מסגרות התחנכת?

"אימא שלי לא וויתרה עליי והחליטה לשלב אותי במסגרות רגילות עד לכיתה ז', שכללו חוגים ועבודה עם קלינאית תקשורת. למדתי בגן רגיל למעט יום בשבוע בגן נוסף משולב של ילדים כבדי שמיעה ושומעים. בכיתה ז' עזבתי את בית הספר היסודי שבו למדתי ועברתי ללמוד בבית ספר משולב על מנת שיהיה לי קל יותר ללמוד ולהבין את החומר הנלמד, שתורגם לשפת הסימנים ושיעורי עזר. בנוסף, אחת לשבוע הלכתי למרכז "שמע" שכלל מפגשים עם ילדים כבדי שמיעה. המפגש עם ילדים כמוני תרם מאוד לשיפור הביטחון העצמי שלי".

 

האם היה לך קשה בבית ספר?

"השנים הראשונות בבית ספר היסודי היו קשות לי מאוד הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית. הרגשתי שאני זקוקה לעבור למסגרת שתכלול שילוב של שני העולמות: עולם השומעים ועולם כבדי השמיעה, שם יש הנגשה באמצעות שיעורי עזר וליווי של מתורגמנית בשיעורים. חשוב לי לציין שבסך הכל לעולם לא הרגשתי שהפקירו אותי ותמיד הרגשתי אהובה ומוערכת על ידי הגננות, המורות סגל ההוראה, המנהלות ואימא שלי כמובן".

 

עידן אלבז (צילום: עמית אלבז)
עידן אלבז בר(צילום: עמית אלבז)

 

מדוע בחרת במקצוע ההוראה?

"בחרתי בתחום החינוך המיוחד מאחר ואני חושבת שצריך לחולל שינוי בכל הקשור לנגישות ההוראה בבתי ספר רגילים שלומדים בהם ילדים כבדי שמיעה ויש להנחיל שיטות הוראה חדשות בהם פעילות משותפות עם ילדים עם מוגבלות במטרה להכיר את השונה והאחר וחומרי לימוד מונגשים (תמלול, סטרים עם כתוביות ועוד). לצערי הרב, בתי הספר ללקוי שמיעה מרוחקים מהמרכז ולכן חשוב שבתי הספר הרגלים יהיו מונגשים".

 

ספרי על חייך היום?

"אני בת 25 נשואה לבחור חרש מלידה שרב בני משפחתו הם חרשים (ההורים ואחותו חרשים, ורק אחות אחת שלו שומעת). מבדיקות שעשינו עולה כי אני לא נושאת את גן החרשות ובעלי כן, ויש לנו סיכוי של אחד לשלוש-ארבע לידות שיוולד לנו ילד חרש. אנחנו נקבל באהבה כל ילד שיוולד לנו. היום אני לומדת במכינה האקדמית במכללת לוינסקי לחינוך ומקבלת מטעם ביטוח לאומי תרגום על ידי מתורגמנית וכמו כן נעזרת במית"ר – גוף האחראי על הנגישות במכללה".

 

ספרי על הלימודים במכינה

"הלימודים במכינה סייעו לי מאוד בהעשרת הידע, בהגברת הביטחון העצמי ובשיפור הבנת הנקרא. בהתחלה היו לי חששות, אבל אחרי שסיימתי סמסטר אחד אני מרוצה מאוד, היחס חם ומעודד מצד הצוות והמרצים. מאחלת שאצליח בלימודים בשנה הזו, וכמובן אתקבל למכללה בשנה הבאה".

מרכז מית"ר (מרכז ייעוץ ותמיכה רב תחומי) במכללת לוינסקי לחינוך הוא חלק ממערך התמיכה בסטודנטים הזקוקים להנגשה אקדמית, אנושית ופיזית (בשל לקות למידה, לקות קשב, לקות חושית, לקות מוטורית, מגבלה נפשית, מחלות כרוניות ועוד). המרכז מעניק לסטודנטים ייעוץ, תמיכה, הכוונה וליווי מקצועי. המרכז פועל מתוך אמונה ביכולתם של סטודנטים אלה למצות את הפוטנציאל הטמון בהם.

 

ההנגשה האקדמית כוללת שירותים של הקלות והתאמות של התפקוד האקדמי הנדרש, כגון: ייעוץ אקדמי בבחירת קורסים, הארכת זמן בחינה, בחינות בעל-פה, בחינות מודפסות בברייל, שימוש במחשבונים ובמעבדי תמלילים בבחינות והקלטות של הרצאות.

ההנגשה האנושית כוללת שירותים, כמו תמיכה פסיכו-סוציאלית, סיוע כללי בניידות ברחבי הקמפוס, בספרייה, בשימוש במכונות צילום ובנשיאת ציוד אישי, תרגום לשפת סימנים, הקראה ושכתוב.

ההנגשה הפיזית כוללת שירותים, כמו הקצאת חניה ועמדות העבודה באולמי ההרצאות, בכיתות הלימוד, במעבדות ובספריות ושירותי תמיכה בתחום של נגישות למחשב ולטכנולוגיה מסייעת.

 

 

*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמיים המציגים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית אלבז
עידן אלבז בר
צילום: עמית אלבז
מומלצים