שתף קטע נבחר

ניצול תקופת הקורונה: עבודות תחבורה יקודמו במאות מיליוני שקלים

כשנחזור לנסוע לאחר משבר הקורונה עשויה לחכות לנו מערכת תחבורה משופרת: במשרד התחבורה שואפים לנצל את הירידה בתנועה, כדי לקדם פרויקטים בהשקעה התחלתית של 900 מיליון שקל. בין היתר יאיצו חשמול של מסילות רכבת וסלילת כבישים

פרויקט חשמול הרכבת, הקדמת העבודות על הרכבות הקלות בתל אביב ובירושלים וקידום נת"צים ונתיבים מהירים - כל אלו פרויקטי תשתית שכעת כאשר הכבישים ריקים יחסית ממכוניות והרכבות מנוסעים - יקודמו במרץ. תקציב של 900 מיליון שקלים כבר אושר ובמשרד התחבורה שואפים להגדילו ל-2.5 מיליארד שקלים.

 

עבודות חישמול ברכבת ההגנה (צילום: מוטי קמחי)
הפרוייקט יואץ. עבודות חשמול ברכבת(צילום: מוטי קמחי)

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', הטיל על חברות התשתית את המשימה להכין תוכנית להאצת הפרויקטים התחבורתיים. שלשום (שבת) אושרו בממשלה תקנות הנוגעות לעובדים החיוניים במשק ובמשרד האוצר התעקשו על כך שחברות התשתית יוגדרו מפעלים חיוניים כך שלא יוגבלו בנוגע לכמות העובדים. תוכניות האצת הפרויקטים נבחנות על ידי משרדי הממשלה במסגרת התקציב הקיים לרבות הקדמת תשלומים. בהמשך, ייבחנו גם פרויקטים חדשים שניתן להוציאם לדרך כבר עכשיו ולא להמתין לתחילת העבודה המתוכננת.

 

"יותר נוח לעבוד ברכבת, יותר קל לחשמל אם צריך לסגור קווים מסוימים - המחיר הרבה יותר נמוך. כך גם בתחזוקת כבישים ועבודות רכבת קלה בתל אביב שדורשות הסדרי תנועה ויש שיקול תקציבי. במסגרת הדיונים עם ארגוני העובדים סוכם על תוכנית סיוע של חמישה מיליארד שקלים וחלק נכבד מהסכום יועבר לפרויקטי תשתית שיניעו את המשק", אמר סמוטריץ' בשיחה עם ynet. "אנחנו סיכמנו כעת על 900 מיליון שקל. זה לא המון כסף אבל מצפים לעלות ל-2.5-2 מיליארד", הוסיף.

מיזם נתיב פלוס של תחבורה ציבורית (צילום: נתיבי ישראל)
במשרד התחבורה מצפים להגדיל את התקציב לטובת הפרויקטים(צילום: נתיבי ישראל)

להאצת פרויקט חשמול הרכבת, שמתעכב כבר מעל לעשור, הוקצה נתח גדול מהתקציב בסך של כ-160 מיליון שקל. תקציבים נוספים יופנו לשם כך גם בהמשך כדי להשלים את החשמול מירושלים עד הרצליה, לחשמל את המסילה מאשקלון לאיילון ואת המסילה המקבילה לכביש 531. השאיפה היא לסיים את חשמולם של מקטעים אלו עד לספטמבר 2021, אז יקבלו ברכבת 24 מערכים חדשים של קרונועים חשמליים מחברת "סימנס". אם לא יעמדו בזמני החשמול, תצטרך הרכבת לשלם לחברה סכום המוערך בעשרות מיליוני אירו על העיכוב באספקה.

 

עד אמש עבדה הרכבת כמעט במתכונת מלאה, למעט ביטולם של שלושה קווים, ומהיום תצומצם התדירות בכמחצית, אז יפנו ברכבת את מרבית המשאבים ליום שאחרי המשבר.

 

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יאיר שגיא)
"פרוייקטים שיניעו את המשק". בצלאל סמוטריץ'(צילום: יאיר שגיא)

התוכניות להקמתן של רכבות קלות בישראל גם כן יואצו: נת"ע מאיצים את העבודות על הקו האדום בעוד 50 מיליון שקל וכן במשרד התחבורה עובדים על תוכנית האצה לקווי הרכבת הקלה בירושלים ולקווים האחרים בתל אביב, זאת תוך התמודדות עם משבר כוח האדם נוכח העובדה שלא ניתן להביא עובדים מסין.

 

גם נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית יקודמו כעת כשנפח התנועה בכביש קטן - תכנית "מהיר לעיר" של נתיבי איילון תוקצבה ב-54 מיליון שקלים נוספים לסלילתם של 83 מקטעים להעדפת אוטובוסים בגוש דן, וצפויה להסתיים בשנת 2022.

 

פרויקט נתיב פלוס יוארך עד חבצלת השרון ובהמשך עד קיסריה בהשקעה של 40 מיליון שקלים, וכן יקודם נת"צ על כביש 5.

 

העבודה על הנתיבים המהירים משפיים ומראשון לציון לתל אביב תואץ בשלב הראשוני עם תקציב של 21 מיליון שקלים. גם התוכנית לסלילתם של כבישים חדשים מתנהלת כעת סביב השעון ולא רק בשעות הלילה. 250 מיליון שקלים יושקעו בתחזוקת כבישים ופיתוחם. כך למשל, על כביש 200 - כביש עוקף רמלה, עובדים בחברת נתיבי איילון בכל שעות היממה ולכן העבודות על הפרויקט יוכלו להסתיים כבר בסוף החודש הבא ולא בסוף הרבעון השלישי לשנה זו.


פורסם לראשונה 22/03/2020 22:14

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים