שתף קטע נבחר

אדם מול מכונה

האם מותר האדם (הפרטי) על הבהמה (לשטח). או אולי זה בכלל להפך... מי יודע?

כשמטפסים לראשונה על סיפונו של רכב שטח נתקלים מייד במספר הפתעות. ראשית, פתאום רואים לכל הגברים באזור את הקרחת... צחוק צחוק, הרכב פשוט גבוה יותר! אז מעבר ליתרון משעשע (תלוי את מי כמובן…), גובה הרכב מעניק לנו יכולת עדיפה בכל מה שקשור לעבירות. אגב, גם כאשר נוהגים על הכביש מעניק לנו הגובה אפשרות מבורכת לצפות קדימה ורחוק יחסית. יחד עם זאת, גובה המרכב אינו רק חיובי ועלול להתברר גם כמגבלה בטיחותית ממדרגה ראשונה! מאחר ומרכז הכובד גבוה יותר, ובכל מקרה מדובר בכלים כבדים עד פי שניים מרכב משפחתי רגיל, שואף הרכב לנטות מצד לצד וסיכוייו להתהפך במקרה של שינוי כיוון פתאומי גדולים משמעותית מכל מכונית כביש ממוצעת. הנגזרת מכל האמור - ראו הוזהרתן! נהיגה ברכב שטח דורשת תשומת לב ומיומנות והיא ממש אינה דומה לסיבוב מהיר וחד עם רנו קליאו ספורט!
יש כמובן הבדלים נוספים. כמו למשל הזדקרותו של מוט נוסף לצדו של מוט ההילוכים. מדובר בבורר השולט על מצב הדיפרנציאלים (2 או 3) ומצב יחסי ההעברה (HIGH – LOW). לא נכנס להסבר מקיף בנושא זה, מי שמעונינת להרחיב את ידיעותיה תצטרף לקורס נהיגת שטח מסודר.
מה עוד? אם נביט ברכב השטח נגלה בדרך כלל צמיגים שונים למראה מאלו המוכרים לנו. לא במקרה. צמיגי רכב המיועד לנסוע בשטח נראים מחורצים וגסים יותר, זאת מאחר והם נדרשים להתמודד לא רק עם פגעי מ.ע.צ, אלא גם עם חול, בוץ וכל סוג קרקע שאינו כולל זפת. אפשר, תתפלאו, לדבר על צמיגים בלבד במשך ימים, או לילות כפי שיכולתם אולי לחוות כאשר נמצאתם בחברת גברים מהמין הג'יפאי…
רק כדי לסבר את האוזן אסביר כי את צמיגי השטח ניתן לחלק ל… שתי קבוצות כמובן - צמיגים "דו-שימושיים" וצמיגים "ייעודיים". יתרון הדו-שימושיים הוא ביכולתם להתמודד בצורה סבירה גם עם כביש וגם עם שטח. יתרון זה חשוב כמובן, אך הופך לחיסרון חיש קל. זכרו כי צמיג שאינו צמיג כביש מובהק יכול להיות מסוכן על כביש רטוב, הוא מעניק מרחקי בלימה ארוכים יותר, הוא רועש יחסית, צריכת הדלק גבוהה יותר, הוא פחות אוחז בכביש ואינו מעניק היזון חוזר טוב מספיק לידי האוחז בהגה. בנוסף על כל הצרות הוא גם אינו מספק את הסחורה הנדרשת בשטח קשה. אבל, מצד שני, זהו בדיוק הצמיג המאפשר בכל זאת שלא להחליף חישוקים וצמיגים לפני ירידה לשטח או לאחר עלייה לכביש. מעטים הנהגים העושים זאת.
צמיגים ייעודיים לעומת זאת אינם מתוכננים לנסיעת כביש כלל. נקודה! מותר אמנם לעלות איתם על הכביש, אך הם פשוט מסוכנים. לעומת זאת, בשטח הם מעניקים את היכולת הגבוהה ביותר ולעיתים יהיו אלו שיפרידו בין צליחת מכשול קשה לתקיעה סופנית.
כן, יש לנו עוד הרבה מה לומר על הבדלים בין סוגי כלי הרכב, אבל כדאי להשאיר משהו לקורס ההכנה למלכת המדבר. אתם לא חושבות?

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שטח...
צילום טבע הדברים
וג`יפים
צילום טבע הדברים
מומלצים