שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

בצל הקורונה: עשירי העולם נוהרים למטוסים הפרטיים

חברות התעופה משביתות קווים ועומדות בפני קריסה, וזו שעתן של חברות הטיסות הפרטיות, שעדות לעלייה אדירה בביקוש, גם מלקוחות חד-פעמיים. "אנשים לא רוצים עכשיו להידחס למטוס עם עוד מאות בני אדם"

בשעה שמשבר הקורונה מטלטל את ענף התעופה, יש מגזר אחד בתוכו שמגשג, מגזר המועדף על עשירי העולם: הטיסות הפרטיות.

 

משבר הקורונה – סיקור נרחב ב-ynet:

 

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

חששות כבדים מפשיטת רגל ובקשות דחופות לחבילות חילוץ ממשלתיות נשמעים בימים אלה מחברות תעופה בכל רחבי העולם, ובארה"ב יש מי שמזהיר כי התפרצות הקורונה מאיימת על ענף התעופה אפילו יותר משאיימה מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001.

 

אבל במשרדו של ריצ'רד זאהר, המנכ"ל של חברת המטוסים הפרטיים האמריקנית Paramount Business Jets, האימיילים ושיחות הטלפון לא מפסיקים להגיע. "מספר הפניות הגיע לשמיים", הוא אומר, ומציין שבחברה שלו חל גידול של 400% בפניות וכ-20-25% בהזמנות. "זה לחלוטין בגלל הקורונה".

 

"בין הלקוחות שאנחנו נתקלים בהם עכשיו יש לקוחות שנוהגים כדרך קבע לנסוע במטוסים פרטיים, אבל יש לנו גם גל של לקוחות חדשים, שרובם מעולם לא שכרו מטוס פרטי", הוא מעיד.

 

עשירים מספיק, לא מדי

חברות תעופה ברחבי העולם הפחיתו בשבועות האחרונים דרמטית את מספר הטיסות שלהן והמוני נוסעים ביטלו את טיסותיהם בעקבות ההחלטה שקיבלו שלל מדינות למנוע כניסת אזרחים זרים אליהן – בניסיון לעצור את התפשטות נגיף הקורונה. ForwardKeys, חברה המנתחת נתוני טיסות, מעריכה שכ-3.3 מיליון מושבים שהיו זמינים קודם לכן בטיסות טרנס-אטלנטיות אינם זמינים עוד כעת.

 

זאהר מעיד כי לקוחות חדשים רבים הם כאלה שיש להם אירועי חירום ואינם יכולים למצוא כרטיס בקווים מסחריים רגילים או אינם רוצים לסכן את עצמם. אישה שנרשמה לאחרונה לטיסה אצלו הזמינה את הטיסה הפרטית כדי להטיס את אמה מצד אחד של ארה"ב לצד השני. "אמא שלה נעזרה בבלון חמצן", מסביר זאהר. "הן הרגישו שנכון לשלם יותר כדי להימנע מטיסה מסחרית וכדי להיות יחד בזמנים כאלה של חוסר ודאות".

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

המחירים תלויים בסוג המטוס, באזור שבו נשכר השירות, במספר הנוסעים ובמשך הטיסה. טיסת צ'רטר הלוך ושוב במטוס של 12 נוסעים מלונדון לניו יורק יכולה לעלות סביב 150 אלף דולר, וטיסה בכיוון אחד מהונג קונג ליפן עולה סביב 71 אלף דולר. טיסה פרטית מבריטניה לדרום צרפת אפשר להשיג בקצת יותר מ-10,000 דולר.

 

באסיה, היבשת שממנה הגיע הנגיף, מדווחות חברות צ'רטר כי בחודשיים האחרונים חל אצלן גידול עקבי במספר הלקוחות החדשים. מספר הטיסות המסחריות מסין ואליה פחת ב-90% בחודשיים האלה. דוברת חברת Air Charter Service מהונג קונג סיפרה שהחברה זיהתה עלייה של 70% ברישום לטיסות מהונג קונג, משנגחאי ומבייג'ינג בינואר ובפברואר, ועלייה של 170% בלקוחות החדשים באותה התקופה.

 

"מדובר באנשים שהם עשירים מספיק אבל שלא בהכרח היו בוחרים בטיסה פרטית, אנשים שאולי בוחרים באפשרות הזו באופן חד-פעמי", אומר ג'יימס רוידס ג'ונס מ-Air Charter Service.

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

עם הלקוחות האחרונים נמנו בני משפחה שעברו מהונג קונג לעיר צ'אנג מאי שבתאילנד. "אנשים מנסים פחות או יותר לארוז את כל הבית שלהם לתוך מטוס פרטי", סיפר. "עוד יתרון כשעושים רילוקיישן בטיסה פרטית, אני מניח, הוא שאתה יכול להביא את חיות המחמד שלך איתך".

 

בסוף זה ייגמר

דניאל טאנג, מחברת הטיסות הפרטיות MayJets בהונג קונג, מספר שמספר הפניות שהוא מקבל גבוה פי חמישה מהרגיל ומספר הנרשמים גבוה פי שלושה מאז התפרצות הנגיף. לקוחות בוחרים לטוס בדרך הזו משום שהם אינם רוצים להידחק עם עוד מאות אנשים שאיש אינו יודע באילו טיסות היו קודם לכן, מה גם שלטיסות פרטיות יש עמדות הגירה ומכס נפרדות בנמלי התעופה שבהם נוחתים.

 

"שני הגורמים האלה היו בדרך כלל רק עוד בונוס של טיסה במטוס פרטי, אבל עכשיו, בימים כאלה, הם הפכו ליתרון יקר ערך", אומר טאנג.

 

עם זאת, גם טאנג יודע שההגבלות ההולכות ומחמירות על עולם התעופה, שבמסגרתן עוד ועוד מדינות דורשות מאזרחי האיחוד האירופי להיכנס לבידוד או אוסרות עליהם לחלוטין את הטיסה, יגבו בסופו של דבר מחיר גם מחברות הטיסות הפרטיות.

 

"עוד ועוד מדינות מהדקות את הפיקוח על הגבולות שלהן, כך שבהדרגה יהיה קשה יותר ויותר לטוס, גם במטוסים פרטיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
לא רק עשירים כקורח. טיסות פרטיות
צילום: AFP
מומלצים